Woodlovers buitenkweek

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Naast panaeolus cyanescens.. ga ik ook een buitenkweek starten. Waarom? Omdat dat paddo's de potentie hebben om mensen te veranderen. Het zij via microdoseren of een hoge dosering.. de wereld kan wel wat meer barmhartigheid gebruiken. Deze vruchten zouden voor iedereen toegankelijk moeten zijn, gratis en voor niets.. je eigen, zelfgekweekte paddestoelen in de achtertuin. Zelf wil ik dit doen omdat de houtminnende paddestoelen, cubensis en panaeolus een eigen karakter hebben.. zo zouden panaeolus wat "helderder" zijn t.o.v. cubensis en woodlovers wat "warmer".

Voor de leek:
1. Woodlovers zijn NIET dezelfde paddo's als in de een growkit, dit zijn 9 van de 10x psilocybe cubensis, deze zijn minder potent en vereisen steriele techniek om te kweken.
2. Woodlover kweek je in je achtertuin.. niet in een bakje in huis, dit betekend dat je opbrengst seizoensgebonden is.. jaar in, jaar uit paddo's, de natuur doet vooral het werk
3. Woodlovers, een paar bekende soorten:
Schermafbeelding 2022-02-01 om 09.40.08.png
Psilocybe Azurescens - Psilocybe Cyanescens ("Wavy Cap", "blauwwordend kaalkopje") - Psilocybe Subaeruginosa
4. Woodlovers leven van houtsnippers.. van die beukensnippers die als bodembedekking worden verkocht bij dierenwinkels.
5. Of je de juiste paddestoel aan het kweken bent is vrij simpel.. de paddestoel moet azuurblauw kleuren bij aanraking/schade (en zelf onderzoek doen naar de soorten die erop lijken en giftig zijn.. zoals galerina).

Indien je kan komen aan vers exemplaar heb je enkel de onderkant nodig (kontje van de stam)... of wat kant-en-klaar broed, wat karton en houtsnippers om de soort op te kweken. Het zou mooi zijn als meer mensen weten hoe makkelijk het is om zo'n kweek te beginnen. Op internationale fora wordt zo al 15-jaar een kweek bijgehouden, af en toe wat houtsnippers erbij en dat was het. In NL hebben we een perfect klimaat voor de buitenkweek van deze soorten.

Dus ja, bij deze zal ik hier bijhouden wat ik aan het doen ben.. wie weet pikt een ander wat op die er wat aan heeft. Wat ik momenteel al heb geregeld:
- sporenprints / cultuur geregeld: op internationale paddestoel fora wat leden benaderd en gevraagd naar sporenprints (deze zijn niet lang houdbaar dus je hebt een verse nodig), wie weet wil iemand ook een cultuur.. of "stem butt" sturen als "Oesterzwam" o.i.d. zodat het niet tegengehouden wordt vanuit het buitenland naar NL.
(met sporen werken vereist namelijk wél steriele technieken -> agar werk, cultuur isoleren, broed maken, inoculeren van graan)
- houtsnippers besteld: 60kg besteld, 3 zakken met 12mm snippers. deze zijn extra grof.. koloniseren wat minder snel, maar levert langdurige brandstof, zodat het mycelium wat te doen heeft en niet al z'n energie steekt in het verspreiden naar nieuwe voedingsbronnen (om deze reden wordt schaafsel afgeraden).

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nog een tip: voor diegene die wat avontuurlijker in elkaar zitten - waarneming.nl; er zijn mensen die hebben genoteerd waar bepaalde soorten te vinden zijn (verspreidingskaart erbij pakken). Dus ja, ik denk dat dit niet de goede tijd van het jaar is.. maar ik ga eens even van de week een bezoek brengen aan een plek! Wie weet vind ik nog wat. Dus ja.. "zoek de paddo" !
Screenshot_20220201-185725_Chrome.jpg

Ape

Badass junkie
Ik moet me inhouden om geen grapje te maken over ‘blauwwordend kaalkopje’…

Maar goeie post. Jammer dat er zo weinig paddestoelen zijn dit jaar anders was ik zelf misschien op Jacht gegaan. Dat is het leukste natuurlijk.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik moet me inhouden om geen grapje te maken over ‘blauwwordend kaalkopje’…

Maar goeie post. Jammer dat er zo weinig paddestoelen zijn dit jaar anders was ik zelf misschien op Jacht gegaan. Dat is het leukste natuurlijk.
Haha, ja ik heb de naam ook niet bedacht, maargoed. "Penis envy" is ook een cubensis variant, van gekke namen kijk ik niet meer op. Helaas ben ik te laat hierover gaan nadenken, anders had ik al wel eerder gaan zoeken. Wat betreft "weinig paddestoelen" daar ga ik verandering in brengen.. .! Via het forum met de tijd wat "tips" geven waar je wat kan vinden. Zou toch mooi zijn..

