Over smaken en kleuren valt (over het algemeen) inderdaad niet te discussiëren, maar toch mijn persoonlijke voorkeur:
Eerst en vooral:
1ste keus: van het vat
2de keus: uit een flesje
3de keus: blikje (tenzij je graag het aluminium proeft)
Pils:
Ik zal het snelst naar een Jupiler of een Stella grijpen. Maar uiteindelijk maakt dit niet zoveel uit, en zeker niet na enkele biertjes. Nog geen 5% van al die zelfverklaarde kenners, zou geen blinde test doorstaan. Vaak een zaak van gewoonte. Plus: bvb cara drink je al vaak uit die vieze blikjes, warm, ... Niet echt een luxebiertje van de tap. Maar er is natuurlijk wel enig kwalitatief verschil tussen biertjes. Maar vooral van vuile leidingen/kranen krijg je een vieze smaak of hoofdpijn. Zal niet rap aan het soort bier liggen. Maar de vuilere kroegen, zullen nu eenmaal sneller de onbekendere merken tappen. Wat niet noodzakelijk zo is of vice versa.
Bier (nog niet zwaar, maar toch geen courante pils meer):
- Brugse zot
- Leffe blond
- De Conick aka "een Coninckske" aka "een bolleke"
- Hageleer (Ietwat kruidig, onbekend, maar heerlijk)
- Bobeline
- Gruut blond
- ...
Zwaardere bieren:
-Duvel
-Omer
- Bush
- Spookbier (grote fles)
- ...
Trappist:
- Chimay blond
- Chimay blauw
- Westmalle-Triple
- Orval
- West-Vleteren (een speciaaltje dat moeilijk te verkrijgen is)
- Roquefort 10 (lijkt het best op West-Vleteren, voor zij die al een impressie willen)
Bier dat ik nooit zal nemen:
- Hoegaarden (zit blijkbaar in de familie, want m'n pa lust het ook niet, en ik wist dat pas lang nadien van hem, dus is niets psychologisch
Maar probeer heel graag iets nieuws. Daarom dat ik al een respectabel aantal soorten gedronken heb.
Als ik ergens iets plaatselijk kan proberen, en zeker als het van het vat is, dan is dat altijd mijn eerste keus. Een trappist op vat, idem.