balthazar zei:Ik ben op het moment 1 en heb 5x een pil getikt. Kan dit veel schade toebrengen?
Vooruit, ik zal er dan even serieus op ingaan.balthazar zei:Ik ben op het moment 14 *en heb 5x een pil getikt. Kan dit veel schade toebrengen?

ZERO- zei:Je hersenen zijn tegen je 23e pas klaar met ontwikkelen, hoop dat je zelf kan bedenken dat het niet echt verstandig is wat je doet. Hoe jonger hoe meer schade. Als je een beetje slim bent laat je het voorlopig nog even links liggen, je kan het altijd als je een paar jaar ouder weer bent alsnog doen.
Fool zei:Ja, daar kan toch prima best een tijd tussen zitten? Ikzelf heb dr eigenlijk ook weinig moeite mee om rustig nog eventjes te wachten.![]()
Het lijkt me wel belangrijk om het dan in ieder geval gezegd te hebben. Qua doen zal het inderdaad de een beter afgaan dan de ander.fgamer zei:Makkelijker gezegd dan gedaan.
Als mensen één maal de effecten van XTC ervaren, ben ik er bijna zeker van dat de meeste die een goede trip hadden, het nog eens willen ervaren.
0800-0432 is het nummer van de kindertelefoon. Iets waar iemand van 14 jaar zeker iets aan kan hebben...leipebaviaan zei:Want royzegtTRIPPEM verziet u graag van info, van alle markten thuis.![]()
royzegtTRIPPEM zei:0800-0432 is het nummer van de kindertelefoon. Iets waar iemand van 14 jaar zeker iets aan kan hebben...leipebaviaan zei:Want royzegtTRIPPEM verziet u graag van info, van alle markten thuis.![]()
Ik snap jouw insteek ook, maar in hoeverre heeft iemand van 14 iets aan een objectieve mening? Je zult zien dat als er een flapdrol op dit forum is die hem (privè) een bericht stuur dat het wel 'ok' is wat hij doet, hij daar meer waarde aan gaat hechten. Het is gewoon kei maar dan ook kei slecht, hoe je het ook wend of keert? Ik ben blij dat we in ieder geval met de neuzen dezelfde kant op staan!Skirre zei:royzegtTRIPPEM zei:0800-0432 is het nummer van de kindertelefoon. Iets waar iemand van 14 jaar zeker iets aan kan hebben...leipebaviaan zei:Want royzegtTRIPPEM verziet u graag van info, van alle markten thuis.![]()
Ik begrijp je insteek, maar ik denk niet dat de kindertelefoon een objectief verhaal kan vertellen over xtc. Balthazar is naar mijn mening prima bezig om op dit forum aan ervaren mensen te vragen wat de risico's zijn; hier krijgt hij goed geformuleerde onderbouwingen.
Aan hem de keuze om daar iets mee te doen.
Een goed alternatief voor de kindertelefoon is misschien de huisarts al weet ik niet echt of deze er meer vanaf weet.
Ik snap jouw insteek ook, maar in hoeverre heeft iemand van 14 iets aan een objectieve mening? Je zult zien dat als er een flapdrol op dit forum is die hem (privè) een bericht stuur dat het wel 'ok' is wat hij doet, hij daar meer waarde aan gaat hechten. Het is gewoon kei maar dan ook kei slecht, hoe je het ook wend of keert? Ik ben blij dat we in ieder geval met de neuzen dezelfde kant op staan!
) is beter dan een standaard verhaal over hoe wat de negatieve effecten zijn enzovoorts. Er wordt ook gezegd dat het beter is om het tot minimaal je 18e / 19e te laten liggen ivm je (geestelijke) ontwikkeling.Skirre zei:Edit; er zitten natuurlijk ook minpunten aan een forum als dit aangezien er altijd mensen zijn die het beter neerzetten dan dat het is.Iets wat vaak ook samenhangt met het IQ van die persoon, wat mogelijk ook weer samenhangt met het feit dat die persoon ook op z'n 14e begonnen is met het gebruik van tyfus schadelijke harddrugs en trust me...die onderzoeken over schadelijkheid van X op jonge leeftijd zijn er ZAT, google maar eens. Volgens mij was er laatst zelfs een docu over ik meen ergens op de publieke omroep.
