Vriend gebruikt (weer)

Aliza

Newbie
Beste mede-forumleden,

Na enig wikken en wegen heb ik besloten hier te posten in de hoop op advies.
Ik heb zelf vrijwel geen ervaring met drugs. Echter, een collega, die ik ook steeds vaker buiten het werk zie en spreek, heeft een drugsverleden.
Hoewel hij een aantal jaren vaker gebruikte, ben ik erachter gekomen dat hij in ieder geval nog wekelijks coke gebruikt. Hij heeft het zelf verteld en is in therapie (geen opname).

Zelf geeft hij aan dat hij er van af wil en zichzelf haat op de momenten dat hij toch weer voor de bijl is gegaan. Ik heb ook aangegeven dat -nu we inmiddels toch wel goede vrienden zijn geworden- ik het erg moeilijk vind hier mee om te gaan. Hij is op die momenten een totaal ander persoon, inbereikbaar en het doet me vreselijk veel pijn hem zichzelf de vernieling in te zien helpen, want daar komt het uiteindelijk toch op neer als hij zo doorgaat.

Ik wil hem graag steunen, maar heb zelf ook mijn issues en pas er voor meegesleurd te worden in deze ellende. Ik weet niet wat wijsheid is: hem er weer op aanspreken of afstand nemen door even geen contact meer te hebben/niet af te spreken of misschien de stekker eruit te trekken. Ik vermoed dat als ik hem voor de keuze stel of te diep inga op wat het met mij doet, hij wel blijft gebruiken, maar het niet meer vertelt.

Ik realiseer me heel goed dat dit voor hem ook een rotsituatie is, maar ik wil niet dat het ook mijn probleem wordt, hoewel ik vrees dat ik er al deels in zit...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen het wat helderder te zien.

MeejheM

Badass junkie
lees eens wat rond, het kan veel erger, en het kan ook flink meevallen. de meesten hier gebruiken drugs, en zien daar ook voordelen in.

laat je vooroordelen eens varen. doe eens gek. als drugs alleen slecht was zou niemand het gebruiken. wekelijks cokegebruik kan voor je vriend bijvoorbeeld helpen zijn week te verwerken, en niet burnt-out te raken. dat is wel ongeveer het positiefste, maar niks hier is zwart wit.

ik had ook bruin wit kunnen zeggen, maar dat is een insider joke.

serieus... elk weekend coke gebruiken werkt je niet de vernieling in als je het kan veroorloven, verder gewoon functioneerd, en geen overdreven doseringen gebruikt. de meeste mensen houden daar ook op een gegeven moment mee op, als andere verplichtingen zwaarder gaan wegen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
ik had ook bruin wit kunnen zeggen, maar dat is een insider joke.
Hahaha, als er naast het wit ook nog bruin in het spel dan wordt het alweer een stuk zorgwekkender.

Ik ben het met Meejhem eens dat 1 keer per week gebruiken niet perse een groot probleem is. Wat wel enigszins verontrustend is, is dat hij zelf aangeeft te willen stoppen en toch telkens weer gebruikt. Dat betekent dat het niet alleen maar meer recreatief gebruiken is. Ik vind het lastig om van een afstand de situatie in te schatten. Als je erover kunt praten met hem wanneer hij nuchter is kan het denk ik wel goed zijn om te vragen waarom hij toch telkens weer gebruikt als hij zegt te willen stoppen. Wil hij wel echt stoppen, of is dat iets dat hij tegen jou zegt omdat hij weet dat je moeite hebt met zijn gebruik?

Probeer er in ieder geval niet direct een groot probleem van te maken, als hij alleen in het weekend gebruikt en dan niet belachelijk veel is er niet perse iets ergs aan de hand. De een drinkt elk weekend en de ander snuift elk weekend, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Alleen is drank sociaal geaccepteerd en coke niet.

Aliza

Newbie
Dank voor jullie reacties.
Ik realiseer me zeker dat het veel erger kan.
Wat me alleen zorgen baart, is dat hij ook zelf aangeeft zich na gebruik even goed te voelen, maar vrij snel daarna helemaal niet. Daarnaast zegt hij afspraken af, is een paar dagen onbereikbaar en verschijnt niet op zijn werk.
Ik snap heel goed dat iedereen iets nodig heeft om af en toe even te kunnen ontladen, maar het lijkt me niet goed wanneer je daarna weer een aantal dagen nodig hebt om weer op te laden.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Als het zijn leven zo beïnvloed dat hij ook niet op werk verschijnt en niet bereikbaar is, dan is het wel echt een probleem ja.

Wat je er mee wilt doen is aan jou natuurlijk. Ik begrijp goed als je niet meegesleurd wilt worden. Als je toch het gesprek aan gaat, doe dit dan met een open benadering zonder oordeel. Probeer dan te achterhalen hoeveel en hoevaak hij gebruikt en waarom. Als hij er echt vanaf wilt zal hij misschien professionele hulp nodig hebben, maar jij kan een luisterend oor bieden als je daar zelf behoefte aan hebt uiteraard.

mikoz

Bewuste gebruiker
Misschien ook wel belangrijk dat als je hem aanspreekt, dat je dit op een moment doet dat hij nuchter is.

Aliza

Newbie
We hebben er al meerdere keren over gesproken. Nu ik het weet, is hij er open over. Ik weet alleen niet goed wat ik moet zeggen, behalve luisteren.
Ik vind het heel naar te zien wat het met hem doet, maar ondanks hulp gaat het door. Ik weet dat ik de enige ben die de beslissing kan nemen tot hoever ik er in mee ga, maar dat maakt het er zeker niet eenvoudiger op.
Ik wil met alle liefde een luisterend oor bieden. Ik ben alleen ook een mens met gevoel en het doet me pijn en ik vind het lastig nog met hem af te spreken, omdat hij 9 vd 10 keer zijn afspraken niet nakomt.
Er zou een middenweg moeten zijn, maar die moet ik nog vinden.

MeejheM

Badass junkie
De gulden middenweg...

Als je het hebt over verslaving of drugs misbruik is die vaak ver te zoeken. Of je collega daadwerkelijk open en eerlijk is durf ik op afstand ook te betwisten. vaak laakt dat zo te zijn, maar blijkt het niet helemaal zo te zijn als de waarheid boven komt drijven.

dat verslaafden/gebruikers open en eerlijk kunnen zijn, daar ben ik zelf levend bewijs van. dat gebruikers danwel verslaafden er goed kunnen liegen is algemeen bekend, maar ook de waarheid.

laat de waarheid even in het midden... ik weet niet wat je relatie is met je collega, maar als hij werkdagen mist, en blijft gebruiken zou ik noet te veel te maken willen hebben met deze persoon, omdat het je waarschijnlijk alleen maar een hoop verdriet op zal leveren.

LecramR

Experimenterende gebruiker
Als jij je emotioneel betrokken gaat voelen bij wat je vriend doet, dan ga je er zelf ook negatief door beïnvloed worden. Dat hoeft niet te betekenen dat je zelf ook gaat gebruiken, maar je kunt erdoor gestresst raken of depressief. Je kunt het beste proberen je emoties hiervan los te koppelen omdat je er zelf geen invloed op hebt. Ga je vriend zeker niet veroordelen of boos worden omdat hij gebruikt heeft terwijl hij dat niet wil.

Bovenaan