vraag?

Hallo allemaal
Mijn partner is bezig metr afkicken we hebben al eerder pogingen gedaan maar helaas is hij steeds weer vervallen !
Ik wil heb goed helpen en steunen zodat het hem dit keer lukken zal hij is positief daar ligt het niet aan .. Ik heb ergens gelezen dat je een tien stappen plan moet maken eerst de 5 belangrijkste stappen die je moet doen en daarna de 5 laatste stappen maar kan nergens vinden welke stappen dit dan moeten wezen heb zo wel wat ideetjes maar wil het wel goed hebben zodat hij deze stappen voor zich zelf op papier heeft en op die manier alle stappen kan doorlopen , ik hoop via deze weg wat steun ervaringen te vinden en te delen ! Het is als partner fam. Van iemand die verslaafd is /gaat stoppen niet minder moeilijk als niet verslaafde dus kunnen ook wij best wat advies steun gebruiken ben blij dat er zo forum is zoals deze ..

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het tien stappen plan ken ik niet, wel het twaalf stappen plan, het zogenaamde Minnesota Model. Hier kun je er meer over vinden: http://www.counterpane.nl/12-step-minne ... model.html

Als ik zo een beetje heb gespiekt gaat het om een speedverslaving. Het is waarschijnlijk wel handig hier wat professionele hulp bij te krijgen, zeker aangezien hij al lang verslaafd is. Als partner is hier moeilijk mee om te gaan omdat je vaak het idee zult hebben dat het een strijd is tussen jou en de verslaving. En voor de verslaafde is het moeilijk om eerlijk te blijven, zeker op momenten dat je beterschap beloofd hebt en weer terugvalt. Zeg je dat dan eerlijk of ga je er over liegen? Probeer alles bespreekbaar te houden en blijf vertrouwen houden. Maar hou ook wel in de gaten dat dit niet ten koste gaat van jezelf.

hoi hoi

bedankt voor de reaktie ik heb even gekeken op de website die je mij gaf..
je hebt goed gespiekt dacht huh??? haha
je hebt inderdaad gelijk dat je je machteloos voeld en het vaak een strijd is waar je het toch never van zal winnen dit hebben we vaak gehad deze situatie ..het moet idd niet ten kosten van mezelf gaan en heb ik ook duidelijk aangegeven dat dit echt de laatste poging is omdat het wel ten koste van mezelf ging en ik behoorlijk op raakte!
hulp krijgt hij echter al van verslavings zorg maar weet niet hoe deze mensen zijn opgeleid maar iets er aan hebben nee ...ik blijf er wel vertrouwen in houden maar het laatste half jaar is er behoorlijk veel gelogen en ben ik op dat vlak wel erg mijn vertrouwen verloren ..je moet sterk in je schoenen staan tegen de prikkelbare buien kunnen het klagen en de depressieve klachten en zijn oververmoeidheid en wisselvallende stemmingen dit is soms erg pittig en ben vaak bang voor ruzie omdat hij dan weg vlucht soms denk ik dat hij dit doet zodat hij een rede heeft weg te lopen en een uitvlucht heeft om naar de drugs te grijpen dit is ook elke keer mijn angst en dat is niet goed.. ik heb er dus tot zover vertrouwen in als hij in huis is gaat het goed buiten de deur valt hij terug omdat hij zijn wereld nog niet heeft uitgezwaait en dit vind ik wel erg moeilijk..

Chica42

Belezen gebruiker
Om wat voor verslaving gaat het eigenlijk? Bij elke verslaving ligt dit toch weer anders.... maar professionele hulp inschakelen zoals de Brijder of de Jellinek heeft mij heel goed geholpen.
Niet alleen hij heeft een probleem maar jij eigenlijk ook doordat je zo graag wilt helpen daar is veel moed voor nodig maar begrip krijg je er niet voor terug en da's best lastig dus respect van mij voor je om hem te helpen!!
En dan zijn er ook nog de terugvallen waar je rekening mee moet houden en vooral teleurstellingen ......ik heb dit jaren lang mn familie aangedaan die ook dachten dat ik na de eerste detox genezen thuis af geleverd zou worden....maar het is een traject die altijd zal blijven lopen met voor en tegenspoed!! Probeer ook niet boos te worden als het weer eens mis gaat, maar blijf positief, desbetreffende moet het ook echt ZELF willen anders kan je net zo goed stoppen.....(DENK OOK VOORAL AAN JEZELF!!)

Goodluck! :wink:

Ben benieuwd hoe het gaat en als je wat wilt weten dan kan je het altijd vragen!!! Ik ben helaas ervaringsdeskundige maar dat zijn wel vaak de mensen die het recht voor zn raap, en eerlijk weten de vertellen!!! :wave:

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
never-give-up zei:
je hebt goed gespiekt dacht huh??? haha

Als moderator kan ik je IP-adres nagaan en zie ik gelijk welke gebruiker nog meer heeft gepost vanaf dat adres en dus wist ik gelijk hoe of wat.

