Xtc op jonge leeftijd

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je 1 ben kan het op zich ook wel, maar vraag dan wel even je ouders om de dosering te controleren zodat je zeker weet dat je goed zit. En ik raad je aan je pil te mengen met babyvoeding uit een potje, dan proef je het niet zo.

Joopiejo

Bewuste gebruiker
balthazar zei:
Ik ben op het moment 14 *en heb 5x een pil getikt. Kan dit veel schade toebrengen?
Vooruit, ik zal er dan even serieus op ingaan.

Ja dat kan hersenschade opleveren, het ligt onder andere aan de hoeveelheid xtc hoeveel schade het oplevert.

Wat misschien wel het gevaarlijkste is, is dat je nu op je 14e al voor jezelf de drempel over bent gestapt om drugs te nemen, nogwel harddrugs ook. Wat moet dat in de toekomst wel niet worden is dan de paternalistische vraag die daarbij te stellen valt... Whats next? Ghb? Coke? Speed? Nou is xtc niet zo heel verslavend, maar hoe gemakkelijk probeer je de volgende drug? Daar ligt het grootste gevaar denk ik.

Als ik jou was zou ik gewoon domweg wachten totdat je 20 ofzo bent met drugs. En hooguit een keer een jointje of af en toe een biertje drinken tot die tijd. Ook van wiet en alcohol krijg je schade. Hoe jonger je bent, hoe meer kans op schade je hebt, je hersenen ontwikkelen zich tot ongeveer je 25e, je leeft maar 1x volgens mij, dus doe wat jij denk dat het beste is voor jou.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ja de topicstarter heeft later zijn leeftijd veranderd, er stond eerst 1. :tearsofjoy: Alsnog is 14 jaar veel te vroeg om te beginnen, tjongejonge zeg. :tearsofjoy:

MDMAmazing1

Experimenterende gebruiker
Ik ben 17... vind zelf dat ik aan de vroege kant zit :P...

Maargoed ik heb dan wel mijn verstand erbij en zoek dingen op als ik ze ga proberen.
(Heel veel dank daarvoor aan dit forum trouwens :grin:!!

14... was toen nog niet met drugs bezig :P is 4 maanden geleden pas begonen (Door een maat van mij die 15 is wow... )

:xtc:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Je hersenen zijn tegen je 23e pas klaar met ontwikkelen, hoop dat je zelf kan bedenken dat het niet echt verstandig is wat je doet. Hoe jonger hoe meer schade. Als je een beetje slim bent laat je het voorlopig nog even links liggen, je kan het altijd als je een paar jaar ouder weer bent alsnog doen.

fgamer

Belezen gebruiker
ZERO- zei:
Je hersenen zijn tegen je 23e pas klaar met ontwikkelen, hoop dat je zelf kan bedenken dat het niet echt verstandig is wat je doet. Hoe jonger hoe meer schade. Als je een beetje slim bent laat je het voorlopig nog even links liggen, je kan het altijd als je een paar jaar ouder weer bent alsnog doen.

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Als mensen één maal de effecten van XTC ervaren, ben ik er bijna zeker van dat de meeste die een goede trip hadden, het nog eens willen ervaren.

Fool

Badass junkie
Ja, daar kan toch prima best een tijd tussen zitten? Ikzelf heb dr eigenlijk ook weinig moeite mee om rustig nog eventjes te wachten. :wink:

fgamer

Belezen gebruiker
Fool zei:
Ja, daar kan toch prima best een tijd tussen zitten? Ikzelf heb dr eigenlijk ook weinig moeite mee om rustig nog eventjes te wachten. :wink:

Klopt, maar ik heb gewoon soms iets van..
Ik heb zin in een lijntje.
Dan neem ik er ook gewoon een. (Niet om te zeggen dat ik dit elke week doe ofzo, maar toch 1x de maand.)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
fgamer zei:
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Als mensen één maal de effecten van XTC ervaren, ben ik er bijna zeker van dat de meeste die een goede trip hadden, het nog eens willen ervaren.
Het lijkt me wel belangrijk om het dan in ieder geval gezegd te hebben. Qua doen zal het inderdaad de een beter afgaan dan de ander.

