Verslaafd aan speed??????

LoVeTrIpS

Newbie
Hallo,
Ik ben ondertussen 17j en ik ben begonnen met blowen toen ik 15 was. Ik heb ondertussen al een hele reeks verschillende soorten drugs geprobeerd maar nu begin ik toch wat problemen te krijgen met speed.

Waarom ben ik speed beginnen gebruiken?
Simpel ik kreeg het aangeboden. Gratis en voor niks. Enja uit nieuwsgierigheid nam ik het. Mijn eerste keer vond ik het niet zo speciaal en had er dan ook geen behoefte meer aan. Ik heb het ongveer 2 maanden geleden eens genomen met een "vriend" voor we naar school gingen. Dit bleek de perfecte drug voor in de les.

De reden dat ik blijf gebruiken.
In de les kan ik nooit opletten. Ik ben altijd afgeleid of lig half te slapen. Daarom neem ik altijd speed op school. Ik kan opletten, ik wil zelf meewerken, tijd gaat sneller voorbij... In het begin zag ik er alleen maar voordelen aan.

Ik gebruik speed niet dagelijks maar wel wekelijks. Ik koop bijvoorbeeld de maandag 1g speed en neem dan redelijk veel waardoor ik maandagnacht niet slaap.Dan dindsdag gebruik ik weer maar niet zoveel waardoor ik wel kan slapen. Dan de woendsdag gewoon om de moeheid en de kater door te komen. Dan blijf ik een paar dagen "clean" en gebruik ik opnieuw.

Mijn gebruik is niet regelmatig. Daarmee bedoel ik dat ik geen vaste dagen heb dat ik speed neem. Ik gebruik wanneer ik zin heb maar dat is dan meestal een paar dagen na elkaar.

Maar nu worden de lijntjes steeds langer. Ik merk wel dat ik meer nodig heb dan vroeger om hetzelfde te voelen ik neem nu ongeveer 3x zoveel dan toen ik ermee begon. Vroeger vertelde ik ook altijd aan mijn vrienden (die geen speed gebruiken) dat ik gesnoven had maar nu begin ik mijn gebruik meer te verzwijgen.

Ik schrijf dit omdat ik ten einde raad ben ik heb talloze website's over de risico's en verslaving doorgelezen maar daar heb ik niet zoveel aan. Ik heb erover gepraat met vrienden en die zeiden gebruik gewoon op dat feesje de laatste keer. Ik ben toch niet gestopt. Als ik het een paar dagen niet genomen heb krijg ik een drang naar die pijn in men neus en de gewone speedrush.

Nu stel ik mij de vraag ben ik verslaafd aan speed ? Of heb ik gewoon het idee dat ik verslaafd ben en blijf ik daarom gebruiken ? Op het internet las ik ook iets over geestelijke- en lichamelijke afhankelijkheid wat is het verschil ?

Kan iemand me messchien een paar tips geven?
Alvast bedankt

r0mmelp0t

Belezen gebruiker
Nu stel ik mij de vraag ben ik verslaafd aan speed ? Of heb ik gewoon het idee dat ik verslaafd ben en blijf ik daarom gebruiken ? Op het internet las ik ook iets over geestelijke- en lichamelijke afhankelijkheid wat is het verschil ?

Ik denk zeker dat je verslaafd bent. Niet extreem dat je het iedere dag nodig hebt, maar je verlangt er wel naar. Verslaafd zijn is niet meteen elke dag gebruiken. Als je bijvoorbeeld nooit naar een feestje kan zonder drugs is dat ook een soort verslaving.

Als je geestelijk afhankelijk bent heb je gewoon zin om speed te nemen en kan je zonder speed moeilijk dingen doen. Dit is zoals de naam al zegt geestelijk.

Lichamelijk afhankelijk is dat als je geen speed hebt je ziek bent en totaal niks kan doen.

Ik denk dat jij geestelijk afhankelijk aan het worden bent/of al bent. Ik vind het goed dat je nu al aan de bel trekt. Ik denk namelijk dat je nog makkelijk kan stoppen met hulp van of dit forum maar ik zou aanraden om naar je huisarts te gaan. Hoewel dit vervelend klinkt lijkt me dit wel het beste. Ik zou als ik jou was ook je vrienden op de hoogte brengen zodat ze je ermee kunnen helpen. Ik wil er even bij zetten dat ik totaal geen ervaring heb met verslaving dus misschien kunnen andere forumleden je hier beter mee helpen!

