Alles over 4-FMP

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik weet niet meer precies hoe de vork in de steel steekt maar er was een rechtzaak tegen de Nederland staat gaande in Brussel over dat deze onrechtmatig gebruik maakt van de medicijnenwet om stofjes illegaal te maken om te bezitten.

Deze rechtzaak heeft de Nederlandse staat vervolgens verloren waardoor er weer gigantisch veel RCs vrij beschikbaar zijn geworden binnen Nederland.
Bezit is legaal maar consumptie is illegaal, als justitie bijvoorbeeld bewijs kan vinden dat je de intentie hebt een stofje te consumeren kun je daar alsnog voor vervolgd worden.

Mocht het aan de grens worden tegen gehouden moeten ze het uiteindelijk alsnog doorsturen naar de ontvanger. Het is mij wel eens gebeurd dat er wat werd tegen gehouden bij de grens waar het vervolgens 2,5maand lag voordat het zijn reis mijn kant op voort zette, dit kon ik grappig genoeg bij houden met Track and Trace. Zonder T&T vraag ik me toch wel oprecht af of ze zo netjes waren geweest, kunnen ze het weg donderen en zou ik er nooit achter komen.

Fool

Badass junkie
Albatross zei:
4fmp valt onder de geneesmiddelwet, dit betekend dat je zonder vergunning het niet mag produceren, verkopen of bestellen. Wat voor straf staat voor het bestellen? Is het ooit iemand overkomen dat ze betrapt zijn op bestellen van RC's?
4-FA valt in Nederland niet onder de geneesmiddelenwet. Die wet is 'misbruikt' door het openbaar ministerie om RC-gebruikers aan te pakken, het hogere gerechtshof in Den Haag heeft hierop geoordeeld dat dat niet mag en dat het bezit hiervan dus gewoon legaal is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Albatross zei:
4fmp valt onder de geneesmiddelwet, dit betekend dat je zonder vergunning het niet mag produceren, verkopen of bestellen. Wat voor straf staat voor het bestellen? Is het ooit iemand overkomen dat ze betrapt zijn op bestellen van RC's?
4-FA valt in Nederland niet onder de geneesmiddelenwet. Die wet is 'misbruikt' door het openbaar ministerie om RC-gebruikers aan te pakken, het hogere gerechtshof in Den Haag heeft hierop geoordeeld dat dat niet mag en dat het bezit hiervan dus gewoon legaal is.
Betekent dit dan ook dan RCs die nog niet in de opiumwet zijn opgenomen, nu onder geen enkele wet vallen? En dus echt volledig ongereguleerd zijn? En dus ook gewoon voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden in Nederland?

Fool

Badass junkie
Psychedelibee zei:
Fool zei:
Albatross zei:
Betekent dit dan ook dan RCs die nog niet in de opiumwet zijn opgenomen, nu onder geen enkele wet vallen? En dus echt volledig ongereguleerd zijn? En dus ook gewoon voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden in Nederland?
Verkoop voor menselijke consumptie moet voldoen aan de voedsel- en warenwet, daar is vrij strikte controle op. RC's die niet onder de opiumwet vallen mag je echter wel verkopen alszijnde een poedertje die bedoeld is op in een zakje te bewaren.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Albatross zei:
Dus ik hoef niet veel te vrezen als ik 1 gram op een NL vendor bestel?
Zeker als het ook nog eens binnen Nederland blijft zal het niet snel opvallen. Ik heb overigens met Internationale post ook nog nooit problemen gehad

Lenneke

Newbie
Psychedelibee zei:
Fool zei:
Albatross zei:

Je mag ze wel bestellen en in je bezit hebben maar niet consumeren. :kots:

Fool

Badass junkie
Lenneke zei:
Je mag ze wel bestellen en in je bezit hebben maar niet consumeren. :kots:
Nee, je mag ze niet verkopen bedoeld voor consumatie, er gelden namelijk een hoop veiligheidseisen aan ons eten.