pointofview

Balthazar, probeer het zo min mogelijk te doen, en als je het doet probeer dan zo min mogelijk te pakken. Zoals gezegd zijn je hersenen nog volle vak in ontwikkeling. Nu merk je er waarschijnlijk nog niks van, maar later ga je gegarandeerd dingen vergeten/minder onthouden, logica niet zien van bepaalde stof, concentratie problemen en dan heb ik het nog maar over het topje van de ijsberg. Het vervelende is dat je er nooit achterkomt, je weet immers niet hoeveel je wel onthoud, hoe je concentratie is etc als je nooit XTC hebt gedaan.

Wat iemand anders ook al aangaf is dat de drempel naar andere drugs een stuk makkelijker is. XTC is slecht voor je hersenen, maar het is niet lichamelijk verslavend. Andere drugs daarentegen, zijn dit wel, en dan ben je echt nog lang niet jarig!

Wat je kunt doen als je er eens met iemand over wilt praten, is tussen 14:00 en 20:00 het volgende telefoonnummer bellen: 0800-0432. Dit nummer is geheel gratis en privé, en wellicht kunnen hun je goede tips geven!

Veel succes, en mocht je het zwaar hebben, maak dan zeker weer een bericht aan op deze website!

pointofview

leipebaviaan zei:
Want royzegtTRIPPEM verziet u graag van info, van alle markten thuis. :tearsofjoy:
0800-0432 is het nummer van de kindertelefoon. Iets waar iemand van 14 jaar zeker iets aan kan hebben...

Skirre

Bewuste gebruiker
royzegtTRIPPEM zei:
leipebaviaan zei:
Want royzegtTRIPPEM verziet u graag van info, van alle markten thuis. :tearsofjoy:
0800-0432 is het nummer van de kindertelefoon. Iets waar iemand van 14 jaar zeker iets aan kan hebben...

Ik begrijp je insteek, maar ik denk niet dat de kindertelefoon een objectief verhaal kan vertellen over xtc. Balthazar is naar mijn mening prima bezig om op dit forum aan ervaren mensen te vragen wat de risico's zijn; hier krijgt hij goed geformuleerde onderbouwingen.
Aan hem de keuze om daar iets mee te doen.

Een goed alternatief voor de kindertelefoon is misschien de huisarts al weet ik niet echt of deze er meer vanaf weet.

pointofview

Skirre zei:
royzegtTRIPPEM zei:
leipebaviaan zei:

Ik begrijp je insteek, maar ik denk niet dat de kindertelefoon een objectief verhaal kan vertellen over xtc. Balthazar is naar mijn mening prima bezig om op dit forum aan ervaren mensen te vragen wat de risico's zijn; hier krijgt hij goed geformuleerde onderbouwingen.
Aan hem de keuze om daar iets mee te doen.

Een goed alternatief voor de kindertelefoon is misschien de huisarts al weet ik niet echt of deze er meer vanaf weet.
Ik snap jouw insteek ook, maar in hoeverre heeft iemand van 14 iets aan een objectieve mening? Je zult zien dat als er een flapdrol op dit forum is die hem (privè) een bericht stuur dat het wel 'ok' is wat hij doet, hij daar meer waarde aan gaat hechten. Het is gewoon kei maar dan ook kei slecht, hoe je het ook wend of keert? Ik ben blij dat we in ieder geval met de neuzen dezelfde kant op staan!

Skirre

Bewuste gebruiker
Ik snap jouw insteek ook, maar in hoeverre heeft iemand van 14 iets aan een objectieve mening? Je zult zien dat als er een flapdrol op dit forum is die hem (privè) een bericht stuur dat het wel 'ok' is wat hij doet, hij daar meer waarde aan gaat hechten. Het is gewoon kei maar dan ook kei slecht, hoe je het ook wend of keert? Ik ben blij dat we in ieder geval met de neuzen dezelfde kant op staan!

