Vraag

Ben totaal onbekend in de wereld van drugs gebruik vandaar dat ik me ook heb aangemeld.
2e reden is dat ik me zorgen maak om mijn zoon....
Die is veranderd van een hele rustige/ verlegen jongen naar een stuiterbal met grove taal onfatsoenlijk gedrag... totaal omgekeerde wereld van wat hij een aantal jaren geleden was.
Weet dat hij zo nu en dan wiet rookt (vermoed dagelijks maar kan het niet bewijzen hij zit veel bij vrienden) maar kun je daar zo erg van gaan veranderen?
Hij ontkent verdere middelen te gebruiken maar gezien zijn gedragsveranderingen slaan bij mij de twijfels toe.
Dacht zelf aan speed maar wat ik lees op internet, komt alleen zijn gedrag overeen maar verdere niks...
Wie kan me wat meer vertellen over gedragsveranderingen en drugsgebruik...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Vrijwel elke verslaving heeft gedragsveranderingen tot gevolg, niet eens alleen drugs maar ook bijvoorbeeld gokken en gamen. Er zijn wel wat kenmerken van bepaalde verslavingen te noemen, maar dat is natuurlijk nooit een garantie en dus ook geen basis om sancties of begeleiding op te zetten.

De veranderingen die je noemt (onrust, onfatsoen, grof taalgebruik) is natuurlijk ook iets wat uit de pubertijd kan voortvloeien.

Kenmerken van een wietverslaving die je vaak terugziet zijn bijvoorbeeld geagiteerd op dingen reageren, luiheid, uitstelgedrag, concentratieproblemen en vergeetachtigheid. Het gedrag is wel meer kenmerkend voor regelmatig speed/coke gebruik. Merk je ook nog andere dingen aan hem als een slechte nachtrust, verminderde eetlust en eventueel oververmoeidheid?

Het is heel moeilijk om de waarheid boven tafel te krijgen. Mijn persoonlijke mening is om het op basis van vertrouwen en openheid proberen duidelijk te krijgen. Ik heb vaker verhalen gelezen van ouders met een vergelijkbaar verhaal die uiteindelijk met urinetesten enzo aan de slag gaan, dat schaadt de vertrouwensband meestal zo veel dat het probleem alleen maar groter wordt.

Welke provincie woon je? Elke provincie heeft een verslavingsinstelling die je hier misschien mee verder kan helpen. Dit klinkt gelijk vrij heftig, maar ze hebben niet alleen afkickcentra maar ook een hoop kennis in huis om dit soort situaties aan te pakken. Zij kunnen je wellicht advies of tips geven hoe je dit het beste kunt aanpakken. Als je even laat weten in welke provincie je woont kan ik je de juiste linkjes geven.

Heel veel succes ermee en laten we hopen dat het meevalt :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoe oud is hij? Gebeurt het vaak (bijv. hoeveel dagen in de week?) Zijn er momenten waarop het wel goed gaat en hoe zien die eruit? Zijn er bepaalde momenten dat het erger is? En gaat het verder nog wel goed op school?

Verder, goed advies van hierboven. Probeer in ieder geval niet veroordelend naar hem te zijn over mogelijk drugsgebruik, anders wil hij je waarschijnlijk juist niets meer vertellen. Dus als je met hem in gesprek wil gaan erover, rustig blijven, nieuwsgierig zijn naar zijn belevingswereld, oprecht en betrokken opstellen. Een puber, met of zonder drugsproblemen, heeft bij voorbaat al nooit zin in een zeurende ouder. :wink:

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden.
Mijn zoon is inmiddels volwassen (19) maar gebruikt al vanaf zijn 17e zo nu en dan een joint..
We hebben daar nooit zo moeilijk over gedaan, zijn vader blowde ook wel eens in zijn jeugd.
Mijn zoon was daar ook altijd heel eerlijk in, verder ook nooit problemen gehad, hij was zeg maar een normale puber, die het leven aan het ontdekken was.

