Laat mij stellen:
- Het gevoel dat XTC geeft, is het leukste dat ik tot nu toe ervaren heb, van alles wat ik deed. Het is gewoon het gevoel dat iedereen/(velen) altijd/(vaak) wil/(len) hebben (übervrolijk, actief en toch het aangename beschonken gevoel, sociaal, ongeremd, liefdevol, ...). Al is dat bij iedereen persoonlijk natuurlijk, al zal het bij velen zo zijn.
Wat deed ik al (chronologische volgorde):
(Cafeïne)-(Nicotine)-Alcohol-Weed-Hasj-Paddo's-Speed-Coke-XTC/MDMA (en natuurlijk wat combo's)
Spuiten begin ik nooit aan. Zei dit ook ooit over vooral snuiven (en roken en blowen en...). Maar dit staat echt wel vast. Enige wat er misschien nog van zal komen is truffels (reeds de kans gehad) en LSD en wat eventueel op mijn pad komt. Ben iemand die alles/veel wil proberen en zien, analoog met 'spuiten en slikken'.
Ik heb 1000x liever een gevulde feestzaal met gebruikers, dan alcoholisten. Daar ben je echt niks mee. En bedoel niet mensen die af en toe eens superzat gaan of dagelijks gecontroleerd een paar glaasjes drinken. Op een feestje drink ik ook stevig, maar ben dan ook geen agressieve, ongeletterde Ronny. Iedereen doet wat hij wil natuurlijk, maar de enige problemen van agressie (bij wat ik al deed) was met mensen met alcohol op. Niets dégoûtanter dan alcoholverslaafde vrouwen overigens. Ze hebben natuurlijk wel dat geluk dat ze gewoon hun benen moeten openleggen, een man moet nog een erectie gaan krijgen (en iets gaan "bewijzen": ontspannend tegenover stresserend). Dat vind ik het jammere, ik wou op elke substantie eens seks hebben, maar vaak is het gewoon niet altijd mogelijk. Al zal dat ook persoonlijk zijn, en al zeker omdat ik een vrij slim en welopgevoed persoon ben, die (teveel?) nadenkt over zaken. Platte marginalen hebben vaak minder last met het leven.
Kortom, je kan aan alles verslaafd geraken (geestelijk, is maar hoe je in je vel zit en uw mate van aantrekking/vluchten/drijfveren/verslavingsaard/omgeving/...). Maar verslavende zaken zijn vooral die zaken die op uw beloningscentrum inwerken. Net als eten, drinken en seks u een lekker gevoel geeft en je dit dus wil/zal herhalen. Natuurlijk ingebakken om te overleven, maar dit gebeurt niet alleen met levensnoodzakelijke zaken. Dit is met xtc niet/minder het geval, met speed/coke en zelfs (overmatig) masturberen wel.
Op een gegeven moment zit je door je serotonine-voorraad heen. En dan wordt het vanzelf niet interessant meer. Je hebt meerdere vormen van neurotransmitters (dopamine, serotonine, adrenaline, ...) en vooral deze is betrokken bij xtc. De reden waarom je je liefdevol en happy voelt: o.a. extra afgave serotonine, geen heropname enzovoort ("de geluksknikkertjes (sero) blijven in het tussenschot knikkeren", axonen afgesloten, dendrieten blijven geprikkeld)
Maar als je wilt, dan geraak je verslaafd aan hinkelen of mais, het is in elke mate JIJ ervoor gemaakt bent, hoe JIJ ermee omgaat en hoe JIJ de wereld ziet en er instaat. TE is bij alles slecht, behalve TEvreden. (clichéééééé

)
Ik ben momenteel verslaafd aan, of zeer grote neiging tot (als ik het eerlijk bekijk):
- Internet, roken, blowen, masturberen (niet extreem, maar ook niet zoals ik het wil of het wenselijk is om een normale relatie aan te gaan). Voor de rest kijk ik wat uit, net door mijn neiging om rap verslaafd te raken. Een periode heel veel gedronken, maar nooit het gevoel gehad hier problemen mee te hebben. Als ik drink, is het nog steeds stevig, maar ik heb er even veel momenten geen zin in en niks lijdt hieronder. Maar is altijd oppassen geblazen, zeker door het ultralegale karakter, je koopt het op elke dorpshoek en in iedere winkel. En je vereenzelvigt het rap met: los gaan, ontspannen, gezelligheid, een item in een vriendengroep, nodig hebben om te durven dansen enzovoort)
Weet gewoon: eens je ECHT verslaafd bent aan iets, dan ontzeg je je het voor uw gehele leven, anders kom je weer in de problemen (smoesjes als: 'die ene keer nog'). Had mij dit vroeger moeten realiseren, want wil lang en veel blijven genieten. Het leven is kort en kan af en toe een boost gebruiken. En dan blijft het leuk. Vaak is het een kwestie van gewoonte. Stel je blowt elke keer tijdens een bepaald televisieprogramma of direct na je werk: op die momenten zal het hard zijn. Probeer die momenten nu anders in te vullen in de beginperiode. Op langere termijn zal je je kunnen optrekken aan de zaken die beter lopen, bvb: een betere sociale leefwereld, minder moe of lastig, meer geld of tijd voor andere zaken, minder para zijn, ... Maar dit heeft tijd nodig, uw brein moet zich weer settelen in de gewone situatie. Bij bvb coke-verslaving zal in de beginperiode alles slecht zijn en niet leuk (uw brein is gewoon een een overdosis geluk en vertrouwen, om het simplistisch uit te drukken), dan ga je nadien niet direct plat door een flauwe domme blondjes-grap. Puur fysisch - en bijgevolg psychisch - te verklaren. Onderschat nooit wat er tussen uw oren gebeurt, geef jezelf tijd. Als je echt definitief wil stoppen met iets, dan begint het eerst bij UW intrinsieke motivatie. Anders mag je nog 10 zielenknijpers aflopen, als jij niet wil, dan gebeurt er niets. Ga geen extreme verhalen gaan opzoeken op internet, want dan praat je jezelf vanalles aan. En iedereen (re)ageert anders en heeft een andere achtergrond. En wat voor de ene superverslaafd zijn is, is voor de andere occasioneel gebruik.
Toepasselijk: