bloei en groei

psysurfer

Belezen gebruiker
hallo allemaal
mijn kleintje is nu bijne een vinger groot :grin:
ik ben van plan het binnen te kweken maar niet met lampen enzow
is dit al mogelijk? of moetk best een gloeilamp erop zetten, het plantje hangt wel onder glas pal in de zon dus momenteel heeft het licht genoeg. at ik me afvraag is als ik hem gewoon laat groeien hij vanzelf in bloei komt? en hoe kan je hem sneller in bloei trekken?

:wave:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
psysurfer zei:
hallo allemaal
mijn kleintje is nu bijne een vinger groot :grin:
ik ben van plan het binnen te kweken maar niet met lampen enzow
is dit al mogelijk? of moetk best een gloeilamp erop zetten, het plantje hangt wel onder glas pal in de zon dus momenteel heeft het licht genoeg. at ik me afvraag is als ik hem gewoon laat groeien hij vanzelf in bloei komt? en hoe kan je hem sneller in bloei trekken?

Ik neem aan dat het over een cannabis plantje gaat?

Gewoon lekker voor het raam zetten, soms beetje water geven. Kijken hoe die langzaam afsterft en het volgend jaar nog een keer proberen. In Mei. :wave:

psysurfer

Belezen gebruiker
Gewoon lekker voor het raam zetten, soms beetje water geven. Kijken hoe die langzaam afsterft en het volgend jaar nog een keer proberen. In Mei.
:grin:

ik kende iemand die gewoon een plant heeft laten groeien zonder lichten gewoon veel water en zonlicht dusja ik dacht dat gewoon te probere, dus best een gloeilamp?

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Neen, het is gewoon verspilde moeite. Of je richt een enigszins simpel kweekhok in (en dus niet met gloeilampen), of je wacht tot de volgende lente en probeert het buiten.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
psysurfer zei:
Gewoon lekker voor het raam zetten, soms beetje water geven. Kijken hoe die langzaam afsterft en het volgend jaar nog een keer proberen. In Mei.
:grin:

ik kende iemand die gewoon een plant heeft laten groeien zonder lichten gewoon veel water en zonlicht dusja ik dacht dat gewoon te probere, dus best een gloeilamp?

Gloeilampen geven niet het juiste licht, je moet ergens rond de 90.000 Lumen hebben kwa licht, dus daarmee gaat het niet lukken. Binnen voor het raam kan wel maar dan zal de plant het lang niet zo goed doen dan wanneer je hem gewoon in de tuin zet. Als je wil kweken op het licht van de zon moet je in Mei al je plantje hebben en die buiten zetten. En max tot eind Juni. Begin je pas later dan dat zal je plantje niet groot genoeg worden om fatsoenlijk te kunnen bloeien.

Een cannabis plant gaat vanzelf bloeien als het aantal uren daglicht minder word. Zo weten ze dat de winter er weer aankomt en gaan ze bloeien om voort te planten. Zonder mannetjes lukt dit dus niet en hou je mooie bloemetjes over zonder zaden er in.

En als je plantje dus nog niet groot genoeg is in de periode dat de uren daglicht zo kort zijn dat ze in de bloei zou moeten schieten is het niet meer de moeite waard. Of ze gaat stressen en groeit niet meer en bloeit niet meer tot ze dood gaat. Of ze probeert uit alle macht een nutteloos klein topje te produceren waar je nog geen joint van kan draaien.

psysurfer

Belezen gebruiker
dankje drippton :grin: duidelijke uitleg, dat is wat ik nodig heb.

hhmmm omdat dit mijn eerste plantje is ga ik toch snel een kastje proberen knutselen.
@ de sjeik: wat versta jij onder een simpel kweekhok?

en welke lamp kan ik het beste gebruiken? (jullie weten dat toch vanbuiten waarschijnlijk)
misschien zal voor 2a 3 plantjes licht moeten voorzien is dan 1lamp voldoende?
ik heb duidelijk nog een heleboel te leren :P

ik dacht ik kweek hier snel en simpel een kamerplantje :tearsofjoy:

gtje

Bewuste gebruiker
hey man een simpel maar tog doeltreffend hokkie is als volgt

hout voor een hokkie van 70 breed x 40 a 50 cm diep en een 80 cm hoog ( kan lager maar beter iets speling dan te kort komen tog :grin: ) neem hiervoor hout dat geen gassen vrijlaat !! je planten kunnen daardoor sterven :kots: verder moet het vocht bestendig zijn je hok word namelijk een saunatje !!!

je kunt ook gewoon mdf plaat nemen super goedkoop makkelijk te bewerken hierna dien je het geheel wel te witten ... dit geeft als het op een goedkope manier moet mijn voorkeur je schilder namelijk ook meteen een reflectie laagje ( wit weerkaats)

dan heb je 4 x 18 watt TL NODIG ga A.U.B niet lopen klote met spaarlampen !!!!!! helemaal niet met gloeilampen !!! ken genoeg mensen die onder tl wel wat fatsoenlijk hebben weten te oogsten onder spaarlamp ( lage wattage ) nog niet ...

