Wat kan dit geweest zijn?

Room

Newbie
Hey mensen!

Een tijdje terug ben ik in Spanje geweest, waar ik werk als reisleiding bij jongerenreizen. Een van mijn deelnemers is daar bijna overleden en ik ben benieuwd of jullie mijn verhaal herkennen en weten wát er precies is gebeurd, welke drugs hier in het spel was enzo.

Gelijk op de 2e avond was het al raak, na een flinke kroegentocht 'leek' een van onze deelnemers flink bezopen te zijn. Het is aan ons de taak haar dan veilig thuis te brengen en haar tent in te schoppen. Ze liep al erg moeilijk op de terugweg dus we hebben haar moeten ondersteunen. Eenmaal op de camping heb ik haar samen met mijn collega op een bankje gezet en eerst even wat glazen water laten drinken. Na 2 a 3 glazen water ging het helemaal fout. Ze liet zich telkens op de grond vallen en begon raar te lachen. Op een gegeven moment werd ik echt boos op haar en zette haar tegen mijn collega aan op de bank. Hij hield haar dan vast terwijl ik haar water gaf. Na een paar slokken water werd ze ineens heel agressief, met mijn volle gewicht moest ik haar tegen houden omdat ze zich weer op de grond wilde gooien. Op dat moment wisten we al dat het mis was want we hadden plotseling geen contact meer met haar. Van het ene op het andere moment sprak ze niet meer en begon ze totaal te flippen. Wij hielden haar niet meer met ons tweeën, ze begon te vluchten over de grond. Haar benen werkten niet mee, dus ze sleepte zich zelf voort met haar armen. Ondertussen had een andere collega al de ambulance gebeld. Met 4 man hebben we haar buiten de camping gebracht, daar werd ze nog agressiever. Ze sloeg, beet, krabte en schopte waar ze iemand maar raken kon. Ze was echt zo sterk als een beest, zoiets had ik nog nooit gezien. Met veel pijn en moeite hebben we haar schoenen kunnen uittrekken want met die hakschoenen van haar trapte ze ons helemaal bont en blauw. Elke keer als we haar niet vast hadden lachte ze ons uit alsof ze een aliën was, ze probeerde dan te vluchten en deed echt raar. We wilden niet dat ze als een dolle de straat op zou rennen dus we probeerden haar tegen te houden. Wanneer we haar vast hadden begon ze zóóó hard te krijsen... De halve camping stond ondertussen aan de straatkant te kijken wat er gebeurde omdat ze dachten dat er iemand werd verkracht of vermoord.
Op een gegeven moment kwam er een politiebusje versterking aan. We lagen met een paar man boven op haar, haar armen waren op de rug geboeid en nóg konden we haar niet aan. Elk lichaamsdeel dat ook maar een beetje vrijheid kreeg probeerde ze kapot te rammen op straat. Van de politie moest ik met mijn volle gewicht haar hoofd op de grond houden omdat ze anders haar tanden kapot sloeg op straat. Gelukkig kwam er kort daarna nóg een politiebusje versterking aan en kregen we haar onder controle en werd ze afgevoerd door de ambulance. Die nacht heeft ze in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis gelegen. De kans was die nacht niet groot dat ze het zou overleven. Ze was zo dol als een beest, sloeg alles kapot, had een ontzettend hoog alcoholpercentage in haar bloed en drugs werd er niet gevonden. In dat ziekenhuis testten ze maar op 2 drugs, en die had ze dus niet! Belachelijk! Ze konden dus niks voor haar doen. Ze heeft de hele nacht op de intensive care gelegen tot ze die volgende ochtend bij kwam. Van de hele nacht kon ze zich niets meer herinneren. Het vreemde was, dat ze wel meteen een smsje kon versturen met de mededeling dat er GHB in haar drankje had gezeten, terwijl dit helemaal niet was aangetoont door de arsten. Volgens de artsen gingen 9 van 10 mensen die op deze manier het ziekenhuis in kwamen, in een kist weer naar buiten,wij waren echt blij dat ze bij was gekomen. Helaas moesten we haar ook meteen mee naar de camping nemen aangezien er niks in haar bloed was gevonden!! Ze kon niet eens lopen en was volledig uitgeput.
Die middag begon ze weer te flippen. Ze lag rustig op de hangmat en we gaven haar elke keer zoute dingen zodat ze kon aansterken. Ineens keek ze wild om zich heen alsof er iets was, maar er was niets. Ze werd heel angstig en agressief en probeerde alweer te vluchten. Er was weer geen enkel gesprek mogelijk met haar. Wéér de ambulance gebeld, die hebben haar weer opgehaald. De hele ambulance schudde serieus van haar agressieve gedrag. Na een paar uurtjes ziekenhuis moest ze weer terug, ze konden niks voor haar doen nu want ze wisten niet wat het was :confused:.
Uiteindelijk heeft ze 3 dagen lang op deze manier gereageerd. Soms kon je wat woorden met haar wisselen en wist ze totaal niet meer wat er gebeurd was. Op andere momenten was ze niet aanspreekbaar en begon ze weer totaal te flippen. In je eentje kon je haar echt niet aan! Het enige wat ze af en toe op een helder moment kon uitbrengen was 'help me alsjeblieft' en 'laat het stoppen'.
We hebben haar 2 weken bij ons gehad, we konden haar niet op een vliegtuig naar NL zetten ivm met haar aanvallen. Uiteindelijk hebben we haar zelf naar Nederland gebracht. Tijdens die reis ging het na een paar dagen wel beter maar ze bleef die aanvallen houden. Ze kon in het begin helemaal niet lopen, aan het einde kon ze mank lopen, 1 been werkte niet mee. Nu nog steeds, weken later, loopt ze nog mank terwijl de dokters hier in Nederland er ook geen verklaring voor hebben. Of ze nog aanvallen heeft, weet ik niet, want die aanvallen herinnert ze zelf niet.

