Vind jij jezelf verslaafd?

reDStone

Bewuste gebruiker
je hoeft echt niet lichamelijke afhankelijk te zijn om het een verslaving te mogen noemem hoor

Een partime verslaving?. Verslaving is elke dag! Mensen die parttime halfverslaafd zijn, zijn helemaal niet verslaafd, die zijn nog te redden, door simpelweg wat anders te gaan doen.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Verslaafd? nee.
Cravings zoals hier eerder uitgesproken werden? Ja.
Cravings die voortkomen uit een verslaving? Ja.
Ben ik verslaafd omdat ik heel soms toegeef aan die cravings? Nee.

MR_CHIP

Badass junkie
de officiele diagnose term verslaving bestaat btw geen eens het is niet diagnostisch onderbouwd als "verslaving"

Wat is verslaving volgens de nieuwe DSM?​

De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van ‘stoornissen in het gebruik van middelen’ (substance abuse disorders). Een ‘stoornis in het gebruik van middelen’ kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opiaten of stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van een gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weten dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen, oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

MR_CHIP

Badass junkie
Een partime verslaving?. Verslaving is elke dag! Mensen die parttime halfverslaafd zijn, zijn helemaal niet verslaafd, die zijn nog te redden, door simpelweg wat anders te gaan doen.
lol lekker makkelijk geredeneerd

maar goed ben klaar met de simpele kijk van jou op wat wel of niet een verslaving is

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Het enige waar ik verslaafd aan ben is nicotine. Wel loop ik bij de AA. Maar dat is puur omdat ik niet met de excessen van alcohol om kan gaan.

Eigenlijk geldt dat niet alleen voor alcohol maar voor alles. Wat ik ook doe, als ik het doe, moet het vol gas. Alles of niks. Zo ook met coke.

Waarschijnlijk komt dat voort uit iets wat mijn psycholoog mij gaat vertellen de komende tijd.

Vind het wel jammer, want ik ben een echte levens genieter op dat vlak. Speciaal biertjes, zalig. Een prachtige rode wijn of Port met een lekker schimmel kaasje of Spaans worstje..Het smaakt gewoon anders met frisdrank. Het klopt niet.

Maarja, eindig ik als laatste op een feestje met een krat bier in m'n kut, ja dan ben ik overgeleverd aan de goden. Of liever gezegd Duivel, want ik kan mezelf niet in de hand houden.

Heb daar mezelf en anderen veel leed mee aangedaan. Vandaar de AA als laatste redmiddel.

Hopelijk krijg ik een passende therapie zodat ik in de toekomst ook kan zeggen op een feestje na 2 biertjes "jongens doe mij maar een frissie, moet nog rijden zo".

Zo lang dat niet kan, geheelonthouding dus.

Beter voor iedereen.

reDStone

Bewuste gebruiker
lol lekker makkelijk geredeneerd

maar goed ben klaar met de simpele kijk van jou op wat wel of niet een verslaving is
Joh je kan van alles een verslaving gaan noemen.

Iemand die de hele dag alleen maar boeken zit te lezen en geen aandacht meer geeft en zijn of haar omgeving, is zeker boekverslaafd?! Dan wordt het een woordspelletje. Van verslaving spreek je pas, ald je lichamelijk ziek kan worden bij minder gebruik of stoppen met gebruik. En ja wiet is dat ook.

reDStone

Bewuste gebruiker
Het enige waar ik verslaafd aan ben is nicotine. Wel loop ik bij de AA. Maar dat is puur omdat ik niet met de excessen van alcohol om kan gaan.

Eigenlijk geldt dat niet alleen voor alcohol maar voor alles. Wat ik ook doe, als ik het doe, moet het vol gas. Alles of niks. Zo ook met coke.

Waarschijnlijk komt dat voort uit iets wat mijn psycholoog mij gaat vertellen de komende tijd.