Succes en hou ons op de hoogte!

Fool

Badass junkie
LoVeTrIpS zei:
Hallo,
Ik koop bijvoorbeeld de maandag 1g speed en neem dan redelijk veel waardoor ik maandagnacht niet slaap.
Dan dindsdag gebruik ik weer maar niet zoveel waardoor ik wel kan slapen.
Dan de woendsdag gewoon om de moeheid en de kater door te komen.

Mijn gebruik is niet regelmatig. Daarmee bedoel ik dat ik geen vaste dagen heb dat ik speed neem. Ik gebruik wanneer ik zin heb maar dat is dan meestal een paar dagen na elkaar.

Maar nu worden de lijntjes steeds langer. Ik merk wel dat ik meer nodig heb dan vroeger om hetzelfde te voelen ik neem nu ongeveer 3x zoveel dan toen ik ermee begon. Vroeger vertelde ik ook altijd aan mijn vrienden (die geen speed gebruiken) dat ik gesnoven had maar nu begin ik mijn gebruik meer te verzwijgen.

Ik schrijf dit omdat ik ten einde raad ben ik heb talloze website's over de risico's en verslaving doorgelezen maar daar heb ik niet zoveel aan. Ik heb erover gepraat met vrienden en die zeiden gebruik gewoon op dat feesje de laatste keer. Ik ben toch niet gestopt. Als ik het een paar dagen niet genomen heb krijg ik een drang naar die pijn in men neus en de gewone speedrush.
Dit klinkt wel degelijk als een verslaafde.

Ik zou of direct zelf beginnen met stoppen en in ieder geval (een van) je vrienden van je probleem op de hoogte stellen. Als je denkt/het blijkt dat je dit niet zelf kunt, neem contact op met je huisarts of met verslavingszorg. Het is goed dat je nu al erkent dat je een probleem hebt!
Kijk bijvoorbeeld eens hier rond: https://www.tactus.nl//

Heb je je trouwens laten testen of je toevallig ADD/ADHD hebt? Je verslaving zou namelijk ook een soort zelfmedicatie kunnen zijn. Ook dan valt het aan te raden om met de huisarts te gaan praten en eventueel methylfenidaat/dex voorgeschreven te krijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het klinkt inderdaad alsof je AD(H)D of iets in die richting hebt. Je kunt je niet concentreren in de les, maar met een beetje speed wel. Het kan ook een andere oorzaak hebben: Je geeft ook aan dat je bent begonnen met blowen toen je 15 was, hoeveel blow je nu? Als je dagelijks blowt, kan het dat je speed gebruikt om alsnog actief te zijn. Dan versterken beide verslavingen elkaar.

Zowel speed als wiet kun je nooit meerdere keren per week gebruiken zonder er uiteindelijk last van te krijgen.

Je bent geestelijk verslaafd, je kunt de drang niet weerstaan om elke week een aantal dagen te gebruiken. Lichamelijk verslaafd ben je zoals hierboven genoemd is als je ziek wordt zonder, die stap ben je gelukkig nog voor maar geestelijke verslaving kan ook een hel zijn.

Het enige wat werkt is direct stoppen. Niet stoppen als je pakje leeg is, ook niet een dag inplannen wanneer je stopt. Van uitstel komt afstel, en dat is bij verslavingen heeeeeeel erg waar.

Stop er NU mee, gooi alles weg en doe het op zijn minst een aantal weken tot maanden helemaal niet meer. Dat geldt voor alle drugs, anders ga je er niet van herstellen en blijf je in dit spiraaltje hangen.

Het klinkt misschien hard, maar het is de enige oplossing.

Als je steun wilt, schrijf gerust. Er zijn veel mensen op het forum die je een hart onder de riem kunnen steken! Succes!

LoVeTrIpS

Newbie
Bedankt voor de reacties! Hier ben ik al veel meer mee. Wel ik heb mij in het vijfde leerjaar laten testen op ADHD en ADD en ze hebben bij mij ADD vastgesteld. Toen hebben ze mij relatine voorgeschreven maar na een maand of twee ben ik dat gestopt omdat ik te veel last had van de bijwerkingen. Nu neem ik speed om te kunnen opletten en dat is indd een vorm van zelfmedicatie.

Ik blow nu toch wel redelijk veel maar ook niet elke dag. Ik blow vooral veel om te kunnen slapen waneer ik teveel speed genomen heb overdag en dat is wel door de week heen. Maar ik blow alleen in het weekend voor de lol.

