Cannabis use and IQ decline

gandwarf777

Belezen gebruiker
http://www.sciencemediacentre.co.nz/201 ... s-respond/

Een nieuw onderzoek beweert dat cannabis hersenschade oplevert....?
Wat kan hiervan waar zijn?

Ik hoop dat het weer is zo'n dom onderzoek is dat geen rekening houd met bijvoorbeeld alcohol gebruik naast het wietgebruik of die geen rekening houd met de acute verandering in IQ door de IQ test af te nemen als de deelnemers nog half stoned zijn.

Indien dit niet het geval is ben ik bang dat ik wel wat meer IQ kwijt ben dan ik zou verwachten, ik heb wiet altijd als kompleet onschadelijk gezien :(

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Ik vermoed echter dat de resultaten erg persoonlijkheidsgetrouw zijn. Bedoel ermee dat ze erg veel kunnen afwijken afhangende van de leefstijl van de patiënt/gebruiker. Meen dit al vele jaren terug ergens gelezen te hebben. Bovendien was dit toch geen nieuw 'nieuws' te noemen vond ik toen ik het las vanmorgen.

Natuurlijk is het schadelijk, maar dat is alles wat je rookt en eet ongeveer..
Geniet met mate, net als drank is waar het mij aan doet herinneren.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
25tolife zei:
Bedoel ermee dat ze erg veel kunnen afwijken afhangende van de leefstijl van de patiënt/gebruiker.

Dit dus.
Ik vind het vrij logisch dat het gemiddelde IQ van alle cannabis gebruikers kan zakken.
Maar dit ligt dan vooral aan de persoonlijkheid icm. met het blowen.
De ene persoon blowt zo eens af en toe, maar word er chronisch lui en ongemotiveerd van en veranderd in een drop out die alleen op de bank ligt te gamen.
De ander blowt constant, maar blijft haar best doen op school en klimt steeds hogerop..

Lijkt me sterk dat je IQ 8 punten zakt in zoveel jaar terwijl je wel naar school gaat of werk hebt.
Heb het onderzoek niet helemaal gelezen wellicht word dat nog toegelicht maar verwacht van niet.

Ik meet m'n IQ al een heel wat jaartjes (officiële tests,die nationale IQ test op tv of een uitgebreide test op het internet) en zit een goede stijgende lijn in, hoewel die stijging vanaf mijn 19e wat minder is geworden.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
dacht altijd dat IQ niet te veranderen was, alleen bij het opgroeien.
Maar als volwassene blijft je IQ dat wat het is, het ging er laatst over op tv...Je kan met niets je IQ verhogen. Je kan wel leren meer hersencellen gaan benutten maar je IQ zal steeds hetzelfde blijven hoor.

Wat heeft het anders voor zin om een IQ test te doen als jezelf je IQ toch kan veranderen?
Stoned zijn onderdrukt misschien een paar dingen maar je IQ zal ook steeds hetzelfde blijven lijkt me eerder.

grts

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ben ik het niet mee eens hoor.
Hoe meer je leert en hoe beter je vaardigheden worden, hoe hoger je IQ word.

Kijk, sommige inzicht opgaves uit een IQ test snap je, of snap je niet.
Maar onderdelen als wereld oriëntatie, rekenen, taal en geheugen kan zeker worden verbeterd door kennis vergaring en oefening.

Mijn vader's IQ is inderdaad vanaf zijn schoolverlating (jaar of 16/17) gestagneerd, vanaf het moment dat ik wat ouder werd en hulp kreeg van hem voor school, is het 2 punten gestegen bij hem.

Maar misschien spreekt de theorie dat wel tegen ja.. Maar dit is toch mijn ervaring met IQ.
Waarom je een test zou doen als je IQ toch veranderd? Om een intellectuele meting te doen, kijken op welk niveau je op dat moment zit.
Affijn, mijn IQ stijgt ieder jaar ook nog wat (paar punten per jaar) dus laten we duimen dat je geen gelijkt hebt :P

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
PepTalk zei:
Hoe meer je leert en hoe beter je vaardigheden worden, hoe hoger je IQ word.
Volgens mij is het net dat als je hersenen volgroeid zijn je IQ stabiel word en blijft.

Ook denk ik dat je je IQ niet kan verhogen maar wel je algemene ontwikkeling.
Als je door die ontwikkeling een IQ test beter maakt zegt dat niets over je IQ dat was er altijd al alleen maakte je daar niet optimaal gebruik van lijkt me eerder.