MeejheM

Badass junkie
Het onder invloed zijn, en consumeren zijn vor de eindgebruiker legaal, maar het product moet ge-etiketeerd zijn met "Niet voor menselijke consumptie".

als jij zo dom/slim bent het te consumeren, en onder invloed raakt heb je niets illegaals gedaan. het gaat erom dat de stof gelabeld is dat je kan zien dat je het niet dient te consumeren. als dat duidelijk is heeft de verstrekker je waarschijnlijk genoeg geinformeerd.

er is in nederland ook tijdenlang "stevia" verkocht als natuurlijke zoetstof. dat kun je nu overal krijgen als groene zoetjes, maar zelfs al in je cola.

Toen was de stof nog niet goedgekeurd voor consumtie door het orgaan wat daarover gaat. het werd wel verkocht als zoetjes, zelfs in zulke dispensers, maar was officieel feitelijk ook een RC.

Hippieverkopers verkochten het als natuurlijke zoetstof die gezonder zou zijn dan wat er nog meer in de handel is, en al duizenden jaren gebruikt in sommige culturen, maar zonder goedkeuring mag je iets niet voor consumptie verkopen.

edit: Om het af te ronden zullen vele RC's, waarschijnlijk de populairste het eerste, aan de opiumlijst toegevoegd gaan worden, in tegenstelling tot Stevia zoetjes.

Het blijft een beetje een vreemde wereld, de ene stof blijft gelabeld "Niet voor menselijke consumtie" totdat het toegelaten word binnen de EU, de andere totdat hij verboden wordt.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Iemand enig idee of er al serieuze onderzoeken worden gedaan naar 4fmp? Zijn toch wel een aantal zaken die handig zouden kunnen zijn voor menig gebruiker, zoals de pauze tussen gebruik (is ook hier 3 maanden voor nodig net zoals bij mdma, of, omdat het een stuk minder wordt gebruikt, voldoet een maand dan ook), heeft het alleen de schadelijke effecten van amfetamines of ook deels die van mdma (vanwege het verbruik van serotonine), etc.

Fool

Badass junkie
Peppi en Coki zei:
Iemand enig idee of er al serieuze onderzoeken worden gedaan naar 4fmp?
Affiniteiten en dergelijke zijn wel onderzocht, maar veel meer onderzoek zal er hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Dingen onderzoeken kost bakken met geld en zal alleen maar worden gedaan als er geld mee te verdienen is of het een belangrijke toevoeging(belangrijker dan een alternatief onderzoek) voor de wetenschap mee te winnen is. Aangezien de structuren behoorlijk op elkaar lijken denk ik niet dat er veel inhoudelijk onderzoek naar is: het is geen stof die voor een doorbraak in onze biochemische kennis zal zorgen, nog een goed geneesmiddel. :P

Ik heb nog eventjes voor je gezocht in online universiteitsbibliotheek naar gepubliceerde onderzoeken in de categorie biochemie. Daar krijg ik maar één resultaat.
http://www.europeanneuropsychopharmacol ... 24-977X(14)00359-9/abstract

Ik ga de hele rimbam met losse tooltjes om op 50 verschillende sites te kijken die niet alles netjes doorgestuurd hebben helaas niet voor je uitvoeren, dat duurt me net wat te lang. :P

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Peppi en Coki zei:
Iemand enig idee of er al serieuze onderzoeken worden gedaan naar 4fmp?
Affiniteiten en dergelijke zijn wel onderzocht, maar veel meer onderzoek zal er hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Dingen onderzoeken kost bakken met geld en zal alleen maar worden gedaan als er geld mee te verdienen is of het een belangrijke toevoeging(belangrijker dan een alternatief onderzoek) voor de wetenschap mee te winnen is. Aangezien de structuren behoorlijk op elkaar lijken denk ik niet dat er veel inhoudelijk onderzoek naar is: het is geen stof die voor een doorbraak in onze biochemische kennis zal zorgen, nog een goed geneesmiddel. :P

Ik heb nog eventjes voor je gezocht in online universiteitsbibliotheek naar gepubliceerde onderzoeken in de categorie biochemie. Daar krijg ik maar één resultaat.
http://www.europeanneuropsychopharmacol ... 24-977X(14)00359-9/abstract