Iemand énig idee wat voor drugs dit geweest zou kunnen zijn?? Zou ze dit zelf hebben geslikt? Of is het waarschijnlijk meer een soort drugs in haar drankje geweest?? Het houd me behoorlijk bezig, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover!!

Bedankt als je me hier mee wilt helpen!!

Worstenjongen

Bewuste gebruiker
Dit klinkt wel heel erg :openmouth:

Ik denk eerder dat het 1 hele grote combi is geweest....
Maar ze hebben niks in haar bloed gevonden.. raar

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het lijkt me iig niet dat ze GHB heeft gebruikt aangezien anders zou ze de dagen erna niet die aanvallen hebben. misschien PCP?

caatje

Badass junkie
Dat was een heftig verhaal! Wat vreemd dat er niks gevonden is, of eigenlijk niet als ze maar op 2 dingen testen. Zou het zo kunnen zijn dat ze allergisch is voor alcohol? Aan de andere kant heeft het helemaal geen zin om te gissen....je komt er waarschijnlijk nooit meer achter.

Frisko

Badass junkie
caatje zei:
Dat was een heftig verhaal! Wat vreemd dat er niks gevonden is, of eigenlijk niet als ze maar op 2 dingen testen. Zou het zo kunnen zijn dat ze allergisch is voor alcohol? Aan de andere kant heeft het helemaal geen zin om te gissen....je komt er waarschijnlijk nooit meer achter.
idd en al helemaal om te gaan gissen dat het pcp is geweest.
een drug die zo onbekend is en weinig voorkomt!
lijkt me al helemaal te gek voor woorden..
miss ketamine?? :)

Angramar Temenos

Badass junkie
Psychopaten reageren niet zo.. Psychoten ook niet. Mogelijk een hele ernstige vorm van Schitzofrenie?

En holy shit, ik ga dus nooit maar dan ook nooit drugs doen in spanje! :tearsofjoy:

T-men

Bewuste gebruiker
Angramar Temenos zei:
Psychopaten reageren niet zo.. Psychoten ook niet. Mogelijk een hele ernstige vorm van Schitzofrenie?

Dude... :confused: Geen dingen roepen als je niet weet waar je over praat...

Maar goed, klinkt idd erg maf. Zou me nix verbazen dat er iets is geweest wat een nasty psychose getriggerd heeft bij deze dame.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik ken een psychopaat, en een koppel die beide psychotisch zijn, al 15 jaar aan de medicatie. In grote lijnen weet ik dat geen van hun random kreupel wordt, met hun hoofd tegen de vloer gaat rammen en iederen lekbijten. Daar hoef ik echt geen psychiater voor te wezen.

T-men

Bewuste gebruiker
Ik werk al zeven jaar in de psychiatrie met een doelgroep die wél zulk gedrag laat zien.

En een psychopaat kennen, wat is jouw definitie van een psychopaat dan?!