Bwa heel internet staat vol ook met tegenstrijdige reacties en gelijke reacties dus eigenlijk heeft deze discussie niet echt zin meer :wink:

Je mag ook dezelfde IQ test niet meermaals doen want het is ergens logisch hoe vaker je'm doet hoe meer je de vragen kent en hoe hoger je score word natuurlijk :) .

Grts

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Uiteraard heb ik nooit dezelfde test gemaakt :)

Sowieso vind ik IQ punten niet echt een goede referentie voor intelligentie.
Ik ken mensen die 140 punten scoren maar in RL echte ramdebielen zijn en andersom.

Maar wat er dan te meten is aan IQ punten, is wel te vergroten naar mijn inziens.
Weet er vrij weinig van af, en weet niet eens wat het internet er over zegt, maar mijn ervaring is toch echt dat het blijft groeien.
Wanneer je beter gebruikt maakt van je hersenen, ben je slimmer dan wanneer je dat niet doet toch?

Nuja, je hebt gelijk dat deze discussie er niet toe doet.

Zou wel graag ervaringen van mensen lezen die daadwerkelijk meetbare zakking heeft gehad in zijn/haar IQ na beginnen met blowen.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
PepTalk zei:
Maar wat er dan te meten is aan IQ punten, is wel te vergroten naar mijn inziens.
Je gebruikt je IQ om je kennis te vergroten niet je kennis om je IQ te vergroten denk ik eerder.

Maar goed we zien het vanzelf wel als er wat over bewezen word :wink:

grts

boldiennl

Newbie
Mijn inziens is het wel een goed onderzoek, in ieder geval een lange duur (30 of 40 jaar) en een groot aantal deelnemers. De vragen die gandwarf777 bij het onderzoek stelt zijn volkomen terecht. Ik kan deze details ook niet op internet vinden.

IQ zegt niet alles, ook niet wat betreft hersenschade. Misschien veroorzaakt wiet geen schade aan iemands intelligentie (IQ en EQ), maar verandert het wel iemands gemoedstoestand op de lange termijn (bijv. depressief). Dat is veel erger. Daar zegt dit onderzoek niks over.

Wat ik vooral apart vind is hoe dit onderzoek in de media verschijnt. Veel nieuwssite's en zelfs het ANP nemen dit in een simpel nieuwsbericht over: "Cannabisgebruik zorgt voor daling IQ" of "Blowen maakt op de lange termijn dommer". Deze uitspraken kloppen, maar zijn alleen van toepassing wanneer een persoon met een onvolwassen brein cannabis gebruikt. Dit onderzoek toont, mijn inziens, wederom aan dat cannabis geen hersenschade (qua IQ) veroorzaakt.

Als ik een krant had gehad, hopelijk zal de High Life het ook zo brengen, was mijn kop: Wederom bewijs; wiet maakt niet dommer bij verantwoordelijk gebruik.

Nog een loze, off topic opmerking:
De effecten van alcohol op een onvolgroeid brein zijn vele mate destructiever dan die van THC! Helaas moet ik zeggen dat ik meer gezopen heb, dan geblowd tijdens mijn jeugd. :kots:

boldiennl

Newbie
Hier een mooie colum van dhr. Marcel Hulspas http://wetenschap.dejaap.nl/column/blow ... ia-dommer/ . Deze staat op de website www.wetenschap.dejaap.nl.

Blowen maakt dommer. Het was gisteren all over the place. In alle kranten, op radio en tv, op alle nieuwssites. Alle lijsttrekkers werd om een reactie gevraagd. Niemand kon er onderuit: blowen maakt dommer.

Waar komt het in het kort op neer: Nieuw-Zeelandse onderzoekers beschikken over de IQ-scores van zo’n duizend mannen, van kind tot volwassene, en selecteerden daaruit de hardcore blowers (mannen die al blowden voor hun achttiende, en blowden tot vlak voor de laatste IQ-test, speciaal voor dit onderzoek uitgevoerd). Resultaat: die hard core blowers scoorden gemiddeld acht IQ-punten lager. Dat is significant. Dat was het wereldnieuws. Maar die daling is niet verwonderlijk. Die groep blowers was op het moment van de laatste test voor een niet onbelangrijk deel geheel of gedeeltelijk stoned. De onderzoekers geven ook de cijfers voor de groep die bijna net zo lang had geblowd, maar vrij kort voor het onderzoek (tot een paar weken) gestopt waren. Die groep was jarenlang stoned geweest, maar had zeker geen spoortje cannabis meer in hun bloed. En daarbij vonden ze een daling met gemiddeld 2 IQ-punten. Dat is niks. Dat ligt in de ruis. Bij hen was dus géén (significante) daling van het IQ te vinden.

