XTC met vroegere hartproblemen

Haardroger

Belezen gebruiker
Beste DF leden,

Gisteren een gesprek gehad in de kroeg met een vriend die wel eens xtc wilde gebruiken.
Ondanks dat ik vind dat ik mijzelf vrij goed heb ingelezen en goed op de hoogte ben van de do's en don'ts die er allemaal zijn kwam hij met een vraag waar ik geen antwoord op wist.
Hij gaf aan dat hij in het verleden problemen heeft gehad met zijn hart en daarom wat onzeker is over het gebruik.
Is het verstandig om überhaupt nog te gebruiken? Aangezien xtc vooral invloed heeft op de hersenen en volgens mij alleen vanwege de warmte ervoor zorgt dat je hart sneller gaat pompen lijkt het geen probleem. Toch ben ik hier liever zeker over :)
Kunnen jullie wellicht informatie over dit onderwerp verschaffen?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik kan je geen onderbouwing geven, maar mijn gevoel zegt: niet doen.. Je hart kan namelijk wel sneller gaan kloppen en weet niet wat voor effect xtc precies op het hart heeft.

Wellicht dat smartie en/of fool je verder kunnen helpen, maar ik zeg niet doen.

Fool

Badass junkie
Dat zal waarschijnlijk ook wel afhangen van het soort hartproblemen dat hij had, maar in de regel is het niet verstandig, MDMA beinvloed op verschillende manieren je hartritme en bloeddruk, welke mogelijk een trigger is voor een bestaand probleem dat naar boven komt waaien. In dit soort gevallen is het altijd aan te raden om een behandelende arts/expert over die ziektes te vragen. Wij zijn hier nou eenmaal nog nét geen ziekenhuis en hebben (denk ik) ook niet allemaal de kennis om met zekerheid hierop JA te kunnen zeggen(een NEE vinden zou makkelijker zijn, denk ik :P).

T-Bone

Experimenterende gebruiker
Ik denk niet echt dat er ook maar 1 arts of dokter is die zich positief zal uitlaten over xtc gebruik in combinatie met hartklachten. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. Stel je voor dat je vriend in elkaar zakt tijdens het gebruik. Om dan nog maar van de schuldgevoelens te spreken.

Haardroger

Belezen gebruiker
Goed punt inderdaad...
Weet zelf ook niet precies wat er aan de hand was en hoe ik de situatie in kan schatten.
Ben wel nieuwsgierig geworden door het onderwerp en zal dit zeker nog eens aan hem vragen!

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
T-Bone zei:
Ik denk niet echt dat er ook maar 1 arts of dokter is die zich positief zal uitlaten over xtc gebruik in combinatie met hartklachten. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. Stel je voor dat je vriend in elkaar zakt tijdens het gebruik. Om dan nog maar van de schuldgevoelens te spreken.
Sowieso laten artsen of doktoren zich niet positief uit over drugsgebruik :tongueout:

Fool

Badass junkie
Nee dat zal ook wel niet, maar ze zullen neem ik aan ook geen fabeltjes gaan vertellen. :P

Gewoon vragen naar wat een eventuele interactie zou kunnen zijn/waardoor/of je meer risico loopt dan andere gebruikers als je niet overdrijft met doseringen.

SirErick

Wijs gebruiker
Haardroger zei:
Is het verstandig om überhaupt nog te gebruiken?
Elk drugsoort heeft een risico, dus ook XTC voor de helderheid. Ervan uitgaan dat hij verder gezond is en hij het niet gaat combineren met alcohol en/of andere drugsoorten dan loopt hij niet zo heel erg veel risico, althans, niet meer risico dan wanneer hij bijvoorbeeld een avondje stevig gaat drinken met zijn vrienden. Met andere woorden: hij kan best af en toe een (van te voren getest) XTC-pilletje nemen die qua dosering niet al te hoog is.

Fool

Badass junkie
SirErick zei:
Elk drugsoort heeft een risico, dus ook XTC voor de helderheid. Ervan uitgaan dat hij verder gezond is en hij het niet gaat combineren met alcohol en/of andere drugsoorten dan loopt hij niet zo heel erg veel risico, althans, niet meer risico dan wanneer hij bijvoorbeeld een avondje stevig gaat drinken met zijn vrienden. Met andere woorden: hij kan best af en toe een (van te voren getest) XTC-pilletje nemen die qua dosering niet al te hoog is.
Dat klinkt als best een gevaarlijke uitspraak zonder exact te weten wat zijn hartprobleem op dat moment was en wat hij eraan overgehouden heeft. Nietwaar? :wink:

SirErick

Wijs gebruiker
Fool zei:
SirErick zei:
Dat klinkt als best een gevaarlijke uitspraak zonder exact te weten wat zijn hartprobleem op dat moment was en wat hij eraan overgehouden heeft. Nietwaar? :wink:
Ik ga bij dit "advies" ervan uit dat zijn hartproblemen niet al te erg was en dat het nu over is.

Haardroger

Belezen gebruiker
SirErick zei:
hij kan best af en toe een (van te voren getest) XTC-pilletje nemen die qua dosering niet al te hoog is.

Moet er wel iets beschikbaar zijn haha!
Echt een drama op het moment, iedereen die ooit iets kon betekenen is ineens overgestapt op coke (Invloed van SirErick gok ik :grin: )
Maar dat is weer een ander verhaal...

In ieder geval bedankt voor de reacties!
Het ging inderdaad over een gebeurtenis in het verleden en verder is het iemand die toch echt wel gezond leeft. Dat waren mijn zorgen gelukkig niet :)

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Is het niet zo, zoals fool al aangaf, van belang dat je weet over wat voor soort hartklachten het gaat. Volgens mij heb je namelijk een verhoogd risico op hartklachten als je ze in het verleden al eens hebt gehad... Maar dit is wederom alleen maar speculeren van mijn kant :tongueout: (ben ik goed in :grin:)

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Inderdaad ik denk dat het soort hartklachten er wel iets toe doen.

Als voorbeeld; iemand in mijn familie heeft last van een onregelmatig hartritme. Bij een normale dosis binnen de normen merkt hij zelf op dat zijn hart een regelmatig ritme aanhoud dus verder geen problemen. Zoals erick aangeeft overdrijven is niet aangewezen..

Ik veronderstel wel met dieperliggende hartproblemen je toch beter niets neemt...

Bovenaan