0t0lerance

Bewuste gebruiker
- lokale houtzagerij gevonden: ook een bron waar ik gebruik van ga maken, voor grovere houtsnippers. En om ook in de bloembakken een voorraadje aan te leggen. Net als bij een openhaard "branden" grote stukken minder snel op dan kleine stukjes. Zo werkt het met mycelium ook, grotere stukken leveren langdurige brandstof. Combi essen, elzen, berk, eiken en andere loofbomen.
- houtsnippers fermenteren: een video van paul stamets waarin hij uitlegd hoe je houtsnipper gereed kan maken zonder steriele technieken.. kwestie van houtsnippers 2 weken onder water dompelen voor anearobe condities.. en daarna uitlekken. Maargoed.. ik ga voor het begin toch de boel in zakken steriliseren en de boel inoculeren met graanbroed.. aangezien ik de spullen toch heb liggen hiervoor en het mycelium de beste omstandigheden wil geven. De video van Paul;

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
- houtsnippers binnen: Inmiddels is 3x 20kg beuken houtsnippers binnen (c.a. 12mm stukken) Een kleine 14 liter staat in een emmer te wellen. Dit laat ik minstens 3 dagen staan. geen haast hiermee.. al duurt het 2 weken. Geen idee of langer wellen kwaad kan eigenlijk.. schijnt wel enorm te gaan stinken vanwege zuurstufarme omgeving.. ik gok naar zwavel (rotte eieren lucht). Ik had vroeger een zeeaquarium en als er te weinig beweging in het water zat kreeg je zwarte plekken op steen/in het zand met anearobe bacteriën en dat stonk behoorlijk. Maargoed.. schimmel schijnt er dol op te zijn.
Helaas nog geen post uit het buitenland met sporenprints.. daar baal ik wel van.. nog even geduld denk ik.
- guerilla-kweek speurtocht: Naar Hilversum gereden om te kijken of ik nog wat paddestoelen kon vinden. 2 locaties ingevoerd en rijden maar.. helaas, 1 botanische tuin, was nog betaald ook.. met niks.. en een ander was wel een kunstmatige hoop met houtsnippers, overduidelijk een buitenkweek. Maar helaas niks.. gewoon de verkeerde tijd van het jaar.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
- "back-up" broed: naast het zelf opkweken van paddo's opkweken vanaf sporen is het wel handig een plan-B te hebben. Daarnaast wil ik ook de mede mens helpen om relatief goedkoop aan een kant-en-klare kweek te komen. Via wat zoektermen kwam ik op een webshop uit in oostenrijk.. stukje goedkoper dan de webshops in NL. In Nederland zeggen we "geluksvogel" in Duitsland "gelukspaddestoel" nou vertaal dat naar het Duits en je komt er vanzelf. Daar 2 soorten broed besteld "cyanescens ballard" en "azurescens astoria ossip" met een beetje google kom je een heel eind.. alleen slordig dat de afbeeldingen bij de producten verwisseld zijn.

Dit is een halve liter broed, daar kom je een heel eind mee. Het broed (geïnoculeerd graan) heb ik vandaag besteld, zal bij houden wanneer het binnen komt.

UPDATE 7-feb
Het broed is vanochtend al verzonden joh! Dat betekend dat ze dus een voorraad hiervan hebben en je niet x weken hoeft te wachten voordat het binnen is. Wel heb ik in de comments gevraagd om vitaal mycelium, als het mycelium namelijk x tijd is geconsolideerd en de voedingsbron is verteerd zal het zwakker worden en minder vruchten vormen. Maargoed, we gaan het zien, sowieso zal ik eerst een monster nemen hiervan en het op agar zetten om de clone te bewaren. Als je een goed product wil verkopen is het beste een kloon te maken van een fraai exemplaar.. dus neem aan dat dit bedrijf dit doet.
Schermafbeelding 2022-02-07 om 10.38.30.png

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
3 dagen later is het broed al binnen! Is wel minder dan gedacht.. ongeveer 350gr.. ipv 500gr dus dat is wel jammer. Verder is het geen graanbroed maar gekoloniseerde houtsnippertjes.
20220210_151210.jpg
M'n houtsnipper waren al aan het bubbelen.. inmiddels 5 dagen verder. Zit een beetje wijnkurk geur aan. Deze ga ik vanavond even wat steriliseren, in de presto en morgen het broed erbij mikken
20220210_182612.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Vanochtend nog even snel wat restanten snippers in wat potten en kleine zakjes gedaan en hoppa ook in pressure canner.
Vanmiddag het broed toevoegen aan de grote zakken met deels steriele houtsnippers.. had geen zin meer om te wachten.. wilde m'n nest in maar het moest eigenlijk nog 1,5 uur pruttelen.. dus ja.. de houtsnippers zijn noch gepasteuriseerd.. noch steriel.. dus je kan het beschouwen als snippers is die een paar uur gekookt zijn. Ah ja.. voor diegene die geen presto hebben is het in ieder geval goed om mee te lezen hoe dit afloopt... gaat het hout besmetten. of niet.. dat is de hamvraag