Dat het niet bevorderlijk voor de ontwikkeling is staat vast. Een objectieve mening (contradictie nu ik het teruglees :rolleyes: ) is beter dan een standaard verhaal over hoe wat de negatieve effecten zijn enzovoorts. Er wordt ook gezegd dat het beter is om het tot minimaal je 18e / 19e te laten liggen ivm je (geestelijke) ontwikkeling.

Ik moet je wel gelijk geven over het bellen van bijvoorbeeld de kindertelefoon maar hier zitten natuurlijk ook minpunten aan. Verder gaat niemand zich aanmelden op een forum om mensen onjuiste informatie in een privébericht te sturen (hoop ik :flushed: )

Edit; er zitten natuurlijk ook minpunten aan een forum als dit aangezien er altijd mensen zijn die het beter neerzetten dan dat het is. Er zijn helaas te weinig wetenschappelijke onderzoeken om bepaalde scenario's uit te sluiten.

Skirre zei:
Edit; er zitten natuurlijk ook minpunten aan een forum als dit aangezien er altijd mensen zijn die het beter neerzetten dan dat het is.
Iets wat vaak ook samenhangt met het IQ van die persoon, wat mogelijk ook weer samenhangt met het feit dat die persoon ook op z'n 14e begonnen is met het gebruik van tyfus schadelijke harddrugs en trust me...die onderzoeken over schadelijkheid van X op jonge leeftijd zijn er ZAT, google maar eens. Volgens mij was er laatst zelfs een docu over ik meen ergens op de publieke omroep.

Persoonlijk zou ik zeggen. Don't do it, maar het is je eigen lichaam.

Skirre

Bewuste gebruiker
noxcoaster zei:
Iets wat vaak ook samenhangt met het IQ van die persoon, wat mogelijk ook weer samenhangt met het feit dat die persoon ook op z'n 14e begonnen is met het gebruik van tyfus schadelijke harddrugs en trust me...die onderzoeken over schadelijkheid van X op jonge leeftijd zijn er ZAT, google maar eens. Volgens mij was er laatst zelfs een docu over ik meen ergens op de publieke omroep.

Persoonlijk zou ik zeggen. Don't do it, maar het is je eigen lichaam.

Wat een onzin .
Dat mensen iets verheerlijken betekent inderdaad dat dat te wijten is aan het IQ van die persoon? Ik vertel dingen (ongeacht of het over drugs gaat) leuker en beter dan dat ze misschien in werkelijkheid zijn omdat ik er zelf van houd. Zelfde idee als "liefde maakt blind". Er zit echter een kleine lijn tussen het ontkennen van feiten / aansporen tot gebruik omdat je het zelf zo lekker vind en advies geven waar nog enige theorie aan te pas komt.

Dat het je hersenen aantast staat vast maar er bestaat ook nog zoiets als schade beperken en de schade minimaal houden. Ik kan niet zeggen dat ik me ineens minder kan concentreren of dommer ben geworden sinds ik incidenteel gebruik.

ik meen ergens op de publieke omroep.
Hier heb ik al vaak genoeg iets over gezegd; ze gaan geen uitzending doen over de positieve kanten van drugs omdat het de publieke opinie kan veranderen en deze omroep dus een slecht imago krijgt. Drugsgerelateerde slachtoffers worden in het nieuws afgedaan als criminele die hun eigen doodvonnis hebben getekend toen ze iets naar binnen werkte.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ongeacht het feit of hij nou wel iets heeft aan onze (subjectieve) mening, hoort naar mijn inziens een 14 jarige zich niet met drugs bezig te houden. Die horen met wiskunde huiswerk en het discofeestje van de buurjongen bezig te zijn in het alledaagse leven. Helaas is dit niet het geval bij deze jongen, dus we kunnen hem louter adviseren. Ik vraag me echter af hoe dat bij een 14 jarige aankomt, de meeste volwassen zijn wel in staat om de gevolgen van acties te overzien, maar op een dergelijke leeftijd is dat vermogen nog in ontwikkeling. Ik hoop in ieder geval dat hij de drugs tot zeker z'n 18e achterwege laat.

