XTC pillen mee nemen naar festival

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vraag mij af hoe het werkt prcies als je gepakt word met xtc pillen op zak. Stel je word gepakt bij het fouilleren of op het festivalterrein. Maakt het dan uit hoeveel pillen je bij je hebt? Ik begrijp best dat als je met 10 pillen of zo gepakt word, je een probleem hebt. Maar als je er 1, 2, 3 of 4 bij je hebt? Ik neem namelijk meestal voor mijzelf en een vriendinnen mee. Zo 2 tot 4 pillen meestal. En dan ook nog wel eens een jointje of 2 voorgedraaid. Hoe zit dat nou precies wettelijk en wat zijn de sancties als je wel gepakt word?
Ik wil wel vragen of zij het voor hun zelf mee nemen maar eigenlijk neem ik het altijd mee naar binnen, niet om een reden speciaal maar t gaat altijd zo. Omdat ik ze altijd haal bij iemand die ze laat testen en ik wil geen ongeteste drugs. Hoe zit dat precies?

JackHerrer

Bewuste gebruiker
Re: XTC pillen mee nemen naarfestival

Ik weet het niet zeker dus ik hoop dat iemand het kan bevestigen maar ik dacht dat je voor eigen gebruik ( denk aan 1 of 2 pilletjes) niet opgepakt wordt. Je kan wel meegenomen worden en dan krijg je een boete ( ik dacht 230 euro ). Strafblad zal je niet krijgen voor een paar pilletjes.

Helenas

Bewuste gebruiker

Ik weet niet hoe het zit met de straffen. Ik raad je wel aan om iedereen zijn eigen pilletje mee naar binnen te laten nemen. Beter dan dat jij met meer dan een gebruikershoeveelheid wordt gepakt en als dealer wordt beschouwd!

Bobsacamano

Badass junkie

Volgens mij is alles meer dan 1 een probleem voor je. Laat je vriendinnen het zelf mee naar binnen nemen. Wij doen het ook zo eerst liep ik ook met de halve stash van de vrienden naar binnen omdat ik het contact met de dealer had. Dit doe ik nu anders. Iedereen neemt zijn eigen shit mee en klaar.

Ik weet dit verder niet zeker.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter

Je mag max 1 pil bij je hebben, alles daarboven wordt gezien als niet voor eigen gebruik. Uiteraard geldt dat hoe meer, hoe groter de straf wordt.

Voor 1 pil geldt dat je die moet inleveren zonder consequenties, heb je er 2 of meer dan krijg je zowel een boete en een strafblad. Ken je de actie die bnn heeft gehouden hiervoor? "1 pil teveel, maakt geen crimineel"? Zij hebben hier een petitie voor ingediend bij de 2e kamer, aangezien het een nogal buitenproportionele straf is.

Je doet er dus goed aan de pillen al voor het feest te verdelen, anders loop je dus een risico op een strafblad.

Wat betreft die joints, ik weet eigenlijk niet of daar strafrechtelijk iets voor is vast gelegd. Kan het me eigenlijk niet voorstellen, aangezien je max 5 gram wiet bij je mag dragen op straat. Wel is het zo dat veel festivals een huisreglement hebben waar vaak in staat dat je geen voorgedraaide joints mee mag nemen, alleen een zak wiet. Dit is omdat ze de inhoud van een voorgedraaide joint niet kunnen controleren, er kan natuurlijk van allerlei andere drugs in zitten. Ik draai mijn joints daarom altijd op het festival Uiteraard niet ideaal met je klamme drugs handjes, maar je moet wat he :stoned:.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod

Niet helemaal, alles is en blijft strafbaar. 1 pil is ook strafbaar alleen je zult er niet op worden gestraft. Het zal altijd in beslag genomen worden maar een strafblad krijg je niet bij 1 pil.

Hetzelfde geldt voor een halve gram poeder of maximaal 5 gram wiet. Ze nemen het dus wel in beslag maar straffen je er niet op. Als je een halve gram poeder en 1 pil bij je hebt, zit je weer wel over de limiet en kun je dus gewoon een strafblad krijgen.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... rresteerd/

MusicIsLife

Wijs gebruiker

Vriend van mij is op afgelopen ASOT met 3 pillen gepakt. Hij heeft een fikse boete gekregen maar werd niet als dealer bestempeld. Volgens mij heeft hij wel een strafblad gekregen. Daarnaast werd hij natuurlijk ook van het feest verwijderd.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!