Ik ga de hele rimbam met losse tooltjes om op 50 verschillende sites te kijken die niet alles netjes doorgestuurd hebben helaas niet voor je uitvoeren, dat duurt me net wat te lang. :P

Hmm, begrijpelijk, qua structuur verschilt het natuurlijk maar erg weinig met de normale amfetamine (1 extra gebonden fluor atoom), dus ik snap dat ze dan niet een uitgebreide studie erop doen zoals bij de normale amfetamines (speed) zelf. Ook is de RC nog niet bekend genoeg in het buitenland om echt de aandacht te trekken aangezien de effecten vaak worden aangezien voor normale amfetamine effecten. Enige land waar het echt groot is, is ons koude kikkerlandje :rolleyes:

Maar goed, bedankt voor de moeite van het opzoeken.

Ben wel nog steeds geïnteresseerd in hoeverre de serotonine aanmaak van 4-FA verschilt van 4-FMP, hoeveel wordt er precies minder aangemaakt. Zodra dit bekend is, kunnen nieuwe en veiligere adviezen worden gegeven over het gebruik (hoelang het herstel duurt), en is het ook echt duidelijk wat dit MDMAchtige effectje voor extra schade levert naast die van normale amfetamines.

Bobsacamano

Badass junkie
Volgens mij word het niet alleen in Nederland gebruikt hoor... En 4FMP en 4FA is exact dezelfde stof.

Peppi en Coki zei:
Hmm, begrijpelijk, qua structuur verschilt het natuurlijk maar erg weinig met de normale amfetamine (1 extra gebonden fluor atoom), dus ik snap dat ze dan niet een uitgebreide studie erop doen zoals bij de normale amfetamines (speed) zelf. Ook is de RC nog niet bekend genoeg in het buitenland om echt de aandacht te trekken aangezien de effecten vaak worden aangezien voor normale amfetamine effecten. Enige land waar het echt groot is, is ons koude kikkerlandje :rolleyes:

Maar goed, bedankt voor de moeite van het opzoeken.

Ben wel nog steeds geïnteresseerd in hoeverre de serotonine aanmaak van 4-FA verschilt van 4-FMP, hoeveel wordt er precies minder aangemaakt. Zodra dit bekend is, kunnen nieuwe en veiligere adviezen worden gegeven over het gebruik (hoelang het herstel duurt), en is het ook echt duidelijk wat dit MDMAchtige effectje voor extra schade levert naast die van normale amfetamines.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Bobsacamano zei:
Volgens mij word het niet alleen in Nederland gebruikt hoor... En 4FMP en 4FA is exact dezelfde stof.

Mijn excuses, ik bedoelde 4-FA en MDMA. En het klopt inderdaad dat het ook in andere landen wordt gebruikt, maar op de Engelse Wikipediapagina van 4-FA (https://en.wikipedia.org/wiki/4-Fluoroamphetamine) wordt het zelfs even benadrukt. Zegt toch ook weer wat.

EDIT:
Trouwens, nu ik toch op die pagina kijk, zie ik ineens iets staan over dat 4-FA geen langdurige vermindering veroorzaakt van serotonine. Ook staat er een stukje over neurotoxiciteit, helaas is mijn Engels niet goed genoeg om volledig te kunnen begrijpen wat hier staat:

4-FA does not cause long-lasting depletion of brain serotonin, unlike its analogs 4-CA and 4-BA. This is thought to "reflect the inability of the fluoro-compound to be metabolized in the same way as the other haloamphetamines."

Neurotoxicity does not increase down the series of para-halogenated amphetamine derivatives, even though serotonin releasing potency does follow this trend. For example, 4-iodoamphetamine is less toxic than is 4-chloroamphetamine. Hence, this property is not related to serotonin releasing potency as such, since PAL-287 was reported to be not at all neurotoxic even though it is a powerful 5-HT releasing agent. It is unclear where 4-methylamphetamine fits in on the neurotoxicity scale. The extensive serotonergic neurotoxicity of 4-chloroamphetamine (and its brominated derivative), and the increased serotonergic toxicity of 4-methylamphetamine suggest that para-substitution seems to increase overall serotonergic (neuro)toxicity, compared to amphetamine. Exceptions include 4-MTA, a para-substituted, non-neurotoxic amphetamine.