Skippy

Wijs gebruiker
Je verziekt je school er alleen maar mee joh, dat is mijn ervaring.
Zelfs een jointje.
Niet doen, heb je veel meer aan.
Kan je je beter concentreren op school want voor je het weet ben je die motivatie kwijt.
Maarja, dat zeiden vroeger meer mensen tegen me en heb niet geluisterd.
Ben ik er slechter van geworden, nee dat niet maar zou willen dat ik wel die diploma's had gehaald.
Maar was te druk met drugs gebruiken dus wist niet eens wat ik leuk vind :wink:
Dus aan jou de keus.

Ganjaman181

Maar veel jongeren van 14 drinken is dat dan niet veel slechter? Want meestal doen ze dat dan 2 keer per week flink en MDMA maar vier keer per jaar als je er verstandig mee om gaat.
En uit nieuw onderzoek blijkt ook dat je eigenlijk beter nu schaden kan op lopen dan op je 24e want hersenen zijn vollop in ontwikkeling later groeien ze niet meer nu nog wel als een stuk beschoebeschobeschadigd groeit het dus gwn aan

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dr.Brabo zei:
Maar veel jongeren van 14 drinken is dat dan niet veel slechter? Want meestal doen ze dat dan 2 keer per week flink en MDMA maar vier keer per jaar als je er verstandig mee om gaat.
Of veel drinken op die leeftijd of MDMA slikken slechter is durf ik niet te zeggen. Maargoed, als je op de 14e met MDMA start ben je al niet verstandig bezig en denk ook niet dat je dan snel bezig bent met de 3 maanden regel.

En uit nieuw onderzoek blijkt ook dat je eigenlijk beter nu schaden kan op lopen dan op je 24e want hersenen zijn vollop in ontwikkeling later groeien ze niet meer nu nog wel als een stuk beschoebeschobeschadigd groeit het dus gwn aan
Ook enige vorm van bronvermelding van dat nieuwe onderzoek? Klinkt echt als totaal kromme redenatie. Ja je hersenen zullen beter in staat zijn schade te herstellen op jonge leeftijd, tegelijkertijd remt schade op die leeftijd de ontwikkeling van de hersenenen wat extra doorwerkt naar de toekomst. Hoe jonger je bent hoe groter de lange termijn gevolgen van hersenschade.

Fool

Badass junkie
Dr.Brabo zei:
Deze redenatie hoor ik heel vaak, maar het punt is juist dat je gewoon slecht met slecht loopt te vergelijken. Dit zou alleen maar opgaan als het over een persoon gaat die 2x per week flink drinkt en daar helemaal mee stopt zodra deze 4x per jaar MDMA neemt. Zelfs dan durf ik er geen uitspraken over te doen, maar vaak blijkt dat het ofwel én-én wordt, ofwel dat de persoon die dit stelt normaal ook al niet zoveel drinkt en een excuus zoekt.

Dat klinkt inderdaad heel raar, om de redenen die psychedelibee zegt. Heb je een bron?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat is niet zo raar hoor. Er zijn verschillende theorieën als het aankomt op de hersenontwikkeling. Waar wij over het algemeen vanuit gaan is dat je op jonge leeftijd extra gevoelig bent voor schade aan de hersenen, dus daarom moet je voorzichtig doen met alcohol en drugs, omdat je er anders op latere leeftijd nog negatieve effecten van kunt ondervinden.
Een andere theorie is die van neuroplasticiteit. Dit is de mogelijkheid van de hersenen om zich aan te passen en te herstellen, oa dmv neurogenese. Neuroplasticiteit is het grootst als je jong bent en neemt af naarmate je ouder wordt. Het idee is dus, dat als je op jongere leeftijd hersenletsel oploopt, dat je hersenen dit gemakkelijker kunnen herstellen dan wanneer je ouder bent. Een voorbeeld is hersenletsel in de linkerkant van de hersenen waardoor de gebieden en functies in de rechterhersenhelft zich sterker ontwikkelen (maar nooit helemaal 100%).