Vind het wel jammer, want ik ben een echte levens genieter op dat vlak. Speciaal biertjes, zalig. Een prachtige rode wijn of Port met een lekker schimmel kaasje of Spaans worstje..Het smaakt gewoon anders met frisdrank. Het klopt niet.

Maarja, eindig ik als laatste op een feestje met een krat bier in m'n kut, ja dan ben ik overgeleverd aan de goden. Of liever gezegd Duivel, want ik kan mezelf niet in de hand houden.

Heb daar mezelf en anderen veel leed mee aangedaan. Vandaar de AA als laatste redmiddel.

Hopelijk krijg ik een passende therapie zodat ik in de toekomst ook kan zeggen op een feestje na 2 biertjes "jongens doe mij maar een frissie, moet nog rijden zo".

Beter voor iedereen.

Wat veel mensen niet weten is, dat er geen Reset knop zit op alcohol misbruik. Je gaat nooit meer terug naar de fabrieksinstellingen, ook niet als je een maandje stopt.
Als je weer begint, voel je niks meer van minder drinken. Je moet weer evenveel hebben als toen je gestopt was. Je bent meer gaan gebruiken, je werd toleranter, en kon steeds meer gebruiken. En bij coke en alcohol, gaat dat tolerantie niveau nooit meer naar beneden. Ook niet na een 'dry january' , ook niet na een 'dry decade'. Je gaat verder waar je gebleven was.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Wat veel mensen niet weten is, dat er geen Reset knop zit op alcohol misbruik. Je gaat nooit meer terug naar de fabrieksinstellingen, ook niet als je een maandje stopt.
Als je weer begint, voel je niks meer van minder drinken. Je moet weer evenveel hebben als toen je gestopt was. Je bent meer gaan gebruiken, je werd toleranter, en kon steeds meer gebruiken. En bij coke en alcohol, gaat dat tolerantie niveau nooit meer naar beneden. Ook niet na een 'dry january' , ook niet na een 'dry decade'. Je gaat verder waar je gebleven was.
Dat ben ik met je eens. Al gaat die vlieger voor mij niet echt op. Ik dronk niet dagelijks. Haalde ook geen fratsen uit om stiekem te drinken ofzo. Bij mij is het puur grens bewaking die volledig weg is wanneer ik op een feestje ben bijvoorbeeld.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
de officiele diagnose term verslaving bestaat btw geen eens het is niet diagnostisch onderbouwd als "verslaving"

Wat is verslaving volgens de nieuwe DSM?​

De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van ‘stoornissen in het gebruik van middelen’ (substance abuse disorders). Een ‘stoornis in het gebruik van middelen’ kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opiaten of stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van een gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weten dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen, oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

Ja de DSM en kennis van psychologen en psychiaters schiet tekort om iemand te diagnosticeren met verslaving imo.

Eigenlijk is verslaving een concept van een ziekte. Maar wel een waarvan je zelf heel goed de diagnose kan stellen. Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.

Wat ik ook doe, als ik het doe, moet het vol gas. Alles of niks.
Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.

Dat ga je jezelf vertellen :wink:
Je psycholoog helpt alleen een beetje hier en daar om tot die inzichten te komen. Althans, dat is mijn ervaring.

Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.

Maar die beelden verdwijnen. Zo ook van die beelden dat je bij dat soort momenten een 'gezellig glas' moet hebben. Hoezo is een glas gezellig? En waarom is de vorm van een wijn- of portglas gezelliger dan mijn frisdrank glas? Om de 'gezellige inhoud'? (dit heeft overigens niets met jou comment specifiek te maken, maar een nog onverwerkte ergernis aan mijn kant over deze ervaring)

Beter voor iedereen.

Precies! Geef het een kans om een tijd nuchter te zijn! Daarna kan je altijd nog zien.
Vandaar ook: alleen voor vandaag!

