De weg naar herstel

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hoe kun je het ene moment zoveel wilskracht hebben? En het andere moment een soort 'fuck it' moment krijgen.
Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.

En ik denk een correct inzicht dat je je afvraagt "wil ik wel stoppen?". Dat is het probleem. Dat herken ik ook in mijn eigen verslavingsgedrag. Er zijn tegenstrijdige verlangens. Natuurlijk wil je écht stoppen. Maar een andere kant van je wil graag nog eens iets gebruiken. Je zult door je onderbewuste heen en weer worden gesmeten tussen die verlangens zolang je nergens een solide fundering hebt.

Geen kritiek of zo hoor. Ik herken deze dingen in mezelf. Ik mag dan niet aan iets echt ernstigs verslaafd zijn, maar ik heb zo mijn dingen en het principe van geestelijke verslaving is overal hetzelfde. We neigen als mensen allemaal naar verslaving. Dat is de aard van het ego. De uitweg uit verslaving ligt hem er denk ik in om bewust te worden van alle zelf-sabotage. Je kunt niet op een sterk gevoel van wilskracht vertrouwen, want dat is er morgen misschien niet meer. Maar je wilskracht wordt wel sterker en consistenter als je eenmaal die fundering op/van bewustzijn begint op te bouwen. Wanneer je bewust bent kun je jezelf niet eens saboteren, want je doorziet de implicaties van je acties.

Down to earth praktische spiritualiteit. Try it. :)

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Wel bizar trouwens dat jij 12 uur door je afkick heen slaapt op Seroquel. Bij mij hielp het niks.

Wilwilwel

Experimenterende gebruiker
@Wilwilwel

Helaas ken ik dit soort gedrag maar al te goed. Van de hak op de tak, mentaal totaal de weg kwijt zijn. Dat komt omdat de hersenen 24/7 worden gefrituurd in GHB, en vaak ook andere middelen. Dan weet je het gewoon niet meer soms.
Ik heb behoorlijk vaak dat ik random dingen sta te doen en dan ineens besef waar the fuck ben ik mee bezig? Hiermee bedoel ik kronkelen half over de bank, door het huis heen lopen zonder doel en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wel bijzonder dat die GHB-verslaafde persoon bij jou in de kliniek Seroquel kreeg zeg. Dat is echt 'n not done middel bij GHB, omdat je dan zo 12 uur door je ontwenning heen slaapt. Maar goed, ik ken zijn situatie verder niet. Kan er verder weinig over zeggen, alleen dat ik het heftig vind en dat ik hoop dat het weer goed met hem gaat. Al is dat bijna onmogelijk als je zo diep in een GHB wereld leeft.

Thanks voor je steun. Nog een kleine maand volhouden en dan kan ik de detox in. Ik weet nog niet of ik naar Zuid-Afrika ga, dat lijkt me echt verschrikkelijk bij thuiskomst. Dan val je echt in een gat volgens mij, of valt dat wel mee?
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.
Voor de opname en erna. Ik heb nog steeds een casemanager en een psychiater vanaf januari 2017.
Ik heb Jellinek als verslavingszorg. Maak niet uit voor hoelang want ze helpen je tot hun zeker weten dat je jou verslaving en andere problemen helemaal zelf verder kan.
Ik vind echt dat je hulp erbij moet nemen omdat elke verslaving vreselijk moeilijk is om clean te blijven.
Mij wilden ze niet opnemen omdat ik niet meer veel dronk. Ik heb thuis opgeschreven waarom ik wel opgenomen moest worden. Ze hebben 3 bladzijde gelezen. Twee maanden later werdt ik opgenomen.
Ik kan blijven zeggen dat je hulp nodig heb maar dat moet je zelf beslissen. Trouwens die jongen die ook GHB verslaving had was een schat en je zag hem gelukkig worden ging sporten enz. Hij is nog steeds clean dat weet ik van een ander cliënt die ook in onze groep zat we bellen af en toe. Dus je weet dat GHB verslaving toch nog te behandelen maar het meeste moet je toch zelf doen.
Heel veel sterkte en een clean en gezond lichaam ook geestelijk

Raver

Badass junkie
Ik heb ook alles alleen moeten doen en kwam ook weer alleen thuis en niemand om steun van te krijgen. Ik heb nu ambulante behandeling en dat gaat goed ik vind het goed als jij dat ook doet.
Voor de opname en erna. Ik heb nog steeds een casemanager en een psychiater vanaf januari 2017.
Ik heb Jellinek als verslavingszorg. Maak niet uit voor hoelang want ze helpen je tot hun zeker weten dat je jou verslaving en andere problemen helemaal zelf verder kan.
Ik vind echt dat je hulp erbij moet nemen omdat elke verslaving vreselijk moeilijk is om clean te blijven.
Mij wilden ze niet opnemen omdat ik niet meer veel dronk. Ik heb thuis opgeschreven waarom ik wel opgenomen moest worden. Ze hebben 3 bladzijde gelezen. Twee maanden later werdt ik opgenomen.
Ik kan blijven zeggen dat je hulp nodig heb maar dat moet je zelf beslissen. Trouwens die jongen die ook GHB verslaving had was een schat en je zag hem gelukkig worden ging sporten enz. Hij is nog steeds clean dat weet ik van een ander cliënt die ook in onze groep zat we bellen af en toe. Dus je weet dat GHB verslaving toch nog te behandelen maar het meeste moet je toch zelf doen.
Heel veel sterkte en een clean en gezond lichaam ook geestelijk

Ik heb absoluut hulp nodig en dat weet ik ook.

Ik loop bij de Brijder verslavingszorg en na m'n opnames zal ik gaan starten bij de intensieve zorg van de GGZ.

Ik zal daar ongetwijfeld ingesteld gaan worden op antidepressiva en therapieën gaan volgen. CGT, EMDR en groepstherapieën.

Alle hulp is ingeschakeld, het is nu alleen even nog een ruime 3 weken volhouden tot ik mag gaan afbouwen van de GHB én de diazepam. GHB afbouw vrees ik niet voor aangezien ik dat eerder heb gedaan en die is te doen in een detox, maar de benzo afbouw wel.. Die is verschrikkelijk. :(

Detox kennende zal ik binnen 2 weken op 0 staan van de benzo's terwijl ik die al sinds februari slik.. Maar goed, ik zal hoe dan ook door het stof heen moeten.

Wel bizar trouwens dat jij 12 uur door je afkick heen slaapt op Seroquel. Bij mij hielp het niks.

In het verleden wel eens 150mg Seroquel genomen na een binch van 6 dagen. Nou heb het geweten 's ochtends. Toen moest ik 15ml pakken voor ik me weer normaal voelde. Die doseringen die je dan gemist hebt moet je dan inhalen. Maar dat zul jij zelf ook wel weten.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Zal ook wel even 'n update eruit gooien over m'n status.

Nu enkele dagen stabiel op 4ml.

Met stabiel bedoel ik ook echt strikt stabiel. Geen minuut eerder of later, elke 2 uur. Dan blijft de spiegel GHB in je bloed redelijk gelijk. Alleen het laatste halfuurtje a kwartiertje voor m'n dosis is moeilijk. Dan wordt ik overvallen door somberheid, angstig, last van doemgedachtes en ben ik echt enorm prikkelbaar. Soms zo prikkelbaar dat ik gewoon uitval tegen die maat die me door alles heen sleept nu, dan heb ik zulke enorme schuldgevoelens achteraf.

Ik wil echt gaan leren om om te gaan met nare gevoelens. Ik als persoon kan gewoon slecht tegen negatieve gevoelens, alsof ik de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Wat natuurlijk ook gewoon zo is.

Enige wat ik kan doen is accepteren dat het m'n hersenen op dit moment zo werken. Thanks @Mindless , spiritualiteit sprak me nooit echt aan maar door jou probeer ik dingen te accepteren zoals ze zijn. In plaats van mezelf steeds af te vragen 'waarom?'.

Gisteren genoeg GHB in huis gehaald dat ik ook niet meer hoef af te spreken met die nare dealers en oude vrienden. Genoeg GHB om tot de detox stabiel te blijven op 4ml. Ik weet niet of ik nog ga afbouwen, dan leg ik mezelf weer druk op waar ik op dit moment weinig zin in heb. En als ik afbouw is het maximaal tot 3ml. Ben allang blij dat ik niet op 5ml zit elke 2 uur, 4ml en 5ml lijkt niet zo'n groot verschil maar dat is het zeker wel. Van 5ml raak je echt de weg kwijt uiteindelijk.

GHB is ook raar spul, want de ene dosis is de andere niet. Het kan echt elke keer anders vallen.

Voor alle recreatieve GHB gebruikers, pas op. Leer van mijn struggles, daarom hou ik dit topic ook bij.

Raver.