Uit je bericht kan ik opmaken dat je met een vertrouwenskwestie zit. Je moet voor jezelf wel nagaan of je hem kan vertrouwen, want anders heeft helpen ook weinig zin. Verslaafden liegen nou eenmaal vaak, ook al bedoelen ze het nog zo goed. Schijnbaar zit hij nog midden in het drugsmilieu en dan zal het snel weer fout gaan, tenzij hij daar afscheid van neemt. En dat gaat niet door je sim-kaart te veranderen maar door er zelf bewust afstand van te nemen. Als het niet uit jezelf komt gaat het niet lukken.

Chica42

Belezen gebruiker
Ben het helemaal met Svali eens.....Als hij het niet echt zelf wilt en met het verhaal komt dat ie wil "minderen" dan zou ik toch een klein beetje je handen ervan aftrekken....anders ben jij straks degenen die het voor de kiezen krijgt als hij zn dag niet heeft!! Dat gaat je opbreken!

Probeer hem zoveel mogelijk bij te staan maar uiteindelijk zal hij het ZELF moeten doen en vooral willen!!

Good Luck!

Even een update... Het gaat om. Een speedverslaving hij beweerd er vanaf te willen hij komt zelf met allemaal voorstellen ik kap de drugs wereld af vanavond ik doe dit en dat geef me nog een kans als het dit keer weer niet lukt dan ga ik naar een kliniek ruim 2 jr heb ik hem gesteund bijgestaan want had eerder naast zijn speed verslaving ook een heroine en vallium verslaving heroine is hij in een kEer mee gestopt dit lukte hem omdat hij de speed nog had die hem er wel boven op hielp .. Valliums had hij elke keer terug vallen en gedroeg zich dan als een waus zijn lichaam kreeg er steeds meer moeite mee die combi vallium plus speed en is hij uiteindelijk mee gestopt hij blowt hij zuipt gebruikt speed en heeft ook vele male ghb gebruikt wat daar allemaal achter weg kwam zal ik me maar dit over uitlaten hier heb ik zelf ook vreselijk verdriet van z heb hem.altijd gesteund en bij gestaan nooit laten barsten ondanks dat hij me vaak respwctloos en gevoelloos behandelde agressie noem maar op bleef altijd hoop houden maar alles liep elke keer weer uit op verdriet pijn en teleurstellingen ! Ben bedrogen voorgelogen gekwetst en is mijn hele zelfvertrouwen naar beneden gehaald en vertrouwen heb ik in niemand nog ! Ik was een sterke vrouw maar ben nu een wrak ! Vorige wk smeekte hij me om nog een kans ik ben duidelijk geweest en hij zou zich zelf bewijzen dit heeft hij zo vaak beweerd maar ondanks alles hou ik ontzettend veel van hem als hij niet gebruikt is er niks aan de hand ! Vervolgens een wk later meneer alleen maar op bed heeft gelegen chaggerijnig loopt te zeiken en te zeuren wat ik voor lief nam want heb er begrip voor ! Altijd klagen niks is goed blah blah toont verder geen enkele inzet en bedonderd binnen 1 dag alweer de hele bende zijn ma komt op de koffie en meneer grijpt gelijk weer naar de speed na terug valletje ken gebeuren vervolgens gaat hij vandaag eten bij zijn moeder vanaf 4 uur pleite daarvoor ook al vanaf :alf 1 tot. 2 uur pleite meneer is opeens niet meer vermoied terwijl hij zijn nest amper is uitgeweest wist ik vandaag alweer hoe laat het was zoals het elke keer gaat als hij bij ma in de buurt komt heeft hij speed nodig en zuipt zich daar helemaal klem !
Ik zeg hem dat ik het fijn zou vinden. Als hij eerlijk zou zijn want noemaal is hij nooit van 4 tot 8 bij ze moeder en ik zag direct dat hij onder invloed was vervolgens zegt hij zal je zo laten zien wat ik vanavond gedaan heb en gaat pleite nou inmiddels uren laten nog niet terug maar wel een smsje dat hij zijn hyves en msn wel ff verwijderd en als ik nog denk dat hij gebruikt heeft hij helemaal niet meer komt lekker afschuiven ik weet wel genoeg :) waarop ik gereageerd heb enou moest je daarom pleite om hyves en msn te verwijderen wat wou je daar. Nu mee bereiken dan ? Niks meer gehoord maar had voor mezelf als een streep gezet dat dit de laatste keer zou zijn terug val kan maar de manier van liegen bedonderen elke keer valse beloftes zielige praatjes over zelf moord profiteren en pleite gaan als hij zelf geld heeft en dan weer smeken. En beven als de centen op zijn daar word ik honds beroert van ik geloof er niet meer in en ben er goed klaar mee ! Als iemand echt wil dat doet hij er wat voor en heb je er ook echt alles voor over helemaal in zijn situatie als hij zo door gaat dan ligt hij binnen kort ergens dood en dit is geen grapje zijn lichaam is er slecht Aan toe hij wil een leven maar ook dit geloof ik niet meer als je zo met de neus op de feiten gedrukt word en je beseft dat als je niet stopt dood gaat en snel ook dqn heb je er alles voor over om dit te voorkomen. Het doet me verdriet maar ik weet dat ik alles gedaan heb en heb geprobeerd alleen hij wil niet beter ik zal het loslaten en verder met mijn eigen leven al hou ik nog zoveel van hem dit gaat anders ten koste van alles wat ik nog heb en uiteindelijk is mijn leven naar de klote en zijn leven nog precies het zelfde en dit besef ik mij maar al te goed ... Ik kan niet begrijpen dat hij zo ver ging en zo met mij om kon gaan terwijl ik hem nog nooit wat heb misdaan ik zou zo niet eens om kunnen gaan met een persoon al zou ik die gruwelijk haten !
Respwct. Voor de gene die het wel zijn gelukt en hun verslaving hebben verslagen en de duivel in hun hoofd konden overwinnen en respect voor de menwen die ze konden bijstaan zodat ze dit doel konden bereiken er zijn zoveel die er alleen voor staan en door die troep niks of niemand meer hebben die dit zo graag zouden willen die zo vechten voor een bestaan en hem werd het in de schoot geworpen maar misbruikte alles alleen maar vreselijk maar waar !

