Verslavingskliniek

JOyce88

Newbie
k ben net nieuw op het forum en heb dit puur aangemaakt om via jullie eventuele tips te krijgen bij het beginnen en het opzetten van een verslavingskliniek. Graag wil ik jullie feedback nemen.

Ook ben ik via deze weg opzoek naar personen die wellicht zelf of in hun naaste omgeving te maken hebben gehad met de verslavingszorg, om wat voor reden dan ook. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben ervaren en wat er goed is en juist beter kan in Nederland.
Zelf voelde ik weinig echt begrip omdat ze niet ervaringsdeskundig waren.

Mijn interesse om een kliniek op te zetten:
Zelf ben ik jarenlang verslaafd geweest aan Cannabis en als ervaringsdeskundige weet ik hoe vervelend het kan zijn om te lijden aan een verslaving. Ik weet dat het beter geregeld kan worden in Nederland en hier wil ik me hard voor maken.

Alvast super bedankt voor de reacties en jullie hulp!

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Klinieken die niet werken met ervaringsdeskundigen lijken mij niet echt geschikt, maar dat worden er volgens mij steeds minder. De kliniek waar ik heb gezeten werkt voornamelijk met ervaringsdeskundigen en ik heb het daar dan ook als zeer positief ervaren, en met goed resultaat aangezien ik nu ruim een jaar helemaal nuchter ben. Toch blijft het algemene slagingspercentage opvallend laag, ik heb vaak gehoord dat één op de honderd mensen uit de kliniek het eerste jaar helemaal clean blijven, dat is natuurlijk schrikbarend laag. Maar of die cijfers accuraat zijn durf ik niet te zeggen.

Verder wordt er tegenwoordig veel gewerkt met het AA/NA programma vanuit de VS wat van mij niet zo hoeft. Het is leuk als opstartmiddel maar voor mij heeft het verder weinig uitgehaald nadat ik uit de kliniek kwam. Er wordt ook behoorlijk druk opgelegd dat je moet werken aan je stappen, een sponsor moet zoeken en het liefst elke dag naar een meeting gaat (geeeuw...) anders is de kans groot dat je terugvalt. In die meetings zitten voornamelijk nieuwelingen (in mijn ervaring dan) die vaak na een tijdje niet terugkeren en er zit vaak een vaste kliek die bijna op sektarische wijze met elkaar omgaan en verder weinig contact hebben met andere mensen, omdat die toch "anders" zijn. Maar voor sommigen werkt het dus dat is alleen maar goed, alleen zijn er ook zat andere manieren om nuchter te blijven.

Bovenaan