Wat kan ik verwachten

fonzz

Newbie
Hallo,
ik ben nieuw hier, ik heb me geregisteerd want ik heb een vraag/probleem:
Ik ben 16 jaar
Ik ben ong. half uur geleden aangehouden door politie. Het voorval:

Ik was buiten op een openbare plek een joint aan het DRAAIEN.
Het wasn niet voor mij. Staat ook in de verklaring van de politie.
De verklaring:

Het wiet is niet van mij, ik draaide de joint voor iemand anders aangezien in mijn woonplaats geen shop is en waar ik was wel.
Ik wist niet dat dit niet mogt

Wat kan ik verwachten nu?
het wiet is ingenomen.
Ik hoefde ook niet mee naar het bureau. We hebben op de plaats delict een verklaring afgelegd.
Mijn handtekening staat eronder.

Gelieve zo spoedig mogelijk reageren.
Bij voorbaat dank

Oom Klaas

Badass junkie
Ik zou in ieder geval je Nederlands verbeteren.

Waarschijnlijk krijg je een brief thuis met een waarschuwing er in.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Je krijgt waarschijnlijk een boete thuis opgestuurd. Bij een vriend van mij is dit ook weleens gebeurd (al draaide hij in de metro ipv in de openlucht) en toen kreeg hij een boete voor 'het voorbereiden van het gebruiken van harddrugs'. Dat heeft hem toen wel gezeik opgeleverd thuis. Al is wiet officieel geen harddrugs, maar goed.

Waarschijnlijk vraag je dit omdat je niet wilt dat jouw ouders het te weten komen. In dit geval zou ik even contact opnemen met het politiebureau. Misschien dat er iets te regelen valt. Bijvoorbeeld dat je de boete komt ophalen ofzo.

fonzz

Newbie
Hoe hoog is de boete?
En ik denk dat ik het aan mijn ouders gewoon vertel..
Hoe doe ik dit het beste?

fonzz

Newbie
Ik kreeg ook een proces verbaal o.i.d. opgestuurd ofzo, en bericht over taakstraf...
En de enige verklaring die afgelegd is was op zo'n kladblokje met mijn handtekening eronder. (later)

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
fonzz zei:
Hoe hoog is de boete?
En ik denk dat ik het aan mijn ouders gewoon vertel..
Hoe doe ik dit het beste?

Bij hem was het tussen de 100 en 200 euro. Maar als je inderdaad een proces verbaal krijgt, dan krijg je (voorlopig) geen boete. Dan wordt er bij het proces verbaal bepaald of je een boete of taakstraf krijgt oid.

Verder is er geen 'beste' manier om het te vertellen. Vertel gewoon wat er is gebeurd en dat je voor iemand anders aan het draaien was. Bedenk van tevoren wat hun reactie zou kunnen zijn. Waarschijnlijk gaan ze dan wel vragen hoe het komt dat je überhaupt kan draaien, dus daar moet je even over denken.

Dopezilla

Badass junkie
Het is maar wiet. Ik denk dat je ouders er niet al te lang wakker van zullen liggen. Het zal hooguit zo'n "Zoon, ik ben niet boos maar teleurgesteld"-gesprek opleveren.

Of zijn je ouders érg streng?

Olle

Seatbelt

Belezen gebruiker
Oh met dit voorval ben ik wel bekend :P

Je ouders krijgen een brief, als ze niet al dezelfde/volgende dag gebeld zijn/worden.

En de boete bedraagt waarschijnlijk 60 euro. Voor het voorhanden hebben van softdrugs.

Ze doen alsof je hard genaaid bent maar dat valt altijd wel mee.
Ik kreeg een keer 30 euro boete toen ik een joint aan het roken was in de stad :mrgreen:
Ik was toen 15

Seatbelt

Belezen gebruiker
Oom Klaas zei:
Lijkt wel alsof je er trots op bent.

Mwah dat niet, vind het grappig, aangezien ik meer boete kreeg voor het niet hebben van licht op de fiets. En ik probeer TS een beetje gerust te stellen.
Al komt de laatste zin miss. niet zo over nee :flushed:
Hoewel dit geen nutteloze pronk informatie is aangezien je boetes gehalveerd worden onder de 16 :rolleyes:

Moeten we elkaar hier op alles aanvallen?

Seatbelt

Belezen gebruiker
Of wacht eens even!

Als ik die dingen zie als: 100-200 euro,"voorbereiden van harddrugs" en taakstraf.

