1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Antwoord week 23 Speekseltesten in het verkeer

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Drugs Infolijn, 28 okt 2010.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Gevalideerde professional Professional

Vraag:
    Antwoord:
    In Nederland zal je waarschijnlijk een positieve uitslag krijgen op amfetamine als je Ritalin slikt en een speekseltest moet doen. Voor zover nu bekend maken deze speeksteltesten namelijk geen onderscheid tussen dexamfetamine en gewone amfetamine. Maar als je positief test op een speekseltest zal je mee moeten naar het politiebureau om een bloedtest te ondergaan. Hierbij kunnen ze wel zien dat het om dexamfetamine gaat en als jij kunt aantonen dat je dit voorgeschreven krijgt, zal er niets aan de hand zijn.

Het wetsvoorstel over de invoering van speekseltesten is naar de Kamer gegaan, maar naar verwachting wordt daar pas in april 2011 een besluit over genomen. Als besloten wordt de speekseltest in te voeren, zal dit waarschijnlijk pas in 2012 zijn.

In België is de speekseltest al 1 oktober van dit jaar ingevoerd. De agent loopt eerst een checklist met signalen van drugsgebruik na, dan volgt een speekselscreeningtestje en als die positief is komt er meteen een rijverbod van 12 uur. In tussentijd moet een speekselanalyse in een laboratorium gebeuren om vals-positieven uit te sluiten. Alleen zijn deze analyses nog niet uitvoerbaar om technische of praktische redenen. Voorlopig voeren ze daarom bloedanalyses uit. Als men hierop positief bevonden wordt, volgt een behoorlijke boete en eventueel een celstraf + zijn alle kosten van het speekselonderzoek voor de betrokkene. De uitslag van een bloedanalyse laat echter wel een paar dagen op zich wachten. In de tussentijd moet je om de 12 uur een speekseltest ondergaan. Is de uitslag hiervan positief, dan wordt het rijverbod verlengd met 12 uur net zo lang tot je een negatieve uitslag hebt.

2. Chris Pontius

Chris Pontius Badass junkie

Ritalin is toch Methylfenidaat, geen dexamfetamine? :)

3. Einstein

Einstein Badass junkie

Ritalin is inderdaad methylfenidaat, een stof die wel gelijkenis vertoont met amfetamine maar zeker niet hetzelfde is. Volgens artikelen op internet reageert de speekseltest inderdaad "in sommige gevallen" (?) op methylfenidaat, er staat niet bij of de stof als amfetamine of als cocaïne (waar methylfenidaat ook aan verwant is) wordt gedetecteerd.
    http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl...seltest-ook-positief-bij-ADHD-medicatie.dhtml

Als je dexamfetamine als medicatie krijgt voorgeschreven ben je sowieso de sjaak, deze stof is qua chemische eigenschappen vrijwel identiek aan recreatieve speed (die ook voor de helft uit dexamfetamine bestaat) en zal dus gegarandeerd positief worden getest voor amfetamine, tenzij de test niet goed werkt.

4. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Gevalideerde professional Professional

Wat we eigenlijk wilden zeggen is dat zover nu bekend speekseltesten geen onderscheid maken in amfetamine, dexamfetamine en metylfenidaat.

5. knolselderij

knolselderij Wijs gebruiker

is wel zuur als je iedere keer mee moet naar het politie bureau

6. seth

seth Gast

7. tdol

tdol Newbie

Kan iemand me vertellen of deze speekseltesten ook positief aangeven bij het gebruik van benzodiazepines?

8. Einstein

Einstein Badass junkie

Volgens de interwebs bestaan er wel zulke testen, maar worden deze niet gebruikt. Toch lijkt het me niet erg slim om de wagen in te stappen terwijl je aan de benzo's bent.

9. tdol

tdol Newbie

Dank je voor je antwoord Einstein.
    Ben het ook volledig met je eens. Gebruik ze dan ook niet recreatief. Maar soms kan ik er echt wel eentje gebruiken in bepaalde sociale situaties...

10. spacelord

spacelord Wijs gebruiker

Ik heb gehoord en vind ook op internet dat je met lysterine (mondwater) de test kan omzeilen zodat deze altijd negatief aanduidt. In hoeverre is dit onzin of de oplossing :sunglasses: ?

11. Flameon

Flameon Badass junkie

misschien als je het doet en daarna gelijk een test afneemt, maar denk dat dat niet zo gemakkeljk kan eerlijk gezegd. Daarbij moet je dit niet willen weten :P

12. NorthernLightBE

NorthernLightBE Bewuste gebruiker

Ik zag eergisteren in de krant dat mensen met ADHD uitstelsel krijgen en geen speekseltesten moeten afleggen...geld dit ook voor ADD? Ik heb dat waarschijnlijk en maakt eigenlijk niet uit of ik het heb, dan ga ik toch een bewijsje gaan vragen lijkt me.