Bijlagen

• 20220211_095552.jpg
    20220211_095552.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 9
  • 20220211_095628.jpg
    20220211_095628.jpg
    123 KB · Weergaven: 9
  • 20220211_095648.jpg
    20220211_095648.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 8
  • 20220211_095812.jpg
    20220211_095812.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 9

0t0lerance

Bewuste gebruiker
- mycelium running: We hebben lift-off..! het cyanescens mycelium doet nog niks.. maar het azurescens mycelium grijpt om zich heen en is aan het groeien.
20220214_095723.jpg
verder heb ik mij ook bezig gehouden met het inoculeren van agar. Hierbij heb ik in een SAB (still air box) een tiental schaaltjes aangestipt met sporen (eveneens azurescens en cyanescens). Hierbij is ook na c.a. 3 a 4 dagen te zien dat de sporen zijn ontkiemd en er mycelium is gaan groeien.. voor diegene die zelf agar maken: lme (light malt extract) met een snufje soya peptone.
20220214_095146.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Inmiddels een week verder
20220221_132549.jpg
20220221_132558.jpg
dit zijn de azurescens.. cyanescens zie ik wel iets aan activiteit.. maar het lijkt erop dat het mycelium een tik heeft gehad van het transport / was uitgedroogd / te lang in de verpakking zat.. ah ja, pech.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
20220327_151715.jpg
20220327_142326.jpg

Na weer even verder.. 2 geulen van 3m lang.. 20cm breed en 25cm diep.

het ene pad is vol met azurescens.. en de ander wordt cyanescens.

Verder komen er nog 2 grote plantenbakken. Hier ga ik psilocybe subaeruginosa in kweken (komt een eucalyptus boom in)

opbouw geulen (beneden -> boven):
- karton/potgrond
- droge chips of gefermenteerde chips
- broed
- potgrond
- droge of gefermenteerde chips
- broed
- potgrond
- karton

toch redelijk wat liters.. 300l samen. Zal met de tijd hopelijk flink wat paddo's opleveren

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Leuk project!
Ja het is niet iets nieuws.. alleen komt je er pas op als je indirect erover leest. Dit was wat mij inspireerde: The Little Wavy Caps Patch That Could -- 12 years after update!

Google dit en je komt er vanzelf. Om de 3 jaar gooi je er een zak houtchips over.. en ja.. verder elk jaar sterke paddo's (wel even goed inlezen over wat er nog meer tussen kan groeien.. immers zijn er ook indringers dol op houtsnippers)

Maar als je weet hoe je jou paddestoel kan identificeren dan heb je gewoon voor de rest van je leven een kweek die weinig onderhoud vraagt. Is toch prachtig? Wat wil je nog meer? Geen gedoe meer met steriel werken.. gewoon bergen en bergen van die dingen plukken en goed drogen. Meer dan genoeg voor jezelf en andere.. Met de tijd koop ik ook nog een paar voedseldrogers om ze snel te verwerken.. schijnen warmer/vriendelijker te zijn dan cubensis..

Sterker nog.. je hoeft helemaal niet steriel te werken. Gewoon zo'n mycobox kopen met geinocculeerde snippers.. zelf even zak knaagdierhoutsnippers laten fermenteren.. en klaar is kees.

...maargoed, wie weet inspireer ik iemand om dit ook te doen. Van alle drugs zijn paddestoelen de veiligste.. wellicht de meest angstaanjagende op hogere doseringen.. maar tegelijkertijd helend.. en wie weet helpt het iemand vrij te maken van deze ongezonde en gestoorde wereld waar we in leven waarin we allemaal opgevoed zijn als individu en geen compassie hebben voor een ander.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Als ik de mogelijkheid had, had mijn hele tuin volgestaan
Vriendin moet er niks van weten.. bang dat de kinderen t eten (vissen de champignons uit hun pasta.. maargoed). Als je geen tuin hebt is er vast wel stukje natuur waar je schop diepte een gat of kleine geul kan graven.. gewoon lekker in huis laten fermenteren die handel en dumpen in het gat als het allemaal overgroeid is met mycelium en mulch laagje er weer overheen en klaar. Kwestie van af en toe langs lopen in oktober - feb. En oogsten die handel..