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
PCP of BS!
Room zei:
Volgens de artsen gingen 9 van 10 mensen die op deze manier het ziekenhuis in kwamen, in een kist weer naar buiten,wij waren echt blij dat ze bij was gekomen.
Het gebeurt dus vaker? Vreemd dat ze dan nog niet weten wat het is..

Flugeltje

Wijs gebruiker
T-men zei:
Ik werk al zeven jaar in de psychiatrie met een doelgroep die wél zulk gedrag laat zien.

En een psychopaat kennen, wat is jouw definitie van een psychopaat dan?!

Leuke job heb jij :tearsofjoy:

Een pshygiater doet toch de vaststelling of je psychopaat bent of niet ...

Wromtrax

Bewuste gebruiker
Hmm.. Had ze toevallig niet sowieso ergens last van (een ziekte ofzo?)
Wel heel erg voor haar en voor jullie (je vakantie is hierdoor tamelijk verpest neem ik aan)

Nou veel sterkte :) Wel belachelijk dat ze maar op 2 drugs testen!

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
misschien moet je eens aan haar vragen wat zij ziet en voelt, het lijkt mij dat ze schizofreen geworden is. gewoon wat haldol geven toch?

Flameon

Badass junkie
Heftig verhaal, mijn complimenten hoe jullie als begeleiders haar hebben weten te ondersteunen die twee weken. Lijkt me erg moeilijk voor jullie en heel begrijpelijk dat jullie willen weten wat het kan zijn.

Het blijft heel erg moeilijk om te gissen of ze drugs heeft gebruikt, en zoja welke. Of dat ze wat in haar drankje heeft gekregen etc. Het kan allemaal, maar het hoeft niet.
Ik werk met alcoholisten en dit gedrag zie ik zo heel af en toe ook wel eens. Die mensen hebben iets in hun hersenen kapot gedronken, waardoor je met momenten heel erg agressief kan worden.

Ik weet niet hoeveel alcohol zij in het bloed had?
En ze bekend staat als iemand die geregeld de bodem van het glaasje ziet?

Room

Newbie
Als eerste: bedankt allemaal voor de snelle en interressante reacties!

Ik ben eens gaan googlen op de dingen die jullie genoemd hebben. Dat PCP werd vroeger gebruikt als verdovingsmiddel, dat zou nog best wel eens een optie kunnen zijn. De campingbaas had het er ook al over (bedenk ik me nu) dat er de laatste tijd bij een aantal mensen verdoving voor olifanten in drankjes was gestopt... Is dat ook dit spul? En werkt dit ook langer door dan 1 dag??

Haha ja het klinkt idd als een horrorfilm he... Was het ook wel voor ons. We hadden haar 's nachts altijd tussen 3 leiding in liggen, zodat er altijd iemand wakker zou worden als de aanvallen weer begonnen. Ik kan nu haar enge lachje écht niet meer zien, word ik zelf ook agressief van!!

Nee, ik denk niet dat ze allergisch is voor alcohol, die dag ervoor had ze ook gewoon gedronken en gebeurde er niks... Neem aan dat ze anders dan ook wel had moeten reageren.:)

Wat ik over ketamine kon vinden, is dat je als gebruiker minder bewust bent van je omgeving, en je je moeilijk kunt bewegen. Het gekke is, dat ze wel degelijk dingen door had, en ze bewoog als een gek. In het begin beet ze namelijk nog niet, tot een van ons een grapje maakte van 'het zou niet gekker moeten worden, straks gaat ze nog bijten'. Op dat moment greep zij zich aan diegene vast en begon met het bijten... Vreemd was dat.. Ze had ons echt als doelwit voor ogen.

En nee, geen idee of dit wel echt drugs geweest is. Diezelfde nacht zijn er wel meerdere van dit soort gevallen in het ziekenhuis binnen gebracht, maar niemand was zo heftig als dat meisje van ons. Een psychose zou ook best kunnen... De dokter deed het af als een paniekaanval in combinatie met alcohol. Maar damn hey, een paniekaanval is niet zó heftig als dit toch? Dat duurt toch zo lang? En dan kun je toch wel enigszins contact maken? Ik weet het ook niet...

@ ExceptionalInsight: Wat is BS eigenlijk? Kon ik niks over vinden..

@ Wromtrax: Hhm nee, ze had geen ziekte, niet dat iemand wist in ieder geval. Vakantie verpest was het gelukkig niet. We hadden nog 46 kids die gelukkig wel lol hadden. Maar slopend was het wel. Ik was totaal lichamelijk en emotioneel uitgeput toen we haar hier eindelijk na 2 weken in Nederland hadden gebracht.