Persoonlijk zou ik zeggen. Don't do it, maar het is je eigen lichaam.
noxcoaster zei:Iets wat vaak ook samenhangt met het IQ van die persoon, wat mogelijk ook weer samenhangt met het feit dat die persoon ook op z'n 14e begonnen is met het gebruik van tyfus schadelijke harddrugs en trust me...die onderzoeken over schadelijkheid van X op jonge leeftijd zijn er ZAT, google maar eens. Volgens mij was er laatst zelfs een docu over ik meen ergens op de publieke omroep.
Persoonlijk zou ik zeggen. Don't do it, maar het is je eigen lichaam.
Hier heb ik al vaak genoeg iets over gezegd; ze gaan geen uitzending doen over de positieve kanten van drugs omdat het de publieke opinie kan veranderen en deze omroep dus een slecht imago krijgt. Drugsgerelateerde slachtoffers worden in het nieuws afgedaan als criminele die hun eigen doodvonnis hebben getekend toen ze iets naar binnen werkte.ik meen ergens op de publieke omroep.
Of veel drinken op die leeftijd of MDMA slikken slechter is durf ik niet te zeggen. Maargoed, als je op de 14e met MDMA start ben je al niet verstandig bezig en denk ook niet dat je dan snel bezig bent met de 3 maanden regel.Dr.Brabo zei:Maar veel jongeren van 14 drinken is dat dan niet veel slechter? Want meestal doen ze dat dan 2 keer per week flink en MDMA maar vier keer per jaar als je er verstandig mee om gaat.
Ook enige vorm van bronvermelding van dat nieuwe onderzoek? Klinkt echt als totaal kromme redenatie. Ja je hersenen zullen beter in staat zijn schade te herstellen op jonge leeftijd, tegelijkertijd remt schade op die leeftijd de ontwikkeling van de hersenenen wat extra doorwerkt naar de toekomst. Hoe jonger je bent hoe groter de lange termijn gevolgen van hersenschade.En uit nieuw onderzoek blijkt ook dat je eigenlijk beter nu schaden kan op lopen dan op je 24e want hersenen zijn vollop in ontwikkeling later groeien ze niet meer nu nog wel als een stuk beschoebeschobeschadigd groeit het dus gwn aan
Deze redenatie hoor ik heel vaak, maar het punt is juist dat je gewoon slecht met slecht loopt te vergelijken. Dit zou alleen maar opgaan als het over een persoon gaat die 2x per week flink drinkt en daar helemaal mee stopt zodra deze 4x per jaar MDMA neemt. Zelfs dan durf ik er geen uitspraken over te doen, maar vaak blijkt dat het ofwel én-én wordt, ofwel dat de persoon die dit stelt normaal ook al niet zoveel drinkt en een excuus zoekt.Dr.Brabo zei:Maar veel jongeren van 14 drinken is dat dan niet veel slechter? Want meestal doen ze dat dan 2 keer per week flink en MDMA maar vier keer per jaar als je er verstandig mee om gaat.
Dat klinkt inderdaad heel raar, om de redenen die psychedelibee zegt. Heb je een bron?En uit nieuw onderzoek blijkt ook dat je eigenlijk beter nu schaden kan op lopen dan op je 24e want hersenen zijn vollop in ontwikkeling later groeien ze niet meer nu nog wel als een stuk beschoebeschobeschadigd groeit het dus gwn aan
Geen idee onder welke categorie letsel drugsgebruik valt eigenlijk. Maar hoewel het begrip neuroplasticiteit me bekend is, kan ik me nog steeds voorstellen dat de energie die gaat zitten in het herstellen van de schade verloren gaat aan verdere ontwikkeling van de hersenen. En dan zou je dus kunnen stellen dat de specifieke schade die is opgelopen door gebruik weliswaar makkelijker hersteld wordt op jonge leeftijd, maar tegelijkertijd de ontwikkeling wel geremd wordt. En met name ook de ontwikkeling wordt steeds kleiner naar mate iemand ouder wordt.ZERO- zei:Ik denk niet dat het echt valt vast te stellen wat nu echt voor meer schade zorgt. Van wat ik me van mijn college herinner, zijn 'middelmatige' letsels beter om op jongere leeftijd te krijgen, maar ernstige en milde letsels worden onvoldoende opgevangen door neuroplasticiteit. Bij een ernstig letsel is het gewoonweg te ernstig voor de hersenen om zich hierop aan te passen, bij een mild letsel is het weer niet ernstig genoeg voor de hersenen om zich aan te passen.
