vooroordelen drugsgebruik

pjenny

Newbie
Hallo allemaal,
Ik heb al eerder een topic geopend om mensen te zoeken die mee willen werken aan een interview. De informatie hierover staat in het topic "achterliggende gedachte van het drugsgebruik". Nu zijn we weer wat verder en willen we ons wat meer gaan verdiepen in een onderwerp. Ik heb al een bericht geplaatst in mijn oude topic, maar ik ben bang dat er op die manier niemand op reageert. Vandaar dus een nieuw topic. Is dit niet toegestaan, haal het dan maar weer weg.
Dus nu de volgende informatie:

Nu hebben we een aantal interviews afgenomen en willen ons nu toe gaan spitsen op een bepaald onderwerp. We hebben ervoor gekozen om als onderwerp de vooroordelen over drugsgebruik te nemen. Deze zijn er namelijk erg veel. Daarvoor zouden wij graag ervaringen willen horen van drugsgebruikers. Hebben jullie te maken met vooroordelen? Hoe staan jullie hier tegenover? Wat vinden jullie dat moet veranderen?
Het wordt dus een artikel over vooroordelen over drugsgebruik.
Ook hebben wij vernomen dat binnen de verslavingsinstanties nogal vooroordelen zijn. Zo zijn er hulpverleners die de instelling hebben: eens verslaafd, altijd verslaafd. Dat vinden wij dus geen goede instelling. Zijn hier mensen die hier mee te maken hebben gehad? En hoe zouden jullie behandeld willen worden binnen een instelling?
Het zou erg fijn zijn als zoveel mensen hier een reactie over willen geven.
Wil jij ons helpen? Stuur me dan een mail of via msn kan ook altijd. En een pb is natuurlijk ook mogelijk.

Groetjes Jenny en Marlon

Deranged

Badass junkie
pjenny zei:
Zo zijn er hulpverleners die de instelling hebben: eens verslaafd, altijd verslaafd.
Daar zit wel een kern van waarheid in. Als je eenmaal weet wat het is en het beviel zal je voor altijd uit moeten kijken. De meeste verslaafden die gestopt zijn zullen voor altijd nog af en toe het verlangen hebben.

Lycergic

Belezen gebruiker
Tjah , vooroordelen heb je altijd , het is maar of je het je aantrekt of niet ... Instelling , kan me niet inbeelden , het zou toch maar een paar uren duren en ik ben er weg , kan niet zo met regeltjes om heel de tijd

neti

Badass junkie
Deranged zei:
pjenny zei:
Zo zijn er hulpverleners die de instelling hebben: eens verslaafd, altijd verslaafd.
Daar zit wel een kern van waarheid in. Als je eenmaal weet wat het is en het beviel zal je voor altijd uit moeten kijken. De meeste verslaafden die gestopt zijn zullen voor altijd nog af en toe het verlangen hebben.

ik ben hulpverlener en denk er idd ook zo over :mrgreen: maar dat zegt nix over de manier waarop ik tegen iemand aankijk... wil wel zeggen dat ik de risico's met iemand bespreek... de gevoeligheid voor terugvallen en hoe dat te voorkomen :beer:

neti

Badass junkie
Telefoon zei:
haha ja :beer:

en dan zeggen ik bewaar je drugs wel :stoned: :P :rolleyes:

hahaha ik heb al es bij een client thuisgezeten en voor ik het doorhad had ik een wolk heroinedamp in mn neus... echt een paar uren heeeeeeeeeeeeeeeerlijk relaxt gevoeld... maar dat meto je maar neti weer doen zei ik :mrgreen:

-spaceman-

Badass junkie
je gaat het hebben over de vooroordelen van drugsgebruik... Je zegt: er zijn heel veel vooroordelen over drugsgebruik. Ik ben benieuwd wie deze vooroordelen dan hebben; politiek, ouders of gewoon de ''normale'' mensen. Ikzelf kom vrijwel nooit in contact met mensen die vooroordelen hebben over drugsgebruik (leraren, agenten, ouders)

ik vraag mij af of dit wel zo speelt?