Ik ben vandaag met mijn verhaal naar mijn moeder geweest en die was niet zo boos maar het enigste dat zij zei was STOP DAT TOCH GEWOON! en ik heb mijn bankkaart afgegeven. Opzich is het een stap vooruit maar het helpt me niet echt verder.

Mijn beste vriend is ook op de hoogte van mijn probleem en die zei dat hij er altijd voor me is als ik problemen heb.

Allemaal goed en wel maar ik zie mijzelf gewoon niet gelukkig zonder. Zonder speed voel ik me zo doelloos en saai.

Fool

Badass junkie
LoVeTrIpS zei:
Bedankt voor de reacties! Hier ben ik al veel meer mee. Wel ik heb mij in het vijfde leerjaar laten testen op ADHD en ADD en ze hebben bij mij ADD vastgesteld. Toen hebben ze mij relatine voorgeschreven maar na een maand of twee ben ik dat gestopt omdat ik te veel last had van de bijwerkingen. Nu neem ik speed om te kunnen opletten en dat is indd een vorm van zelfmedicatie.
Heb je het hier al met je arts over gehad, misschien wil deze je juist wel dex voorschrijven? En als hij dat niet wil, om welke redenen zijn dat dan? Als de arts weigert kun je misschien aanvoeren dat je dat al als zelfmedicatie hebt gebruikt en dat het goed werkte?

Ik blow nu toch wel redelijk veel maar ook niet elke dag. Ik blow vooral veel om te kunnen slapen waneer ik teveel speed genomen heb overdag en dat is wel door de week heen. Maar ik blow alleen in het weekend voor de lol.
Probeer dan het toch echt te beperken tot de weekenden, als je meer de nadelen van speedgebruik opmerkt zul je veel eerder geneigd zijn om te stoppen. Maar als je gelijkt stopt met je speedgebruik zal je je geblow door de week natuurlijk ook achterwege kunnen laten.

Ik ben vandaag met mijn verhaal naar mijn moeder geweest en die was niet zo boos maar het enigste dat zij zei was STOP DAT TOCH GEWOON! en ik heb mijn bankkaart afgegeven. Opzich is het een stap vooruit maar het helpt me niet echt verder.

Mijn beste vriend is ook op de hoogte van mijn probleem en die zei dat hij er altijd voor me is als ik problemen heb.
Goede zet! Vooral ouders op de hoogte stellen is een heel goed initiatief, hoe lastig dat ook is, het geeft aan dat je echt serieus bent!

Allemaal goed en wel maar ik zie mijzelf gewoon niet gelukkig zonder. Zonder speed voel ik me zo doelloos en saai.
Dit is een geestelijk probleem dat je weer te boven zal moeten komen. Je zult erachter moeten komen dat je ook lol kan hebben zonder speed en dat het helemaal niet positief is om continu onder invloed te zijn.

Nogmaals veel sterkte!

LoVeTrIpS

Newbie
Ik zal binnenkort eens met mijn huisarts gaan praten en kijken wat die zegt want alleen kan ik dit toch nooit oplossen.

Bedankt voor de goede raad

Bigbos

Newbie
Klinkt heftig. Gelukkig ben je er op tijd uit jezelf achter gekomen, heb hier ook wel eens gelezen dat mensen zo verslaafd waren (geweest) dat ze hun hele leven overhoop gooide. Zelf heb ik niet zoveel ervaring met drugsverslavingen maar als ik jou was zou ik voor afleiding zorgen, misschien kom je dan van het sombere gevoel af. Sterkte ermee.

LoVeTrIpS

Newbie
Het is nu al een tijdje geleden dat ik voor het laats gepost heb maar het waren harde tijden ik ben dan met de huisarts gaan praten en die hheeft mij dingen verteld over opgenomen worden in een gesloten instelling enzo maar dat wil ik niet. Nu dan met de hulp van mijn ouders ben ik 3 weken clean kunnen blijven tot ik betaald werd op mijn werk dan ben ik hervallen toen zat ik er nog zwaarder aan als daarvoor toen voelde ik dat ik mentaal echt kapot aan het gaan was ik ben dan naar de leerlingbegeleiding op school geweest en na een paar gesprekken hebben we dan maar opnieuw mijn ouders op de hoogte gebracht . Vorige week donderdag heb ik zelf de rest van mijn speed door het wc gespoeld nu ben ik ondertussen al weer een week gestopt.

Bovenaan