Voor de dames; methadon en menstruatie...

loulou81

Newbie
Even een vraagje waar vooral vrouwelijke methadon/heroine gebruikers een antwoord op hebben misschien.. Is het een bekende bijwerking van methadon dat de menstruatie wegblijft?? Heb een periode iets meer methadon gebruikt, 90-110 mg p dag ipv de 50mg waar ik daarvoor op stond, maar bij eerdere excessen daarin heb ik geen klachten gehad. Ben ook wat afgevallen dus kan het de combi zijn? Heb al wat rondgevraagd maar er schijnt geen duidelijk antwoord op te zijn so far dus misschien weet iemand hier hoe dat werkt?

Extisi

Wijs gebruiker
Heb geen ervaring daar mee, maar het is en blijft troep, en dus kan je lichaam er wel raar op reageren. Ik sta niet raar te kijken als het écht zo is.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb wel eens gehoord dat bij heroinegebruik de menstruatie op den duur weg kan blijven, dus waarom zal dat bij methadon ook niet het geval kunnen zijn?

Ik ben verder geen expert, maar vraag het bij twijfel anders ook eens aan je huis- of verslavingsarts...

Succes!

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi Lou,

Bij mij was het iig zo dat met Heroine menstruatie uitbleef. Maar met Methadone heb ik dat nooit gehad. Maar ik heb ook nooit meer dan 40 mg. genomen??
Heb zelfs 2, gezonde kids ondertussen, terwiijl ik toen nog steeds op 15 mg. ofzo was.
Liefs, :wave:

linboom

Newbie
Als je googled: menstruatie + methadon (of heroïne) kom je vanzelf op allerlei informatieve sites. Het wordt vaak vermeld dat menstruatie-verstoring een kenmerk van zowel heroïne als methadon is. Overigens wordt die ook verstoord bij sterke vermagering (bijv. anorexia) maar een klein beetje gewicht verliezen zou daar de oorzaak niet van moeten zijn.

Menstruatie wordt door hormonen geregeld. Veel medicijnen / drugs hebben bij grootverbruik invloed op de hormoonregulatie, vandaar de verstoringen. Meestal stopt de verstoring na het gebruik van de medicijnen / drugs.

In ieder geval succes ermee! En extra blijven opletten met anticonceptie natuurlijk, want het zegt niet dat je ook niet meer vruchtbaar bent tijdens de verstoring. :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Mijn menstruatie is nooit gestopt door opiaatgebruik.
Wel had ik als clean meisje (wat op haar tiende jaar al voor het eerst ongesteld werd) een superregelmatige cyclus, ik kon de klok er op gelijk zetten, en in tijden van heftig gebruik werd het onregelmatiger en werden de tussenpozen ook langer.

Mijn gebruik had dus wel degelijk invloed op mijn cyclus.

De oorzaak hiervan? Volgens mij heeft het o.a. te maken met het effect van opiaten op je hormoonaanmaak. Doordat deze aanmaak wordt verstoord bij opiaatgebruik, raakt je hormoonhuishouding dusdanig van slag dat de menstruatie eerst steeds later plaatsvindt, waarna het in sommige gevallen inderdaad volledig wegblijft.

Verder hebben opiaten sowieso een vertragend/ stop- effect op zaken als haargroei, stofwisseling etc. Ik kan me dus zo voorstellen dat hierdoor ook de cyclus kan vertragen.

Hoihoi! :wave:

Bovenaan