Ben zelf ook gestopt met blowen..ik rookte gemiddeld 250 gram per maand, met enkele uitschieters ( uitschieters altijd naar boven)
Heb bij het stoppen ernstige psychische klachten gekregen - mijn lijf maakte nog steeds karrevrachten dopamine aan , om de versuffende werking van de wiet ( die ik niet meer nam ) te compenseren , waardoor ik zo psychotisch als een clown werd.
Ben naar een 12 stappen-kliniek gegaan .Had eerst gevoel in een sekte terecht te zijn gekomen , maar ben uiteindelijk wel gestopt, en zo clean als een pak waspoeder inmiddels.
Ben erg anders naar mezelf gaan kijken , en zie ook in dat ik tot de 10% hoor die gewoon verslaafd geboren is , zonder ook maar iets te hebben gebruikt was ik al van kinds af aan zwaar obsessief: kenmerkend voor een verslaafde persoonlijkheid.
Verslaafd ben je , maar je kunt het niet geweest zijn.Eenmaal verslaafd blijft verslaafd, het enige verschil is of je nog wel of niet meer gebruikt.
Ik ben clean , maar verslaafd.Ik zal het altijd blijven.
Verslaving is chronisch, progressief , en terminaal.
Ik raak het niet kwijt, het zal ( als ik het de kans geef) altijd erger worden, en ik zal er mee sterven.
Iemand die verslaafd is kan er niet ( maar dan ook geen ene reet) aan doen.Het enige wat een verslaafde eraan kan doen is in behandeling gaan, en clean blijven, en dat is meteen ook de enige verantwoordelijkheid die een verslaafde heeft.
Stoppen met een drug leidt zonder goede begeleiding trouwens vaak tot een "cross over"verslaving: je stopt met het een , en gaat door op iets anders.
Naast het risico dat een nieuwe verslaving met zich meebrengt, kom je niet uit je oude doen en laten.Verslaving gaat dieper dan alleen gebruik.Verslaafden liegen , manipuleren , en groeien mentaal en spiritueel gaan ze zelfs achteruit.
Er zijn trouwens 3 soorten druggebruikers : 70% zal stoppen op het moment dat ze het genoeg vinden. 20% zal stoppen nadat een ander zegt dat het zo niet langer kan , en 10% van de wereldbevolking zal eerst alles kapot maken , voor ze om hulp vragen.Helaas hoor ik tot die laatste groep.
Maar life is sweet , en ik krabbel weer op uit de diepe put die ik had gegraven.Heb weer werk, heb weer ( cleane) vrienden, en ik zorg goed voor mezelf en mijn naasten.
Onderschat verslaving niet, en veroordel een ander er niet om.