Ik hoef alleen maar vandaag clean te blijven. Morgen zien we wel weer, al maak ik waarschijnlijk opnieuw diezelfde keuze.

reDStone

Bewuste gebruiker
Dat ben ik met je eens. Al gaat die vlieger voor mij niet echt op. Ik dronk niet dagelijks. Haalde ook geen fratsen uit om stiekem te drinken ofzo. Bij mij is het puur grens bewaking die volledig weg is wanneer ik op een feestje ben bijvoorbeeld.

Dat dagelijks drinken, ook is het maar 1 glaasje, zien ze ook echt verkeerd. Zo raak je echt verslaafd. Lichtjes, maar dat wordt erger. Door een paar dagen in de week over te slaan, went je lichaam er niet aan en raak je niet verslaafd.

Dat je denkt het nodig te hebben, is iets anders. En is niet perse al een verslaving, het kan onzekerheid zijn. En dat je zo grenzeloos bent met drank en drugs, ben je waarschijnlijk ook op andere gebieden. ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen.

Maar zeker bij alcohol, raak je wat verdoofd en vervagen je grenzen. Als je al vrij grenzeloos bent, en je gaat drinken wordt je helemaal grenzeloos en dus ook met nog meer drank. Maar pas wel op, voor je het weet kom je per ongeluk in de problemen, door zo extreem met drank en drugs om te gaan steeds.

Manu76

Badass junkie
Op zulke momenten moet het onderste uit de kan. En dat ligt meer aan gedrag dan de substantie die ik tot mij neem.
Ik weet alleen dat ik 2 biertjes veeel minder graag heb als 0 biertjes. Stoppen na 2 is grootste nonsense die er bestaat. Maar ik kan wel 1x per jaar dronken worden.. en dat is laatste 3 jaar wel gebeurd.

En rest van het jaar dan ook absoluut niet drinken..

Laatst bewerkt:

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Ja de DSM en kennis van psychologen en psychiaters schiet tekort om iemand te diagnosticeren met verslaving imo.

Eigenlijk is verslaving een concept van een ziekte. Maar wel een waarvan je zelf heel goed de diagnose kan stellen. Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.

Dit is typisch zo'n voorbeeld wat ik een symptoom vind van verslaving. Een symptoom waar ik geen enkele niet-verslaafde psycholoog of psychiater over gehoord hebt. Een symptoom die ook niet in de DSM behandelt wordt.

Dat ga je jezelf vertellen :wink:
Je psycholoog helpt alleen een beetje hier en daar om tot die inzichten te komen. Althans, dat is mijn ervaring.

Geloof me, dat verandert! Dat zijn vastgeroeste ideeën die te veranderen zijn door het opdoen van nieuwe ervaringen. Ik kan meer en meer genieten van allerlei bijzondere frisdranken. Of zelf bepaalde dingen samen te stellen. Misschien komt dat mede doordat ik een behoorlijke gember fan ben en je daar veel mee kan.

Maar die beelden verdwijnen. Zo ook van die beelden dat je bij dat soort momenten een 'gezellig glas' moet hebben. Hoezo is een glas gezellig? En waarom is de vorm van een wijn- of portglas gezelliger dan mijn frisdrank glas? Om de 'gezellige inhoud'? (dit heeft overigens niets met jou comment specifiek te maken, maar een nog onverwerkte ergernis aan mijn kant over deze ervaring)

Precies! Geef het een kans om een tijd nuchter te zijn! Daarna kan je altijd nog zien.
Vandaar ook: alleen voor vandaag!

Ik hoef alleen maar vandaag clean te blijven. Morgen zien we wel weer, al maak ik waarschijnlijk opnieuw diezelfde keuze.
Dank voor je reactie. Ik loop sinds februari 2019 bij de AA. Ben toen nuchter geweest totdat Corona zijn intrede deed, de meetings verplaatst werden naar Zoom (niet aan meegedaan, ik haat computers) en ik wel dacht dat ik weer eens een biertje kon drinken. Dat ging lang goed, tot de zomer en feestjes weer begonnen.