Bedankt voor de hulp allemaal. Ik laat het vanaf nu idd mijn vrienden/innen maar zelf mee nemen. Ik vind het risico te groot, die boete dat zou ik nog geen drama vinden (wel zonde geld) maar een strafblad kan ik echt niet gebruiken! (Wie wel heheh :grin: )
Die joints moet ik wat op verzinnen.. Ik kan namelijk zelf niet draaien. Ook niet nuchter haha. Moet wel zeggen dat bij bijna alle festivals waar ik geweest ben, zijn er niet veel, vond ik de controle slap. Ja, mijn zonnenbrandcreme pakte ze af en flikkerde ze weg maar als je wil kan je haast een kilo rommel mee nemen zonder dat ze t merken. Ik ben dan ook een eeeeeh, wat 'oudere' vrouw dus misschien dat het daar door komt. Flats flats ff de handjes over je lijf, tassie kijken en klaar. Maar goed, ik zal wel voorzichtig zijn want wie weet kom ik wel een x strenge controle tegen. :wink:

Haardroger

Belezen gebruiker

Die laatste zin. Inderdaad.
Ben ondertussen al 2 keer apart genomen waarna ik binnestebuiten ben gekeerd.
1 keer gewoon dom mn vrienden achterna gelopen waarna ik ineens tussen 6 agenten in stond :tearsofjoy:
Andere keer werd ik vriendelijk doch dringend verzocht om eventjes mee te lopen. Zal wel ergens op zijn gevallen.
Gelukkig beide keren niets bij maar had vervelend kunnen aflopen.
Onderbroek blijft naar mijn idee toch de beste manier.

T-Bone

Experimenterende gebruiker

Haardroger zei:
Die laatste zin. Inderdaad.
Ben ondertussen al 2 keer apart genomen waarna ik binnestebuiten ben gekeerd.
1 keer gewoon dom mn vrienden achterna gelopen waarna ik ineens tussen 6 agenten in stond :tearsofjoy:
Andere keer werd ik vriendelijk doch dringend verzocht om eventjes mee te lopen. Zal wel ergens op zijn gevallen.
Gelukkig beide keren niets bij maar had vervelend kunnen aflopen.
Onderbroek blijft naar mijn idee toch de beste manier.

Onderbroek blijft de beste manier zeg je ? dus je hebt je boxer niet moeten laten zakken bij de aparte controle ?

ooscaar

Wijs gebruiker
Ik heb ook ooit een aparte controle gehad, maar ik heb mijn onderbroek niet hoeven laten zakken. Ik heb hierover ook ooit een topic gemaakt, waaruit denk ik op te maken valt dat voordat een agent je kan verplichten je onderbroek uit te trekken er al drugs gevonden moeten zijn. Er moet in ieder geval een goede reden zijn voor het verzoek, en dat je een strakke kop hebt, is dan geen goede reden. Ook moet er een officier van justitie aanwezig zijn als dit wordt verzocht, als ik het me goed herinner.

Weiger dit soort dingen dus, of vraag de agent of het verzoek je onderbroek uit te trekken een vraag of een bevel is. Het lijkt me sterk dat het echt een bevel is, want dit soort praktijken gaan ze niet uitvoeren om drie pilletjes te vinden, lijkt me.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik ga echt niet op een festival mijn broek laten zakken. Mochten ze dat echt willen, komen ze maar met een bevel en ga ik mee naar t buro en wil een vrouwelijke agente. Ik neem aan dat ze niet zomaar je mogen laten 'strippen'.

ooscaar

Wijs gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Ik ga echt niet op een festival mijn broek laten zakken. Mochten ze dat echt willen, komen ze maar met een bevel en ga ik mee naar t buro en wil een vrouwelijke agente. Ik neem aan. Dat ze niet zomaar je mogen laten 'strippen'.
Precies, daar heb je helemaal gelijk in. Natuurlijk is het wel mogelijk dat mensen min of meer worden overrompeld en zonder dat ze het weten vrijwillig toestaan dat ze extra worden gecontroleerd.

nou ik ben laatst opgepakt helaas heel dom van mij..
met 16.5 pillen ja ik weet het best veel maar wij als groep gaan altijd na de feeste en dan is er altijd 1 verantwoordelijk voor de pillen,ik dus deze keer
nou ik werd opgepakt omdat ik er zelf 1tje wou pakken daarbij werd ik betrapt. ik had het in 2 zakjes zitten ik 1 zakje afgegeven en ze zeiden je hebt meer uiteindelijk toch het andere zakje afgegeven uit eerlijkheid wat achteraf heel dom is gebleken omdat eenmaal op het bureau niet gefouilleerd werd.. en ik dus eigenlijk met een lagere straf onderuit zou zijn kunnen komen .ik moest mee naar een snel bureau van de politie daar enkele uren gezeten en daarbij een straf gekregen van 1000,- euro en dat was nog een schikking omdat blijkbaar een andere jonge dat ook gekregen had maar eigenlijk was de boete velen malen hoger namelijk 3500,- euro
ook heb ik nog een jongen leren kennen die had er 7 bij en moest 750 euro dokken dus reken maar uit wat ongeveer de boetes zijn.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
De boete is zonde geld maar dat vind ik niet t ergste. Een strafblad lijkt mij veel erger!

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ligt eraan wat er op je strafblad staat. Dealen is veel erger dan bezit. Die vriend van mij kreeg alleen een boete en strafblad wegens bezit. De richting die hij op gat met zn studie heeft daar weinig mee van doen dus een VOG kan hij nog steeds krijgen en verder zie ik het probleem eigenlijk niet zo..

