CBR keuring THC

Ooo

Newbie
Beste Allen,

Kan iemand mij helpen en/of advies geven?
Ik ben +/- drie maanden terug staandegehouden en hebben ze een speekseltest gedaan bij me, alleen zoals jullie kunnen raden was het positief.

Ze hebben natuurlijk bij mij bloed afgenomen en de uitslag was na een maand binnen, die was helaas veels te hoog 5,2 mg. En nu heb ik een paar dagen terug een brief gekregen van het cbr met verklaring dat me rijbewijs ongelig is verklaard. Ik heb een beetje rond zitten kijken wat de onderzoek precies inhoudt, alleen kon niet veel inhoudelijks vinden? Maar maak me eigelijk meer zorgen om de psychiatrische onderzoek, weet iemand wat ze gaan vragen en of het echt zo lastig is om door de vragen heen te komen?

En hoe lang duurt het meestal voor dat je je rijbewijs terug krijgt als alles goed verloopt? En krijg je ook bericht van het OM?

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
@Ooo

Er schijnt een bepaalde brochure te zijn waar mensen veel aan hebben in dat traject. Zou zelf niet weten welke of de naam, maar misschien met een beetje googlen?

Verder is het voor ons niet te zeggen wanneer je je rijbewijs terugkrijgt. Meestal is dit na de onderzoeken.

Het OM zou je ook bericht van moeten ontvangen en een straf van moeten krijgen, maar met de werkdruk en achterstanden daar kan dat zo maar eens lang gaan duren.

Nihilist88

Badass junkie
Ze hebben natuurlijk bij mij bloed afgenomen en de uitslag was na een maand binnen, die was helaas veels te hoog 5,2 mg.
Zeker dat dit 5.2 mg is en niet 5.2 microgram? Want grens ligt op 3,0 microgram THC per liter bloed (0,003 milligram).
Was je enkel positief op thc of op nog andere drugs, zoals alcohol? En beginnend bestuurder? In België is dat als je minder dan 2j je rijbewijs hebt en zijn de straffen zwaarder.

En tussen de eerste vaststelling/positieve speekseltest en nu, heb je gewoon je rijbewijs kunnen houden? Want hier in België ist onmiddellijke inning vh rijbewijs vr minimum 15 dagen. Of is u rijbewijs pas ongeldig na die brief met resultaat bloedonderzoek? En ongeldig in de zin van, dat ge ook u rijexamens terug opnieuw moet doen of gaat het hier enkel om dat psychiatrisch onderzoek? Want daar kunt ge toch makkelijk door geraken, als ge bepaalde attitude aanneemt en wa rustige, zelfzekere en besefvolle indruk nalaat?

Ik weet ni echt wat de thc waarde (5.2mg wa extreeeeem over de grens is as da klopt) bij u zegt mbt de sterkte, is dit van pas, paar uurtjes geleden of zat daar al 24u fzo tussen?

Iemand die zaterdagavond wiet rookt, is vb zondag of maandag toch nuchter veronderstel ik, maar kan zelfde of zelfs zwaardere straf krijgen dan
ene die zelfde avond, met duidelijk te veel alcohol op, achter z'n stuur kruipt en waarbij de drug wel opt moment zelf invloed heeft op u reactiesnelheid n algehele alertheid...
Gewoon omdat thc zo lang blijft zitten in je lichaam.
Rechters benaderen wiet gebruikers ook vaker als drugsverslaafde en komen ook veel sneller af met, psychologisch onderzoek nzo ivm alcoholgebruikers.

De Zandman

DF-koning
.........Iemand die zaterdagavond wiet rookt, is vb zondag of maandag toch nuchter veronderstel ik, ......

