Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.Hoe kun je het ene moment zoveel wilskracht hebben? En het andere moment een soort 'fuck it' moment krijgen.
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.@Wilwilwel
Helaas ken ik dit soort gedrag maar al te goed. Van de hak op de tak, mentaal totaal de weg kwijt zijn. Dat komt omdat de hersenen 24/7 worden gefrituurd in GHB, en vaak ook andere middelen. Dan weet je het gewoon niet meer soms.
Ik heb behoorlijk vaak dat ik random dingen sta te doen en dan ineens besef waar the fuck ben ik mee bezig? Hiermee bedoel ik kronkelen half over de bank, door het huis heen lopen zonder doel en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wel bijzonder dat die GHB-verslaafde persoon bij jou in de kliniek Seroquel kreeg zeg. Dat is echt 'n not done middel bij GHB, omdat je dan zo 12 uur door je ontwenning heen slaapt. Maar goed, ik ken zijn situatie verder niet. Kan er verder weinig over zeggen, alleen dat ik het heftig vind en dat ik hoop dat het weer goed met hem gaat. Al is dat bijna onmogelijk als je zo diep in een GHB wereld leeft.
Thanks voor je steun. Nog een kleine maand volhouden en dan kan ik de detox in. Ik weet nog niet of ik naar Zuid-Afrika ga, dat lijkt me echt verschrikkelijk bij thuiskomst. Dan val je echt in een gat volgens mij, of valt dat wel mee?
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.
Voor de opname en erna. Ik heb nog steeds een casemanager en een psychiater vanaf januari 2017.
Ik heb Jellinek als verslavingszorg. Maak niet uit voor hoelang want ze helpen je tot hun zeker weten dat je jou verslaving en andere problemen helemaal zelf verder kan.
Ik vind echt dat je hulp erbij moet nemen omdat elke verslaving vreselijk moeilijk is om clean te blijven.
Mij wilden ze niet opnemen omdat ik niet meer veel dronk. Ik heb thuis opgeschreven waarom ik wel opgenomen moest worden. Ze hebben 3 bladzijde gelezen. Twee maanden later werdt ik opgenomen.
Ik kan blijven zeggen dat je hulp nodig heb maar dat moet je zelf beslissen. Trouwens die jongen die ook GHB verslaving had was een schat en je zag hem gelukkig worden ging sporten enz. Hij is nog steeds clean dat weet ik van een ander cliënt die ook in onze groep zat we bellen af en toe. Dus je weet dat GHB verslaving toch nog te behandelen maar het meeste moet je toch zelf doen.
Heel veel sterkte en een clean en gezond lichaam ook geestelijk
Wel bizar trouwens dat jij 12 uur door je afkick heen slaapt op Seroquel. Bij mij hielp het niks.
Awesome Raver.Ik wil echt gaan leren om om te gaan met nare gevoelens. Ik als persoon kan gewoon slecht tegen negatieve gevoelens, alsof ik de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Wat natuurlijk ook gewoon zo is.
Enige wat ik kan doen is accepteren dat het m'n hersenen op dit moment zo werken. Thanks @Mindless , spiritualiteit sprak me nooit echt aan maar door jou probeer ik dingen te accepteren zoals ze zijn. In plaats van mezelf steeds af te vragen 'waarom?'.
nog twee weken te gaan
Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.
En ik denk een correct inzicht dat je je afvraagt "wil ik wel stoppen?". Dat is het probleem. Dat herken ik ook in mijn eigen verslavingsgedrag. Er zijn tegenstrijdige verlangens. Natuurlijk wil je écht stoppen. Maar een andere kant van je wil graag nog eens iets gebruiken. Je zult door je onderbewuste heen en weer worden gesmeten tussen die verlangens zolang je nergens een solide fundering hebt.