@ Welhallodaar: Vragen wat ze ziet heeft geen zin. Tijdens die aanvallen praat ze niet en ná die aanvallen weet ze niets van wat er gebeurd is. Dan gaat ze gewoon weer verder waar ze gebleven was. Zo was ze ook een keer gaan flippen in de hangmat, we waren er een uur druk mee tot ze bij kwam, het enige wat ze vroeg was: 'waarom lig ik naast de hangmat?'

@ Flameon: Dank je! Ik heb echt werkelijk geen idee. Het meisje was nog maar 16, dus het lijkt mij dat ze nog niet zo'n al té groot alcoholcarriere achter zich heeft. Ze was alleen op vakantie gekomen want haar vriendin had vlak vantevoren haar been gebroken zei ze. Er was dus ook niemand die haar kende uit de thuissituatie. De enige normale dag dat ik haar heb gezien was met de aankomstdag en toen leek ze me heel normaal. Ik weet helaas niet meer hoeveel alcohol er in haar bloed zat... Dat staat wel in haar dossier, die ze natuurlijk zelf heeft meegenomen voor haar eigen arts hier in NL... Die 1e nacht dat ze in het ziekenhuis lag heb ik namelijk aan 1 stuk door amaretto gedronken om de nacht door te komen dus ik zie het allemaal niet zo helder meer voor me. :$ Je moet toch iets doen om je er door heen te slepen... :$

Ik ben nu gelukkig niet meer verantwoordelijk voor haar, maar het knaagt nog wel. Ik checkte laatst haar hyves, en zag dat ze binnenkort met die jongens gaat afspreken die die bewuste nacht de hele tijd bij haar waren. Van de Spaanse politie mochten die jongens niet meer bij haar in de buurt komen, ook al konden we niks bewijzen, die jongens deden raar. Ik vertrouw het allemaal voor geen meter. Het is echt kut dat we zo ontzettend veel voor haar hebben gedaan en ze dat zelf niet eens beseft. Ik wil niet dat haar straks iets overkomt, ik hoop maar dat wij het zelf bij het verkeerde eind hebben en dat die gasten wel te vertrouwen zijn. Maar ja, dan denk ik, wat willen 5 jongens van 18/19 nu van 1 meisje van 16 die ze maar 2 dagen op vakantie hebben gezien? It's driving me crasy.

Haar dokter in NL heeft gezegd dat haar been vanzelf wel weer beter zou worden, het is nu meer dan een maand later en ze loopt nog steeds mank zegt ze. Ze weet zelf ook totaal niet wat er gebeurd is, haar ouders ook niet echt dus ik denk niet dat die dokter een helder beeld heeft gekregen van wat er écht was gebeurd.

Jammer dat er niet 1 duidelijke oorzaak zou kunnen zijn, zoals een bepaalde drugs die dit soort gedrag oproept. Waarschijnlijk zullen we het nu nooit meer weten helaas... Al hoop ik er ooit nog een keer achter te komen :) Nogmaals bedankt voor alle helpende reacties!!

xxx

Northawke

Wijs gebruiker
Het zou kunnen zijn dat ze een bepaalde drug als PCP of GHB binnen heeft gekregen en daar gewoon heel heftig op reageert. Dat ze een soort drugspsychose heeft gekregen, zeg maar. Komt bijna niet voor dat dat na 1x gebruik meteen gebeurt, maar goed, er zijn altijd uitzonderingen. Je zegt zelf dat er die avond meerdere gevallen in het ziekenhuis belandt zijn, dus dat geeft al aan dat er kans is dat er toch iets in haar drankje zat.

buzzrider

Wijs gebruiker
PCP lijkt me wel reëel, gezien het agressief gedrag en het houterig stappen... maar waarschijnlijk in combi met te veel alcohol.

Immo

Badass junkie
Na het verhaal te hebben gelezen lijkt het op in een alcoholische staat een psychose oplopen. Maarja dat is zomaar een wilde gok van mij.

Debris

Bewuste gebruiker
PCP, 90% zeker pcp. Als ik jou was zou ik haar (ouders) aanraden een hersenscan te laten doen, en een paar tests. En de komende paar jaar van de drugs af te blijven.
Aangezien 5% van de pcp gebruikers worden gek van de inslag op 't zenuwstelsel (en zeker met alcohol erbij).
Link naar de PCP thread, waarin ook een paar filmpjes staan van agressief, gek en zwaar verdoofd gedrag. (komt misschien bekend voor?)