Betekent dit nou dat 4-FA niet neurotoxisch is, of alleen minder dan zijn analogen?

Bobsacamano

Badass junkie
Hier moet Fool maar even naar kijken. Maar ik kan je nu al zeggen dat 4FA zeker slecht is voor je brein. En je zeker niet moet geloven wat er allemaal op wikipedia staat. Iedereen kan daar neer gooien wat ze maar willen.

Inhoudelijk kan ik er verder niet op in gaan. Niet ivm het engels maar omdat ik stomweg niet weet of het waar is.

Peppi en Coki zei:
Bobsacamano zei:

Mijn excuses, ik bedoelde 4-FA en MDMA. En het klopt inderdaad dat het ook in andere landen wordt gebruikt, maar op de Engelse Wikipediapagina van 4-FA (https://en.wikipedia.org/wiki/4-Fluoroamphetamine) wordt het zelfs even benadrukt. Zegt toch ook weer wat.

EDIT:
Trouwens, nu ik toch op die pagina kijk, zie ik ineens iets staan over dat 4-FA geen langdurige vermindering veroorzaakt van serotonine. Ook staat er een stukje over neurotoxiciteit, helaas is mijn Engels niet goed genoeg om volledig te kunnen begrijpen wat hier staat:

4-FA does not cause long-lasting depletion of brain serotonin, unlike its analogs 4-CA and 4-BA. This is thought to "reflect the inability of the fluoro-compound to be metabolized in the same way as the other haloamphetamines."

Neurotoxicity does not increase down the series of para-halogenated amphetamine derivatives, even though serotonin releasing potency does follow this trend. For example, 4-iodoamphetamine is less toxic than is 4-chloroamphetamine. Hence, this property is not related to serotonin releasing potency as such, since PAL-287 was reported to be not at all neurotoxic even though it is a powerful 5-HT releasing agent. It is unclear where 4-methylamphetamine fits in on the neurotoxicity scale. The extensive serotonergic neurotoxicity of 4-chloroamphetamine (and its brominated derivative), and the increased serotonergic toxicity of 4-methylamphetamine suggest that para-substitution seems to increase overall serotonergic (neuro)toxicity, compared to amphetamine. Exceptions include 4-MTA, a para-substituted, non-neurotoxic amphetamine.

Betekent dit nou dat 4-FA niet neurotoxisch is, of alleen minder dan zijn analogen?

Fool

Badass junkie
Peppi en Coki zei:
Trouwens, nu ik toch op die pagina kijk, zie ik ineens iets staan over dat 4-FA geen langdurige vermindering veroorzaakt van serotonine.
Dat gaat over het feit dat 4-CA en 4-BA gebruikt worden om serotonine-axonen in hersenen van proefdieren compleet te slopen, om daar experimenten op te doen. Dit betekend eerder dat 4-FA niet praktisch gebruikt kan worden om rattenbreinen te slopen, niet persé dat het niet schadelijk is.

Ook staat er een stukje over neurotoxiciteit, helaas is mijn Engels niet goed genoeg om volledig te kunnen begrijpen wat hier staat:

Ze praten hier vooral over (het niet bestaan van) "een algemene relatie tussen de serotonerge effecten en de serotnerge neurotoxiciteit van para-gesubstitueerde amfetamines". Ze zeggen vrij weinig over de neurotoxiciteit van 4-FA specifiek.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bobsacamano zei:
En je zeker niet moet geloven wat er allemaal op wikipedia staat. Iedereen kan daar neer gooien wat ze maar willen.
Opzich is dat zo, maar er zit wel degelijk een redactie achter wikipedia. En je moet ook wel met bronnen komen om bepaalde claims te onderbouwen. Wat niet wegneemt dat je altijd alles kritisch dient te lezen. Ook wetenschappelijke artikelen zul je kritisch moeten lezen om te weten of de conclusies betrouwbaar zijn of niet.

