ben ik verslaafd?

dus mensen ben gast van bijna 22j heb tot men 20 nooit geen drugs genomen, vanaf men 20 was het af en toe een beetje cannabis met een waterpijp, vanaf men 21ste ongeveer 4 maanden geleden was het gedurende 3 maanden echt elken dag uit pure ververling (gestopt met werken dus zat ik thuis) ben nu terug begonnen met werken, sinds 10 dagen ongeveer maar ben daarvoor naar benidorm 10 dagen vertrokken en heb daar eens speed geproefd... was leuk maar that's all, nu terug thuis, ben ik terug begonnen met werken, en sinds dien heb ik elke dag een lijntje gesnoven rond 10-11 u anders was ik niet gemotiveerd voor het werk en elke 5 min geeuwen, alleen koffie helpt maar niet lang genoeg...nu is men vraag is dit al verslaafd want bv morgen heb ik vrij en zal ik wellicht niets nemen tot de avond.. zondag ook.. het is alleen op de momenten voor het werk (ben informaticus..)
thx voor de hulp

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik denk dat je zelf het best weet of je verslaafd bent. Ik heb het ook wel eens een weekje elke dag op werk gedaan, maar verslaafd? Nee.

Brandon

Bewuste gebruiker
wat is verslaafd :openmouth: ??

voor iedereen is dat anders, maar het belangrijkste is voor mij :
als je gebruik je dagelijks leven maar niet teveel begint te beinvloedt.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
Dit is een leuk begin maar je bent nog niet eens op de helft.

Dus flink doorsnuiven een paar weken achter elkaar en dan maar hopen dat je ook zonder kan overleven.

Anders ga je echte verslaving tegemoet.

Stonie

Vanadesse

Wijs gebruiker
Lichaamlijk is de kans op verslaving vrij klein bij pep volgens mij, alleen geestelijk moet je er mee uitkijken. Het ligt natuurlijk voor iedereen weer anders, en de één is totaal niet vatbaar voor verslavingen en de ander wel heel erg.

Voor mij ben je geestelijk verlsaafd als je vind dat je het nodig hebt en zonder niet normaal je werk kan doen of niet normaal je leven kunt leiden. en ook precies wat Brandon zegt: wanneer het je leven gaat beïnvloeden.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
je bent verslaafd als je iedere dag gedurende 2 of meer maanden speed neemt .....

de afkick is niet zwaar maar wel vervelend, helemaal als je moet werken.

Stonie

JewCookie

Wijs gebruiker
Ik ben het met lana eens. Alleen loopt het bij mensen die werken in jou sector relatief heel vaak uit tot een (hardnekkige) verslaving. Juist omdat speed op werk zoals programmeren o.i.d. een erg effectief middel is. Het werk word erg gemakkelijk, leuk en je blijft eigenlijk net zo lang (met plezier) doorgaan tot het af is. Dus pas er mee op als je het in de hand wil houden want voor je het weet plak je er een tweede lijntje bij aan na je middag pauze..

JewCookie

Wijs gebruiker
Vanadesse zei:
Lichaamlijk is de kans op verslaving vrij klein bij pep volgens mij, alleen geestelijk moet je er mee uitkijken. Het ligt natuurlijk voor iedereen weer anders, en de één is totaal niet vatbaar voor verslavingen en de ander wel heel erg.

Je lichaam word niet 'ziek' enkel omdat het stofje er niet meer is, dus in de letterlijke betekenis van lichamelijke verslaving is speed niet lichamelijk verslavend.
Toch zie ik speed weldegelijk als een lichamelijk verslavende drug. Als je speed gebruikt over langere periodes als een enkel avondje dan slaapt menig gebruiker veel minder als dat hij of zij normaalgesproken doet. Gebruikers slapen zoals je wel weet veel minder als dat een menselijk lichaam nodig heeft. Hierdoor bouw je gedurende deze periode een steeds groter wordende oververmoeidheid op en word het gehele lichaam uitgeput. Dit gebeurt doordat als je speed gebruikt hebt je lichaam niet zoals je normaal de dag doorkomt enkel door het voedsel in de maag te verteren maar speed gebruikt naast de energie uit de maag de reserve energie van je lichaam. Doordat de extra uurtjes en deels de rest van de tijd dat je op de speed wakker bent eigenlijk alle energie uit je lichaam opmaakt en daarnaast doordat je langer wakker bent en een veel kortere of zelfs helemaal geen nachtrust neemt bouw je naast een lichaam zonder brandstoffen ook nog eens een enorme oververmoeidheid op.

