XTC VERSLAAFD? ZEKER WEL!

Evalogic

Newbie
:xtc: :xtc:

XTC is hardstikke verslavend, niet alleen door de middelen er in, maar geestenlijk.
De trip is zo fijn dat je er in wilt blijven, als je er uit bent en je gaat met het zelfde groepje ''Chillen'' is het niet zo leuk als dat je XTC op had, en daarom is XTC zo verslavend, je moet er maten mee houden met vrienden en niet elke week doen.

:xtc: :xtc: :rock:

KISTO MAN

Newbie
ben wel niet verslaafd

meestal als ik met me groep zit te chille en we gebruiken xtc is het heel leuk gevoel.
maar waarom voel ik me altijd als de werking weg is helemaal saai heb dan gewoon geen zin meer om te chille.

edblok2

Bewuste gebruiker
iets zegt me dat de IP adressen van KISTO MAN, TUDUDUM en EVALOGIC wel eens bizarre overeenkomsten zouden kunnen vertonen :rolleyes:

Re: ben wel niet verslaafd

KISTO MAN zei:
meestal als ik met me groep zit te chille en we gebruiken xtc is het heel leuk gevoel.
maar waarom voel ik me altijd als de werking weg is helemaal saai heb dan gewoon geen zin meer om te chille.
Dit komt omdat als je XTC neemt, er een stofje in jou hoofd vrijkomt(serotonine). Dit stofje zit al in je hoofd opgeslagen en heeft wat tijd nodig om weer aan te maken nadat er een grote hoeveelheid is vrijgekomen na XTC gebruik. Dit stofje zorgt er ook voor dat je blij word van sommige dingen, of dingen als prettig kunt ervaren. Hierdooor kun je je dus een paar dagen ronduit kut voelen nadat je XTC hebt genomen..

:wave:

Hendroid

Experimenterende gebruiker
Ik vind x niet echt verslavend. Op een gegeven moment kun je wel bijslikken maar krijg je niet meer dat fijne gevoel en wordt je alleen maar vaag in je kop en krijg je alleen nog de speedy effecten. Ik heb dat laatste al een paar keer mogen ervaren en dan vind ik het ook gewoon niet leuk meer en kap ik ermee.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Hendroit zei:
Ik vind x niet echt verslavend. Op een gegeven moment kun je wel bijslikken maar krijg je niet meer dat fijne gevoel en wordt je alleen maar vaag in je kop en krijg je alleen nog de speedy effecten. Ik heb dat laatste al een paar keer mogen ervaren en dan vind ik het ook gewoon niet leuk meer en kap ik ermee.

Sluit me hier helemaal bij aan, inmiddels al jaren niet meer gebruikt (geen behoefte aan) :)

flankz

Tripreporter
XTC is niet verslavend, alleen als je een zeer zwakke persoonlijkheid hebt en op feestjes nuchter niet los kan komen.

ALCOHOL IS VEEL ERGER DAN XTC, daarom ben ik tegen alcohol. :wave:

xastur

Belezen gebruiker
Xtc is niet verslavend want het breekt de serotine in je lichaam af je kunt hetzelfde effect niet elke dagkrijgen. Als je het goed wilt gebruiken dan doe je het 1x per maand dan geef je jouw lichaam ook de kans om alles weer aan te maken

X-Man

Newbie
Verslavend zou ik XTC niet ( echt ) noemen, wel heb ik dat ik een paar dagen na gebruik de hele tijd aan de avond terug denk ( wat was het leuk en wat heb ik een gekke shit gedaan :rock: ) en als de 2 maanden weer voorbij zijn begin ik er steeds meer aan te denken. Mijn vrienden zeggen hier geen last van te hebben maar ik heb dat dus wel. Ik heb dit verder alleen met X, niet met alchohol enzo.

Kenaz

Newbie
Laat mij stellen:

- Het gevoel dat XTC geeft, is het leukste dat ik tot nu toe ervaren heb, van alles wat ik deed. Het is gewoon het gevoel dat iedereen/(velen) altijd/(vaak) wil/(len) hebben (übervrolijk, actief en toch het aangename beschonken gevoel, sociaal, ongeremd, liefdevol, ...). Al is dat bij iedereen persoonlijk natuurlijk, al zal het bij velen zo zijn.

Wat deed ik al (chronologische volgorde):

(Cafeïne)-(Nicotine)-Alcohol-Weed-Hasj-Paddo's-Speed-Coke-XTC/MDMA (en natuurlijk wat combo's)

Spuiten begin ik nooit aan. Zei dit ook ooit over vooral snuiven (en roken en blowen en...). Maar dit staat echt wel vast. Enige wat er misschien nog van zal komen is truffels (reeds de kans gehad) en LSD en wat eventueel op mijn pad komt. Ben iemand die alles/veel wil proberen en zien, analoog met 'spuiten en slikken'.