Eens met Fool zijn conclusie over dat neurotoxiteit stukje op wiki. Dat stukje vind ik persoonlijk nogal verwarrend overkomen, want de meeste bronnen die daarin worden geciteerd gaan helemaal niet over 4-FA, maar andere stoffen. Als je het snel zou lezen en verder geen bronnen zou checken zou je wel eens kunnen concluderen dat 4-FA niet neurotoxisch is, maar daar staat geen woord over vermeld eigenlijk. Pas toen ik zelf alle artikelen opgezocht had en even kort bekeken snapte ik echt wat er nou stond.

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Zaterdag heb ik voor de derde keer 4-F gebruikt, na een pauze van drie maanden. Desondanks voelde ik hem een stuk minder dan de vorige twee keren (terwijl tussen de eerste en tweede keer slechts twee weken zat). Dezelfde capsules, misschien een iets lichtere begindosis (150mg), maar anderhalf uur later nog 50 erbij genomen en dat veranderde niet veel. Daarnaast zou 150mg ook echt wel genoeg moeten zijn volgens mij.

Wat ik vooral merkte was dat ik wel een onwijze praatkick kreeg (erger dan de andere keren), maar niet die "MDMA-light space", die ik eerder wel had. Ook had ik geen tintelingen en waren aanrakingen etc. niet bijzonder, terwijl ik dat tijdens de eerdere keren wel had.\

Dusss, iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Fool

Badass junkie
Niet goed uitgerust?
Drukke weken?
Onnauwkeurig afgewogen?
Niet voldoende reserves?
Gestopt met sporten?

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Niet goed uitgerust misschien. Ook nogal een bewogen reis naar het festival en een lange wachttijd, waardoor alles wat stressvol en gehaast aanvoelde. Zou het echt daardoor komen?

Oh en ook zeker onnauwkeurig afgewogen. Helemaal niet afgewogen eigenlijk, gewoon met het blote oog verdeeld.

Fool

Badass junkie
Niet goed uitgerust zijn heeft bij mij over het algemeen behoorlijk impact op hoe goed/fijn ik stimulanten ervaar. Met 4-FA zelf heb ik geen ervaring met vermoeid zijn, maar het zou me verbazen als dit de uitzondering is. :)

Vraagje,

Ik heb volgende week een festival in Belgie en wil graag 4FMP gaan gebruiken. Is het in Belgie legaal of illegaal om het te gebruiken/in bezit te hebben?

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
druggebruiker12 zei:
Vraagje,

Ik heb volgende week een festival in Belgie en wil graag 4FMP gaan gebruiken. Is het in Belgie legaal of illegaal om het te gebruiken/in bezit te hebben?

waarschijnlijk illegaal. dus doe het maar lekker bij je geslachtsdeel en vertel alleen je vrienden dat je het bij je hebt:)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
En buiten dat, als jij een capsule of zakje poeder bij je hebt gaan ze echt niet een drugstest doen om te kijken of het illegaal is hoor. Dan wordt je er gewoon uitgezet en als je pech hebt nog een strafblad voor illegaal middelenbezit.

danielc1

Newbie
Op de site PsychonautWiki kwam ik op de wiki van 4-FA het volgende tegen:
Tolerance to many of the effects of 4-FA develops with prolonged and repeated use. This results in users having to administer increasingly large doses to achieve the same effects. After that, it takes about 3 - 7 days for the tolerance to be reduced to half and 1 - 2 weeks to be back at baseline (in the absence of further consumption).
Is dat echt waar (iemand ervaring mee)? Is een pauze van twee weken genoeg om ervoor te zorgen dat de volgende keer geen tolerantie wordt ervaren (uitgaande van iemand die nooit andere drugs gebruikt heeft)?