Flink op mijn bek gegaan en mezelf in november weer met hangende pootjes en een koffer vol schaamte bij de AA gemeld. Gelukkig zijn er weer fysieke meetings.

Ben ik een alcoholist? Geen idee.
Heb ik een probleem met grens bewaking? Zeer zeker!

MR_CHIP

Badass junkie
zoals diegene bij Antes van mij zegt

1 is teveel 1000 is niet genoeg

dit gaat dan wel niet over alcohol in mijn geval maar over pillen met drugs
ze ziet heel vaak mensen zoals ik die heel graag gecontrolleerd nog willen gebruiken, alleen vaak wel weer terugkomen omdat het toch weer problematisch wordt

ze zij : hoe moeilijk ook de drang/gedachten naar drugs zal je nooit echt meer kwijtraken volledig er zal altijd een stemmetje zijn/innerlijke strijd met de kans op terugval

AudioAddict

Bewuste gebruiker
ER is werk aan de winkel, om jezelf beter te leren kennen
Hier ben ik momenteel dus druk mee.
En dat voelt goed!
Ik mis het gezellige en lekkere drankje wel, dat wel, ben geen zoetekauw dus drink nu veelal water, koffie, thee dat soort dingen.

Ik ben klaar voor de reis die mij mezelf beter leert kennen en ben razend benieuwd wat daar uit voorkomt!

Dank voor jullie steun in ieder geval!!

reDStone

Bewuste gebruiker
Maar verslaving gaat voor mij véél verder dan stoornis in het gebruik van middelen.

Ik ben bang, dat verslavende stoffen, al is het chocola. Allemaal veel veslavender zijn dan we willen toegeven. En dat sowieso mensen, gewoon bijna nooit wilskracht of een persoonlijkheid hebben die daar verstandig mee kan omgaan. Er is een kans, dat ook al gebruikt iemand maar af en toe, dat dat wel degelijk al een verslaving is aan die verslavende stof.
Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, eigenlijk bijna kansloos is en heel veel moeite blijft kosten.

Ik weet het ook niet, maar het kan. Dat al die verslavende stoffen veel en veel verslavender zijn dan we denken.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Als dieren verslaafd raken, gaan ze meteen los en stoppen ze niet meer tot ze dood zijn ofzo. Soms denk ik, dat we niet heel verschillend zijn. En heel misschien, is de enige manier om er van af te komen, er nooit aan te zijn begonnen is.
Mooi gezegd.. Ik denk dat dat zomaar eens het geval zou kunnen zijn.

reDStone

Bewuste gebruiker
Is Obesitas een verslaving??? Een eetverslaving???? Want 95% zit 5 jaar na een streng dieet, weer op het oude gewicht. Je moet wel heel speciaal zijn, om dan bij die 5% te mogen horen. Binnenkort hoor ik bij die 5% die al een aantal jaar geen alcohol meer heeft gedronken. Maar ik heb nou niet echt het idee, dat ik me nou echt heel veel sterker ben gaan voelen. Ik mis het gewoon nog steeds soms. Net als na een flut relatie, denk je alleen maar terug aan de leuke dingen.

just sayin'

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Is Obesitas een verslaving??? Een eetverslaving???? Want 95% zit 5 jaar na een streng dieet, weer op het oude gewicht. Je moet wel heel speciaal zijn, om dan bij die 5% te mogen horen. Binnenkort hoor ik bij die 5% die al een aantal jaar geen alcohol meer heeft gedronken. Maar ik heb nou niet echt het idee, dat ik me nou echt heel veel sterker ben gaan voelen. Ik mis het gewoon nog steeds soms. Net als na een flut relatie, denk je alleen maar terug aan de leuke dingen.

just sayin'
Ja eetverslaving bestaat en gameverslaving ook.
Laten we niet doen dat alcoholverslaving de enigste verslaving die bestaat en destructief is.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ja eetverslaving bestaat en gameverslaving ook.
Laten we niet doen dat alcoholverslaving de enigste verslaving die bestaat en destructief is.
Ik zou zelfs willen zeggen: het zijn allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.