Laatst bewerkt:

Coffeecup

Belezen gebruiker
Houden zo, nog twee weken te gaan. Laatst hoorde ik je nog praten over 5, dus het gaat vlugger dan je denkt. Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten omdat ik die slapeloosheid niet ervaar, maar het komt in zicht. Weet je familie nu inmiddels wel van je detox die eraan komt? Krijgen ze weer wat vertrouwen? Dat is namelijk wat ik hoop.

Heel veel succes! Zelf dag 9 op 2,5 diazepam. Maar soms zo moeilijk om niet te borrelen, en op andere momenten kan ik het laten. Ook soort haat / liefde.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik wil echt gaan leren om om te gaan met nare gevoelens. Ik als persoon kan gewoon slecht tegen negatieve gevoelens, alsof ik de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Wat natuurlijk ook gewoon zo is.

Enige wat ik kan doen is accepteren dat het m'n hersenen op dit moment zo werken. Thanks @Mindless , spiritualiteit sprak me nooit echt aan maar door jou probeer ik dingen te accepteren zoals ze zijn. In plaats van mezelf steeds af te vragen 'waarom?'.
Awesome Raver. :)

Het hoeft ook niet meer te zijn dan accepterend zijn tegenover jezelf. Je hoeft geen spiritueel type of zo te worden. Een simpele praktische toepassing van bewustzijn in je leven brengen is de kern ervan. En inderdaad stoppen met 'waarom?' vragen. Trouwens, als je je deze dingen beseft (maar misschien nog niet naar handelt), dan ben je eigenlijk al op dit (spirituele) pad. Je ziet namelijk dat je gedrag verkeerd is en ziet zelfs wat er moet gebeuren. Dit is exact de bewustheid die je hier uit gaat trekken. Nu is het een kwestie van hier discipline en consistentie in aanbrengen.

Succes met alles. :)

Raver

Badass junkie
Geen probleem. :)

Zo, de ochtend is ook weer bijna voorbij. De ochtend is voor mij de meest lastigste periode van de dag.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Is dat niet logisch? Je gedachten veranderen continu, dus daar kun je niet op bouwen/vertrouwen. Je moet doorzien hoe je jezelf constant aan het saboteren bent. Bewustzijn brengen in je doen en denken. Gericht worden op dat wat nooit veranderd (jezelf). Richten op dingen die veranderend zijn van aard is hopeloos.

En ik denk een correct inzicht dat je je afvraagt "wil ik wel stoppen?". Dat is het probleem. Dat herken ik ook in mijn eigen verslavingsgedrag. Er zijn tegenstrijdige verlangens. Natuurlijk wil je écht stoppen. Maar een andere kant van je wil graag nog eens iets gebruiken. Je zult door je onderbewuste heen en weer worden gesmeten tussen die verlangens zolang je nergens een solide fundering hebt.

Geen kritiek of zo hoor. Ik herken deze dingen in mezelf. Ik mag dan niet aan iets echt ernstigs verslaafd zijn, maar ik heb zo mijn dingen en het principe van geestelijke verslaving is overal hetzelfde. We neigen als mensen allemaal naar verslaving. Dat is de aard van het ego. De uitweg uit verslaving ligt hem er denk ik in om bewust te worden van alle zelf-sabotage. Je kunt niet op een sterk gevoel van wilskracht vertrouwen, want dat is er morgen misschien niet meer. Maar je wilskracht wordt wel sterker en consistenter als je eenmaal die fundering op/van bewustzijn begint op te bouwen. Wanneer je bewust bent kun je jezelf niet eens saboteren, want je doorziet de implicaties van je acties.

Down to earth praktische spiritualiteit. Try it. :)

Maar wat bedoel je hier concreet mee dan? Fundering op/van bewustzijn opbouwen, tsja. Wat is dat? Hoe word je bewust? Als ik vanuit het standpunt van een leek kijk die van een verslaving probeert af te komen vind ik dit nogal vaag. Ik mis hier juist ‘down to earth’ praktische adviezen. Lijkt me dat mensen die van een verslaving af willen die bij uitstek nodig hebben.

Ik weet helaas weinig specifiek van verslavingspsychologie (wil me hier in de toekomst wel meer in gaan verdiepen) maar over het algemeen geldt: je kunt gedachten die leiden tot ongewenst gedrag leren ombuigen naar helpende gedachten, er op een andere manier mee om leren gaan, met de juiste therapie. Je kunt wel degelijk meer controle leren krijgen over veranderende gedachten, en daarmee over jezelf en over je gedrag. Die therapieën zijn over het algemeen behoorlijk praktijkgericht en de ideeën hierachter zijn m.i. zeker in de acute fase van verslaving een stuk beter ‘behapbaar’ dan spirituele uitlatingen zoals ‘je moet een fundering van bewustzijn opbouwen.’