Bij langer gebruik word dit zo groot dat als je van de ene op de andere dag stopt met speed je niets meer waard bent als een heroïne verslaafde die ermee stopt. De enorme energie- / futloosheid waar je opeens mee geconfronteerd word kan je in mijn ogen zeker als een lichamelijke verslaving zien. De enige manier om ook maar iets te doen of zelfs alleen je bed uit te komen is zeker de eerste dag(en) na het stoppen vrijwel onmogelijk zonder opnieuw speed te gebruiken. Dan heb ik het alleen nog maar over de lichamelijke staat van het lichaam, de emotionele staat na het stoppen is misschien nog wel erger.

Je lichaam raakt niet verslaafd aan het stofje amfetamine en word ziek als hij deze niet meer krijgt maar je lichaam word afhankelijk van de extra energie van de adrenaline welke al die tijd dagelijks vrij kwam door het stofje amfetamine, doordat de adrenaline niet meer explosief aangemaakt word door de amfetamine is je lichaam zo verzwakt dat het eigenlijk nergens meer tot in staat is. In mijn ogen kan je deze lichamelijke staat na het stoppen vergelijken met een lichaam die ziek word omdat het een bepaald stofje zoals bijv. heroïne niet meer krijgt.

Want net als bij heroïne is deze mentale en lichamelijke 'ziekte' voor het overgrote deel van de dagelijks gebruikende mensen de enige reden om het de volgende dag weer te doen en de sleur voort te zetten..

JewCookie

Wijs gebruiker
tsjah, eigenlijk is het begrip 'lichamelijke verslaving' zoals hij nu is gewoon misleidend. Ik ben nog geen enkele voorlichtingssite tegen gekomen die beweerd dat speed lichamelijk verslavend is, wat voor een onwetend iemand die niet voor niets voorlichting zoekt zou betekenen dat je zo met speed kunt stoppen zonder dat je er ziek van word o.i.d...
Maar in werkelijkheid is eigenlijk met niets te vergelijken of te verwoorden..

Brandon

Bewuste gebruiker
JewCookie zei:
tsjah, eigenlijk is het begrip 'lichamelijke verslaving' zoals hij nu is gewoon misleidend. Ik ben nog geen enkele voorlichtingssite tegen gekomen die beweerd dat speed lichamelijk verslavend is, wat voor een onwetend iemand die niet voor niets voorlichting zoekt zou betekenen dat je zo met speed kunt stoppen zonder dat je er ziek van word o.i.d...

nogmaals goed verwoord :)

JewCookie zei:

thx men voor de nuttige info, ik ga er toch echt goed mee opletten, ik heb er net ééntje gesnoven want ik ga uit vanavond, maar vandaag al sinds 10 u (had sinds toch minstens maandag elke dag ééntje gesnoven) maar vanochtend ging het ben goed wakker gekomen zelfs geen koffie nodig gehad en voelde me redelijk goed in vorm nu nog altijd maar k'plan geen nachtrust tot morgen avond (gaan met vrienden uit aan de belgische kust en komen pas morgen avond terug thuis) heb max 2 lijntjes mee voor die periode dus echt overdreven is het ook niet

JewCookie

Wijs gebruiker
el-terrible zei:
JewCookie zei:

thx men voor de nuttige info, ik ga er toch echt goed mee opletten, ik heb er net ééntje gesnoven want ik ga uit vanavond, maar vandaag al sinds 10 u (had sinds toch minstens maandag elke dag ééntje gesnoven) maar vanochtend ging het ben goed wakker gekomen zelfs geen koffie nodig gehad en voelde me redelijk goed in vorm nu nog altijd maar k'plan geen nachtrust tot morgen avond (gaan met vrienden uit aan de belgische kust en komen pas morgen avond terug thuis) heb max 2 lijntjes mee voor die periode dus echt overdreven is het ook niet

Goed wakker worden is de eerste dag na gebruik meestal niet zo'n probleem. Je teert dan nog redelijk door op de amfetamine van de dag ervoor. De dag hierna krijg je de rekening eigenlijk pas echt op je bord.. :wink: Hoewel ik niet denk dat je erg brak zult zijn aangezien je alleen een enkel lijntje in de morgen gebruikt waardoor je nachtrust er niet bij in schiet, wat de grootste boosdoener is voor de brakheid. Zo lang je goed eet en vitamines / mineralen binnen krijgt (de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid word alleen wel iets groter door de speed.. :P )

De hoeveelheid van je gebruik is in mijn ogen 'goed'. Er zijn maar weinig mensen die meerdere dagen in de week gebruiken en het bij één lijntje houden. Dit kan je lichaam gemakkelijk opvangen en verwerken. Het gevaar zit hem vooral in de gewoonte van speed gebruikers om deze dosis in rap tempo op te voeren naar een niveau dat je lichaam niet meer zonder slag of stoot verwerken kan. Bij een hogere dosis begint de nachtrust er ook geleidelijk aan bij in te schieten; het begin van de visieuze circel waarbij dagelijks gebruikt moet worden om de dagelijkse activiteiten te kunnen doen, slaap er steeds meer bij inschiet en stoppen met gebruik steeds moeilijker word. Om de knop om te zetten en proberen te stoppen maar de periode na het stoppen word steeds moeilijker om door te komen..