Hebben wij hier het over het land Nederland?

dain

Bewuste gebruiker
Er staat BE in z'n nickname, dus ik vermoed van niet. In ieder geval, de gevallen dat ik heb gehoord in Belgie, brief naar de ouders, vergezeld met een boete meestal. Zolang het maar niks maar dan ook niks met school/minderjarigen te maken heeft (maar dat ben je zelf dus valt dat weer mee, op een of andere manier dan).

iSmokex

Bewuste gebruiker
Je had beter kunnen zeggen dat het gewoon voor jezelf was denk ik, krijg je minder gezeik mee met de politie dan wanneer je zegt dat het voor anderen was. Bij je ouders is dat waarschijnlijk een ander verhaal.
Ik heb eens een boete gehad toen ik buiten net iets buiten de stad een joint stond te roken( of hij was alleen gedraait niet opgestoken of was alleen bezig met draaien, heb geen idee meer!) Maargoed was met 1 meerderjarige en 1 minderjarige, de meerderjarige had de boete op zijn naam gezet omdat wij anders gezeik kregen met onze ouders. Hadden deboete gesplit, was 60 euro in totaal. (in Nederland)

Delcasa88

Bewuste gebruiker
Lang leven Amsterdam :rolleyes:

Heb nog nooit iets te horen gekregen van politie over mn jointjes :)

OT:
Gewoon je ouders vertellen. Beter ben je de politie daarin voor. Denk dat ze het meer kunnen waarderen als jij eerlijkheid en openheid laat zien, dan dat ze het van een telefoontje/brief van de politie moeten vernemen.

W.F.L.

Badass junkie
Delcasa88 zei:
Heb nog nooit iets te horen gekregen van politie over mn jointjes :)

Wiet is dan ook wel legaal in Nederland.. :rolleyes:

iSmokex zei:
Je had beter kunnen zeggen dat het gewoon voor jezelf was denk ik, krijg je minder gezeik mee met de politie dan wanneer je zegt dat het voor anderen was.

+1

Dopezilla zei:
Het is maar wiet. Ik denk dat je ouders er niet al te lang wakker van zullen liggen. Het zal hooguit zo'n "Zoon, ik ben niet boos maar teleurgesteld"-gesprek opleveren.

Of zijn je ouders érg streng?

Olle

Belgie. :rolleyes:

cropp

Badass junkie
Seatbelt zei:
Oom Klaas zei:
Lijkt wel alsof je er trots op bent.

Mwah dat niet, vind het grappig, aangezien ik meer boete kreeg voor het niet hebben van licht op de fiets. En ik probeer TS een beetje gerust te stellen.
Al komt de laatste zin miss. niet zo over nee :flushed:
Hoewel dit geen nutteloze pronk informatie is aangezien je boetes gehalveerd worden onder de 16 :rolleyes:

Moeten we elkaar hier op alles aanvallen?
nee hoor, ik heb trouwens ook lame boetes gehad...

Seatbelt

Belezen gebruiker
cropp zei:
nee hoor, ik heb trouwens ook lame boetes gehad...

Oi oi oi, daar had ik laatst echt de master in gevonden. Wij zaten ergens op een bankje, een gozer staat daar te fotograferen voor zn opleiding. Hij schopt een blikje wat al op de grond lag de gracht in. Natuurlijk precies op het moment dat de grootste zeikagent van de stad de hoek om fietst.

Klabats, toen was je 96 euro armer :openmouth:

JunkXL

Bewuste gebruiker
Waarschijnlijk vinden ze je wiet afpakken al genoeg straf.
Ik heb ooit eens een boete gehad voor blowen en die was 60 euro. Dus mocht er nog boete komen weetje wat je kan verwachten.. Voor de rest denk ik wel dat het gewoon goed zit zo.

:wave:

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
een joint draaien als je boven de 18 bent is geen probleem heb ik vaak zat gedaan voor de ogen van de politie

onder de 18 weet ik niet maar een boete zou kunnen

L

Lid 6909

Gast
Je moet even kijken in de algemene plaatselijke verordening van jou gemeente, daar staat namelijk als het goed is in waar je wel en niet mag blowen, en of het uberhaupt wel op straat mag in jou gemeente. Zo voorkom je ook dat je genaaid word.

Dit staat bijvoorbeeld in die van mijn gemeente:
Artikel 2.7.1a Openlijk drugsgebruik
Het is verboden, op of aan de weg, op een voor het publiek toegankelijke plaats of in een voor publiek toegankelijke gebouw, middelen te gebruiken, toe te dienen, dan wel voorbereidingen daartoe te verrichten.

Succes!

Bovenaan