Ik denk niet dat het echt valt vast te stellen wat nu echt voor meer schade zorgt. Ik weet wel dat 'middelmatige' letsels beter zijn om op jongere leeftijd te krijgen, maar ernstige en milde letsels worden onvoldoende opgevangen door neuroplasticiteit. Bij een ernstig letsel is het gewoonweg te ernstig voor de hersenen om zich hierop aan te passen, bij een mild letsel is het weer niet ernstig genoeg voor de hersenen om zich aan te passen.

Met drugs- of alcoholgebruik knal je sowieso miljarden hersencellen kapot, dus het is hoe dan ook onverstandig :wink: Als je jonger bent ligt het risico eerder in onverantwoordelijk gebruik denk ik.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Ik denk niet dat het echt valt vast te stellen wat nu echt voor meer schade zorgt. Van wat ik me van mijn college herinner, zijn 'middelmatige' letsels beter om op jongere leeftijd te krijgen, maar ernstige en milde letsels worden onvoldoende opgevangen door neuroplasticiteit. Bij een ernstig letsel is het gewoonweg te ernstig voor de hersenen om zich hierop aan te passen, bij een mild letsel is het weer niet ernstig genoeg voor de hersenen om zich aan te passen.
Geen idee onder welke categorie letsel drugsgebruik valt eigenlijk. Maar hoewel het begrip neuroplasticiteit me bekend is, kan ik me nog steeds voorstellen dat de energie die gaat zitten in het herstellen van de schade verloren gaat aan verdere ontwikkeling van de hersenen. En dan zou je dus kunnen stellen dat de specifieke schade die is opgelopen door gebruik weliswaar makkelijker hersteld wordt op jonge leeftijd, maar tegelijkertijd de ontwikkeling wel geremd wordt. En met name ook de ontwikkeling wordt steeds kleiner naar mate iemand ouder wordt.

Zo zou je dus mogelijk een achterstand op kunnen lopen die je daarna nooit meer kan inhalen. En dan is het dus goed mogelijk dat de eindstand van je hersenontwikkeling groter is wanneer je drugsgebruik onthoud op jonge leeftijd en pas later gaat gebruiken, ten opzichte van wanneer je alleen op jonge leeftijd gebruikt en op latere leeftijd niet meer. Maargoed dit is puur speculeren van mijn kant.

Wat het dan weer anders maakt is dat de kans best groot is dat wanneer iemand op jonge leeftijd begint met drugs gebruiken, het niet perse zo is dat die gene er dan ook veel eerder mee zal stoppen als iemand die later begint.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja, dat klinkt logisch, maar je gaat er dan wel vanuit dat energie die gaat naar het herstellen van schade door drugsgebruik belemmert dat energie uitgaat naar de 'gewone' hersenontwikkeling. Kan je dat eigenlijk wel aannemen? Uiteindelijk is het natuurlijk maar heel hypothetisch allemaal. :tongueout:

En ja, dat denk ik ook. Als je jonger begint zal je denk ik op de lange termijn uiteindelijk vaker drugs gebruiken dan iemand die ouder begint. En zoals ik net zei, als je jonger bent ga je er denk ik ook minder verantwoordelijk mee om waardoor er meer risico's en negatieve effecten op lange termijn zijn. Denk ik.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Er zitten inderdaad een hoop aannames in mijn hypothese. Is ook meer een soort gedachtenspinsel. Maar mijn scriptie gaat over cognitieve ontwikkeling van kleine kinderen en daar uit blijkt dat de ontwikkeling exponentieel afloopt met het ouder worden. Waardoor met name investeringen in ontwikkeling het effectiefst zijn op jonge leeftijd. Maarja het brein blijft een complex begrip waarvan we een hoop niet weten eigenlijk.