De hele verslaving is eigenlijk niet meer dan een gewoonte. Dat betekend onder andere dat het sterk plaats / omgeving gebonden is. Dit betekend dat als je het voor meerdere activiteiten gebruikt de verslaving daarmee toeneemt.

Delirium

Badass junkie
Zolang je nog tegen jezelf kunt zeggen "Nee, dit gaat te ver." dan ben je nog wel sterk genoeg. Te vaak pep gebruiken voor dagelijkse verplichting is sowieso niet goed. Geniet, maar gebruik met mate :)

Delirium zei:
Zolang je nog tegen jezelf kunt zeggen "Nee, dit gaat te ver." dan ben je nog wel sterk genoeg. Te vaak pep gebruiken voor dagelijkse verplichting is sowieso niet goed. Geniet, maar gebruik met mate :)
thx voor bijde reacties, zoals gepland morgen en overmorgen gewoon zonder gaan werken , gewoon een paar koffie's drinken!

vandaag gaan werken zonder speed, ging perfect, (zit wel in een ephedrine kuurtje voor de fitness) zal er wel wat mee te maken hebben

Phreakingout

Bewuste gebruiker
el-terrible zei:
vandaag gaan werken zonder speed, ging perfect, (zit wel in een ephedrine kuurtje voor de fitness) zal er wel wat mee te maken hebben

Vloeibare Adrenaline... waarvoor krijg je dat? Dit zal er namelijk zeker wat mee te maken hebben ja, aangezien Speed hoofdzakelijk op je (nor)Adrenaline en Dopamine systeem werkt :wink:

Endymion

Experimenterende gebruiker
el-terrible zei:

Ephedrine is chemisch gezien bijna hetzelfde als speed. Ik vind het zelf qua werking gewoon een milde speed, zeker als je er ook nog caffeine bij neemt.

Ik doe het zelf ook wel eens hoor als ik een aantal dagen speed heb gebruikt en ik kap er weer mee dan neem ik nog 1 a 2 dagen wat ephedrine/caffeine.

Maar dan gaat alles nog steeds goed ja :wink:

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Endymion zei:
el-terrible zei:

Ephedrine is chemisch gezien bijna hetzelfde als speed. Ik vind het zelf qua werking gewoon een milde speed, zeker als je er ook nog caffeine bij neemt.

Ik doe het zelf ook wel eens hoor als ik een aantal dagen speed heb gebruikt en ik kap er weer mee dan neem ik nog 1 a 2 dagen wat ephedrine/caffeine.

Hoe kom jij aan Efedrine :grin:?

Endymion

Phreakingout zei:
Endymion zei:
el-terrible zei:

Hoe kom jij aan Efedrine :grin:?

Inderdaad ja. Niet meer dus.

Er was een site waar je het nog kon bestellen door aangetekend contant geld op te sturen maar die bestaat inmiddels ook niet meer.
Ben met mn laatste potje ephedrine HCL bezig. Ik doe er dus zuinig mee :wink:

in fitness wereldje kom je er gemakkelijk aan, heb 2jaar geleden een pot van pure ephedrine gekocht met 1000 tabs, en is nu nog zelf niet half leeg

Endymion zei:
el-terrible zei:

qua werking, als je een nacht niet slaapt en je neemt ephedrine zal je moe blijven hoor, vandaag gewoon caffeine en een beetje ephedrine genomen, en rond de middag was ik toch wel moe (is normaal als je maar 4 uur slaapt)

Endymion

el-terrible zei:
in fitness wereldje kom je er gemakkelijk aan, heb 2jaar geleden een pot van pure ephedrine gekocht met 1000 tabs, en is nu nog zelf niet half leeg

In 2 jaar tijd is er ook wel wat veranderd, toen mocht het nog verkocht worden.

Maar misschien wel een goed ideetje om het eens aan de lokale anabolen dealer te vragen.
Ik neem aan dat je dat bedoelt met het fitness wereldje :wink:

Endymion zei:
el-terrible zei:

In 2 jaar tijd is er ook wel wat veranderd, toen mocht het nog verkocht worden.

Maar misschien wel een goed ideetje om het eens aan de lokale anabolen dealer te vragen.
Ik neem aan dat je dat bedoelt met het fitness wereldje :wink:
yep, maar k'neem alleen dat, :)

Bovenaan