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hierzo nog een paar fotootjes.. azurescens en cyanescens zit nu in kannen en kruiken. Nu nog de Psilocybe Subaeruginosa, een Australische paddo, de 'azzy' en 'wavy cap' komen van origine uit de VS. Mocht je wat willen weten over de subaeruginosa, zie:
Heb al een paar agar wedges van 2 verschillende bronnen op graan overgezet. En gisteravond heb een print die 2 maanden onderweg is geweest overgezet naar 11 agar schaaltjes. Van agar naar gefermenteerde snippers was geen succes.. gaat enorm traag.. dus toch eerst maar naar graan.
20220328_214434.jpg20220329_154018.jpg
20220329_154127.jpg

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
20220403_124745.jpg
Hierzo nog een fotootje van wat er bij komt kijken;
- opbergbox met 2 gaten: dit is een 'still air box' (SAB).. heel erg high tech, dit met wat alcohol en aansteker is eigenijk alles wat je nodig hebt om steriel te werken
- roostertje boven de grond: je wil zo min mogelijk lucht verplaatsen/verstoren in de SAB, extra maar niet persé nodig.
- paar nitriel handschoentjes: om te voorkomen dat er huiddeeltjes van je hand in je werk dwarrelen, wederom extra maar niet persé nodig..
- gezichtsmaster: om te voorkomen dat je lucht in de richting van de SAB blaast
- hobbymesjes: even met de aansteker erlangs en hiermee kan je agar "wedges" transporeteren van bakje 1 naar bakje 2, of naar een pot graan bijvoorbeeld.
- gewicht bovenop de SAB zodat er niks verplaatst als je bezig bent en de zijkant per ongeluk aantikt (luchtbeweging -> meer kans op schimmelsporen)

Gister heb ik een petrischaal met een kloon gekregen (wist niet eens dat diegene iets had verzonden) met Psilocybe Azurescens "Elixier" dit betreft een bijzonder fraai exemplaar gevonden in Oostenrijk. Deze soort geeft zeer faaie vruchten van deze azurescens variant, dus die heb ik op graan gezet (2 potten rechtsbovenin) en ik bewaar wat stukjes agar (schaaltje ligt op t gewicht) die ik ga vermeerderen op andere agar. Omdat ik dit van de bron zelf heb gekregen is dit wel heel bijzonder.

Net even gedaan:
20220404_110822.jpg
bakjes zijn wat beslagen omdat ik de agar gisteravond pas had gemaakt.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Helaas was het petri schaaltje azurescens mycelium niet meer levensvatbaar, staat er nog net zo bij als 2,5 week geleden.. dus het gaat allemaal de kliko in.

Maar.. er is goed nieuws. In de post van 29 maart heb ik aangegeven ook de subaeruginosa op agar te hebben gezet. Deze zijn wél allemaal gaan groeien.
20220420_183235.jpg

20220420_183226.jpg

Deze heb ik inmiddels allemaal verplaatst naar potten roggen.
20220422_150354.jpg
20220422_150643.jpg
Hierzo opslag. 8 potten broed erbij... heb in ieder geval meer dan zat om een enorme hoeveelheid houtsnippers te inoculeren

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Paar potten graan wat een 1,5 maand de tijd heeft gehad om uit te groeien is klaar om op houtsnippers gezet te worden. Begon met deze post;
Bericht in onderwerp 'Woodlovers buitenkweek' https://drugsforum.nl/threads/woodlovers-buitenkweek.71469/post-1725765
20220511_165336.jpg
na.. de zak met houtsnippers heeft een paar weken liggen fermenteren, deze omgekeerd op een gaas, moet even uitlekken. en daarna gaat het broed erbij. Ik maak 2 losse batches, aangezien ik 2 verschillende bronnen voor sporen heb gebruikt en benieuwd ben of er nog wat verschillen tussen zitten.
20220511_165034.jpg

Voor de fun ga ik de voortgang van dit zakje bijhouden... dag 1:
20220511_191457.jpg

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
20220513_100106.jpg
2 dagen later; het mycelium is uit het graan aan het groeien opzoek naar eten. Bij 1 graankorrel is al te zien dat het mycelium is overgesprongen naar het hout..
20220513_100358.jpg
helaas krijg ik de foto niet scherp ervan.. maargoed, dit is een goed teken. Gesteriliseerd hout kan wel een week of langer duren voordat het mycelium over springt. Temperatuur is tussen de 23 en 24 graden celcius.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
20220514_201108.jpg20220514_201257.jpg
Nog een psilocybe subaeruginosa. Deze groeit een stuk sneller dan de andere bronnen die 1,5 maand nodig hadden om een pot graan te koloniseren.. deze zijn van 22 april. en hebben het graan voor 95% gecoloniseerd.. sommige lijken al 100%.. in 23 dagen tijd. Dat is een stuk sneller.. wellicht omdat ik iets meer gips heb gebruik, de boel wat korter heb gekookt of omdat de granen gelijk zijn gebruikt na sterilisatie.. geen idee.. dit is de procedure die ik heb gevolgd:

Spitball rye prep:
  • 3,5 pot haver mengen met 1 volle el gips
  • 4l water aan de kook 90,5 graden
  • haver erin, timer 38min, deksel op.. van gas halen
  • afgieten, kort afspoelen en 30min uitdruipen

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat is een stuk sneller.. wellicht omdat ik iets meer gips heb gebruik, de boel wat korter heb gekookt of omdat de granen gelijk zijn gebruikt na sterilisatie.. geen idee..