En elk destructief op hun eigen manier. Maar over het algemeen met een aantal gedeelde eigenschappen. Zoals het vermogen om jezelf voor de gek te houden op zo'n manier dat je er echt in gelooft. Of dat alles je aangedaan wordt en je daar zelf niets tegen kan doen.

just sayin'

En wat doe je op dagelijkse, zo niet minstens wekelijkse basis aan persoonlijke groei?

Alleen een middel wegnemen is verschrikkelijk. Dan blijft de kutzooi over zonder dat je even mag vluchten en pauze hebt van die kutzooi.

reDStone

Bewuste gebruiker
Ik zou zelfs willen zeggen: het zijn allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.

En elk destructief op hun eigen manier. Maar over het algemeen met een aantal gedeelde eigenschappen. Zoals het vermogen om jezelf voor de gek te houden op zo'n manier dat je er echt in gelooft. Of dat alles je aangedaan wordt en je daar zelf niets tegen kan doen.

En wat doe je op dagelijkse, zo niet minstens wekelijkse basis aan persoonlijke groei?

Alleen een middel wegnemen is verschrikkelijk. Dan blijft de kutzooi over zonder dat je even mag vluchten en pauze hebt van die kutzooi.

Mijn nieuwe taktiek, niet zelf verzonnen hoor. En voorlopig werkt ie. Is om alle moeilijke situaties te vermijden. Dus niet om er mee om te gaan, of om mee leren te gaan, maar allemaal proberen te vermijden, alles wat met de drug te maken heeft waaraan ik verslaafd raakte.
Dit forum is mijns inziens eigenlijk een slecht idee, je moet het er niet over hebben. Je moet je aandacht weerleggen en blijven weerleggen om geen ernstige craving te krijgen.

Volgens mij moet je geen dingen doen, om het te vervangen, dan blijf je er mee bezig, persoonlijke groei is leuk, maar het kan niet in het kader staan van ik gebruik niet maar doe nu dit en dat helpt.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Joh je kan van alles een verslaving gaan noemen.

Iemand die de hele dag alleen maar boeken zit te lezen en geen aandacht meer geeft en zijn of haar omgeving, is zeker boekverslaafd?! Dan wordt het een woordspelletje. Van verslaving spreek je pas, ald je lichamelijk ziek kan worden bij minder gebruik of stoppen met gebruik. En ja wiet is dat ook.
Sorry maar hier klopt niks van. Je kan ook prima verslaafd zijn zonder ergens fysiek afhankelijk van te zijn. Voor bijvoorbeeld stimulerende middelen is er niet heel veel fysieke afhankelijkheid, maar mentaal.. vooral in combinatie met een porno verslaving (stimfap). Ik heb hier enorm veel last van gehad maar deed het niet elke dag omdat mijn situatie dat niet toe liet. Toch dacht ik er bijna 24/7 aan. Dus ik was er wel verslaafd aan.

Ik heb groepstherapie gehad met alcoholisten die al meer dan een jaar niet gedronken hadden en nog steeds niet door het drank gangpad van de supermarkt durven te lopen, omdat ze bang waren dat ze er toch voor zouden vallen.

mitchieee

Wijs gebruiker
Ik vind van wel, en dan zou ik het in het kopje ‘roes’ verslaving noemen wat ik in iedergeval niet meer wil, heb nu anderhalf maand niks aan geraakt, behalve hasj’ en ik streef naar de 6 maanden ook al ben ik van plan volgende maand een mooie dosis lsd te gaan consumeren

AudioAddict

Bewuste gebruiker
ik heb hier nog eens over nagedacht.
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..

reDStone

Bewuste gebruiker
Sorry maar hier klopt niks van. Je kan ook prima verslaafd zijn zonder ergens fysiek afhankelijk van te zijn. Voor bijvoorbeeld stimulerende middelen is er niet heel veel fysieke afhankelijkheid, maar mentaal.. vooral in combinatie met een porno verslaving (stimfap). Ik heb hier enorm veel last van gehad maar deed het niet elke dag omdat mijn situatie dat niet toe liet. Toch dacht ik er bijna 24/7 aan. Dus ik was er wel verslaafd aan.