MeejheM

Badass junkie
er zijn altijd plekken waar je vanalles kwijt kan. probeer de bekende te vermijden. probeer eigenlijk te vermijden dat je meer dan die ene pil bijhebt, diegene die eraan verdient kan net zo goed alle risico op zich nemen.

of doe het net als mij, ik ga nooit meer als bezoeker naar evenementen, altijd werk. ik heb nog nooit een lul met hond langs mn apparatuur zien lopen. als we eenmaal uitgeladen en afgesteld zijn hoef ik verder alleen maar wat lampjes in de gaten te houden verder.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Het werk dat ik doe en gediplomeerd voor ben, kun je alleen doen met een onbesproken gedrag. Elke vorm van strafblad zorgt er voor dat ik een bepaalde pas niet kan krijgen en dus mijn werk niet kan doen.
Als voorbeeld: een aantal jaar geleden had een jongeman gesolliciteerd maar hij was 6 jaar daar voor in aanraking gekomen met politie door voetbalrellen. Hij kreeg mooi geen VOG voor deze functie en kon dus niet aangenomen worden. Ik ga dus het risico niet (meer) nemen.

MeejheM

Badass junkie
jongeman, 6 jaar geleden studie wel al afgerond, dat kan geen kans zijn voor een weigering van een VOG. of hij was minderjarig ten tijde en heeft iets verschrikkelijks gedaan, of je feiten kloppen niet echt.
Code:
"Onze Minister weigert de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag, indien in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, indien herhaald, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval, aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan."

dus dan hebben we het niet over politiegegevens zoals bij justitie geschrapte vergrijpen, boetes, verdenkingen, lopende onderzoeken en eventuele aangiftes en aanhoudingen die niet tot zijn vervolging hebben geleid.

misschien ernstig pedosexueel of aanrandingsgedrag met een hoge kans op recidive, maar dat kun je beter in de bosjes doen dan bij voetbal. dan zou je pedagogisch werk uitvoeren gok ik?

ik vraag me af in welke sector je werkzaam bent :sunglasses: , geen strafrecht merk ik wel.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb het nog even nagelzen maar ik maak een fout. Ik was in de war met een VGB. Voor mijn werk word ik gescreend door de AIVD om een GVB te krijgen. Die jongeman dus ook. Dat zijn weer andere en ook strengere onderzoeken. Ik haalde VOG en GVB door elkaar, te haastig met lezen. :)

MeejheM

Badass junkie
als je pillen afgepakt zijn, en je je polsbandje of kaartje nog hebt hebben ze feitelijk geen reden meer om je niet binnen te laten.

Snowblind

Belezen gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Ik ga echt niet op een festival mijn broek laten zakken.

Verstop ze in de vulling van een push upp BH. Of in de zool van je sportschoen waarin je een klein sneetje gemaakt hebt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Probleem met tabletjes is soort van opgelost. Iedereen neemt zijn/haar eigen pilletje mee. Maar di jointjes..? Ik kan zelf echt niet draaien. Ik doe mijn pilletje in zakje in de onderbroek maar ja, waar laat ik mijn 2 jointjes dan? Ik heb ze in van di buisjes zitten, niet in een zakje.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Probleem met tabletjes is soort van opgelost. Iedereen neemt zijn/haar eigen pilletje mee. Maar di jointjes..? Ik kan zelf echt niet draaien. Ik doe mijn pilletje in zakje in de onderbroek maar ja, waar laat ik mijn 2 jointjes dan? Ik heb ze in van di buisjes zitten, niet in een zakje.

op een plek waar de zon niet schijnt? :grin: als het goed is zijn die buisjes luchtdicht.

Timmie94

Bewuste gebruiker
Ook joints kan je prima in je onderbroek verstoppen, zit alleen ff niet zo lekker :P
Of gwn aan een van de dames meegeven en in hun tas werkt tot nu toe ook altijd nog. Controle os toch vaak onzin en checken ze meer op wapens of gevaarlijke voorwerpen dan op drugs..

Psychedelibee zei:
Je mag max 1 pil bij je hebben, alles daarboven wordt gezien als niet voor eigen gebruik. Uiteraard geldt dat hoe meer, hoe groter de straf wordt.

Wat dat betreft is het een goede zaak dat de pillen steeds sterker worden , gepakt worden met 3 pillen van 80mg elk is groot probleem, gepakt worden met 1 pil van 220-240 mg is klein probleem. :)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Nou het is allemaal goed gekomen hoor! Veilig alles binnen gekregen en een heerlijk festival gehad. By the way, het was Mysteryland. Normaal niet echt 100% mijn ding (iets te popiejopie muziek naar mijn smaak) Het weer was super en goed gezelschap.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Nou het is allemaal goed gekomen hoor! Veilig alles binnen gekregen en een heerlijk festival gehad. By the way, het was Mysteryland. Normaal niet echt 100% mijn ding (iets te popiejopie muziek naar mijn smaak) Het weer was super en goed gezelschap.

goed om te horen! volgende keer kan je je er dus wat minder druk om maken :grin:

Bovenaan