Ik heb 1000x liever een gevulde feestzaal met gebruikers, dan alcoholisten. Daar ben je echt niks mee. En bedoel niet mensen die af en toe eens superzat gaan of dagelijks gecontroleerd een paar glaasjes drinken. Op een feestje drink ik ook stevig, maar ben dan ook geen agressieve, ongeletterde Ronny. Iedereen doet wat hij wil natuurlijk, maar de enige problemen van agressie (bij wat ik al deed) was met mensen met alcohol op. Niets dégoûtanter dan alcoholverslaafde vrouwen overigens. Ze hebben natuurlijk wel dat geluk dat ze gewoon hun benen moeten openleggen, een man moet nog een erectie gaan krijgen (en iets gaan "bewijzen": ontspannend tegenover stresserend). Dat vind ik het jammere, ik wou op elke substantie eens seks hebben, maar vaak is het gewoon niet altijd mogelijk. Al zal dat ook persoonlijk zijn, en al zeker omdat ik een vrij slim en welopgevoed persoon ben, die (teveel?) nadenkt over zaken. Platte marginalen hebben vaak minder last met het leven.

Kortom, je kan aan alles verslaafd geraken (geestelijk, is maar hoe je in je vel zit en uw mate van aantrekking/vluchten/drijfveren/verslavingsaard/omgeving/...). Maar verslavende zaken zijn vooral die zaken die op uw beloningscentrum inwerken. Net als eten, drinken en seks u een lekker gevoel geeft en je dit dus wil/zal herhalen. Natuurlijk ingebakken om te overleven, maar dit gebeurt niet alleen met levensnoodzakelijke zaken. Dit is met xtc niet/minder het geval, met speed/coke en zelfs (overmatig) masturberen wel.

Op een gegeven moment zit je door je serotonine-voorraad heen. En dan wordt het vanzelf niet interessant meer. Je hebt meerdere vormen van neurotransmitters (dopamine, serotonine, adrenaline, ...) en vooral deze is betrokken bij xtc. De reden waarom je je liefdevol en happy voelt: o.a. extra afgave serotonine, geen heropname enzovoort ("de geluksknikkertjes (sero) blijven in het tussenschot knikkeren", axonen afgesloten, dendrieten blijven geprikkeld)

Maar als je wilt, dan geraak je verslaafd aan hinkelen of mais, het is in elke mate JIJ ervoor gemaakt bent, hoe JIJ ermee omgaat en hoe JIJ de wereld ziet en er instaat. TE is bij alles slecht, behalve TEvreden. (clichéééééé :wave: :rockband:)

Ik ben momenteel verslaafd aan, of zeer grote neiging tot (als ik het eerlijk bekijk):
- Internet, roken, blowen, masturberen (niet extreem, maar ook niet zoals ik het wil of het wenselijk is om een normale relatie aan te gaan). Voor de rest kijk ik wat uit, net door mijn neiging om rap verslaafd te raken. Een periode heel veel gedronken, maar nooit het gevoel gehad hier problemen mee te hebben. Als ik drink, is het nog steeds stevig, maar ik heb er even veel momenten geen zin in en niks lijdt hieronder. Maar is altijd oppassen geblazen, zeker door het ultralegale karakter, je koopt het op elke dorpshoek en in iedere winkel. En je vereenzelvigt het rap met: los gaan, ontspannen, gezelligheid, een item in een vriendengroep, nodig hebben om te durven dansen enzovoort)

Weet gewoon: eens je ECHT verslaafd bent aan iets, dan ontzeg je je het voor uw gehele leven, anders kom je weer in de problemen (smoesjes als: 'die ene keer nog'). Had mij dit vroeger moeten realiseren, want wil lang en veel blijven genieten. Het leven is kort en kan af en toe een boost gebruiken. En dan blijft het leuk. Vaak is het een kwestie van gewoonte. Stel je blowt elke keer tijdens een bepaald televisieprogramma of direct na je werk: op die momenten zal het hard zijn. Probeer die momenten nu anders in te vullen in de beginperiode. Op langere termijn zal je je kunnen optrekken aan de zaken die beter lopen, bvb: een betere sociale leefwereld, minder moe of lastig, meer geld of tijd voor andere zaken, minder para zijn, ... Maar dit heeft tijd nodig, uw brein moet zich weer settelen in de gewone situatie. Bij bvb coke-verslaving zal in de beginperiode alles slecht zijn en niet leuk (uw brein is gewoon een een overdosis geluk en vertrouwen, om het simplistisch uit te drukken), dan ga je nadien niet direct plat door een flauwe domme blondjes-grap. Puur fysisch - en bijgevolg psychisch - te verklaren. Onderschat nooit wat er tussen uw oren gebeurt, geef jezelf tijd. Als je echt definitief wil stoppen met iets, dan begint het eerst bij UW intrinsieke motivatie. Anders mag je nog 10 zielenknijpers aflopen, als jij niet wil, dan gebeurt er niets. Ga geen extreme verhalen gaan opzoeken op internet, want dan praat je jezelf vanalles aan. En iedereen (re)ageert anders en heeft een andere achtergrond. En wat voor de ene superverslaafd zijn is, is voor de andere occasioneel gebruik.