Noot:

Nee. Iemand die zaterdagavond wiet rookt, is zeer zeker zondag en zelfs maandag n i e t nuchter.
Als je een zwaardere roker bent, meerdere joints per dag neemt, is zelfs dagenlang na het roken niet nuchter.
Je voelt jezelf weliswaar nuchter, maar adhv de concentratie van thc in je bloed ben je toch de Sjaak als je gecontroleerd wordt.
Thc blijft ontzettend lang in je bloed zitten....en daarin vergissen mensen zich.
Ik weet niet hoe lang een speekseltest nog positief uitslaat, maar het is opletten geblazen!
Het kan je flink op kosten jagen als je positief test, alleen dat cbr al met zijn cursus EMD is zeer prijzig....los van het strafrechtelijk vervolg.
Beter niet rijden onder invloed, ook voor de andere weggebruikers!
Je bent niet verzekerd. Een ongeval kan je je hele hebben en houden kosten...

Indigo Seeker

Bewuste gebruiker
Zelfs als je bloedtest 0,0 uitslaat ben je nog de Sjaak als de psychiater vindt dat je “stoornis in cannabisgebruik, licht, in vroege remissie” hebt. Jaar rijbewijs kwijt en ruim €1000 lichter. Zonder bewijs of ik al dan niet onder invloed heb gereden. Elke avond twee blikken bier drinken is normaal, af en toe wat hash in het weekend is een stoornis…

Zelfs als je bloedtest 0,0 uitslaat ben je nog de Sjaak als de psychiater vindt dat je “stoornis in cannabisgebruik, licht, in vroege remissie” hebt. Jaar rijbewijs kwijt en ruim €1000 lichter. Zonder bewijs of ik al dan niet onder invloed heb gereden. Elke avond twee blikken bier drinken is normaal, af en toe wat hash in het weekend is een stoornis…
@Indigo Seeker , ik vroeg me af of jij je herkeuring al hebt gehad ondertussen?
Ik zit in een vergelijkbare situatie en moet binnenkort weer gaan. Ik vroeg me af of je nu alleen op thc wordt getest of ook weer de cooh? Ik las dat als je cooh waarde onder de 5.0mg is dat ze je daar dan wettelijk niet op af kunnen rekenen. Bij m'n 1e onderzoek zat die op 0.6, maar de psych vond dat ik als recreatieve gebruiker teveel rookte, daarom was ik hem voor een jaar kwijt. Erg krom, z'n rapport is vanuit aannames gemaakt want er is nooit gevraagd hoeveel gram oid ik per week/maand rookte..

Ik ben benieuwd of je hem weer terug hebt en hoe dit onderzoek nu gaat!

Indigo Seeker

Bewuste gebruiker
Ik ben nogal een rebel en ik moet weer op keuring en vraag me af wat er gebeurt als ik het volgende zeg op de keuring door psychiater cbr:

Naar die cbr keuring gaan. De eerste vraag was vorige keer hoe ik daar gekomen ben.
1. Met de auto.
2. Is niet relevant
3. Het maakt niets uit wat ik hier zeg, ik heb vraagtekens bij jullie onafhankelijkheid en integriteit
4. Zonder bewijzen, zowel bloedproef als blazen bij politie was negatief (terwijl ik tegen politie zei dat ik af en toe blowde) en toch moet ik €1500 betalen (opleggingskosten CBR en 2x onderzoek) en al ruim 1,5 jaar geen rijbewijs en daardoor m’n baan en relatie kwijt. Geen rechtszaak maar door een subjectief oordeel van een agent die er toevallig zin in had om m’n rijgedrag te melden (zgn mededelingprocedure) en een psychiater die door cbr betaald wordt (450€ voor een half uurtje)
5. Weet u wat? Zie 3.Ik hoor het wel.
Dit gesprek is ten einde, dag.

(Laat het liever aan een rechter over)

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Een wel zeer goede bijdrage, deze post!
Dit zal voor veel mensen erg belangrijk zijn.
Ik ben nooit gepakt wegens gebruik van drugstijdens autorijden, (wel 40 jaar geleden met alcohol, dit is dus erg lang geleden, )maar de tekst interesseert me.
Je weet immers maar nooit, nietwaar, alhoewel het een duidelijke zaak is dat je domweg n i e t moet rijden als je onder invloed bent.