Er kan zoveel veranderen aan je substraat in de voorbereiding. Zal echt lastig zijn om je vinger te leggen op wat nou hét verschil maakt.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met bier brouwen? Daar wordt de mout voor bepaalde tijden op bepaalde temperaturen gehouden. Waardoor er verschillende omzettingen in verschillende soorten suikers plaatsvinden. Het één wel vergistbaar, het ander niet. Met dit proces bepaal je hoe sterk je bier wordt (vergistbare suikers) en hoe zoet je bier wordt (niet vergistbare suikers, deze blijven na het gisten dus over).

Zelfde geld hiervoor denk ik een beetje. Verschillende mycelium soorten zullen waarschijnlijk een bepaalde voorkeur voor suikers hebben, waardoor het proces sneller gaat. Zou tof zijn als je precies kon weten welke en hoe je tot die suikers komt.

Pasteuriseren Vs steriliseren maakt dus ook een gigantisch verschil. Interessante materie haha
Mooi topic ook!

Ik vroeg me nog wel af. Wat is de functie van het gips?

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Er kan zoveel veranderen aan je substraat in de voorbereiding. Zal echt lastig zijn om je vinger te leggen op wat nou hét verschil maakt.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met bier brouwen? Daar wordt de mout voor bepaalde tijden op bepaalde temperaturen gehouden. Waardoor er verschillende omzettingen in verschillende soorten suikers plaatsvinden. Het één wel vergistbaar, het ander niet. Met dit proces bepaal je hoe sterk je bier wordt (vergistbare suikers) en hoe zoet je bier wordt (niet vergistbare suikers, deze blijven na het gisten dus over).

Zelfde geld hiervoor denk ik een beetje. Verschillende mycelium soorten zullen waarschijnlijk een bepaalde voorkeur voor suikers hebben, waardoor het proces sneller gaat. Zou tof zijn als je precies kon weten welke en hoe je tot die suikers komt.

Pasteuriseren Vs steriliseren maakt dus ook een gigantisch verschil. Interessante materie haha
Mooi topic ook!

Ik vroeg me nog wel af. Wat is de functie van het gips?
Rogge is altijd gebruikt voor de kweek van paddestoelen (ongeacht de soort). Gips verhoogde de pH en beetje en zorgt voor wat spoorelementen die gunstig zijn voor mycelium. Voor broed (pot met granen) is steriliseren verplicht, i.v.m endosporen (1,5 uur op 15 psi), voor het substraat hangt het er vanaf wat je kweekt.. iets met mest erin is beter om te pasteuriseren (panaeolus soort), of soms is kokend water erover zelfs voldoende voor cocos vezel/gips/vermiculiet (cubensis soort) en in mijn geval fermenteren afdoende voor houtminnende soorten. Indien je broed schoon is (steriel werken & steriel graan), is je kans op succes heel hoog.. aangezien de voorbereiding van bulk substraat is gericht op het behouden van de goede bacteriën om het trichoderma lastig te maken (pasteuriseren).. of het bulk substraat bevat zelf weinig/geen voedingsstoffen en dan maakt t niet echt uit (kokend water erover).. of je maakt het bulksubstraat aantrekkelijk voor snelle kolonisatie (fermenteren van hout -> zuurstofarme omgeving wordt het hout deels verteerd, hout afgieten introduceert zuurstof en legt de organismen om die gedijen in zuurstofarme omgeving, mycelium is dol op dooie bacteriën).