Geen kritiek of zo hoor. Ik herken deze dingen in mezelf. Ik mag dan niet aan iets echt ernstigs verslaafd zijn, maar ik heb zo mijn dingen en het principe van geestelijke verslaving is overal hetzelfde. We neigen als mensen allemaal naar verslaving. Dat is de aard van het ego. De uitweg uit verslaving ligt hem er denk ik in om bewust te worden van alle zelf-sabotage. Je kunt niet op een sterk gevoel van wilskracht vertrouwen, want dat is er morgen misschien niet meer. Maar je wilskracht wordt wel sterker en consistenter als je eenmaal die fundering op/van bewustzijn begint op te bouwen. Wanneer je bewust bent kun je jezelf niet eens saboteren, want je doorziet de implicaties van je acties.
Down to earth praktische spiritualiteit. Try it.![]()
Zo fucking zonde die valium afhankelijkheid.. Als ik het me goed herinner heb je die verslaving opgelopen omdat je te lang valium bent blijven slikken na je laatste ghb afkick?
Voel je eigenlijk veel ontwenningverschijnselen van valium als je ‘genoeg’ GHB gebruikt? Kwam op diverse fora het advies tegen om GHB te gebruiken bij benzo afkick. HEEL slecht idee natuurlijk als je nooit GHB op hebt. Maar als je toch in een 24/7 cycle zit van GHB kun je die diazepam misschien wel razendsnel afbouwen.
Ik ben het namelijk met je eens. Ik zou de valium afkick erger vrezen dan de GHB afbouw.
Het bewust worden van jezelf en je zelf-saboterende gedachten vind ik toch een vrij praktische toepassing. Algemene mindfulness. En dat je gedachten altijd aan verandering onderhevig zijn is ook een vrij simpel concept om te begrijpen toch? Maar om het misschien nog wat concreter te maken wat betreft het 'dat wat niet veranderd': Je kunt je aandacht vestigen op het 'ik ben' gevoel, wat constant aanwezig is op de achtergrond. En dit tot je basis maken. Het hele punt is om vanuit een stabiele plek alle dingen die veranderen te aanschouwen. Want het probleem is dat "je" (spreek nu even in het algemeen) op het moment door die dingen (voornamelijk emoties) wordt geleid.
Het is goed te mixen met therapie. Vanuit die solide plek kunnen gedachten makkelijker "omgebogen" worden naar meer positieve gedachten. Maar vanuit spiritualiteit bekeken noem ik dit liever niet ombuigen want dit suggereert controle. De "persoon" die de controle uitvoert is echter deel van de aanschouwde veranderlijkheid (je bent niet de persoon, je ziet de persoon). Misschien maak ik het daarmee alweer te vaag... Scrap that...
Het komt er op neer dat je vanuit die "plek" van 'ik ben' een solide rustpunt/basis hebt. Waar je in je macht bent. Vanwaaruit het makkelijk is om te zien hoe je gedachten jou sturen en saboteren. Het zien hiervan is genoeg om dit onbewuste proces stukje bij beetje te laten stoppen. Het draait allemaal om bewustwording, waardoor mentale processen automatisch meer harmonieus zullen verlopen. Meer conventionele therapie draait meer om manipulatie imo, waarvan ik niet zal ontkennen dat het kan werken. Voor sommigen zal dat wellicht een meer praktische aanpak zijn. Spiritualiteit is zo direct, terwijl mensen vaak liever een stappenplan hebben. Praktisch toepasbaar betekent imo niet per definitie dat men met stappen dient te werken. Iedereen kan in principe bewust worden van de 'ik ben' en van daaruit mindfulness toepassen.
Ja ik ben met je begaan man, hoop echt voor je dat je eruit komt!Toegeven dat ik machteloos ben tegenover de GHB nu is het enige wat ik kan doen.
Thanks voor je steun.
Zal ik blijven updaten hier?