De Zandman

DF-koning
Deze tijd is voor iedereen verschillend.
Het hangt ervan af hoe je lichaam ermee omgaat. En hoeveel en hoe vaak je geblowd hebt.
Het is adhv onderzoek aangetoond dat dit wekenlang kan duren.
Of er zelftesten te krijgen zijn is mij onbekend.

Kordie

DF-koning
Drink nog maar een biertje, doet je hersens goed.

@Hippie Langwaus heeft wel gelijk vind ik.
Als je frequent blowt dan zit het gewoon weken in je bloed.
Krijg je een ongeluk oid en je krijgt een bloedtest dan is het nog altijd te achterhalen én ben je strafbaar.

Ik dacht altijd dat THC net als alcohol was.
Vanvaond drinken. Morgen middag rijden. Vanavond blowen. Morgenmiddag rijden.
Maar dat blijkt dus helemaal anders te zijn.

Zeebats

Wijs gebruiker
@Hippie Langwaus heeft wel gelijk vind ik.
Als je frequent blowt dan zit het gewoon weken in je bloed.
Krijg je een ongeluk oid en je krijgt een bloedtest dan is het nog altijd te achterhalen én ben je strafbaar.

Ik dacht altijd dat THC net als alcohol was.
Maar dat blijkt dus helemaal anders te zijn.
Ja en met RC's helemaal oppassen. Van de meeste stofjes weet niemand hoe lang de halfwaardetijd is en wat de metabolieten zijn

Kordie

DF-koning
Ja en met RC's helemaal oppassen. Van de meeste stofjes weet niemand hoe lang de halfwaardetijd is en wat de metabolieten zijn

Ook dat.
Maar in hoeverre die al zijn te controleren bij politie onderzoek? Juist omdat ze zo nieuw zijn (tov alcohol/wiet)

Hippie Langwaus

DF-koning
Zolang er in de regelgeving geen grenswaarden zijn vastgesteld en je niet overduidelijk dermate onder invloed bent dat het jouw rijvaardigheid negatief beïnvloedt, is het wettelijk niet per definitie een probleem.

In tegenstelling tot 4 weken na het roken van een joint, terwijl na die periode de rijvaardigheid toch echt niet meer significant wordt beïnvloed.

Dat is ontzettend krom.

Zeebats

Wijs gebruiker
Zolang er in de regelgeving geen grenswaarden zijn vastgesteld en je niet overduidelijk dermate onder invloed bent dat het jouw rijvaardigheid negatief beïnvloedt, is het wettelijk niet per definitie een probleem.

In tegenstelling tot 4 weken na het roken van een joint, terwijl na die periode de rijvaardigheid toch echt niet meer significant wordt beïnvloed.

Dat is ontzettend krom.
Ja dat is waar en zeer zeker krom. Ik reageerde meer op de opmerking van Cordie:
Dat je in dit geval ook echt moet oppassen met RC's. En sowieso met amfetamines moet je de volgende dag (en de dag erna) ook niet gaan rijden want dan zul je ook positief testen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ja dat is waar en zeer zeker krom. Ik reageerde meer op de opmerking van Cordie:

Dat je in dit geval ook echt moet oppassen met RC's. En sowieso met amfetamines moet je de volgende dag (en de dag erna) ook niet gaan rijden want dan zul je ook positief testen.
Niemand zou onder invloed moeten rijden. Daar ben ik 100% voorstander van. Ook niet onder invloed van legale middelen. Of onder invloed van slaapgebrek of heftige emoties.

De wetgeving aangaande THC-zuur gehalte in iemands bloed i.v.m. rijvaardigheid is niet reëel naar mijn mening. En dat vind ik een kwalijke zaak.

/Joep

Newbie
Hallo ik heb al een soort gelijk bericht geplaatst alleen mijn vraag niet zo duidelijk beschreven.

Zijn er mensen die de cbr keuring hebben gedaan voor thc met de nieuwe regeling vanaf 01-04-2022?

Wat nieuw is is dat je nu word getest door middel van bloed ipv urine op thc.

Ook moet je nu van te voren je bloed laten prikken en daarna het gesprek met de psychiater.