13. Fronske

Fronske Belezen gebruiker

In een programma op de Belgische tv (Telefacts) hebben ze dit getest, en het helpt wel degelijk, maar niet perfect.

http://www.fundalize.com/actua/Nieuwe_s ... er-184991/

14. Pammer

Pammer Bewuste gebruiker

Zoals hier enkelen al gevraagd hebben of door methylfenidaat de test ook positief kan testen; het antwoord is Ja. Dit geldt ook voor Dexamfetamine. Dit is zeer spijtig dat je dus 12 uur je rijbewijs kan kwijtspelen gewoon omdat je medicatie neemt.
    Hetzelfde geldt voor de meeste opiaten: Tramadol, Morfine, Acedicone, Methadon, ...

15. kaasbaas

kaasbaas Badass junkie

Zou het een geldig bewijs zijn als je een (oud) doosje met je medicatie meeneemt in de auto waar op staat dat de medicatie voor jou is bedoelt. En dan natuurlijk je ID laat zien, wat sowieso wel zou moeten, om te bewijzen dat de medicatie ook daadwerkelijk voor jou is?

16. seth

seth Gast

je kunt een brief bij de dokter krijgen

17. Pammer

Pammer Bewuste gebruiker

Nog steeds ben je de pineut.

18. kaasbaas

kaasbaas Badass junkie

Dus zelfs met zo'n brief word je rijbewijs dan tijdelijk afgepakt omdat ze denken dat het vervalst kan zijn?

19. NorthernLightBE

Stond in de krant dat ADHD patienten die dex nemen geen speekseltesten moeten doen

20. kaasbaas

kaasbaas Badass junkie

Lol, neem meer drugs mee dan hoef je geen test te doen tegen drugs. Klinkt logisch :).

21. Pammer

Pammer Bewuste gebruiker

Ik heb andere dingen gehoord. Als de patiënt met ADHD rilatine of Dex slikken kunnen ze nog steeds andere amfetamines benuttigen daarom voldoet een bewijs niet.
    Volgens het commissariaat zeggen ze dat als je een normale dosis slikt dat het normaal niet in je speekseltest komt. Het tegendeel is al bewezen.

22. NorthernLightBE

Ja..mensen die hun medicatie nemen horen toch geen boetes te krijgen omdat ze juist doen wat ze moeten doen?

23. seth

seth Gast

Ze krijgen geen boete, wel 12uur rijverbod en een bloedtest.

24. kaasbaas

kaasbaas Badass junkie

Precies dat vind ik ook, maar blijkbaar word hun rijbewijs nog steeds voor zo'n 12 á 24 uur ingenomen.

Haha wat ene onzin, natuurlijk komt het in de test terecht, ook al is dosis wat kleiner dan recreationeel gebruik. Wat die commissariaat zegt slaat nergens op vind ik :confused:.

25. darksoul001

darksoul001 Experimenterende gebruiker

Die speekseltest is lang nog niet functioneel.
    Ik heb de lijst van middelen eens bekeken waardoor je vals kunt op testen op vnl opiaten en amfetamines.
    Het zijn er echt wel veel en zelf op vrije verkoop en ze kunnen je niet zo heel veel doen als je een beetje te veel hoestsiroop bijvoorbeeld hebt gedronken natuurlijk
    zo kunnen ze blijven bloedproeven houden

26. Sublimo

Sublimo Badass junkie Tripreporter

Dat ze alle mensen die het voorgeschreven krijgen dan een of ander pasje geven waardoor de politie meteen weet of het legaal of illegaal gebruik is.

27. darksoul001

en de middelen op vrije verkoop dan? Van veel geneesmiddelen is er en kans dat je positief test op opiaten of amfetaminen, ben je je rijbewijs kwijt tot wanneer ze zien dat je gewoon rannitidine in je bloed hebt bv

28. Sublimo

Sublimo Badass junkie Tripreporter

Die zijn op voorschrift. En die het niet zijn, die dosis lijkt me veel te laag.

29. darksoul001

Rannitidine is op vrije verkoop bij ons, het is een middel tegen het zuur dus ik kan er wel inkomen als je zoals ik soms een gigantische aanval van zuur krijgt, er 2 pakt ipv 1 en dus de kans verhogen op positief testen.
    Hier is een lijst met alle medicijnen die een vals resultaat geven
    http://forums.zita.be/mobiliteit/161592 ... ouppe.html
    Ik moet er wel aan toevoegen rannitidine is wel op vrije verkoop, toch toen ik er in juni omging.

En de meeste mensen hebben thuis toch wel nog dafalgan codeïne liggen van ooit eens voorgeschreven te zijn voor rugpijn, migraine, ...
    Hoe kun je dat dan gaan bewijzen dat het op voorschrift is als het al zoooo lang geleden is geweest?

Laden...
Vergelijkbare Topics - Antwoord week Speekseltesten
  1. Drugs Infolijn
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    15.972
  2. Drugs Infolijn
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    30.263