De mythe van S

Dirkdirk

DF-koning
Als je geïnteresseerd bent in filosofie raad ik je deze essay aan. Het is alleen geen gezellige avonturenroman, en niet bepaald een pageturner. Tenzij je met pageturner bedoeld dat je constant aan het terugbladeren bent wat hij in godsnaam op de volgende pagina bedoeld. Het gaat ongeveer over het volgende (wikipedia)

De mythe van Sisyphus (een essay van Albert Camus)

De absurde gedachtegang
Camus start zijn essay met de volgende stelling: "Er bestaat maar één werkelijk ernstig filosofisch probleem: de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden, is antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie."
Deze redenering leidt ofwel tot zelfmoord ofwel tot religie als zingever. Deze laatste keuze is volgens Søren Kierkegaard de "geloofssprong" (Engels: Leap of Faith) die men dient te maken om zinvol te kunnen leven. Hoewel Camus het idee van het absurde voor een groot stuk haalt bij Kierkegaard, zet hij zich hier tegen hem af. Hij noemt deze optie "een filosofische zelfmoord" of ook "het offer van het verstand", gezien men zichzelf hier eigenlijk maar iets wijsmaakt om het probleem op te lossen.
Camus opent hierbij een derde mogelijkheid: aanvaarden dat het leven geen zin heeft en zich neerleggen bij het absurde van het bestaan, maar zich toch verzetten tegen de zelfmoord, toch koppig doorgaan met leven.
"De revolte geeft het leven waarde", stelt hij.

De absurde mens
De persoon die het absurde van zijn bestaan aanvaardt en alsnog revolteert noemt Camus een absurde held. Camus geeft drie voorbeelden van dergelijke absurde helden: de Don Juan, de Toneelspeler en de Veroveraar.

Het absurde kunstwerk
In dit hoofdstuk onderzoekt Camus wat een absurde creatie is.
Gezien er in een absurde wereld geen absolute waarheden, normen of waarden bestaan, dient een waar absurd kunstwerk geen oordelen te vellen. Hoopgevend kan het ook niet zijn, want er is geen hoop.

Volgens de mythe hadden de goden Sisyphus veroordeeld tot het voortdurend omhoog duwen van een rotsblok naar de top van een berg, waar het dan vanzelf weer naar beneden rolde. Sisyphus werd gestraft met een nutteloze en hopeloze arbeid. Camus trekt een parallel tussen deze mythe en het leven.
Op het moment dat Sisyphus de berg afdaalt om zijn taak te hervatten, is hij zich volledig bewust van zijn ellendige toestand en staat hij boven zijn noodlot, aldus Camus.

De strijd op zichzelf tegen de top is voldoende om het hart van een mens te vullen.
We moeten ons Sisyphus als een gelukkig mens voorstellen.​

Blauweaap

Badass junkie
Fijn om te zien dat je er nog steeds bent dirkjan! Hopelijk was het dus een joke dat je weg ging🕺🕺

Dirkdirk

DF-koning
Is er raakvlak met je ketamine trip?
Ik heb eigenlijk geen idee, dat zou best kunnen. Maar ik ben over het algemeen nogal een sad-sack. Ik zie dingen redelijk zwart.
Ik vind de gedachte intrigerend en wil wel een potje knikkeren met die Camus
Chillen met Camus is echt kut, want bij alles wat je doet zegt ie: “maar wat heeft het voor zin?”

Sta je gewoon een tosti te bakken.

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Ik heb eigenlijk geen idee, dat zou best kunnen. Maar ik ben over het algemeen nogal een sad-sack. Ik zie dingen redelijk zwart.

Chillen met Camus is echt kut, want bij alles wat je doet zegt ie: “maar wat heeft het voor zin?”

Sta je gewoon een tosti te bakken.
Vandaar knikkeren, daar snap ik toch niets van.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Nu is het menens.
Ga je het nu serieus zo gemeend spelen? Ik gooi tenminste door AD.nl onderbouwde FEITEN op recht op je retina.

Pff wat een nadenken, voor details in een post die waarschijnlijk alleen ik zal vatten. Maar ik zie geen er geen Ernst in, ik ben altijd remi geweest.

Zanza

DF-koning
Ik gooi een beetje pit in het kistje
niemand gaat in op het topic.

Stelling: de mens is in eerste instantie goedwillig en vredig

Bijvoorbeeld de nazi's tijdens ww2, de vietnam oorlog, stalin, mao, faciscme etc. Is het niet zo dat de wereld een betere plek zou zijn als sommige mensen er niet waren geweest?
Ligt eraan vanuit wel perspectief je dit bekijkt, natuurlijk.