Toepasselijk:

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Ik vind het totaal niet verslavend. Ja het is een heerlijk gevoel, en ja het is hartstikke leuk om te gebruiken, maar verslavend, nee. Dat komt vooral door de dagen erna, dan ben ik helemaal kapot, en heb ik zoiets van: ''Ok, het was het totaal waard om kapot te zijn, maar ik wil niet te vaak zo kapot zijn.''

eefje123

Lijkt me dat het van je definitie van verslaafd zijn afhangt, maar écht verslavend lijkt het me niet.

Tetsuo

Belezen gebruiker
Ik was er toch behoorlijk verslaafd aan in mijn jongere jaren. dan was je kapot en dan slikte je weer bij. soms weken gehad dat ik er 35 op had. het heeft mijn hersenen redelijk de vernieling in geholpen. het is dus voor ieder persoon anders of het verslavend is of niet.

WhiteWidow

Ik vind het niet echt verslavend. Ik ben ook niet vies van een pilletje ofzo, maar ik heb niet het gevoel dat ik niet zonder kan. Ik gebruik het als ik lekker ga relaxen met een paar vrienden, ik relax liever op xtc met wat muziek in plaats van dat ik ga bewegen. Ik gebruik het ook om wat socialer te worden, bijv. als er meisjes bij zijn, meestal ben ik dan wat verlegen, maar met een lichte dosis kan ik weer gewoon mee praten.

:wave:

Susanne

Bewuste gebruiker
Voor alle mensen die met alle serotonine-processen-feitjes op de proppen komen: degene die dit forum heeft geopend bedoelt waarschijnlijk dat, ondanks dat XTC niet/nauwelijks lichamelijk verslavend is, het geestelijk verslavend kan zijn. Ik hoorde eens de bewering dat bij elke drug de eerste keer geestelijk verslavend is (tenzij je bad ging) omdat de leuke herinnering eraan je altijd bijblijft, en in sommige gevallen voor altijd zin veroorzaakt, en dat komt neer op een vorm van geestelijke verslaving. Dit is ergens best wel waar.

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Susanne zei:
Voor alle mensen die met alle serotonine-processen-feitjes op de proppen komen: degene die dit forum heeft geopend bedoelt waarschijnlijk dat, ondanks dat XTC niet/nauwelijks lichamelijk verslavend is, het geestelijk verslavend kan zijn. Ik hoorde eens de bewering dat bij elke drug de eerste keer geestelijk verslavend is (tenzij je bad ging) omdat de leuke herinnering eraan je altijd bijblijft, en in sommige gevallen voor altijd zin veroorzaakt, en dat komt neer op een vorm van geestelijke verslaving. Dit is ergens best wel waar.
Op zich heb je daar gelijk in. Alles kan verslavend zijn, er zijn mensen met de meest bizarre verslavingen. In principe is alles wat leuk is verslavend. Onze hersenen zijn nou eenmaal zo gemaakt dat we zoveel mogelijk plezier willen hebben. Dit heeft een belangrijke functie, voor het voortbestaan van de soort is voortplanting noodzakelijk en daarom voelt dat zo fijn. En we voelen pijn om te herkennen dat er iets mis is. Doordat iedereen zoveel mogelijk plezier wil hebben, is het mogelijk om mensen op te voeden: Een beloning voelt fijn, waardoor mensen gemotiveerd kunnen worden om de actie waarvoor ze beloond zijn vaker uit te voeren en hetzelfde geldt voor straffen.
Maar naar mijn idee zijn de meeste mensen die zeggen verslaafd te zijn aan X mensen die roesverslaafd zijn. Ik ken ook een paar van die mensen. Het maakt niet uit wat ze innemen, als ze maar iets innemen.

Bovenaan