Ik snap wat je bedoeld. Ik vergeet dat ook weleens omdat ik er wel heel erg mee bezig ben. Het is denk ik niet altijd zozeer dat het niet to-the-point is, maar dat over het hoofd gezien wordt waar naar verwezen wordt. Iemand die nog niet veel ervaring heeft met meditatie en mindfulness zal al gauw veel te moeilijk gaan denken over hoe deze "activiteiten" tot stand moeten komen, zelfs wanneer direct en to-the-point gezegd wordt dat je je aandacht puur op jezelf moet houden. Bewust zijn van het 'ik ben' gevoel. Iedereen kent het 'ik ben' gevoel, maar het verstand neemt daar niet genoegen mee. Het wil meer dan dat en accepteert niet dat het toch echt het simpele doodnormale 'ik ben' gevoel is waar men consistent bij moet blijven.Bedankt voor je reactie.Zal het een beetje binnen de perken proberen te houden omdat dit Ravers topic is (sorry Raver). Maar algemene mindfulness is voor jou misschien piece of cake maar voor veel mensen nog iets relatiefs onbekends en vaags. De concepten van bewustwording etc. zijn duidelijk, maar hoe je het dan praktisch aanpakt is - vind ik - altijd wat minder vanzelfsprekend en niet echt to-the-point. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, het ‘jargon’ binnen de context van het spirituele wekt soms een bepaalde irritatieprikkel bij me op. Heb het nu trouwens niet over jou, meer in het algemeen.
Mede om bovengenoemde reden kan het erg nuttig zijn om zo'n cursus te doen en eventuele technieken te leren, maar het is niet nodig nee en zelfs altijd een omweg.Ikzelf ben van plan om een cursus mindfulness te gaan volgen en ik denk ook dat iedereen die hier echt serieus wat mee wil dat het best kan doen, maar ja, wellicht dat er ook simpele huis- tuin- en keukenoefeningen of tips zijn die iedereen in principe zou kunnen toepassen, zonder enige kennis van het onderwerp.
Ik snap dat het zo over kan komen, maar spiritualiteit is wel degelijk direct te noemen. Het proberen in detail te omschrijven van iets wat niet echt is te omschrijven is wat die zweem van zweverigheid creëert denk ik. Maar de spiritualiteit zelf - het bewust zijn van bewustzijn - is direct. Het vereist namelijk 0 stappen om tot stand te brengen en brengt directe heling tot stand zonder tussenkomst van taal en symboliek.Ik vind het wel grappig dat je spiritualiteit ‘direct’ noemt wanneer je het tegenover conventionele therapieën plaatst. Ik begrijp dat het dat zou moeten zijn, d.w.z. vanuit de eigenlijke intentie ervan, want die is ongetwijfeld direct, maar naar mijn mening is dat dus juist vaak allesbehalve hoe overkomt doordat het onnodig complex wordt gebracht met een zweem van zweverigheid eromheen. Wat jammer is. Want de kern is niet zweverig, juist niet.
Ik zie manipulatie ook niet per se als iets verkeerds. Manipulatie en controle zijn voor mij synoniemen voor(van?) elkaar. Door middel van de persoonlijke wil proberen we resultaten te bereiken. Op zich niks verkeerd mee. Maar spiritualiteit verschilt daar fundamenteel van, omdat spiritualiteit het opgeven/loslaten van die persoonlijke wil is. In bepaalde zin geef je er zelfs je verlangen om beter te worden mee op en gek genoeg zorgt dat ervoor dat je beter wordt.Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met manipulatie, want de oorspronkelijke gedachten ombuigen tot meer helpende gedachten zou je kunnen zien als een vorm van ontkenning, maar inderdaad - de vraag is hoe erg dat is als blijkt dat het werkt. Ik heb goede hoop op een rol van spiritualiteit binnen de psychologie en psychiatrie (mindfulness en meditatie hebben die in zekere zin al) maar ik zie het vooral voor me in combi met therapie en dan aangepast aan lekenniveau, niet perse in stappen maar wel zo praktisch en tastbaar mogelijk. Zeker als het gaat om verslaving. Ben benieuwd hoe dat er in de toekomst uit kan gaan zien.
Heb jij niet enorm het gevoel in ‘een andere wereld’ te leven en totaal afgesloten van de maatschappij? Zou me niet kunnen voorstellen dat je nog normaal kan functioneren als je 24/7 onder invloed bent. En ook het idee dat je al zo vaak bent teruggevallen in gebruik zou mij zeker radeloos maken voor de toekomst. Heb enorm respect voor het feit dat je ondanks alles toch nog positief weet te blijven.