Overigens heeft het broed voor hout-minnende paddestoelen slechts 1 functie; meerdere inoculatiepunten veroorzaken. Hierzo is goed te zien, het hout zelf is het 'hoofdvoedsel' (Psilocybe Subaeruginosa in de foto hieronder, maar hetzelfde is van toepassing op Ps. Azurescens, Ps. Cyanescens, Ps. Alennii.. let op er is psilocybe cyanescens en panaeolus cyanescens.. 2 totaal verschillende soorten, leidt nogal eens tot verwarring)
20220516_092306.jpg
Bij cubensis soorten is dit wél het hoofdvoedsel, bij panaeolus soorten is dit gemixt. daarbij wordt vaak gierst als graan gebruikt omdat het een kleine korrel heeft en heel veel inoculatie punten veroorzaakt.. aangezien panaeolus veel kwetsbaarder is voor schimmels zoals trichoderma (groene schimmel) en dus snel moet uitbreiden in het bulk substraat (mest, stro, vermiculiet). Ik riskeer ook groene schimmel met fermenteren.. maar zodra ik groene schimmel zie dan moeten de houtchips naar buiten en gelijkt gebruikt worden.. de natuur 'lost' het dan op aangezien het paddo's zijn die hier in de natuur ook gedijen (yes, als je weet waar je moet zoeken in NL kan je kennelijk gratis een enorme voorraad psychedelica bij elkaar plukken..eind oktober zo'n beetje) .. hierzo het bewijs dat ons klimaat ideaal is, deze geul was gemaakt op 28 Maart (zie ook de post van die datum), heb even het karton opgetild en dan zie je dat het mycelium zich al heeft verspreid door de houtlaag en de laag aarde (en ook de onderkant van het karton aan het opvreten is)
20220516_084012.jpg
panaeolus cyanescens zijn tropisch net als psilocybe cubensis.. dus die kom je hier niet tegen in de natuur. Elk paddestoel heeft weer een totaal andere aanpak. Verder ben ik niet bekend met bierbrouwen, maar mycelium is gelukkig niet echt kieskeurig.. sommige wel.. maar het maakt niet echt uit welk soort graan ik gebruik, is meer dat de korrel zwelt en zo veel mogelijk vocht vast houdt.. maar mag niet kiemen en ook niet barsten.. en de korrel moet volledig droog zijn zodra sterilisatie klaar is. dus ja, er zijn talloze teks om dit te doen.. maar dit vind ik de makkelijkste. De oude route is 24h wellen.. en kort koken.. en droogstomen.. sommige koken 30 min en daarna droogstomen.. sommige gebruiken wat koffie erbij (maar schimmel is ook dol op koffie, dus ben er niet happig op) deze manier is net even anders.. echter had ik vorige keer meer gebarste granen.. en daarnaast stonden de potten al maanden klaar (dus het graan droogt langzaam uit in de tussentijd).. verder heb ik ook meerdere agar wedges gebruikt.. dus ja, eigenlijk vergelijk ik appels met peren. Beetje een onsamenhangend verhaal.. maar kan hier echt uren over lullen hahaha

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nog een zak klaargemaakt.. zelfde procedure:
- zak met gefermenteerde snippers op zn kant leeg laten lopen
- op z'n kop op een net
- paar uur uitlekken
- zak weer neerzetten en houtsnippers terug erin
20220519_203925.jpg
- potten graan erin
20220519_204104.jpg
- zak dichtknopen en rollen maar voor een goede verdeling
- knoop eruit dicht met dichtmaken met micropore tape, uiteinden flappies beetje naar binnen vouwen en tape over het gat zodat er ruimte overblijft voor gasuitwisseling
20220519_205442.jpg
ben zo benieuwd of iemand bij zichzelf denkt "zo dat is makkelijk.. ga ik ook doen!"

LucidLucy

Verslaafde in herstel
ben zo benieuwd of iemand bij zichzelf denkt "zo dat is makkelijk.. ga ik ook doen!
Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.

Ik ben ook weleens benieuwd. Check je ook het vochtgehalte van je substraat of is dat meer op gevoel?

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nou mad respect hoor voor deze mooie kweeks. Heb een klein beetje ervaring met mycelium kweken in labomgeving. Maar dat gaat lang niet altijd zoals ik denk dat het gaat.

Ik ben ook weleens benieuwd. Check je ook het vochtgehalte van je substraat of is dat meer op gevoel?
Ik heb geen lab, enkel een plastic opslagbox met 2 gaten erin, dat is de 'still air box'.. maar gaat eigenlijk altijd goed zolang ik altijd bewust blijft van m'n bewegingen en sterile technieken in acht houdt.. ramen dicht, alles afnemen met 70% alcohol (zelfs in de schroefdraad van potjes sprayen), na plaatsing spullen alles goed insprayen met bleek/water/azijn oplossing (1:8:1 verhouding vormt geen gas).. half uurtje wachten enz enz. Zodra ik nonchalant wordt.. even hand uit de SAB.. of een dekseltje laat vallen van het rekje op de bodem van de SAB.. te snel beweeg.. dan is het gebeurd en overal besmetting..

Zo heb ik alles in huis voor het maken van liquid cultures en daarbij wat nonchalant geweest en zo een pruikzwam vloeibare cultuur weten te besmetten. Je ziet t ook niet aan een LC wanneer het besmet is, tot het op graan zit en daarnaast moet je graag ook wat aan de drogere kant zijn voor een LC.. met agar vind ik wat dat betreft veel leuker werken, dus die filterdisk en injectiepoort zitten er voor jan doedel op. LC is meer voor massa productie.. deze potten graag zijn allemaal met agar wedges gemaakt, ook mn tijd genomen.. rustig open maken.. hoeken dit ik wilde pakken insnijden en boven de pot eruit gewipt.. zeker sec of 20 blootgesteld zonder besmetting (normaal gesproken wil je dit binnen 3 sec doen.. maargoed, ik ben niet zo'n agar pro en t blijft hangen aan mn mesje, of ben te veel aan t pielen met meerdere wedges)..