Alleen de laatste tijd merk ik gewoon dat hij gigantisch aan het veranderen is, zoals ik in mijn stukje hier boven vertel.
Heb hem wel eens op de man afgevraagd of hij misschien andere middelen gebruikte, wees gerust mam, zo nu en dan een joint meer niet.

Er zijn geen momenten dat het erger is... hij is continu vreselijk druk, grof taal gebruik en hij weet alles beter, vaak ruzie met ons en zijn jongere broer, het maakt het er niet gezelliger op thuis.

Hij is momenteel thuis, heeft geen werk en gaat niet naar school, mijn man en ik werken allebei overdag dus we hebben er verder geen zicht op wat hij zo doet overdag.
Hij heeft dus alle mogelijkheden om iets te gebruiken terwijl wij van huis zijn.

Hij doet niet overdreven stiekem, we missen nooit geld, alleen zijn gedrag baart mij zorgen.
Verder heb ik flink nagedacht over het stukje wat SmartieAndMe schreef over de kenmerken,
Hij reageert feller op dingen, is lui, stelt dingen voor zich uit en vergeet ook vaak dingen, hij is altijd al heel tenger geweest maar in mijn ogen is hij nu magerder, hij is van een ochtend mens veranderd in een nachtbraker, ligt vaak tot een uur of 12 in bed, hij eet beduidend minder, is sneller vol na zijn zeggen en ja oververmoeidheid, maar dat wijde ik aan tot in de nachtelijke uurtjes bij vrienden hangen dus laat op bed komen.. hoewel dit gelukkig niet iedere avond is.
Mijn man zegt dat ik overdrijf en me verder geen zorgen moet maken... tis de leeftijd is stee vast zijn antwoord en misschien ben ik ook wel een overdrevende bezorgde muts/moeder maar wie kent zijn kind nu niet het beste?

Maak me gewoon zorgen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik begrijp je zorgen, niet geheel onterecht. Het ontbreken van een dagbesteding kan een eenvoudige aanleiding zijn tot veel blowen, maar ook zonder blowen kun je best lui en geagiteerd en tegelijkertijd dus ook druk worden van dagenlang niets doen. Als je elke dag thuis zit raak je je energie gewoon niet kwijt, dus ik snap wel dat hij druk is.

Als je 's nachts vaak bij vrienden zit en overdag vaak tot het middaguur in bed ligt, word je vanzelf ook luier en moeier. Verder is je eetlust ook verminderd als je niets doet.

Het hoeft dus helemaal geen wietverslaving te zijn en de punten die je noemt vallen ook zonder blowen te verklaren, maar het past wel in het profiel van een blower.

Met je tweede post erbij geeft het me meer het idee dat hij niet echt weet wat hij wil en dat dat hem misschien irriteert en tot dit gedrag drijft. Heeft hij een doel voor ogen? Is er een bepaalde opleiding die hij wil gaan doen of wil hij ergens een baan vinden? Doet hij aan sport?

Ik denk dat je je niet direct zorgen hoeft te maken om een verslaving, het zou kunnen maar het klinkt mij meer alsof hij gewoon een duwtje in de goede richting nodig heeft en om het even bot te zeggen "van z'n luie reet af moet komen en een uitdaging zoeken". Als je overdag druk bent, ben je 's avonds moeier en slaap je eerder. Als je om 12 uur je bed uit komt en niets te doen hebt is het logisch dat je een nachtbraker wordt en dit gedrag gaat vertonen als je het mij vraagt.

