Vraag ivm eerste kweek paddo's

Beste,

ik ben van plan om voor het eerst zelf paddo's te kweken. Ik heb hier al wat informatie over opgezocht en dit lijkt mij niet al te moeilijk. Desondanks heb ik toch nog enkele vraagjes waar de more experienced users mij misschien bij kunnen helpen.Ik zou eventueel de volgende soort willen bestellen en wel op http://www.magic-mushrooms-shop.com/nl/ ... caans.html

Nu heb ik hierbij echter nog een paar kleine vraagjes, zijnde:

1) men spreekt van "indirect" daglicht. Mijn kamer (waar ik ze zal kweken) zit echter aan de noordkant en heeft dus niet echt veel zonlicht. Ik vraag mij echter af of ik een warmtelamp en/of UVB lamp (ik heb tevens een slang vandaar) kan gebruiken ipv zonlicht?

2) Belangrijk is blijkbaar ook de vochtigheid en de temperatuur. Aangezien de vochtigheid geregeld wordt door het bijgeleverde 'broeikaszak" rest enkel nog de temperatuur. Aangezien het winter is, is het kouder op mijn kamer dan in de zomer (nee, echt?). Nu vroeg ik mij af of ik mijn kweekset niet gewoon in het terrarium van mijn slang kan steken, waar de temperatuur rondt de 26graden ligt of is dit te warm/niet goed voor de slang? Of dien ik echt een warmtemat te kopen (kost nog eens 20 euro meer dus wil weten of dit echt nodig is of niet).

Verdere tips en info zijn uiteraard altijd welkom!!

Groetjes uit BXL, belgie

joerie

Newbie
Hoi. Om even antwoord te geven op je vragen.

Het daglicht op je kamer is genoeg. Een eventuele lamp is niet nodig.
Bij je slang steken is geen goed idee vanwege de hygiëne. De kans op besmetting word vele malen groter in het terrarium omdat de slang ontlast in de bak. Als ik jou was gewoon lekker een warmte matje kopen. Groeten joerie

Dus als ik het goed doorheb kan ik ze gewoon blootstellen aan het licht dat binnenvalt? Ik vind inderdaad op het internet terug dat je de kweekset in daglicht moet zetten maar niet in direct zonlicht (ergo, mijn kamer is dus ideaal want ik heb geen rechtstreekse zoninval).

Ik heb eigenlijk nog plaats naast mijn terrarium( staat op een kastje). Kan ik dus de warmtemat van de slang wat verder duwen zodat deze vanonder het terrarium uitkomt en vervolgens hierop mijn kweekset plaatsen (uiteraard met wat blokjes hout eronder om direct contact te vermijden) of zal dit te warm zijn?

Alvast bedankt

joerie

Newbie
juifencarton zei:
Dus als ik het goed doorheb kan ik ze gewoon blootstellen aan het licht dat binnenvalt? Ik vind inderdaad op het internet terug dat je de kweekset in daglicht moet zetten maar niet in direct zonlicht (ergo, mijn kamer is dus ideaal want ik heb geen rechtstreekse zoninval).

Ik heb eigenlijk nog plaats naast mijn terrarium( staat op een kastje). Kan ik dus de warmtemat van de slang wat verder duwen zodat deze vanonder het terrarium uitkomt en vervolgens hierop mijn kweekset plaatsen (uiteraard met wat blokjes hout eronder om direct contact te vermijden) of zal dit te warm zijn?

Alvast bedankt
Inderdaad niet in direct zonlicht. Lichtval van buiten is meer als genoeg. Ik zet ze altijd gewoon in een hoekje in de kamer. Het ligt er een beetje aan welk merk warmtemat je heb. Ik weet van bijv zoomed dat deze bloedheet kunnen worden. Ik denk niet dat als je de kweekset op blokjes hout zet dat de warmtemat genoeg warmte straalt. Het beste zou je kunnen werken met een puls thermostaat. Maar dat word dan weer een duur geintje. Je zal even moeten kijken hoe heet/warm je mat word. Ikzelf gebruik ook matjes maar met thermostaat. Pas ook op met de mat dat je kweekset niet uitdroogt. Verder hoef je het niet te ingewikkeld te maken voor 1 kweekset. Ik zette tijdje terug de kweeksets gewoon neer bij kamer temp (21graden) en dat ging ook prima alleen duurde het wat langer voordat alles begon.
Zoals ik al zei even de temp meten van je matje dan weet je meteen of het ken.