De conclusies van de Nieuw-Zeelanders hadden dus moeten luiden:
- blowen maakt suf, en dat merk je in de IQ-score.
- Jááárenlang blowen heeft géén effect op het IQ. Een paar weken na het stoppen is er geen verschil meer met mensen die nooit hebben geblowd.

Kijk, dat is goed nieuws. Blowen kan uiteraard kwaad, je kan er goed gek van worden, maar het IQ wordt er niet blijvend door aangetast. Maar dat zeiden die Nieuw-Zeelandse onderzoekers niet. Uiteraard niet. Daar waren ze niet voor betaald. Ze hadden geld gekregen voor onderzoek naar blowen, dat wil zeggen om aan te tonen dat blowen vreselijk slecht is. Dus schreven ze dat ook op. Ook al tonen hun cijfers het tegengestelde aan.

Ik neem het die onderzoekers niet kwalijk. Ze moeten ook hun brood verdienen. En ze dachten waarschijnlijk: ach, een slordig onderzoekje in Nieuw-Zeeland, dat valt toch niet op. Daar komen we wel mee weg. Maar ze waren vergeten dat elk persbericht met ‘blowen’ in de kop, waar het ook vandaan komt, automatisch wereldnieuws is. Zoiets wordt overal op aarde driftig, blindelings, overgetikt. Ook in Nederland. AD: ‘Blowen maakt dommer’. De Volkskrant: ‘Paar keer per week een blowtje maakt jongeren later dommer.’ NRC: ‘Minder intelligent door jong te blowen’. Allemaal onzinbeweringen. Maar het klinkt zo lekker. Het is zo lekker om die kleinburgerlijke angsten weer eens te bespelen. Lezers, weest op uw hoede! Onze kinderen verkeren in groot gevaar! Die vreselijke drug! Dit keer tasten ze het heilige IQ aan! Straks moet uw blowende zoon nog naar de havo! Tot schande van het hele gezin!

Blowen maakt niet dommer. De berichtgeving is van een stuitende domheid, en van een hemeltergende kleinzieligheid.

Dat wilde ik even kwijt.

Met dank aan Marcel Hulspas.

Als ik naar mijn eigen IQ/blowgedrag kijk kan ik maar op 2 conclusies uitkomen:

Óf ik was eerst héél erg slim, en had dus zo'n buffer dat ik ondanks mijn dagelijks gebruik toch op academisch niveau zit.
Óf blowen doet niks met je IQ.

Die 2e lijkt me ietsjes logischer.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
IQ heeft niet zo enorm veel relevantie met onderwijs niveau.

Kan dus zijn dat je IQ enorm is aangetast, maar je werkhouding motivatie en bepaalde inteligentie hetzelfde zijn gebleven.

Echter, ik geloof dus ook niet echt dat blowen iets met je IQ doet. Zelfs niet wanneer het daadwerkelijk actief is in je hersenen/bloed.

boldiennl

Newbie
Echter, ik geloof dus ook niet echt dat blowen iets met je IQ doet. Zelfs niet wanneer het daadwerkelijk actief is in je hersenen/bloed.

Ik ga niet zo ver. Naar mijn mening doet blowen zeker wel iets met je hersenen in de vorm van intelligentie, zeker wanneer je hier ook geheugen onder verstaat. Ik denk echter, zoals de meeste onderzoeken ook aantonen, dat deze verschijnselen verdwijnen wanneer men stopt met blowen.

Ik geloof wel dat mijn IQ score lager uitvalt wanneer ik geblowd heb, dan wanneer ik nuchter ben.

Maar ik heb wel altijd veel geblowd tijdens het studeren. :stoned: Heel veel zal het ook weer niet schelen, maar wel wat.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Muah, tijdens verscheidene testen was ik nuchter of onder invloed.

Van de hele dag niet blowen en later op de dag testen, 2/3 uur van te voren nog hebben geblowt maar dat het redelijk uitgewerkt is, of tijdens de test blowen: Bij mij heeft dit vrij weinig uitgemaakt.

Enige verschil dat ik merkte, en daarvoor heb ik het te weinig gedaan, is dat inzicht stoned beter ging dan geheugen of rekenen. En andersom natuurlijk.
Eindscore bleef ongeveer gelijk.

Maar goed, ik denk dat dit per persoon ook gewoon heel erg veel verschilt.
Heb wel mensen totaal retarded zien worden van wiet, en ook na het stoppen met blowen bleven ze vaag, sloom en dom.

Bovenaan