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Psychedelibee zei:
mijn scriptie gaat over cognitieve ontwikkeling van kleine kinderen en daar uit blijkt dat de ontwikkeling exponentieel afloopt met het ouder worden. Waardoor met name investeringen in ontwikkeling het effectiefst zijn op jonge leeftijd.
Lijkt me daarom logisch dat drugsgebruik op jongere leeftijd meer schade kan aanrichten, maar dat is ook maar boerenverstand en een beetje van horen zeggen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Joopiejo zei:
Psychedelibee zei:
mijn scriptie gaat over cognitieve ontwikkeling van kleine kinderen en daar uit blijkt dat de ontwikkeling exponentieel afloopt met het ouder worden. Waardoor met name investeringen in ontwikkeling het effectiefst zijn op jonge leeftijd.
Lijkt me daarom logisch dat drugsgebruik op jongere leeftijd meer schade kan aanrichten, maar dat is ook maar boerenverstand en een beetje van horen zeggen.
Ja blijft lastig. Ben ook geen neuroloog, maar econoom. Dus focus me meer op huishoudelijke investeringen in een kind en hoe die invloed hebben op de ontwikkeling. Wat inmiddels duidelijk Is dat met name de eerste 5 tot 6 jaar het effectiefst zijn om te investeren in ontwikkeling. Daarna neemt de effectiviteit exponentieel af.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Wat moet ik me voorstellen bij huishoudelijke investeringen btw? :tongueout:
Dan moet je denken aan hoeveel wordt er voor gelezen aan een kind, krijgt het kind genoeg te eten en zijn het kwalitatief goede calorieën, etc. Ik ben bezig het huishouden als een fabriek te modelleren die een cognitieve ontwikkeling van hun kinderen produceert. Aangezien ik econoom ben moet ik het natuurlijk wel economisch en wiskundig benaderen.

Klinkt waarschijnlijk redelijk abstract, maar ik zie zelf gigantisch veel mogelijkheden om met deze resultaten ontwikkelings beleid beter te kunnen targetten voor de lange termijn.

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Ontwikkelings beleid targetten, lange termijn? Klinkt me nog een beetje vaag, maar wel een interessante benadering, kun je misschien wat verduidelijken wat je bedoelt?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Joopiejo zei:
Ontwikkelings beleid targetten, lange termijn? Klinkt me nog een beetje vaag, maar wel een interessante benadering, kun je misschien wat verduidelijken wat je bedoelt?
Dit staat overigens volledig los van het thema drugs eigenlijk. Maar ik studeer ontwikkelingseconomie en ben er van overtuigd dat geld sturen richting ontwikkelingslanden niet bijzonder effectief is aangezien dat alleen een korte termijn oplossing is. Op de korte termijn hebben mensen dan misschien te eten of iets (mits het geld aankomt bij de mensen die het nodig hebben natuurlijk), maar verder houd je ze afhankelijk van westerse steun.

Daarom ben ik mij meer gaan verdiepen in hoe je een samenleving op de lange termijn naar een hoger ontwikkelniveau kunt tillen, zodat ze uiteindelijk onafhankelijk van het westen worden. Hiervoor zijn natuurlijk een hoop dingen nodig, maar welke ik persoonlijk erg belangrijk en interessant vind is onderwijs. Nou kun je natuurlijk veel investeren in onderwijs, maar in ontwikkelingslanden is een groot bijkomend probleem dat veel kinderen niet veel aan school hebben aangezien ze door allerlei redenen cognitief niet in staat zijn om veel uit school te halen. Vandaar dat ik mij ben gaan focussen op welke zaken een huishouden invloed heeft als het op de cognitieve ontwikkeling van hun kinderen aankomt. En dan dus specifiek die variabelen waarop te sturen valt, want intrinsieke intelligentie valt verder weinig aan te doen. Dit is zowel voor ouders interessant die hun kinderen zo efficient en effectief mogelijk willen stimuleren tot ontwikkeling, maar ook beleidstechnisch aangezien NGO's of overheden die zaken die relevant zijn kunnen targetten met beleid of geld.