Ik heb groepstherapie gehad met alcoholisten die al meer dan een jaar niet gedronken hadden en nog steeds niet door het drank gangpad van de supermarkt durven te lopen, omdat ze bang waren dat ze er toch voor zouden vallen.

En toen je geen porno keek, kreeg je last van trillingen en zweten en slecht slapen? Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving. En of het nou zo erg is, denk ik ook niet. De pornoindustrie is fout ja, maar elke dag geil zijn is dat niet.

Dit is gewoon de gedachtegang, van die minnesota-methodiek, waaruit dat 12 stappenplan, de aa en onze reguliere verslavingszorg en ggz ook redeneren. Een kerkelijk zienswijze, waarin je van een slecht naar een goed persoon moet gaan. Ze gooien dan alle verslavingen die je maar kan verzinnen op 1 hoop, maken er een dopamine verhaal van en zeggen, verslaving is slecht en wij zijn goed.

reDStone

Bewuste gebruiker
is het een symptoom door verslaving, of is het een karaktertrek die vrijwel alle verslaafde delen WAARDOOR ze verslaafd raken? Voortkomend uit trauma of dergelijke..

Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Een interessant vraagstuk. Zou beiden heel goed kunnen. Is ook lastig vast te stellen / te meten denk ik.

Al houd ik me minder bezig met die achtergrond van hoe en waarom het is ontstaan. Uiteindelijk maakt het voor het vinden van een oplossing niet veel uit denk ik of dit een kip/ei verhaal is.

Voor mezelf is het vooral van belang dat ik zie wanneer ik in een obsessie zit en eerlijk kan kijken naar de gevolgen van die obsessie. En om dan ook in te grijpen als een obsessie bepaalde levensgebieden gaat aantasten. Dat doen ze helaas al vrij snel haha

Maar ik moet wel zeggen dat als het op dat soort obsessies aankomt, ik soms wél weer op de rem kan trappen waar ik dat met drugs compleet niet kan. Voorbeeldje: in de klimhal kan ik soms een route blijven proberen omdat ik voel dat ik 'm wel zou kunnen. Maar dat ik die avond dus compleet m'n schouders verneuk en daar weer weken last van heb.

Het lukt me tegenwoordig steeds beter om dit op tijd aan te voelen en te stoppen. En dan te accepteren dat er volgende keer weer een kans is. Een halfjaar geleden ging dat nog niet.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Het is voor een stukje aangeboren. Genetisch, Maar het is niet 1 verslavings-gen, maar een setje verslavingsgenen. Zowel bij mens als dier, zien de wetenschappers op dit gebied, zoals het MIT in de VS, een setje genen, die voor een soort verslavingsgevoeligheid zorgen. Een aanleg.

Maar dan wordt het extreem ingewikkeld, want zoveel weten we ook niet over genen. En dan speelt omgeving en persoonlijkheid ook een rol. Het moet wel gefaciliteerd worden.

Men vermoed ook dat bij iemand met dat setje verslavingsgenen, de hersens iets anders reageren op een drug. Want sommige mensen, raken verslaafd na een behandeling met pijnstillers, aan die pijnstillers, zoals na een operatie in een ziekenhuis. Maar de meeste mensen, raken niet meteen verslaafd aan een korte behandeling met pijnstillers. Maar een kleine groep wel.
Wat het ook moge zijn, het is in ieder geval zeer interessant vind ik. Dat je een porno verslaving weg wuift vind ik dan wel weer typisch. Er is een verschil tussen chronische geilheid en iemand die porno nodig heeft om zichzelf tot een hoogte punt te krijgen wat uiteindelijk uit kan monden in iemand die niet meer kan stoppen met het kijken van porno. Je zou denken dat diegene dan dezelfde prikkels krijgt als mensen met andere verslavingen. Dus ik ben het persoonlijk niet eens met de stelling die je aanneemt op dat vlak. Ik denk wel degelijk dat een porno verslaving een legitieme verslaving genoemd mag worden. Maar het is weer een andere verslaving dan een sex verslaving... 😄

