Wil van de Lorazepam af

hypertje

Newbie
Beste Drugsforum gebruikers,

Ik heb chronische hyperventilatie met soms hyperventilatie aanvallen die erg benauwd zijn en heftig. Naar jaren dit te hebben en het verlangen naar rust ben ik 6 maanden geleden begonnen met Lorazepam 2.5mg tabletten. Eerst begon ik met een halfje dat goed zijn werk deed voor de rest van de hele dag. Toen begon ik toch te merken dat dit niet meer voldoende was en begon ik aan een hele. En ook dat was later weer niet voldoende en zit ik nu op 5 mg per dag. Let op, het is niet elke dag dat ik 5mg moet hebben. Soms lukt dan ineens toch weer 2.5mg. Het is soms niet te begrijpen dat spul. Ik neem het s morgens vroeg altijd in om ongeveer 8.00 uur. Dan kan het in de middag om 14.00 al zijn dat ik nog een halfje neem of zelfs een hele zodat ik aan 5mg zit. Daarna gebruik ik niks meer. S morgens vroeg als ik wakker wordt merk ik al gelijk dat ik het weer moet innemen omdat ik me anders echt niet goed voel. Ik voel dan al mijn zenuwen in me armen en benen alsof alles uit me lichaam word getrokken.

Nu wil ik graag stoppen met het gebruik van lorzapam omdat ik nu wel al goed begrijp dat dit niet mijn probleem zal verhelpen dan enkel me te verdoven. Graag zou ik willen weten wat de beste manier is om het af te bouwen zonder te veel ontwenningsverschijnselen te krijgen. Nu lees ik veel dat het met diazepam wordt gedaan. Maar is het dan niet zo dat ik dan verslaaft raak aan de diazepam? En gaat diazepam wel werken bij mij omdat lorazepam niet meer zo goed werkt bij 5.mg. Meer dan 5.mg per dag heb ik nooit gebruikt. Dus ik ben volgens mij niet met een hele hoge dosis bezig. Maar ik ben wel altijd erg gevoelig voor afhankelijkheid geweest.

Geef me aub wat goede tips want lorazepam is echt geen lachertje.

Al vast bedankt.

T-men

Bewuste gebruiker
Nja, ik zou sowieso niet overstappen op Diazepam.
Da's het probleem verschuiven ipv het probleem aanpakken en oplossen.

Wat betreft het stoppen; begin met afbouwen.
Hoe je aan je L'pam komt is me niet duidelijk maar het zal vast niet via de huisarts zijn.
Mocht dat toch wel het geval zijn, kaart het dan gewoon bij hem aan.
Anyhow, probeer aan 1mg tabletten te komen en breng op die manier je dosis omlaag.

Begin met een week 4mg (of 4,5mg) en dan elke week een halve mg of mg er af.

Als afsluiter wil ik je nog wel even geruststellen dat 5mg p/d echt niet veel is.
Zelf werk ik binnen de GGZ, doseringen van 20mg p/d zijn bij ons eerder regel dan uitzondering.

Succes! En niet vergeten; waar een wil is, is uiteindelijk ook echt een weg!
Go kick ass! :grin:

hypertje

Newbie
Bedankt voor je antwoord.
Het stelt me al gerust dat 5mg p/d niet al te veel is.

Ik heb de lorazepam van een huisarts hier in belgie.
Die schrijven dat voor als snoepjes.

Dus als ik het goed begrijp moet ik per dag 4.5mg gebruiken de eerste week.
En dan naar elke week een halfje er af?
Zullen de ontwenningsverschijnselen dan niet te veel zijn omdat ik het een half jaar al gebruik?

Bedankt al vast

Flameon

Badass junkie
5 mg is inderdaad zeer weinig. Als je er echt vanaf wilt zou ik het met je huisarts overleggen en niet op eigen houtje gaan afbouwen. Zelf afbouwen kan gevaarlijker zijn dan je denkt, epileptische aanvallen etc (hoeft niet kan wel)

hypertje

Newbie
Vandaag de huisarts laten komen,
Die heeft gezegt dat ik niet mag afbouwen voorloopig omdat ik daar nog niet voor in staat ben.
Ik heb gezegt dat lorazepam 2.5 mg of 5.mg zeer snel uitwerkt. Het werkt ongeveer met 5.mg maar een uurtje of 4. Daarna lijkt het alsof ik ontwenning klachten krijgt terwijl ik niet aan het afbouwen ben. Nu heb ik een extra medicijn gekregen dat 15mg capsule is en dat zou de beklemming en de rust meer geven erbij. Die zou moeten werken 12 tot 24 uur.
PFFFF dat ding werkte helaas maar 3 uurtjes en kreeg weer al die verschijnselen.
Kan toch zo niet zijn dat ik nu ineens overal 'immuun begint van te worden.

