Ik ben sinds kort serieus begonnen met gitaarspelen
Harstikke leuk. En een flinke uitdaging. Ook ik heb ooit een poging gedaan om gitaar te leren spelen. Toen ik last kreeg van artritis ging dat niet meer. Ik ben begonnen op een klassieke/Spaanse gitaar. De hals is breed en de snaren van nylon. Dat is makkelijker om te beginnen. Ik heb ook een western gitaar (Washburn) maar omdat ik geen eelt op mijn vingers had in het begin sneed ik mijn vingers stuk op de stalen dunne melodie snaren.
Door de tijd heen, we oefenden fanatiek, komt vanzelf boven drijven wat nou je eigenlijk favoriete gitaar is. Voor een heleboel gitaristen is dat de Gibson Les Paul. Maar voor een Bluesman zoals ik is dat toch de Fender Stratocaster geworden. Als deze dan ook nog uitgevoerd is in "Daphne Blue" en wordt bespeeld door een meestergitarist dan loopt nog steeds het kwijl uit mijn mond.
Nu zijn er natuurlijk een heleboel maar dan ook echt een heleboel verschillende gitaren. Ook Ovation bouwt prachtige gitaren. De gitaren van Ovation zijn semi-akoestisch en klaar om op een podium voor publiek te bespelen. Ze zijn nog betaalbaar ook. De meest bekende is de gitaar van voormalig Bon Jovi gitarist Richie Sambora waarmee hij speelde op het Moskou Peace Festival net voor de val de muur. Het leverde Ovation wereld faam op. Een gitaar met drie nekken? Iedereen wilde wel eens op dat ding spelen.
Maar wil je nou echt klinken als een "pro" en wil je dat iedereen de liedjes herkent die je speelt, dan is het toch wel belangrijk dat je leert spelen op een 12-snarige gitaar. Het geluid van deze dingen is echt geweldig. Je dient wel te beschikken over heel veel eelt op je vingers en een gevulde portemonnee.