Vermoedelijk gebruik

Jennywafel

Newbie
Beste leden! Mijn naam is Jenny en ik ben nieuw hier. Ik ben hier om wat advies te vragen. Mijn huidige partner heeft ‘vermoedelijk ‘ een cocaïne verslaving. Sinds een aantal weken is zijn gedrag veranderd, doet hij stiekem ( neemt overal telefoon mee naar toe, drukt berichten weg). In eerste instantie had ik vermoedens tot vreemdgaan, echter vond ik gisteren in de schuur een deksel met wit poeder erop. Regelmatig toiletgebruik maar voornamelijk de verandering in gedrag wat mij opvalt ( afstandelijk zijn, mij niet aankijken, zich veel ziekmelden op werk) wij kennen elkaar nog niet zo lang. Ik had vermoedens van borderline, maar nu vallen puzzelstukjes ineen.
dit speelt al een aantal weken en nu ik erover nadenk, eigenlijk dagelijks. Uiteraard wil ik hem confronteren maar zonder dat hij zich aangevallen voelt. Ik wil hem laten weten dat ik er ben voor hem en voorkomen dat dit stiekeme gedrag aanhoudt.
Ik hoop dat iemand een tip voor mij heeft hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik merk regelmatig een geïrriteerde houding, vooral s morgens, dus dat is uiteraard geen geschikt moment.
Help :)

Bijlagen

• 32904ADD-E170-4C1C-B632-5800CD6672DB.jpeg
    32904ADD-E170-4C1C-B632-5800CD6672DB.jpeg
    89 KB · Weergaven: 97

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Goedemorgen!

Dat klinkt inderdaad alsof hij verslaafd is. Vooral het vele naar de wc gaan en de manier waarop hij zich gedraagt.

Je bent nog niet zo lang met hem? Ik zou ermee stoppen. Ik zou geen relatie met iemand willen die borderline heeft en verslaafd is. Je haalt je een hoop ellende op de hals. Je wil hem helpen, maar een verslaafde kan alleen zichzelf helpen.
Een coke verslaving haalt niet het beste in iemand naar boven, mensen worden heel egoïstisch. Jij komt op de 2e plek.

Dus ik zou ermee kappen, nu je nog niet zo gehecht aan hem bent, en je gevoelens mss nog niet zo diep zijn.

Is dat jouw foto? Die zou ik eraf halen ivm herkenning.
En ik vind dat je beter kan krijgen!

Veel succes!

_shikantaza

Badass junkie
Confronteren heeft geen zin. Als jouw partner verslaafd is zal hij alles ontkennen. Je gaat een zware tijd tegemoet. De adviezen die hier al genoemd zijn, zijn goed. Kies vooral voor jouw eigen welzijn en laat je niet meeslepen de afgrond in.

JG111

Experimenterende gebruiker
Jij komt op de 2e plek.

Je bent nog niet zo lang met hem? Ik zou ermee stoppen
Ik sluit me hier bij aan, mocht hij echt verslaafd zijn.

Verdiep je er vooral goed in, zodat je weet wat je te wachten staat en wat je kunt herkennen aan zijn gedrag. Dit is niet in 1x in een maandje opgelost en je zult echt geen normale relatie krijgen met een verslaafde. Trap niet in beloftes etc.

Jennywafel

Newbie
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Of hij daadwerkelijk verslaafd is, of het om een enkele keer gaat, weet ik zelf (nog) niet. Ik wil sowieso de vraag stellen of hij weleens gebruikt en aan de hand van zijn antwoord zal ik wellicht iets verder komen.

Jennywafel

Newbie
Een cokeverslaafde laat niet zulke brokken liggen.

ik zou eerst maar gewoon eens vragen naar eventueel gebruik en niet beginnen over ‘verslaving’ of coke. Als iemand iets heel anders gebruikt is het nl heel makkelijk en goudeerlijk om op de vraag ‘ben jij verslaafd aan coke?’ volmondig ‘Nee!’ te antwoorden.
Daar heeft u gelijk in. Uit ervaring in het verleden weet ik dat inderdaad de laatste kruimels vaak worden genuttigd.

PartyLife

Newbie
Hallo,

Eerst en vooral wil ik je veel sterkte toewensen! Het is inderdaad nooit gemakkelijk om iemand te confronteren met zijn/haar drugsgebruik. Het is uiteraard wel heel erg belangrijk om het gesprek aan te gaan, zowel voor jou als voor hem, dit kan enkel jullie relatie ten goede komen. Het is vooral belangrijk dat hijzelf eerst inziet dat hij een drugprobleem heeft en hieraan wilt werken, dat is altijd de eerste stap.

Het is ook belangrijk dat je een juist moment uitzoekt om het gesprek met hem over zijn druggebruik aan te gaan. Zoek hiervoor een goed moment uit. Het beste tijdstip is kort nadat er door het gebruik weer een duidelijk probleem is ontstaan, dan kan je dit ook aangeven als voorbeeld. Wel is het belangrijk dat op het moment van jullie gesprek hij niet onder invloed is zodat jullie goed en open kunnen praten.

Geef zeker duidelijke voorbeelden aan tijdens jullie gesprek. Toon vooral ook begrip voor hem, dat zal hij zeker appreciëren en zo kunnen jullie makkelijker tot een oplossing komen. Verwacht ook geen wonderen van een eerste gesprek maar laat hem vooral voelen dat dit voor jou niet kan en dat je hem ermee wilt helpen. Laat hem zeker ook weten dat je er altijd zult zijn om hem te steunen als hij wilt afkicken van zijn gebruik.