Lijkt me daarom logisch dat drugsgebruik op jongere leeftijd meer schade kan aanrichten, maar dat is ook maar boerenverstand en een beetje van horen zeggen.Psychedelibee zei:mijn scriptie gaat over cognitieve ontwikkeling van kleine kinderen en daar uit blijkt dat de ontwikkeling exponentieel afloopt met het ouder worden. Waardoor met name investeringen in ontwikkeling het effectiefst zijn op jonge leeftijd.
Ja blijft lastig. Ben ook geen neuroloog, maar econoom. Dus focus me meer op huishoudelijke investeringen in een kind en hoe die invloed hebben op de ontwikkeling. Wat inmiddels duidelijk Is dat met name de eerste 5 tot 6 jaar het effectiefst zijn om te investeren in ontwikkeling. Daarna neemt de effectiviteit exponentieel af.Joopiejo zei:Lijkt me daarom logisch dat drugsgebruik op jongere leeftijd meer schade kan aanrichten, maar dat is ook maar boerenverstand en een beetje van horen zeggen.Psychedelibee zei:mijn scriptie gaat over cognitieve ontwikkeling van kleine kinderen en daar uit blijkt dat de ontwikkeling exponentieel afloopt met het ouder worden. Waardoor met name investeringen in ontwikkeling het effectiefst zijn op jonge leeftijd.
Dan moet je denken aan hoeveel wordt er voor gelezen aan een kind, krijgt het kind genoeg te eten en zijn het kwalitatief goede calorieën, etc. Ik ben bezig het huishouden als een fabriek te modelleren die een cognitieve ontwikkeling van hun kinderen produceert. Aangezien ik econoom ben moet ik het natuurlijk wel economisch en wiskundig benaderen.ZERO- zei:Wat moet ik me voorstellen bij huishoudelijke investeringen btw?![]()
Dit staat overigens volledig los van het thema drugs eigenlijk. Maar ik studeer ontwikkelingseconomie en ben er van overtuigd dat geld sturen richting ontwikkelingslanden niet bijzonder effectief is aangezien dat alleen een korte termijn oplossing is. Op de korte termijn hebben mensen dan misschien te eten of iets (mits het geld aankomt bij de mensen die het nodig hebben natuurlijk), maar verder houd je ze afhankelijk van westerse steun.Joopiejo zei:Ontwikkelings beleid targetten, lange termijn? Klinkt me nog een beetje vaag, maar wel een interessante benadering, kun je misschien wat verduidelijken wat je bedoelt?
Helaas klopt dit behoorlijk wat je hier zegt. Politiek Is vaak vooral bezig met scoren op de korte termijn.Joopiejo zei:Probleem is misschien dat het om de lange termijn gaat bij ontwikkelingseconomie, is politiek misschien minder interessant? (Dat zou het niet moeten zijn btw)
Het produceren van cognitieve ontwikkeling is natuurlijk niet wat er daadwerkelijk gebeurt, maar op die manier probeer ik het wel wiskundig te modelleren. Waar het uiteindelijk op neer komt is onderzoeken welke variabelen van invloed zijn op de cognitieve ontwikkeling, zodat gezinnen en beleidsmakers gerichter kunnen sturen hierop. Er wordt tegenwoordig in ontwikkelingslanden veel aandacht gegeven aan onderwijs, maar de basis is natuurlijk wel dat kinderen ook in staat zijn alle kennis tot zich te nemen. Er zijn steeds meer onderzoeken die laten zien dat wanneer kinderen op jonge leeftijd meer aandacht krijgen (waarin geinvesteerd wordt in economische termen) zij rond hun 20e economisch gezien veel beter af zijn dan hun leeftijdsgenoten die niet die extra aandacht hebben gehad.ZERO- zei:Begrijp ik goed dat je probeert helder te krijgen wat de basis(leer)behoeften zijn voor het kind binnen het gezin, en dat het doel is om gezinnen te helpen daaraan te voldoen, zodat kinderen beter kunnen profiteren van onderwijs? Ik probeer je economische verhaal even te plaatsen binnen mijn ontwikkelingspsychologische kaders
Klinkt interessant en zeer nuttig iig, maar 'cognitieve ontwikkeling van kinderen produceren' klinkt mij ook een beetje naar in de oren.