Dirkdirk

DF-koning
Ligt eraan vanuit wel perspectief je dit bekijkt, natuurlijk.
Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden. Hij beschouwde de Joden, zigeuners, homo's en veel andere bevolkingsgroepen als ziektes en wilden ze vernietigen, maar dat betekent niet dat hij in zijn hart ook vond dat het een goedwillig en vredige oplossing was. Hij zag ze niet als mens maar als ongedierte, maar dat betekent wel dat hij slecht was, en dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.

Zanza

DF-koning
Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden. Hij beschouwde de Joden, zigeuners, homo's en veel andere bevolkingsgroepen als ziektes en wilden ze vernietigen, maar dat betekent niet dat hij in zijn hart ook vond dat het een goedwillig en vredige oplossing was. Hij zag ze niet als mens maar als ongedierte, maar dat betekent wel dat hij slecht was, en dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.
En ook daar kun je weer vanuit een bepaald perspectief naar kijken. Niet dat ik een aanhanger van ome adolf was of ben, maar er zijn ook dingen in een stroomversnelling geraakt vanwege de daden van het nazi regime, bijvoorbeeld. Niet op een etisch verantwoorde manier, but still..

ljuv

DF-koningin
Mja ik denk dat ook toen wel duidelijk was wat het systematisch uitmoorden van wie dan ook niet vreedzaam, vredelievend of "goed" was. Daar kunnen we ook objectief wat van zeggen toch? Maar ik denk niet dat dat betekent dat Hitler in beginne geen goed mens was.

Ik denk wel dat ieder mens "goed" is uiteindelijk, en ontzettend beïnvloed wordt door de context waarin iemand opgroeit en leeft hoe dit goede ten uiting komt.

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Was Hitler niet gewoon iemand die zichzelf tijdens de oorlog totaal verloren is zijn eigen psyche en daardoor eigenlijk niet meer objectief te beoordelen valt zonder daarbij buiten Adolf Hitler als persoon te kijken? Maar de complete Nazi ideologie en de tijd waarin men leefde.
Hitler had een kwakzalver als lijfarts en schreef hem een lijst middelen voor waar @Snuffelaar misschien nog wel van zou schrikken.
De ideologie van Hitler heeft zoveel aanhang gevonden door het klimaat dat destijds mede gecreëerd is door de rest van de wereld. Duitsland is snoeihard gestraft voor de eerste wereldoorlog, Hitler heeft daar met zijn kompanen handig gebruik van gemaakt.
Ik denk dat Hitler per toeval leider is geworden van de NSDAP, hij was zeer charismatisch en oefende voor de spiegel zijn toespraken. Op die manier was hij in staat om massa's mensen aan zich te binden die op zoek waren naar een leider die ze de belofte van een betere wereld gaf en dat ook waarmaakte. Bijvoorbeeld een radio, een auto en vakantie voor iedereen, ongekende luxe voor een volk dat niets heeft.

Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden.
Collateral damage, kleine details waar een groot denker als Hitler zich niet mee bezig hoeft te houden. De puurheid van het eigen volk komt eerst.
Hierbij vergat Hitler dat hij volgens de regels van de nazi doctrine niet aan kon tonen dat zijn eigen arische bloed puur was.
dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.
Is dat zo? Zou je Hitler niet kunnen vergelijken met Sysiphus en het omhoog rollen van de steen? Hij begint ergens in de jaren 20 en in 1945 bereikt hij de top.
Ik wil de bewering ook wel maken dat Hitler de stelling van Camus bewijst.
Camus start zijn essay met de volgende stelling: "Er bestaat maar één werkelijk ernstig filosofisch probleem: de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden, is antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie."
Deze redenering leidt ofwel tot zelfmoord ofwel tot religie als zingever.
Het leven had voor Hitler zin zolang hij tegen beter weten in (fanatiek nazi religieus zo je wil) werkte aan zijn duizend jarige rijk. Toen bleek dat het niet meer dan 1000 weken zouden worden werd zijn leven zinloos en we weten wat er toen gebeurde.

Stelling: de mens is in eerste instantie goedwillig en vredig
Individueel gezien zeg ik ja, je spreekt echter over de mens als soort en dan doet de mens wat iedere diersoort doet, overleven.
Daarvoor denkt de mens kapitaal en goederen nodig te hebben, om dat te verkrijgen wordt er gebruik (of misbruik) gemaakt van resources van de wereld of andere mensen, het is op dat punt waar de mens hebzuchtig en inhalig wordt. In mijn ogen is de mens dan nog steeds goedwillig en vredig met de kanttekening dat anderen wel moeten doen wat er gezegd wordt ->Eigen volk eerst!

Onderdrukking leidt tot weerstand leidt tot tegendruk leidt tot meer onderdrukking. Een cirkel waar de mensheid maar moeilijk uitstapt, zeker als er geldelijk gewin te halen is.

Bovenaan