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie
En toen je geen porno keek, kreeg je last van trillingen en zweten en slecht slapen?
Nogmaals, een verslaving is niet alleen fysiek. Maar ik sliep er zeker slecht door, omdat ik de hele nacht in bed aan drugs en porno dacht.
Nee, een pornoverslaving is geen echte verslaving.
Want? Je doet een aantal opvallende uitspraken zonder die te beargumenteren. Weet je überhaupt wel hoe een verslaving werkt?
En of het nou zo erg is, denk ik ook niet.
Jij denkt niet dat niet meer geil worden van je eigen partner erg is? Jij denkt niet dat expres doen alsof je slaapt zodat je geen sex hoeft te hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat allerlei leugens om maar geen sex te hoeven hebben met je partner erg is? Jij denkt niet dat letterlijk angst hebben voor sex met je partner erg is? Dit allemaal is een resultaat geweest van mijn stimulerende middelen + porno verslaving.
De pornoindustrie is fout ja, maar elke dag geil zijn is dat niet.
Was ik maar elke dag geil, helaas was dat juist het grote probleem. Door mijn verslavingen heb ik de verkeerde dingen aan elkaar gekoppeld. Dus sex=snuiven +porno anders boeit het me niet.
Dit is gewoon de gedachtegang, van die minnesota-methodiek, waaruit dat 12 stappenplan, de aa en onze reguliere verslavingszorg en ggz ook redeneren.
Ik heb geen 12 stappen therapie gehad, bewust niet voor gekozen. Dus dit slaat nergens op wat je nu zegt.

reDStone

Bewuste gebruiker
Tip aan mensen van de verslavingszorg. Ga eens heel snel leren hoe dopamine wel werkt, volgens de moderne wetenschap. Nu is het een soort ouderwetse achterhaalde simpele pavlov- reactie. En dopamine werkt iets ingewikkelder. Zo blijven we hangen in een oud en fout beeld hoe dopamine werkt, hoe verslaving en dopamine werken en lichten jullie mensen onjuist voor. Omdat het een achterhaald en fout inzicht is, hoe dopamine werkt.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Een interessant vraagstuk. Zou beiden heel goed kunnen. Is ook lastig vast te stellen / te meten denk ik.

Al houd ik me minder bezig met die achtergrond van hoe en waarom het is ontstaan. Uiteindelijk maakt het voor het vinden van een oplossing niet veel uit denk ik of dit een kip/ei verhaal is.
Nou, ik denk juist dat daar de sleutel ligt.

Ik neem een simpel voorbeeld.

De weg is plaatselijk verzakt. Dit komt omdat het zand onder de weg is ingezakt. We gooien er een paar scheppen zand in en de weg is voorlopig weer in goede staat.

Na een jaar is de weg weer op datzelfde punt verzakt. Men gaat daar graven en komt een lekkende waterleiding tegen die langzaam het zand onder de stenen weg spoelt.

Vervang nu het schepje zand voor medicatie die verslaafden krijgen...

😊

reDStone

Bewuste gebruiker
Ik heb het met je te doen gozer... Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je verschillende berichten.

Maar deze slaat echt alles hoor.

Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Zoals ik al zei, je kan van alles een verslaving gaan noemen. Roger Federer was en is ziekelijk tennis verslaafd.
Dus jij denkt dat Federer eigenlijk helemaal niet wil tennissen maar zichzelf niet kan tegenhouden? Lol hou toch op man, wat probeer je hier te bereiken?

Bovenaan