Glutamaat is een van de meest voorkomende neurotransmitters in het lichaam en heeft als functie voornamelijk een versterkend effecten op andere signaaloverdrachten. Wanneer je GABA agonisten tot je neemt zal dit dus ook automatisch effect hebben op glutamaat aangezien deze een 'tegenovergesteld' dempend effect hebben.glutamaat speelt er ook een rol in geloof ik.
Je ontregelt je lichaam gewoon enorm, je gaat er volledig kapot aan, en je blijft het gebruiken om een of andere reden. Ik weet niet hoe complex het is, maar wel een beetje hoe intens het is. Ik denk niet dat ik je iets kwalijk kan nemen. Als je het al voor een ander persoon doet zal het sowieso niet lukken.Het is nogal complex.
Ik legde mijzelf plat door hasj te vapen, kratom te gebruiken en (vooral) antagonisten/Mitrazepine ('anti psychotica / anti epileptica, etc) te gebruiken. Ik gooide er zelfs melatonine 5HTP en weet ik wat in, alles dat maar een beetje kon helpen (en zelfs dan sliep ik belabberd mocht ik al überhaupt in slaap kunnen vallen). Maar ik accepteerde ook regelmatig dat ik gehele nachten niet zou kunnen slapen. Tijdens mijn laatste heftige Flubromazolam ontwenning had ik letterlijk 3-4 nachten geheel niet geslapen en zelfs daarna was de kwaliteit van slaap nog altijd ronduit belabberd. Het constante gevoel van enorme vermoeidheid en tegelijkertijd geheel geen ontspanning kunnen ervaren is letterlijk en figuurlijk om gestoord van te worden.De nachten zijn echt het kutste!
Voor mij (en waarschijnlijk de meesten) hetzelfde, op dat moment stap ik dus over naar een minder ingrijpend middel, zelfs als dat betekend dat mijn middelengebruik cumulatief tijdelijk omhoog gaat. De kratom is gewoon puur zodat ik in ieder geval op iets kan terug vallen, al is het een gigantische dosis zonder dat ik het probleem weer groter maak.Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden.
Het ding is een beetje dat je waarschijnlijk op de korte termijn niet zonder de fysieke en mentale steun van een middel door het leven gaat kunnen, ofwel volledig nuchter. GHB is zeer intens en instabiel qua plateau van effecten waardoor je al snel terug valt naar een dieptepunt tijdens het afbouwen.Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.
Er is nog altijd zeer weinig concrete informatie rond Gabapentanoiden maar deze middelen hebben allemaal een sterk gelijkende molecuulstructuur en werkingsmechanisme. Namelijk 'GABA B' (en voor Phenibut in ieder geval en vermoedelijk ook andere Gabapentanoiden eveneens 'GABA A' activiteit op hogere doseringen). En daarnaast atypische dopamine activiteit. Even plat uitgelegd maar om mijn punt te maken, ze komen in grote mate sterk overeen.Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld.
Helemaal niets gaat helpen tegen GHB ontwenningsverschijnselen omdat het simpelweg de meest intense ontwenningsverschijnselen zijn die er bestaan.Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen.
Omdat je wilt stoppen en omdat je in je eigen omgeving blijkbaar standaard terug valt.Dus waarom nu onveilig doen.
Als jij niet in staat bent slapeloze nachten en doodsangsten als gevolg van ontwenning te accepteren dan sta je bij voorbaat al kansloos. Ik weet hoe belachelijk intens ontwenning kan wezen. Frequent GHB gebruik naast frequent benzodiazepine gebruik is waarschijnlijk zelfs nog wel een stukje heftiger dan dat ik ooit heb mee gemaakt.Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.
Rustaaaaagh3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.

Liever hard gaan.Rustaaaaagh![]()

1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.
Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
@Raver
Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik heb Jmths ontmoet op de meeting, en de beste man is de grootste expert op drugsgebied die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou hem zeker niet als ondeskundige wegzetten, die weet echt waarover hij het heeft.