PaiNandPleasurE

Experimenterende gebruiker
T-men zei:
Angramar Temenos zei:

Maar goed, klinkt idd erg maf. Zou me nix verbazen dat er iets is geweest wat een nasty psychose getriggerd heeft bij deze dame.

ik denk inderdaad ook dat dit het geval is,misschien dat ze wel iets in haar drankje heeft gehad dat dit opgewekt heeft...het poortje is open :openmouth:

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
PaiNandPleasurE zei:
T-men zei:
Angramar Temenos zei:

ik denk inderdaad ook dat dit het geval is,misschien dat ze wel iets in haar drankje heeft gehad dat dit opgewekt heeft...het poortje is open :openmouth:
precies wat ik dacht, de pcp heeft schizofrenie opgewekt

Man_in_the_Box

Bewuste gebruiker
Ik heb ooit eens een stuk gelezen over dat bij hoge alcoholconsumptie je op een gegeven moment voorbij het stadium van dronkenschap kunt komen. Je schijnt dan totaal van de wereld te zijn en niet te beseffen wie je bent, op sommige momenten kun je zelfs ook overkomen als redelijk nuchter zonder te beseffen wie jij bent en/of anderen zijn en waar je bent. Sommige mensen schijnen in deze fase ook zeer agressief te kunnen worden.
Een behoorlijke alcoholconsumptie op die avond zou dus misschien wel de hoofdoorzaak kunnen zijn, en misschien heeft dit wel een of ander neurologisch probleem wat nooit eerder aan het licht is gekomen getriggerd. Maar gezien de extreme situatie sluit ik een combinatie met bepaalde harddrugs niet uit.

Spor

Wijs gebruiker
^ze noemen het een delerium

Hetgeen wat ook voorkomt uit datura en in mindere maten pcp, maar het meest waarschijnlijke lijkt me toch dat het door -teveel- alcohol komt... Denk niet dat je zomaar perongeluk een paar dagen achter elkaar pcp rookt zonder het zelf in de gaten te hebben.

Maar hey, wie ben ik ? denk niet dat je het ooit met zekerheid kan zeggen.

evil_kermit

Bewuste gebruiker
combi van bepaalde medicijnen en alcohol!!!

moest ze medicatie slikken??

een allergische reactie in samenwerking met de alcohol?

wat had ze die nacht gedronken?bier of was er sterke drank bij?

ook al eens iemand zéér raar zien beginnen doen van iets van de smartshop,meestal zijn dat dingen waar ze niet op testen op spoed alleen maar de gangbare zaken:amfetamines,ghb en die dingen.

Doktor

Newbie
Het lijkt mij hier iig (aangezien dat ze mank loopt) dat haar zenuwen beschadigd zijn, zenuwen hebben minstens 6 maanden nodig om optimaal te herstellen... dit kan zelfs tot 2 jaar of meer duren, met de juiste behandeling kan dit termijn aanzienlijk verkort worden(revalidatiecentra). De aanvallen lijken mij ook volledig gecreëerd door zenuwschade dan, als dit niet alleen hierdoor komt dan het best zijn dat ze aanleg heeft voor een psychische stoornis. En 16 jaar is een leeftijd waarbij de meeste stoornissen tot uitdrukking komen, dan kan dit gekatalyseerd zijn door bv. de alcohol of drugs. In het laatste geval is het best fucked up, maar als ze geen aanleg heeft en het puur door drugs of alcohol komt denk ik wel dat ze zich goed zal herstellen. Maar je kan nooit te voorzichtig zijn, zoek naar de beste behandelingen en bezoek regelmatig een ziekenhuis voor controle.

Voor haar zou er op dit moment niks anders moeten zijn dan een gezonde levensstijl zonder drugs en alcohol, anders gaat het van kwaad naar erger.

Herinnert zij zich niks over drugs? En haar omgeving dan? Wat was het alcoholpromillage in haar bloed?

zommes

Badass junkie
GHB & alcohol. Omdat GHB vrij snel uit het lichaam verdwijnt en het best een paar dagen kan duren voordat je daar helemaal overheen bent.

Pikachu

Wijs gebruiker
Heb je gemerkt of ze voor die aanvallen telkens rookte? Misschien is er pcp over haar sigaretten heen gegoten? Vooral die bovenmenselijke kracht vind ik echt een kenmerk van pcp.

Bovenaan