Gr joerie.
P.s wat voor slang heb je, een guttata? Heb zelf erg lang in de reptielen hobby gezeten

Heb de bestelling net binnengekregen. Ik had nog juist 1 laatste vraagje: om de hoeveel dagen en hoeveel water zou ik moeten gebruiken voor het bevochtigen van de paddestoelen? Of blijf ik er het best zoveel mogelijk van af (lees: laat die plastic zak met filter erop?)

alvast bedankt

dernael

Bewuste gebruiker
Wat ik deed met mijn growboxen, was op het moment dat je de growbox leeggiet na 24 uur te hebben gestaan, je een laagje water op de bodem van de zak doet waar de growbox vervolgens in komt te staan.

Hierdoor hoefde ik nooit de zak tussentijds te openen, het water op de bodem van de zak verdampt vanzelf en bevochtigt op die wijze je dierbare mushi's. Dit water dient vanzelfsprekend tussen flushes wel ververst te worden en de zak goed schoongemaakt van binnen en buiten.

Hygiëne is de sleutel naar succes!
Veel succes en vooral plezier, je zult het groeiproces van psilocybe steeds meer gaan waarderen!

Hopelijk lees ik hier wat over je vorderingen, lijkt me tof! ^^

Groetjes,
Dernael. :stoned:

Heb de set nu een 12 dagen staan, en de eerste paddo's steken eindelijk hun kopje boven. Ze groeien echter wel voornamelijk aan de zijkant. Toen ik zonet de aluminiumfolie verwijderde zag ik dat er langs de zijkanten (maar onder het substraat) erg veel kleine paddo's zaten, wel allemaal max 1 a 2 cm. Nu heb ik gelezen dat men dit kan voorkomen door alluminiumfolie te gebruiken, maar ik heb dit reeds van dag 1 gedaan en toch zit de zijkant vol. Op zich kan mij dit niet zoveel maken, mocht dit uiteraard geen slechte gevolgen hebben (grote kans op infecties, minder paddestoelen per flush, snellere uitputting van het mycelllenium, ...). Zou iemand mij hierop een min of meer duidelijk antwoord kunnen geven?

Alvast bedankt en groeten uit BXL

ah ja,ter verduidelijking, ik heb nu een 6-tal kleine paddo's, waarvan 5 echt langs de zijkant groeien en slechts 1 die min of meer midden in het substraat zit. Ik had verwacht dat er enkele langs de zijkant zouden groeien en de meesten in het midden van het mycellium. Momenteel is er dus buiten die ene pinhead nog geen enkel paddo doorgebroken in het midden. Oppervlaktematig betekent dit dus dat 95% fzo van het substraat geen paddo's heeft. Zullen deze nog doorbreken of is er iets mis?

-------------------------------------
||

schematisch ziet mijn growbox (langs boven gezien) er dus zo uit, waarbij X een paddo voorstelt. Zoals blijkt zijn er dus zogoed als geen paddo's midden in het mycellium, maar zitten ze langs de rand, waardoor 90% ofzo van growbox nog kaal staat. Zullen hier ook nog paddo's doorbreken of is er iets mis?

--------------------------------------
|X X|
| X |
| |
| |
| |
| X|
|X X X |
--------------------------------------

dernael

Bewuste gebruiker
Foto? :)

Wat deze flush misschien niet meer verschijnt, kan de volgende flush dubbel en dwars inhalen. Mijn ervaring met paddo's is dat de 2de flush bijna altijd het meeste oplevert.

Is het wel warm genoeg waar de box staat? Te koude temperaturen zullen ervoor zorgen dat de shrooms niet/weinig zullen groeien.

Good luck

Dernael. :stoned:

Bovenaan