Hout substraat is op het oog, vorige keer in de zon laten drogen was 1 uurtje genoeg.. nu met vochtig weer laten uitdruipen was te kort (niet gevoeld, dacht zit wel snor.. maar niet dus) en heb vochtvorming onderin de zak, maar valt nog mee. Dus de grote zak heb ik 2 uur laten uitdruipen en was droog genoeg.. veldcapaciteit is makkelijk te checken.. met hout niet, maar deze houtminnende soorten springen ook prima over op goed vochtig hout hoor.. hoeft echt niet droog te zijn aan de buitenkant, maar t liefst wil je geen poeltje water in je zak. Hierzo zie je de zak met te vochtig hout.. de snippers glimmen nog en plakken aan het plastic.. niet oké, maar je ziet dat mycelium het hout gewoon koloniseert:
20220520_101749.jpg

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Hmm juist. Ja gezien ik het doe in het kader van onderzoekswerkzaamheden documenteren we alles. De meeste substraten zijn zo rond de 80% vochtig. Dat is meestal inderdaad net wel/geen vocht vorming onder in de zakken.

Voor hout ziet dit er prima uit denk ik hoor. Soms is te vochtig vaak ook beter dan te droog.

En dat van die cultuur besmetting ken ik wel haha
In het lab werken veel meer mensen. Niet alleen onderzoekers, maar ook studenten. Er hoeft er maar één een beetje nonchalant te zijn en iedereen merkt de gevolgen. Als er eenmaal een besmetting is in het lab, is het echt rampzalig.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hmm juist. Ja gezien ik het doe in het kader van onderzoekswerkzaamheden documenteren we alles. De meeste substraten zijn zo rond de 80% vochtig. Dat is meestal inderdaad net wel/geen vocht vorming onder in de zakken.

Voor hout ziet dit er prima uit denk ik hoor. Soms is te vochtig vaak ook beter dan te droog.

En dat van die cultuur besmetting ken ik wel haha
In het lab werken veel meer mensen. Niet alleen onderzoekers, maar ook studenten. Er hoeft er maar één een beetje nonchalant te zijn en iedereen merkt de gevolgen. Als er eenmaal een besmetting is in het lab, is het echt rampzalig.
Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..

Maar gaat ook niet altijd goed, met een SAB is er altijd een kans dat ergens nog een spoor is meegevlogen op je agar plaatje of op zo op je graankorrel. Per ongeluk even tegen de zijkant van de arm gaten aan tikken van de SAB is voldoende om weer wat sporen de lucht in de schieten.. ik stop dan ook gelijk en geeft het weer 20min om te bezinken.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Woon nog thuis, maar dit lijkt me prachtig om te doen wanneer ik een eigen stekkie heb
Snap je hoor, helaas heb ik geen ouders waar ik echt mee kon praten toen ik jong was, had ooit een print van een paddestoel gekocht en wilde het stiekem doen.. maar was er nooit van gekomen omdat er te veel bij kwam kijken en durfde het onderwerp ook niet aan te snijden.

Maar ik had me ook totaal niet ingelezen en zou dat dan ook voor recreatieve doeleinden gebruiken, de therapeutische effecten waren in 2008 nog niet onderzocht.. maar nu wél.. op netflix staat genoeg "The mind explained - psychedelics", "Magic medicine", "Have a good trip".. je ouders krijg je niet mee met argumenten, pas als ze zelf zien wat iets is en ze hun vooroordelen, dogma's, stigma, taboo enz links laten liggen en ernaar kijken met een verse blik.. dan kan er een moment van inzicht zijn. Op vimeo "The devided brain - Ian McGilchrist", youtube "A stroke of insight - Jill Bolte Tailor", op youtube alles van Jiddu Krishnamurti, gister nog gekeken:
Legt kinderen uit over de linker hemisfeer.. mechanisch.. repetitief.. , rechter hemisfeer ziet de connectie met alles, schoonheid.. enz.. psychedelica dempen je default mode network.. je ego.. met een microdosering zie je alles met een verse blik, je vriendin voor diegene die ze nu is.. niet volgens je eigen beeld wat je van haar hebt. Deze video is, in tegenstelling tot z'n publieke toespraken en dialogen.. in jip-en-janneke taal, dus goed te volgen.

Als je er passie voor hebt en je zou zoiets duidelijk kunnen maken.. als ik van m'n kind hou, dan luister ik zonder oordelen naar m'n kind, zonder conclusie.. zonder mn dochter of zoontje te onderbreken.. alleen dan kan ik luisteren met respect en helder nadenken (zie ook dat filmpje van krishnamurti). Ach wie weet kan je er wat mee.. ik schaam me er niet voor en heb er heel lang over nagedacht en alles opgezocht wat ik maar kon vinden. Maar gebruik psychedelica a.u.b niet alleen voor de lol, vooral voor de therapeutische doeleinden; zie je angsten en lelijke 'zelf' onder ogen, verander en wordt een mooi mens niet zo corrupt en zelfgericht als iedereen om je heen. Het is jou leven.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Oef ja, ik probeer ook echt wel een ander shirt uit de kast te pakken en even m'n armen te wassen van te voren voor de huidschilfers.. langzaam naar de SAB lopen, op afstand plaats nemen.. stoel voorzichtig naar de SAB toe schuiven om zo min mogelijk lucht te bewegen, mondkapje op zodat ik niet daar de SAB toe adem, armen en handen afnemen met alcohol.. handschoentjes.. mes en aansteker lagen al in een stuk keukenrol met alcohol klaar.. doekje eraf en nog even de handen daarmee afnemen.. mes in rechterhand, aansteker linkerhand.. en daarna de SAB in en pas als ik klaar ben er weer uit..