neem hier bijpassende armaturen voor en let op bij de kleur code !!!

kleurcode coolwhite 33 is zeer geschikt voor de groei fase doro het blauw spectrum wat in deze lampen zijn ...vaak hebben bouwmarkten standaard coolwhite 33 erin zitten !!!! controleer het wel !!!

voor bloei heb je 4 x 18 watt tl nodig kleurcode 827 deze geeft een wat meer rode/oranje kleur en bevorderd de bloei !!!

mocht je niet genoeg geld hebben om allebei te doen kies dan voor allen de 827 !!!!!! in de groei zal je plant meer strekken maar het gaat uiteindelijk allemaal om de bloei / opbrengst/ kwaliteit !!!!

verder heb een 2 ventilatoortjes nodig gewoon van die simpele computerventilatoren ... zorg wel dat ze geschikt zijn voor 24/7 werk !!! deze sluit je aan op een adapter de ene laat je na binnen zuigen ( aanzuiging ) de andere van binnen naar buiten ( afzuiging ) als je een kuub of 40 hebt is het meer dan genoeg zo warm word tl ook niet ...

dan nog een tijdklok die precies zorgt dat het licht aan en uit gaat wanneeer dat nodig is !!! je kunt hier gewoon een goedkope halen bij de bouwmarkt je sluit tog niet meer dan 100 watt en dat kan geen kwaad !!!

zorg ervoor dat je hokkie licht dicht is !!!! met goed kijken en speuren kun je zo'n basis hokkie al wel fixen voor 50 euro !!!! lees je goed in !!!! dan heb je hele lekekr wiet

kijk is op www.wietforum.nl in de micro/fluo afdeling daar staat ALLES in !!!

veel suc6

greetzzz gtje

Wacky

Badass junkie
De zon levert op een goede dag 100.000 lumen per vierkante meter.

Een gloeilamp levert 15 lumen per wat, ofwel bijna 1000 lumen voor een 60 wat lampje, je hebt dus 100 lampjes per vierkante meter nodig om de zon te evenaren. Dat kost 6 KW, daar hebben we dus geen fuck aan.

Een spaarlamp of TL buis levert 70 lumen per watt, dit betekend dus dat als je op een vierkante meter 25 tl buizen van 1 meter (~30 watt per stuk) zij aan zij legt, heb je een licht opbrengst hebt van 750 watt x 70 lumen = 50.000 lumen op die vierkante meter, de helft gaat helaas naar boven, maar dat kan je deels nog terug spiegeln. Dit is dus 1/2 tot 1/4e van de zon voor 750 watt per meter, dat begint bruikbaar te worden. (de zon schijnt ook niet heel de dag voluit, dus dit zou zelfs best redelijk kunnen zijn in vergelijking met buiten in de zon)

Een kweek lamp levert 200 lumen per watt, nu hebben we dus maar 500 watt per vierkante meter nodig om de zon te evenaren. En dat is dus precies wat de kwekers allemaal doen. (En dit werkt dus beter dan buiten in de zon omdat de zon niet heel de dag, maar alleen op piek uren zoveel licht levert)

Conclusie, als je je kweekoppervlakte zij aan zij belegt met TL buizen is het magertjes, maar mogelijk, een paar losse TL buizen lijkt me wasted, en gloeilampen zijn totaal geen optie. In dit hele verhaal heb ik lichtfrequenties buiten beschouwing gelaten, simpel weg omdat ik daar te weinig van weet. Persoonlijk geloof ik heus wel dat er onder TLs te kweken zoals Gtje zegt, maar ik betwijfel sterk of het de moeite waard is, het is zoveel minder efficient als een kweeklamp, en als je goed licht wil hebben heb je veel buizen nodig en word het net zo duur.

Zelf heb ik wel een kastje met 5TL's, ongeveer zoals Gtje omschrijft (mijn is 1,35meter bij 50cm en 40cm hoog met 36 watt TL buizen erin) maar die gebruik ik voor cactus zaailingen. Daarbij valt me ook al op wat een boel warmte een paar TL buisjes geven in een afgesloten ruimte. (bij de zaailingen kan ik ook niet teveel ventileren gezien ze max humidity nodig hebben)

JJJ

Bewuste gebruiker
Ach, volgens mij ligt het ook aan hoe professioneel je het allemaal wil. Ik heb hier 3 lowryder #2 plantjes in de vensterbank staan, in gewone potgrond met af en toe wat gewone pokon. De meeste nachten zet ik ze een uur of 8 onder 2 14W spaarlampen, meer niet. Die zijn nu 5 weken oud en er beginnen toch al aardige toppen in te komen. Ik beleef er erg veel plezier aan (is mijn eerste kweekje).

Het kan dus allemaal wel heel erg perfect en optimaal, en dan zal je oogst vele malen hoger zijn, maar ik vind niet dat een lulliger opzet altijd zinloos moet zijn.

Wacky

Badass junkie
dus overdag in de zon en snachts een spaarlamp ?

Dan doet of de zon het bij jou niet, of de spaarlampen zijn kapot, anders heb je helemaal geen toppen :grin:

Bovenaan