Ik heb nu 4x 4-FA gebruikt, allemaal in de afgelopen 1,5 maand. Over een maand wil ik het nog eens gaan doen, ik ben alleen bang dat het 'speciale' gevoel eraf gaat, wat de laatste keer al een klein beetje het geval was. Als dit stukje waar is, is dat iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken.

ooscaar

Wijs gebruiker
danielc1 zei:
Op de site PsychonautWiki kwam ik op de wiki van 4-FA het volgende tegen:
Tolerance to many of the effects of 4-FA develops with prolonged and repeated use. This results in users having to administer increasingly large doses to achieve the same effects. After that, it takes about 3 - 7 days for the tolerance to be reduced to half and 1 - 2 weeks to be back at baseline (in the absence of further consumption).
Is dat echt waar (iemand ervaring mee)? Is een pauze van twee weken genoeg om ervoor te zorgen dat de volgende keer geen tolerantie wordt ervaren (uitgaande van iemand die nooit andere drugs gebruikt heeft)?

Ik heb nu 4x 4-FA gebruikt, allemaal in de afgelopen 1,5 maand. Over een maand wil ik het nog eens gaan doen, ik ben alleen bang dat het 'speciale' gevoel eraf gaat, wat de laatste keer al een klein beetje het geval was. Als dit stukje waar is, is dat iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken.
Dat speciale gevoel gaat er ook snel genoeg vanaf als je zo door gaat. Echter, waar bovenstaand geciteerd stukje over gaat is het amfetamine-achtig effect (waar 4-fluoramfetamine ofwel 4-FA zeer veel op lijkt). Het effect van een soort 'speed-plus' blijft op die manier echt wel behouden, maar het euforische serotonine-effect verdwijnt op den duur, met alle gevolgen van dien. Omdat het een relatief nieuw middel is, is het nog niet helemaal duidelijk hoe groot de schade op je serotoninesysteem is, maar een pauze van één maand lijkt volgens velen voldoende te zijn, alhoewel ik en veel anderen op dit forum drie maanden pauze aanraden om net zoals bij MDMA om veilig te zitten én om het voor jezelf speciaal te houden.

Ik neem aan dat dit je vraag beantwoordt:)

danielc1

Newbie
ooscaar zei:
Dat speciale gevoel gaat er ook snel genoeg vanaf als je zo door gaat. Echter, waar bovenstaand geciteerd stukje over gaat is het amfetamine-achtig effect (waar 4-fluoramfetamine ofwel 4-FA zeer veel op lijkt). Het effect van een soort 'speed-plus' blijft op die manier echt wel behouden, maar het euforische serotonine-effect verdwijnt op den duur, met alle gevolgen van dien. Omdat het een relatief nieuw middel is, is het nog niet helemaal duidelijk hoe groot de schade op je serotoninesysteem is, maar een pauze van één maand lijkt volgens velen voldoende te zijn, alhoewel ik en veel anderen op dit forum drie maanden pauze aanraden om net zoals bij MDMA om veilig te zitten én om het voor jezelf speciaal te houden.

Ik neem aan dat dit je vraag beantwoordt:)

Jazeker, thanks!
Ik was ook zeker niet van plan om op deze manier door te gaan hoor, weet maar al te goed dat dat niet goed voor je kan zijn. Ik denk ik het over een maandje toch nog één keer ga nemen, en daarna een mooie pauze inlas van iig twee maanden (dan staat Mysterland weer voor de deur) :)

Ze hadden dat stukje op die Wiki overigens ook wel even wat duidelijker mogen maken, zo lijkt het wel heel erg alsof het over de gehele tolerantie gaat, inclusief tolerantie voor de love feeling :tongueout:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
danielc1 zei:
Ze hadden dat stukje op die Wiki overigens ook wel even wat duidelijker mogen maken, zo lijkt het wel heel erg alsof het over de gehele tolerantie gaat, inclusief tolerantie voor de love feeling
Net zoals bij de gewone wiki kun je wijzigingsvoorstellen indienen.

danielc1

Newbie
Psychedelibee zei:
danielc1 zei:
Ze hadden dat stukje op die Wiki overigens ook wel even wat duidelijker mogen maken, zo lijkt het wel heel erg alsof het over de gehele tolerantie gaat, inclusief tolerantie voor de love feeling
Net zoals bij de gewone wiki kun je wijzigingsvoorstellen indienen.

Kun je me vertellen waar ik dat kan doen? Had al even gauw gekeken maar zag het nergens staan

Edit: heb t al gevonden, je moet ingelogd zijn om voorstellen in te kunnen dienen :)

Bovenaan