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
En beven als de centen op zijn daar word ik honds beroert van ik geloof er niet meer in en ben er goed klaar mee ! Als iemand echt wil dat doet hij er wat voor en heb je er ook echt alles voor over helemaal in zijn situatie als hij zo door gaat dan ligt hij binnen kort ergens dood en dit is geen grapje zijn lichaam is er slecht Aan toe hij wil een leven maar ook dit geloof ik niet meer als je zo met de neus op de feiten gedrukt word en je beseft dat als je niet stopt dood gaat en snel ook dqn heb je er alles voor over om dit te voorkomen.

Als verslaafde ben je constant in gevecht met je zelf. Je verslaving wil gebruiken en de persoon zelf wil echt stoppen en echt veranderen. Maar de ene keer wint de verslaving en de andere keer de persoon. Je hebt eigenlijk met twee persoonlijkheden te maken. Als partner valt daar moeilijk mee om te gaan, want het is dan weer zus dan weer zo. Je laatste zin klopt dus niet helemaal, maar ik weet dat als niet-verslaafde moeilijk is te begrijpen. Uit ervaring weet ik dat zelfs als je weet dat het echt niet meer kan en zelfs je leven op het spel staat, je toch weer kiest voor die 'rush'. Gewoon kop in het zand steken en gaan en des te gevaarlijker het voor je wordt, des te beter het gevoel wordt. Op het moment zelf dan. Dat heet dus een verslaving en heeft weinig met de persoon zelf te maken. Althans niet in het opzicht dat het zijn schuld niet is, maar op een begeven moment ben je zo ver dat je niet meer weet wat je doet en nemen je 'cravings' je gevoel over.

Maar dit betekent zeker niet dat je dit moet accepteren. Verslaafden slepen je mee in hun verslaving en maken de mensen om hen heen net zo kapot als zichzelf. Je kan immers niet meer liefde geven dan in je zit. Kies nu voor je zelf want ik kan lezen dat je er doorheen zit. Op zo'n moment kun je hem ook niet meer helpen omdat je te persoonlijk betrokken bent en je hebt de kracht er niet meer voor. Je doet dus het juiste in mijn ogen, je hebt gedaan wat je kon en je gaat je eigen weg. Daar is veel moed en kracht voor nodig, echt goed gedaan van je.

sebatian

Bewuste gebruiker
Svali
"Gewoon kop in het zand steken en gaan en des te gevaarlijker het voor je wordt, des te beter het gevoel wordt. Op het moment zelf dan. Dat heet dus een verslaving"
Beetje super simplistisch, wat meerdere kenmerken, en je conclusie vind niet gedaagd van meededogen, beetje kort door de bocht.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
het gevoel wordt. Op het moment zelf dan. Dat heet dus een verslaving"
Beetje super simplistisch, wat meerdere kenmerken, en je conclusie vind niet gedaagd van meededogen, beetje kort door de bocht.

Dat mag je vinden, maar verder voegt zo'n opmerking helemaal niks toe aan het topic natuurlijk.

Bovenaan