Ik heb hieronder een site gezet waar alles ook wat meer in detail beschreven staat, hopelijk heb je er wat aan.

Moest hij inderdaad verslaafd zijn aan cocaïne heb ik hieronder ook nog een site gezet met wat tips hoe je dan het beste kunt afkicken.

Er zijn verschillende afkickmethodes: waaronder een ambulante behandeling, opname,... Maar het beste is dat jullie dit dan eerst bespreken met de huisarts, dit is altijd de eerste stap.

Ook heb ik een handige link hieronder gezet ivm risicobeperking, hier staan erg handige tips in.

Ik wens je alvast heel veel succes met je gesprek!

Gesprek aangaan | drugsinfoteam.nl

Cocaïne verslaving - Hulp bij stoppen met coke en alle info (afkickkliniekwijzer.nl)

Cocaïne – Safe 'n Sound (safensound.be)

Meis

Newbie
Hoi,
Als ik eerder had geweten wat de gevolgen zouden kunnen zijn was ik ook niet in deze relatie gebleven. Ik ben er ingezogen…. En elke keer beloofde hij beterschap….. manipulatie, leugens en constante egoïsme…. Hij was vanaf dag 1 eerlijk tegen mij dat hij een verslavingsverleden had maar alles nu oké was…. Alles behalve. Dan lijkt iemand mega eerlijk, open en kwetsbaar…. Maar uiteindelijk is het weer pure egoïsme om iemand om de tuin te leiden…. Ik heb hem deze week na twee jaar de deur uitgezet…. Nu is het sterk blijven en jezelf niet laten manipuleren met allerlei beloftes die ze toch niet waar kunnen maken zolang ze zich niet laten opnemen…. En geloof mij…. Dat is heel zwaar als je van iemand houd en wil helpen maar die persoon alleen zichzelf kan helpen ….

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Hoi,
Als ik eerder had geweten wat de gevolgen zouden kunnen zijn was ik ook niet in deze relatie gebleven. Ik ben er ingezogen…. En elke keer beloofde hij beterschap….. manipulatie, leugens en constante egoïsme…. Hij was vanaf dag 1 eerlijk tegen mij dat hij een verslavingsverleden had maar alles nu oké was…. Alles behalve. Dan lijkt iemand mega eerlijk, open en kwetsbaar…. Maar uiteindelijk is het weer pure egoïsme om iemand om de tuin te leiden…. Ik heb hem deze week na twee jaar de deur uitgezet…. Nu is het sterk blijven en jezelf niet laten manipuleren met allerlei beloftes die ze toch niet waar kunnen maken zolang ze zich niet laten opnemen…. En geloof mij…. Dat is heel zwaar als je van iemand houd en wil helpen maar die persoon alleen zichzelf kan helpen ….
Weet dat je eventueel ook je verhaal kwijt kan en tips kan krijgen bij zelfhulpgroepen voor naasten.

O.a. bij Al-Anon en Nar-Anon. Misschien kan je daar steun halen bij mensen die weten wat jij doormaakt, omdat ze zelf in soortgelijke situaties hebben gezeten.

Al-Anon is wat groter, maar misschien dat je daar iets minder herkenning vind omdat de focus daar iets meer ligt op alcohol misbruik.
Nar-Anon is nog niet zo groot in Nederland, maar er zijn inmiddels 3 online meetings per week.

• Like
Waarderingen: Meis

Meis

Newbie
Weet dat je eventueel ook je verhaal kwijt kan en tips kan krijgen bij zelfhulpgroepen voor naasten.

O.a. bij Al-Anon en Nar-Anon. Misschien kan je daar steun halen bij mensen die weten wat jij doormaakt, omdat ze zelf in soortgelijke situaties hebben gezeten.

Al-Anon is wat groter, maar misschien dat je daar iets minder herkenning vind omdat de focus daar iets meer ligt op alcohol misbruik.
Nar-Anon is nog niet zo groot in Nederland, maar er zijn inmiddels 3 online meetings per week.
Het is coke, wiet en drank…. Alles om maar niet te hoeven voelen…. Het is alleen jammer dat die meetings van Nar-Anon niet om de hoek zijn. 😞 en online vind ik toch minder prettig denk ik.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Het is coke, wiet en drank…. Alles om maar niet te hoeven voelen…. Het is alleen jammer dat die meetings van Nar-Anon niet om de hoek zijn. 😞 en online vind ik toch minder prettig denk ik.
Ik zou zeggen probeer het eens. Het is best een hechte club die buiten de meetings ook weleens live afspreken.

De meetings zijn vaak een startpunt om meer mensen te leren kennen die in hetzelfde schuitje zitten als jij. Wie weet kom je iemand tegen die wel bij jou in de buurt woont en heb je dan ook dichtbij steun aan elkaar.

• Like
Waarderingen: Meis

Meis

Newbie
Ik zou zeggen probeer het eens. Het is best een hechte club die buiten de meetings ook weleens live afspreken.

De meetings zijn vaak een startpunt om meer mensen te leren kennen die in hetzelfde schuitje zitten als jij. Wie weet kom je iemand tegen die wel bij jou in de buurt woont en heb je dan ook dichtbij steun aan elkaar.
Bedankt voor je tip! Misschien dan toch maar eens doen inderdaad… thnx!

Bovenaan