Vanadesse zei:
Lichaamlijk is de kans op verslaving vrij klein bij pep volgens mij, alleen geestelijk moet je er mee uitkijken. Het ligt natuurlijk voor iedereen weer anders, en de één is totaal niet vatbaar voor verslavingen en de ander wel heel erg.
Je lichaam word niet 'ziek' enkel omdat het stofje er niet meer is, dus in de letterlijke betekenis van lichamelijke verslaving is speed niet lichamelijk verslavend.
Toch zie ik speed weldegelijk als een lichamelijk verslavende drug. Als je speed gebruikt over langere periodes als een enkel avondje dan slaapt menig gebruiker veel minder als dat hij of zij normaalgesproken doet. Gebruikers slapen zoals je wel weet veel minder als dat een menselijk lichaam nodig heeft. Hierdoor bouw je gedurende deze periode een steeds groter wordende oververmoeidheid op en word het gehele lichaam uitgeput. Dit gebeurt doordat als je speed gebruikt hebt je lichaam niet zoals je normaal de dag doorkomt enkel door het voedsel in de maag te verteren maar speed gebruikt naast de energie uit de maag de reserve energie van je lichaam. Doordat de extra uurtjes en deels de rest van de tijd dat je op de speed wakker bent eigenlijk alle energie uit je lichaam opmaakt en daarnaast doordat je langer wakker bent en een veel kortere of zelfs helemaal geen nachtrust neemt bouw je naast een lichaam zonder brandstoffen ook nog eens een enorme oververmoeidheid op.
Bij langer gebruik word dit zo groot dat als je van de ene op de andere dag stopt met speed je niets meer waard bent als een heroïne verslaafde die ermee stopt. De enorme energie- / futloosheid waar je opeens mee geconfronteerd word kan je in mijn ogen zeker als een lichamelijke verslaving zien. De enige manier om ook maar iets te doen of zelfs alleen je bed uit te komen is zeker de eerste dag(en) na het stoppen vrijwel onmogelijk zonder opnieuw speed te gebruiken. Dan heb ik het alleen nog maar over de lichamelijke staat van het lichaam, de emotionele staat na het stoppen is misschien nog wel erger.
Je lichaam raakt niet verslaafd aan het stofje amfetamine en word ziek als hij deze niet meer krijgt maar je lichaam word afhankelijk van de extra energie van de adrenaline welke al die tijd dagelijks vrij kwam door het stofje amfetamine, doordat de adrenaline niet meer explosief aangemaakt word door de amfetamine is je lichaam zo verzwakt dat het eigenlijk nergens meer tot in staat is. In mijn ogen kan je deze lichamelijke staat na het stoppen vergelijken met een lichaam die ziek word omdat het een bepaald stofje zoals bijv. heroïne niet meer krijgt.
Want net als bij heroïne is deze mentale en lichamelijke 'ziekte' voor het overgrote deel van de dagelijks gebruikende mensen de enige reden om het de volgende dag weer te doen en de sleur voort te zetten..