Funky Monkey

Badass junkie
Vooral de mensen die het zelf nooit gedaan hebben en ook absoluut niet weten wat een bepaalde drugs doet... Ik hoor bijvoorbeeld heel vaak dat mensen die x nemen vieze pilleslikkers genoemt worden omdat ze 'agressief' zouden zijn. Maar dat komt alleen maar omdat je zo strak en lijp bent dat je geen normale kop meer kan trekken :beer:
Mijn huisgenote heeft er ook een handje van, maar die heeft zelf een hele erge afkeer tegen drugs. Waarschijnlijk alleen maar omdat ze vroeger zelf heel veel gesmoked en gezopen heeft... Tegenwoordig is ze dood saai tijdens het uitgaan :P
Verder me moeder niet maar me vader wel weer al heeft die zich vroeger elke dag helemaal klem gezopen. Het zijn dus ook vooral mensen die alleen maar voor dingen zijn die maatschappelijk geaccepteerd zijn zoals alcohol, cigaretten en met een beetje geluk mag af en toe een jointje ook nog wel.

Northawke

Wijs gebruiker
Vooroordelen spelen volgens mij vooral bij mensen die ongeinformeerd zijn en/of er vervelende ervaringen mee gehad hebben zonder zelf gebruikt te hebben. Een vriend van me noemt wiet echt letterlijk het 'duivelskruid', maar weet er zo goed als niets van. Hij is getrouwd geweest met een vrouw die het gebruikte, maar heeft het idee dat het haar zwaar veranderd heeft terwijl ze al zo gek als een deur was voor ze ooit blowde.

Terwijl mensen die er positieve 'tweedehands' ervaringen mee hebben er heel anders tegenover staan. Ik heb buren van rond de 60 die allebei hoogstens een borreltje nemen in het weekend. En dan staan er opeens wietplanten in de tuin van de buurvrouw. Ben heel open en vriendelijk tegenover die mensen geweest en als het resultaat heeft de buurman zelfs m'n wietplanten voor me bemest. :grin: Gewoon omdat wij rustige en vriendelijke buren zijn associeert hij het nou niet met gezeik.

pjenny

Newbie
Okay, erg leuke antwoorden hier te lezen. En inderdaad: eens verslaafd, altijd verslaafd, zit wel een kern van waarheid in. Maar als hulpverleners hier ook naar gaan handelen vind ik het niet meer goed. Ik zeg ook niet dat dit overal zo is. Er zijn zeker wel goede instanties voor hulpverlening. Er is onderzoek naar geweest dat deze vooroordelen bij bepaalde instanties wel heerst.
En vooroordelen zullen ook altijd blijven. Maar wij willen weten hoe mensen hier tegenover staan. Hoe komen jullie in aanraking met vooroordelen? Hoe staan jullie hier tegenover? Wat willen jullie anders zien? Wij gaan hier een artikel over schrijven om de mensen te informeren. Het zijn inderdaad vaak de mensen die er helemaal niks van weten. Begint met een jointje, eindigt met heroine heb ik ook een paar keer gehoord. Maar dit is lang niet altijd het geval. Er zijn genoeg mensen die hun drugsgebruik in de hand hebben. Daar willen wij graag iets mee. In ons artikel zullen we abosoluut niet de vooroordelen de wereld uit helpen, want deze zullen altijd blijven. We willen dus gewoon informeren hoe de drugsgebruikers hier tegenover staan en wat zij hebben mee gemaakt en wat zij daar van vonden.
Ik hoop dat er mensen reageren die ons willen helpen door bijvoorbeeld gewoon een stukje te mailen hoe zij tegenover vooroordelen staan.

Groetjes Jenny.

Komeetman

Belezen gebruiker
- dat mensen die XTC op hebben niet meer weten wat ze doen (als je weet hoeveel je kan nemen, blijf je best nog zuiver van gedachte)
- eens genomen, verslaafd. Bullshit natuurlijk

Northawke

Wijs gebruiker
Tja, het grootste vooroordeel is dat als je inderdaad eenmaal iets neemt, dat je dan 'verloren' bent. Daarom vertel ik veel mensen om me heen niet dat ik recreatief en spiritueel gebruik. Het begrip ontbreekt gewoon.

DreamWeaver

Badass junkie
Je word gelijk aangekeken als een junk die z'n leven vergooid als je ns een pilletje doet op een feestje. Iedereen is jarenlang gehersenspoelt met anit-drugs propaganda.

pjenny

Newbie
Helemaal mee eens. En daarom willen wij jullie verhalen horen. Willen jullie meewerken? Zou erg fijn zijn. Stuur me een mail of PB!!!

Groetjes

Bovenaan