Ben ten einde raad, snap er niks meer van.
Volgens de doktor moet dat zeker meer dan 12 uur werken wat hij mij gegeven heeft.
Zou het nu kunnen zijn dat het slecht werkt of pas naar een paar dagen goed werkt.
Of kan het zijn dat ik te druk ben zodat het niet goed werkt.

Heb ook nog een smelt temesta gekregen, dit zou bij een echte aanval sneller werken dan de tablet. Iemand ervaring mee?

T-men

Bewuste gebruiker
Wat voor capsules heb je nou gekregen dan? Temesta?
Dat zegt me in capsule-vorm namelijk niks...
De 'smelt-versie' trouwens ook niet, maar dat terzijde.

Flameon

Badass junkie
Ben ook benieuwd wat je hebt gekregen. Heb je het niet over mirtazapine of seroxat?
Dat is wel in smeltvorm maar niet in capsule vorm zover ik weet.

Enfin, soms moet een medicijn in je bloedbaan een spiegel opbouwen. Kan dus even een paar dagen duren voor dat het aanslaat. Geen paniek !!!

hypertje

Newbie
Ik heb gekregen Uni- Tranxene 15.mg Deze is voor de beklemming en de angst te verzachten.
En ik heb Temesta Expidet 2.5mg Deze is een smelt tablet en werkt sneller bij een aanval.

En de normale lorazepam moet ik blijven gebruiken aan 5.mg per dag tot alles eens in rust is gekomen.

Flameon

Badass junkie
oja tranxene inderdaad, werkt inderdaad goed tegen de onrust en ook wat bij eventuele afkickverschijnselen voor iets. Een smelttablet komt idd snel in je bloed, dus snel effectief resultaat inderdaad.

Zo zie jemaar, maar goed dat je niet zelf bent afgebouwd

hypertje

Newbie
Er staat op de bijsluiter:
De inname van alcoholhoudende dranken wordt formeel afgeraden tijdens de behandeling.

Mag 2 rode wijntjes dan ook niet?

Flameon

Badass junkie
Mwah .... eigenlijk zou ik nee moeten zeggen.
Je mag opzich wel eenmalig 2 rode wijntjes drinken. Hou er rekening mee dat je extreem suf KAN worden en dat dit niet gezond is voor je lever!

xtRaymon

Newbie
Ik ken lorazepam behoorlijk goed, ik moest in 'mijn tijd' van mijn psychiater 3x 2,5 mg slikken daags. (alsof ik niet meer zou nemen dan voorgeschreven stond met m'n ADHD, Borderline, Gegeneraliseerde Angststoornis en Antisociale Persoonlijkheidsstoornis zowaar gediagnosticeerd binnen 31 jaar!)
Als je daarmee stopt kun je dus hevige paniek en angst ervaren in mijn geval.
Lorazepam is dus als benzodiazepine en antixilotica op de markt gebracht voor het reduceren van angst, niet voor andere bijkomstigheden waartegen het (kan) werkt(-en.)
Uiteraard vind ik het erg plezant (op z'n Belgisch) dat het meerdere doeleinden treft, let wel dat hier een enorme tolerantie tegenop gebouwd kan worden en dat verslaving onopgemerkt voor de dag komt (vaak ook nog in een periode waarin je dit totaal niet kunt hebben.)

Ik ben dus een benzodiazepine verslaafde geworden doordat ik dit zelfde middel telang, te hoog voorgeschreven kreeg en ben me mede hierdoor gaan oriënteren op het bredere scala wat mij uitkomst kon bieden!!

BAD LUCK (wat zoiets betekent als 'slecht geluk') ... if it wasn't for bad-luck, i would have no luck @ all.
Het is beter specifieke middelen te gebruiken (want ja, dat doe je... gebruiken) dan de korte weg!

xtRaymon

Newbie
Met BAD-LUCK bedoel ik dan extreme doseringen Lorazepam, Diazepam, Oxazepam, Nitrazepam, Prazepam, Chloordiazepoxide, Flunitrazepam (ook wel Rohypnol genoemd), ect.
Met extreem bedoel ik dan ook eerder doosjes van 30 per x, dan enkele strips van 10.

Uiteraard doorspoelen met voornamelijk bier, wat op ernstige leveraandoeningen kan wijzen en elk ander orgaan in je lichaam aantast! Laat ik zeggen dat ik wel wat gewend ben, en mijn tol nog moet gaan betalen, want tot acuut leverfalen of nierstenen heeft het (NOG!) niet geleid.

Op een gekke dag had ik (met mijn verslaving) het lugubere aantal van 50 Oxazepam van 50 mg per stuk bereikt. Een week later zag ik mijn moeder (IN PERSOON!) een tablet van 10 mg nemen en bedrijp geraken ('t gaat goed dat Vlaams) binnen 30 minuten.
Tsja, dat zette me wel ff aan het denken of die benzo's wel zo goed zijn voor de mens...