Word er na het gesprek met de psychiater voor een 2de keer bloed geprikt of is dat eenmalig?

/Joep

Newbie
Beste lezers,

Ik ben op 5 mei 2022 staande gehouden en toen begon alle ellende.

Ik heb afgelopen jaar (2023) in januari een onderzoek gehad naar drugsmisbruik, uitslag: in urine en bloed geen thc gevonden maar volgens de psychiater gebruikte ik het “heel” vaak. Hierdoor moet ik dus nog opnieuw een onderzoek doen.

Ik moest een recidieve periode van 1 jaar hebben. Oftewel vanaf 6 mei 2023 mocht ik een heronderzoek inplannen. Tot op heden nog niet gedaan i.v.m. andere privé omstandigheden.

Nu wil ik dus weer een onderzoek gaan inplannen en voor nu mag ik dus zelf een psychiater uitkiezen. Zijn er aanraders?????

Bij het eerste onderzoek kreeg ik een psychiater aangewezen maar voor het 2e onderzoek dus vrije keuze.

Ik ben inmiddels dus al anderhalf jaar mijn rijbewijs kwijt en ik vind persoonlijk dat alles redelijk moeizaam verloopt.

Ik weet niet wat anderen hebben ervaren maar ik ben inmiddels al meer dan 4k kwijt aan de gevolgen, 1 jaar na het incident en na het 1e onderzoek kreeg ik pas een brief met nog een extra boete van €950 euro en 1 punt op mijn rijbewijs.

Ik heb destijds trouwens wel een brief gekregen van het cbr met daarin dat ik wel op AM mocht blijven rijden, helaas was mij nergens aangegeven dat ik daarom een nieuw rijbewijs kon aanvragen met dus alleen AM geldig. Dit werd mij pas verteld door een agent nadat ik staande werd gehouden omdat ik reed zonder helm en toen dus geen rijbewijs had (omdat deze opgestuurd moest worden naar het cbr).

Ik ben dus benieuwd naar jullie meningen/ervaringen en uiteraard: welke psychiater nu kiezen?

Foxy Methoxy

Bewuste gebruiker
Daarom rij ik al sinds m’n rijbewijs ongeldig verklaard werd illegaal. Maakt toch allemaal geen fuck meer uit.
Is verzekeringstechnisch wel heel riskant. Stel je voor dat je letsel veroorzaakt bij iemand, dan ben je de rest van je leven financieel de lul.
Ik begrijp je frustratie - heb je case hier in het topic gelezen - maar beperk dat rijden zonder rijbewijs alsjeblieft tot het minimale.

Jasonwachtmeester

Experimenterende gebruiker
2e
Zit momenteel zelf ook in deze mangelmolen sinds eind mei dit jaar.

Ja, na je afspraak met de psychiater wordt er voor de 2de keer bloed afgenomen.

Ik zal binnenkort proberen een topic aan te maken met mijn verhaal en ervaringen, werd in maart j.l. aangehouden met alcohol en drugs nadat ik door rood licht reed.
2e maal bloed afgenomen dat heb ik niet eerder gehoord of gelezen weet je dat zeker?

Kordie

DF-koning
2e

2e maal bloed afgenomen dat heb ik niet eerder gehoord of gelezen weet je dat zeker?
Ik heb het wel eens gehoord bij ex collega. Die had hoog gamma gt door ziekte. Een tweede test, meer gericht op recent alcohol inname ; cdt) was toen nodig. Maar ik zou zeggen dat dat samen wordt geprikt

FrankNitti

Newbie
Voor de mensen die gepakt zijn met drugs, dit is die brochure van €65,- met de antwoorden die je moet geven bij die psychiater, heeft me gigantisch geholpen en heb m’n rijbewijs na 1e onderzoek gelijk terug gekregen👌🏽
Erg interessant, dank hiervoor. De ‘strikvragen’ waar veel over wordt gesproken komen na het lezen hiervan best logisch op mij over.

heb je toevallig ook de brochures met voorbeeld gespreksverslagen die erbij zitten?

Bovenaan