*disclaimer* Ik ben geen psycholoog en ik ken je zoon verder niet. Ik praat dus puur uit ervaring en wat ik om mij heen en hier op het forum zoal zie en hoor.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat niets doen doordeweeks wel kan uitlokken om vaker drugs te gebruiken. De belangrijkste reden dat ik niet zo vaak drugs gebruik is omdat ik doordeweeks druk ben met mijn opleiding, werk en stage. De mogelijkheid is er simpelweg niet echt. Als ik vaker vrij zou zijn, stel, ik zou helemaal vrij zijn zoals jouw zoon, dan weet ik zeker dat ik ook vaker zou gebruiken. Ik gebruik tenslotte voornamelijk drugs in de vakanties. Daarmee bedoel ik niet direct dat hij ook echt verslaafd is, want zoals Smartie zegt past zijn gedrag ook bij het hele 'niks doen'. Maar een voorbeeld is dat hij misschien vaker gaat blowen omdat hij verder toch niet zoveel te doen heeft.

Ik ben bijna orthopedagoog maar sluit me wel aan bij Smartie. :wink: Dat eeuwige niks doen helpt echt niet, daar word niemand vrolijker van. Ik zou je in ieder geval adviseren samen met hem te gaan kijken naar iets wat hij kan doen. Als hij op dit moment niet weet wat hij wil, ga dan een studiekeuzetest doen, bezoek open dagen, loop hier en daar een dagje mee. En ik denk dat het ook belangrijk is om een (bij)baantje te nemen. Dit kan hem in ieder geval het gevoel geven dat hij iets nuttigs doet, ik denk dat dat voor veel mensen ook belangrijk is. Dan heeft hij in ieder geval een reden om zijn bed uit te komen. Oh ja, en sporten kan ook helpen, dat geeft voldoening en maakt je actiever.

Dat er bij jullie thuis open en eerlijk wordt gesproken over dat hij af en toe een jointje rookt is in ieder geval goed. Hij kan natuurlijk altijd liegen wanneer hij zegt geen andere drugs te gebruiken, maar misschien durft of wil hij het ook wel gewoon niet zeggen. En misschien is hij wel gewoon eerlijk en gebruikt hij echt niks anders. Dus helemaal zeker weten ga je het denk ik niet.

Bedankt voor jullie reacties.
Wij zijn al een stukje verder en dit met dank aan dit forum.
Ben minder wantrouwend en dat werkt zijn vruchten af voor beide partijen.
Merkte toch wel dat ik heel wantrouwig reageerde op zijn gebruik.
Ga het nu maar zien als een face waar hij momenteel inzit zoals mijn man steeds zegt.

Heb misschien een verkeerd beeld van hem hier neergezet, maar hij solliciteert, gaat bij bedrijven langs maar kan gewoon geen baan vinden.
Volgend schooljaar begint hij een nieuwe opleiding, hopend dat dit wel de juiste keuze is.

Maar nog 1 vraag.... wat is het verschil tussen hasj en wiet roken?
Hasj klinkt zoveel gevaarlijker.
En bereik je het zelfde effect met deze middelen?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Goed om te horen dat hij in ieder geval wel probeert aan werk te komen, vervelend dat het dan tot nog toe niet lukt.

Hasj is de hars van de wietplant. De belangrijkste werkzame stof van beiden is THC en de twee zijn dus heel erg vergelijkbaar wat de werking betreft. Het grootste verschil is de verhoudingen in werkzame stoffen. Wiet word je veel rustiger en slomer van, of Stoned zoals dat genoemd wordt. Hasj worden de meeste mensen veel lichter en soms zelfs energieker van. Hasj maakt je meer high en wiet maakt je dus meer low.

Hasj wordt over het algemeen als lichter ervaren dan wiet.

Als hij af en toe eens een joint rookt zou ik me absoluut geen zorgen maken, blowen brengt weinig risico's met zich mee. Simpel gezegd zijn de enige gevaren van blowen op de lange termijn longschade door de rook, maar dit verschilt niet extreem veel van sigaretten. Een zogenaamde bad trip kan voorkomen als je teveel blowt (bij een badtrip raak je in een flink negatieve stemming, als het uitwerkt is dat weer over) of geestelijke klachten bij mensen die daar aanleg voor hebben. Je kunt geen dodelijke overdosis nemen. Het is dus een stuk veiliger dan alcohol bijvoorbeeld. :)

Bovenaan