NEEN,!
Deze zooi blokkeerd enkel receptoren in je hooft waardoor neurotransmitters zoals serotinine en dopamine resp. niet snel (her-)opgenomen worden.
Dit kan wel eens verklaren waarom jij Lorazepam slikt en niet meer zo opgewonden wordt waardoor je minder hyperventileerd dan oorspronkelijk.
Zo past op ieder potje een deksel.
Ik nam deze medicatie ter bestrijding van mijn uitspattingen, stemming en geestelijke tekortkomingen. Succes bleef uit gezien de voorschrijving niet langer dan 2 maanden dient te geschieden.
Wanneer je dit kunt behappen en inziet (beaamt) dat ik hier uit complete ervaring citeer, dan zul je de waardering voor mijn pledooi ook immens gaan verklaren.

xtRaymon

Newbie
En Flameon...

Jij als moderator..... Waar zit jij met je hoofd als je iemand 'groen licht' geeft omtrent het toevoegen van alcohol aan tranxene i.c.m. lorazepam?

Ik bedoel hiermee dat ik een aantal bladzijdes meer heb dan jij, gevult met dit soort ongein waarmee de mens totaal niet geholpen is.
Waarom geef je iemand een tip waarmee diens lever in functie kan falen (abrupt!) en dan nog niet te spreken over toevallen, herseninfarct, bloeddrukschommelingen, (wat tot hartaandoeningen kan leiden, mits gevoellig voor) en zelfs persoonlijkheidsstoornissen (waanideën), nierfalen, mildvergiftiging kan leiden!

Kom op zeg, wees eerlijk en voldoende informatief wanneer je over dit soort complexe samenhang spreekt.

Mensen aanzetten tot alcohol gebruik is in mijn ogen al een 'blowers-mind' als je begrijpt wat ik hiermee bedoel.

mafkees!

xtRaymon

Newbie
Stel hè, stel!!!! En hier is niets hyptetisch aan..... Stel dat het hem bevalt.

mafkees van een moderator!

Ik heb 6 jaar moeten zwoegen tegen een benzodiazepine verslaving gemengt met alle andere drugs die er op de wereld beschikbaar zijn alvorens ik eraf heb kunnen blijven!

Klinieken, praatsessies, open groepen, reclassering, geestelijke gezondheidszorg totaan verplichte opname psychiatrische instelling genaamd G.R. Wolfheze.

was getekent R. Schepers

looking clean but still stinking?

Pammer

Bewuste gebruiker
Staat er dan in de bijsluiter dat het VERBODEN is om alcohol te drinken bij Benzodiazepines? Het wordt afgeraden, dat is juist wat de moderator hier ook doet. Je moet altijd extreem doen xtRaymon, en dat vind ik belachelijk.

hypertje

Newbie
Ik heb een goede arts, en twee wijntjes kan geen kwaad.
Dus xtRaymon je moet niet teveel mensen bang maken, want dat is onodig.

Met mij gaat het nu best goed. 7.5 mg lorazepam en 30 mg Uni- Tranxene.
Hier mee kom ik weeer ergens heen. Zoals naar maastricht 150 km van me af.
Ik zeg er wel bij dat ik vlak ervoor 2 biertjes drink om de beklemming weg te krijgen op de borstkas. Anders lukt het niet. Meschien dat de medicijnen te lucht zijn of te weinig geen idee.

devachiah

Experimenterende gebruiker
Nja, ik zou sowieso niet overstappen op Diazepam.
Da's het probleem verschuiven ipv het probleem aanpakken en oplossen.

Nou ik dus wel en dat is ook de gebruikelijke methode.. Je stapt dan over naar een middel met een veel langere halfwaardetijd... Tegenwoordig wordt een benzo verslaving ook vaak behandeld met SRRI'S. Ik heb een vriend die van de oxazepam is afgekomen met Citalopram.

Edit, kijk eens aan.. http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha02.htm#13

T-men

Bewuste gebruiker
xtRaymon zei:
..lang verhaal..
xtRaymon zei:
..lang verhaal..
xtRaymon zei:
..lelijke dingen zeggen..
xtRaymon zei:
..lelijke dingen zeggen..

Schepers, gedraag je man!
Schreeuw niet zo hard, en helemaal niet dat anderen (in dit geval Flameon) geen verstand van zaken hebben. Er zijn zat leden op dit forum die werkzaam zijn binnen GGZ en/of Verslavingszorg en dingen zeggen die niet gebaseerd zijn op 'eigen ervaringen' maar op kennis.

Verder lijkt het mij zinvol om je post de volgende keer gewoon te wijzigen als je iets toe wil voegen aan je verhaal. Het is niet nodig om elke keer een nieuw antwoord te plaatsen.

Daarnaast wil ik je er nog even op wijzen dat het nuttigen van twee alcoholische consumpties in combinatie met 'normaal' benzo gebruik in geen geval invloed heeft op het ontwikkelen van een persoonlijkheidsstoornis...

Sommige opmerkingen die je plaatst raken kant noch wal...

Laat ik het hier maar bij laten... *zucht*

Bovenaan