Maar gaat ook niet altijd goed, met een SAB is er altijd een kans dat ergens nog een spoor is meegevlogen op je agar plaatje of op zo op je graankorrel. Per ongeluk even tegen de zijkant van de arm gaten aan tikken van de SAB is voldoende om weer wat sporen de lucht in de schieten.. ik stop dan ook gelijk en geeft het weer 20min om te bezinken.

Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.

Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha

Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Oefff... Strikte werkwijze dus haha gelukkig hebben wij een laminar flow hood. Dat maakt het iets meer dool proof. Maar dat is voor een thuis setup onbetaalbaar 😅
Of je moet niet weten waar je met je geld heen moet.

Wel mooi dat je toch echt mooie resultaten weet te krijgen. Ik vraag me af van alle mooie dingen die je hier post, hoe vaak het ook weleens mis gaat haha

Post anders af en toe eens een foto van schimmels die je niet wilt zien in je substraat of broei. Zijn altijd erg smakelijke gezichten 😋
Nou, ik heb nu 2 potjes, die niet 100% koloniseren (95%), en die laat ik nog even een poos staan.. kijken of t nog verder groeit. Stel nou het groeit niet (ik zie geen narigheid) dan heb je kans dat er wat bacteriën in zitten die dwarsbomen. Het mooie daarvan is dat je het alsnog bij hout kan gooien.. (zolang je geen narigheid visueel ziet he!) stel nou dat na een week het een totale mislukking is.. heb tóch groene schimmel (Trichoderma) bij m'n hout.. dan gooi je het gelijk in de tuin met wat tuinaarde en de natuur lost t op. Grote kans dat de boel alsnog los loopt.

Maar om je antwoord te beantwoorden: ik heb nog niet zo vaak een kweek gestart.. ben er nog niet zo lang mee bezig, maar na elke keer dat het niet goed ging m'n proces onder de loop genomen en nagedacht over "wat is er fout gegaan" hierzo de opsomming:

vanaf begin met liquid culture:
- psilocybe cubensis (treasure coast): liquid culture gemaakt -> succes geen schimmel.. beginners geluk; ging van kant-en-klaren sporen op water naar LC dus dat is had ook fout kunnen aflopen.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 1: totale fiasco, alle potten beschimmeld. oorzaak: granen waren niet lang genoeg in de snelkookpan geweest.
- psilocybe cubensis (alibino penis envy reverse): poging 2: liquid culture -> succes geen schimmel
- pruik zwam: poging 1: fiasco.. te veel met de handen gewapperd / ongeduld -> liquid culture onrein.. en alle potten beschimmeld. focus ging naar Woodlovers dus zit in de koelkast
vanaf nu enkel met agar gewerkt:
- psilocybe azurescens: succes geen schimmel
- psilocybe cyanescens: succes geen schimmel
- psilocybe subaeruginosa: succes geen schimmel

Dus ja, ik denk dat ik nu met de woodlovers heb gewerkt aan m'n geduld en de technieken goed genoeg zijn.. van de24 potten die ik heb gemaakt is 100% gelukt, van een 4-tal potten stagneerde de groei wel op een bepaald punt, maar geen schimmel of bacterie te bekennen aan de buitenkant. Maar ook opschonen van sporen -> agar T1 -> T2.. of agar T1 -> graan is 100% gelukt, ik krijg geen narigheid.. maar.. T1 naar graan is tricky.. contaminatie kan zich verbergen in het mycelium zelf.. maargoed, tot nu toe gaat het goed volgens mij. De potten met graan die niet 100% dicht groeien maak ik een aparte batch houtchips van (heb nu 2 potten over)..en van de azurescens en cyanescens heb ik 2 potjes die iets stagneerde.. of slecht herstelde na schudden.. die heb ik gewoon in een aparte plantenbak gemikt met wat restanten houtsnippers en grond

Hierzo de 2 potjes waar ik over twijfel.. de bovenkant is nog wat graan zichtbaar.. bijna dicht, maargoed wil toch dat laatste beetje ook begroeid zien. (hierzo de deksels onbewerkt, gasuitwisseling vind plaats omdat de bovenkant niet helemaal afgesloten is, kwartslag "open" & binnenkant plaatje zit omgedraaid zodat er geen vacuum plaats vindt bij het steriliseren.. folie mag er niet af anders besmet de boel)

20220520_164736.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan