XTC en Imatinib (medicijn)

beats_

Newbie
Dag beste mensen,
mijn eerste post hier, nog nooit echt hulp nodig gehad, maar zit nu toch met een vraag...

Sinds niet al te lange tijd moet ik een medicijn gebruiken om CML (Chronisch myeloïde leukemie) onder controle te houden... Mijn arts vertelde mij de bijsluiter goed te lezen en bijvoorbeeld het medicijn niet te combineren met grapefruit of Sint Janskruid.
Dat zette mij aan het denken... Ik ga graag naar feestjes en festivals, en ben niet vies van een pilletje of wat...
Zou XTC de werking van Imatinib tegen kunnen gaan? Ik heb wat onderzocht en heb het volgende gevonden (engels):

Cocaine is a 2-beta-carbomethoxy-3beta-benzoxytropane, which effects local anesthetic action by blocking the initiation or conduction of nerve impulse. Many drugs of abuse are substrates (amphetamines, codeine, nicotine) or inhibitors (cocaine) of polymorphic cytochrome p450 enzyme, which is the same metabolic pathway of imatinib mesylate É, the presently standard drug for Ph+ chronic myeloid leukemia (CML).

Ik gebruik geen Coke, maar ik zie daar staan "Amphetamines". hmmm... Dus verder gezocht:

Imatinib, a cytochrome P450 2C8 (CYP2C:sunglasses: and CYP3A4 substrate, markedly increases plasma concentrations of the CYP3A4/5 substrate simvastatin and reduces hepatic CYP3A4/5 activity in humans.

Imatinib is primarily metabolized by CYP3A4 and CYP3A5 to an active metabolite, an N-demethylated piperizine derivative (CGP 7458:sunglasses:, as well as various other metabolites.

Other enzymes that play a minor role in metabolism are CYP1A2, CYP2D6, CYP2C9 and CYP2C19.

Imatinib may interact with drugs that are inhibitors or inducers of, or substrate for, CYP3A4.

It is also a competitive inhibitor of CYP2C9, CYP2D6, and CYP3A5

Toen gezocht wat MDMA dan precies doet:

MDMA is known to be a potent mechanism-based inhibitor of CYP2D6

Terugkomend op Cocaine, deze stof wordt met name in CYP3A5 verwerkt. (dus interactie?)
MDMA dus in CYP2D6... (dus geen/weinig interactie?)

Ergens las is dat de interactie met andere CYP2D6 inhibitors te verwaarlozen is...
Wie o wie kan mij dit verduidelijken??

Daarnaast ben ik benieuwd of andere partydrugs (speed of 4MMC) een negatief effect hebben op het medicijn...

Alvast bedankt voor de hulp!

Fool

Badass junkie
MDMA wordt door zowel CYP2D6 als CYP34A afgebroken "The metabolism may be primarily by cytochrome P450 (CYP450) enzymes CYP2D6 and CYP3A4 and COMT. " (zie wikipedia) Daarnaast denk ik ook dat het stimulerende effect van MDMA je immuunsysteem verder naar beneden kan gooien en gaat prutsen met je energievoorraad(iets waar Imatinib iets mee doet, ik snap de werking niet precies)! Dit is een vraag die je zeker aan je arts moet stellen!

beats_

Newbie
Bedankt voor je reactie.
Dat is ook inderdaad iets waar ik aan zat te denken, maar niet om zit te springen als je begrijpt wat ik bedoel. Zeker artsen moeten beklemtonen dat het gebruik van zoiets niet goed voor je is ( dat begrijp ik, maar goed, dat is alcohol ook niet).

Zijn er misschien andere stimulanten die van een ander enzym gebruik maken, en p450 met rust laten? Ik bedoel dan iets wat een leuk alternatief op X kan zijn?
Ik zag dat coke, xtc, 4mmc, speed, lsd, noem maar op, allemaal dezelfde weg afleggen in het lichaam...

Alcohol gaat dan net weer ff anders...

Fool

Badass junkie
CYP450 zijn héél veel enzymen en ik kan er echt geen bedenken die hier niet langs gaat, zelfs als je specifiek naar CYP450 2D6 en 3A4 gaat kijken niet.

Ik zou het gewoon echt aan je dokter vragen, hij heeft nog steeds zwijgplicht en zal je echt niet gaan uitlachen hoor. Gewoon de situatie goed uitleggen en vragen of en op welke manier je meer risico loopt dan bij normaal gebruik. :wink:

beats_

Newbie
Ok ik heb een antwoord op de vraag vanuit twee verschillende artsen, ze komen overeen.
Er is interactie, echter hoeft het niet te betekenen dat er problemen zullen komen. De waarden van zowel het medicijn als de MDMA zullen hoger aanwezig zijn dan wanneer ze afzonderlijk worden genomen. Beiden adviseerden dan ook om de dosis (XTC) omlaag bij te stellen en opletten op eventuele versterkte bijwerkingen van het medicijn. Patiënten die veel last hebben van de bijwerkingen zouden het beste geen XTC kunnen nemen.

In ieder geval zou ik voorzichtig te werk gaan, ik laat het binnenkort weten :rolleyes:

Eerlijk gezegd zou ik het liefst nog iets anders proberen. Een stimulant welke een andere metabolische weg aflegt.

Kan iemand mij een alternatief noemen voor speed, xtc of cocaine, welke niet wordt afgebroken door CYP3A4 of CYP2D6 ???

In tripmiddelen heb ik al het een en ander gevonden, LSD of 2C-B zou zonder interactie genomen kunnen worden...

Iemand? Fool jij misschiena?

Fool

Badass junkie
Praktisch alle standaard stimulant-structuren worden door ofwel 3A4 ofwel 2D6 afgebroken, ben bang. Over LSD en 2C-B durf ik geen uitsprak te doen. :wink:

beats_

Newbie
Vanwege het correct willen afsluiten van dit onderwerp voor eventuele lotgenoten heb ik de volgende bevindingen als aanvulling:

In mijn geval lijken xtc en/of mephedrone/4MMC (en ook cannabis) geen invloed te hebben op de werking van het medicijn. De geteste waardes blijven in orde. Ik heb ze in geringe mate genomen, dat wil zeggen max 2 pillen van 200mg per avond/nacht of max 500mg 4MMC.

Ik weet niet of dat ook zo is bij een weekendje doorhalen, maar als het bij 1 avond/nacht blijft lijkt het dus ok.

Mensen bedankt voor jullie hulp!

Bobsacamano

Badass junkie
Hoe kom je er bij dat dit in geringe mate is???

Dit zijn behoorlijke doseringen zeker 2 keer te veel.

beats_ zei:
Vanwege het correct willen afsluiten van dit onderwerp voor eventuele lotgenoten heb ik de volgende bevindingen als aanvulling:

In mijn geval lijken xtc en/of mephedrone/4MMC (en ook cannabis) geen invloed te hebben op de werking van het medicijn. De geteste waardes blijven in orde. Ik heb ze in geringe mate genomen, dat wil zeggen max 2 pillen van 200mg per avond/nacht of max 500mg 4MMC.

Ik weet niet of dat ook zo is bij een weekendje doorhalen, maar als het bij 1 avond/nacht blijft lijkt het dus ok.

Mensen bedankt voor jullie hulp!

Dikzak10

Newbie
Beste Beats,

ik reageer hier omdat er een korte tijd geleden ook bij mij CML is vastgesteld en ik daarvoor Glivec/Imatinib moet slikken. Bijwerkingen zijn er weinig. Bij voorkeur stuur ik je een pm, maar dat lukt op dit moment niet.

Zelf heb ik contact gehad met mijn behandelend arts ivm het gebruik van medicatie en XTC/MDMA. Toch zou ik graag van jou willen horen hoe het nu gaat? Of je vaker hebt gebruikt? Wat je ervaring is en hoe je er nu tegenover staat?

Heel wat vragen dus. Ik weet zelf nog niet of ik wat ga gebruiken, maar Ik hoop dat je me hiermee kunt helpen! :)

Vriendelijke groet.

Bovenaan