Ik vroeg me dus af in hoeverre alchohol slechter/minder slecht is dan drugs
Ik heb geregeld feestjes waar men dan bijv. Speed of coke neemt. Ik hou het dan vaak bij alcohol omdat ik denk dat dat minder slecht voor me is. Liever zou ik het oppepende effect van de drugs willen ervaren ipv het bedwelmende van alcohol.
Hebben jullie enig idee? Er zijn genoeg onderzoeken die aangeven dat alcohol ook gezien moet worden als harddrug maar in hoeverre verhoudt dat zich.
En dan hebben we het over redelijk normaal gebruik dus niet grammen erdoorheen jagen.
Kan je er een vergelijk op plakken en bijv zeggen 0.25 gram coke is 10 bier slecht voor je lichaam?
Snap dat het an sich op andere plekken in je lichaam schade aandoet maar toch.
De verschillende risico's en kostenposten zijn gewoon anders.
Alcohol veroorzaakt bijvoorbeeld:
relatief veel chronische gezondheidsproblemen, relatief gemiddelde kans op acute ernstige gezondheidsincidenten, een groot aandeel in de verslavingszorg, een groot aandeel in het aantal (dodelijke) verkeersongevallen, bijna de helft van het uitgaansgeweld, een enorm aandeel in huiselijk geweld, een enkel tiental verdrinkingsdoden. Daarnaast zijn er heel veel mensen die regelmatig drinken en slechts milde klachten hebben
Terwijl mensen die cocaïne gebruiken eigenlijk nooit verdrinken. Maar die overlijden misschien aan acute harklachten, of ze plegen zelfmoord vanwege toegenomen angstklachten en/of financiële problemen voor zichzelf omdat het zo duur is om te gebruiken.
In feite is het niet mogelijk om objectief al die verschillende sociale effecten met elkaar te vergelijken. Je moet dan altijd een waardeoordeel gaan maken of bijvoorbeeld hartklachten en suïcide erger zijn dan verkeersongevallen en uitgaansgeweld. Je kunt wel een inventarisatie doen van alle effecten en daar een getal op plakken. Maar dan is het ook nodig om te reflecteren op de de voorafgaande aannames die leiden tot een bepaald waardeoordeel. In die zin zijn zulke grafieken van het RIVM wel heel overzichtelijk en duidelijk, maar ook net iets te kort om als absolute waarheid neer te zetten. Want er kan altijd nog wel wat discussie zijn over de mate waarin die grafieken de werkelijkheid weergeven.
Overigens zijn er bij mij ook twee andere onderzoeken bekend waarin de schade van drugsgebruik in de samenleving wordt berekend. Die zijn ook gedaan in andere landen (het Verenigd Koninkrijk en Nieuw-Zeeland), waardoor het een interessante opgave wordt om te vergelijken welke verschillen in de samenleving nou leiden tot andere conclusies.
Nutt, King, & Philips, 2010:
https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61462-6
En The New Zealand Drug Harm Index 2016:
The New Zealand Drug Harm Index (DHI) measures the impact of interventions designed to reduce the harms associated with illicit drug use. It also provides an estimate of the total harm associated with the use of illicit drugs.
www.health.govt.nz