De zon levert op een goede dag 100.000 lumen per vierkante meter.
Een gloeilamp levert 15 lumen per wat, ofwel bijna 1000 lumen voor een 60 wat lampje, je hebt dus 100 lampjes per vierkante meter nodig om de zon te evenaren. Dat kost 6 KW, daar hebben we dus geen fuck aan.
Een spaarlamp of TL buis levert 70 lumen per watt, dit betekend dus dat als je op een vierkante meter 25 tl buizen van 1 meter (~30 watt per stuk) zij aan zij legt, heb je een licht opbrengst hebt van 750 watt x 70 lumen = 50.000 lumen op die vierkante meter, de helft gaat helaas naar boven, maar dat kan je deels nog terug spiegeln. Dit is dus 1/2 tot 1/4e van de zon voor 750 watt per meter, dat begint bruikbaar te worden. (de zon schijnt ook niet heel de dag voluit, dus dit zou zelfs best redelijk kunnen zijn in vergelijking met buiten in de zon)
Een kweek lamp levert 200 lumen per watt, nu hebben we dus maar 500 watt per vierkante meter nodig om de zon te evenaren. En dat is dus precies wat de kwekers allemaal doen. (En dit werkt dus beter dan buiten in de zon omdat de zon niet heel de dag, maar alleen op piek uren zoveel licht levert)
Conclusie, als je je kweekoppervlakte zij aan zij belegt met TL buizen is het magertjes, maar mogelijk, een paar losse TL buizen lijkt me wasted, en gloeilampen zijn totaal geen optie. In dit hele verhaal heb ik lichtfrequenties buiten beschouwing gelaten, simpel weg omdat ik daar te weinig van weet. Persoonlijk geloof ik heus wel dat er onder TLs te kweken zoals Gtje zegt, maar ik betwijfel sterk of het de moeite waard is, het is zoveel minder efficient als een kweeklamp, en als je goed licht wil hebben heb je veel buizen nodig en word het net zo duur.
Zelf heb ik wel een kastje met 5TL's, ongeveer zoals Gtje omschrijft (mijn is 1,35meter bij 50cm en 40cm hoog met 36 watt TL buizen erin) maar die gebruik ik voor cactus zaailingen. Daarbij valt me ook al op wat een boel warmte een paar TL buisjes geven in een afgesloten ruimte. (bij de zaailingen kan ik ook niet teveel ventileren gezien ze max humidity nodig hebben)