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Ja het heeft misschien niet alles met het topic te maken, maar ik vind het wel interessant.

Het lijkt me niet alleen een goede benaderingswijze voor ontwikkelingsproblematiek in ontwikkelingslanden, maar ook in ons eigen land.

Wat weet je over hoe de Nederlandse politiek ontwikkelingseconomie implementeert in hun beleid? Volgens mij wordt er nog niet veel mee gedaan namelijk, ik heb wel even gezocht op de sites van de ministeries en wat partijprogramma's bekeken, maar niet direct iets kunnen vinden. Lijkt me wel iets voor economische zaken toch?

Probleem is misschien dat het om de lange termijn gaat bij ontwikkelingseconomie, is politiek misschien minder interessant? (Dat zou het niet moeten zijn btw)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Joopiejo zei:
Probleem is misschien dat het om de lange termijn gaat bij ontwikkelingseconomie, is politiek misschien minder interessant? (Dat zou het niet moeten zijn btw)
Helaas klopt dit behoorlijk wat je hier zegt. Politiek Is vaak vooral bezig met scoren op de korte termijn.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Begrijp ik goed dat je probeert helder te krijgen wat de basis(leer)behoeften zijn voor het kind binnen het gezin, en dat het doel is om gezinnen te helpen daaraan te voldoen, zodat kinderen beter kunnen profiteren van onderwijs? Ik probeer je economische verhaal even te plaatsen binnen mijn ontwikkelingspsychologische kaders :wink:
Klinkt interessant en zeer nuttig iig, maar 'cognitieve ontwikkeling van kinderen produceren' klinkt mij ook een beetje naar in de oren.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Begrijp ik goed dat je probeert helder te krijgen wat de basis(leer)behoeften zijn voor het kind binnen het gezin, en dat het doel is om gezinnen te helpen daaraan te voldoen, zodat kinderen beter kunnen profiteren van onderwijs? Ik probeer je economische verhaal even te plaatsen binnen mijn ontwikkelingspsychologische kaders :wink:
Klinkt interessant en zeer nuttig iig, maar 'cognitieve ontwikkeling van kinderen produceren' klinkt mij ook een beetje naar in de oren.
Het produceren van cognitieve ontwikkeling is natuurlijk niet wat er daadwerkelijk gebeurt, maar op die manier probeer ik het wel wiskundig te modelleren. Waar het uiteindelijk op neer komt is onderzoeken welke variabelen van invloed zijn op de cognitieve ontwikkeling, zodat gezinnen en beleidsmakers gerichter kunnen sturen hierop. Er wordt tegenwoordig in ontwikkelingslanden veel aandacht gegeven aan onderwijs, maar de basis is natuurlijk wel dat kinderen ook in staat zijn alle kennis tot zich te nemen. Er zijn steeds meer onderzoeken die laten zien dat wanneer kinderen op jonge leeftijd meer aandacht krijgen (waarin geinvesteerd wordt in economische termen) zij rond hun 20e economisch gezien veel beter af zijn dan hun leeftijdsgenoten die niet die extra aandacht hebben gehad.

Redelijk abstract allemaal, gebruik in feite een economisch model om een sociaal en psychologisch vraagstuk te kunnen beantwoorden. Maar verdiep me hierdoor ook wat meer in cognitieve functies, waar ik voorheen bijzonder weinig van af wist als econoom.

Bovenaan