Ik wil hiermee je advies niet teniet doen want psychologie en spiritualiteit kunnen prima samengaan, maar je hebt het zelf over een simpele praktische toepassing terwijl ik die net absoluut niet uit je reactie kan halen. Maar ik kan niet voor Raver spreken. :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het bewust worden van jezelf en je zelf-saboterende gedachten vind ik toch een vrij praktische toepassing. Algemene mindfulness. En dat je gedachten altijd aan verandering onderhevig zijn is ook een vrij simpel concept om te begrijpen toch? Maar om het misschien nog wat concreter te maken wat betreft het 'dat wat niet veranderd': Je kunt je aandacht vestigen op het 'ik ben' gevoel, wat constant aanwezig is op de achtergrond. En dit tot je basis maken. Het hele punt is om vanuit een stabiele plek alle dingen die veranderen te aanschouwen. Want het probleem is dat "je" (spreek nu even in het algemeen) op het moment door die dingen (voornamelijk emoties) wordt geleid.

Het is goed te mixen met therapie. Vanuit die solide plek kunnen gedachten makkelijker "omgebogen" worden naar meer positieve gedachten. Maar vanuit spiritualiteit bekeken noem ik dit liever niet ombuigen want dit suggereert controle. De "persoon" die de controle uitvoert is echter deel van de aanschouwde veranderlijkheid (je bent niet de persoon, je ziet de persoon). Misschien maak ik het daarmee alweer te vaag... Scrap that...

Het komt er op neer dat je vanuit die "plek" van 'ik ben' een solide rustpunt/basis hebt. Waar je in je macht bent. Vanwaaruit het makkelijk is om te zien hoe je gedachten jou sturen en saboteren. Het zien hiervan is genoeg om dit onbewuste proces stukje bij beetje te laten stoppen. Het draait allemaal om bewustwording, waardoor mentale processen automatisch meer harmonieus zullen verlopen. Meer conventionele therapie draait meer om manipulatie imo, waarvan ik niet zal ontkennen dat het kan werken. Voor sommigen zal dat wellicht een meer praktische aanpak zijn. Spiritualiteit is zo direct, terwijl mensen vaak liever een stappenplan hebben. Praktisch toepasbaar betekent imo niet per definitie dat men met stappen dient te werken. Iedereen kan in principe bewust worden van de 'ik ben' en van daaruit mindfulness toepassen.

Raver

Badass junkie
Even een update:

Vanmiddag raakte ik even van slag, ik kon geen prikkels meer hebben. En raakte van alles geirriteerd. Daardoor ontwikkelde ik een soort paniekaanval waar ik bijna niet uitkwam.

M'n maat zei ook, je kunt vandaag weinig hebben. Dat klopt ook echt, geluiden, licht alles is me even teveel. Dan komt m'n angststoornis behoorlijk bovendrijven en ben ik meteen bang dat ik weer in een crisis ga belanden waar ik 3 jaar terug ook in beland ben. Toen voelde ik me ook een beetje zo.

Maar goed, vandaag is vandaag. En vandaag voel ik me gewoon even iets minder. Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen.

Raver

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Valium kun je nooit afbouwen in 2 weken toch? De acute afkick verschijnselen duren al bijna 2 weken bij cold turkey. Laat staan helemaal afbouwen in 2 weken.

Zo fucking zonde die valium afhankelijkheid.. Als ik het me goed herinner heb je die verslaving opgelopen omdat je te lang valium bent blijven slikken na je laatste ghb afkick?

Ik lees elke dag mee in je topic en hoop zo dat je dit overwint. Maar die kleine terugval met je vrienden nu weer.. Zo jammer. Ik snap het wel hoor. Je hebt je zinnen op de detox gezet dus is deze afbouw meer een soort bruggetje. Het komt wel weer goed allemaal.

Zet hem op. Veel sterkte.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Zo fucking zonde die valium afhankelijkheid.. Als ik het me goed herinner heb je die verslaving opgelopen omdat je te lang valium bent blijven slikken na je laatste ghb afkick?

Jup.. Die afhankelijkheid heb ik overgehouden aan m'n vorige GHB binch. Toen heb ik de diazepam methode toegepast aangezien ik nog niet heel lang GHB gebruikte en ik echt het gevoel had ik moet er nu vanaf.

Maar goed, GHB + valium is eigenlijk een kut combinatie. Je gedachtes raken behoorlijk in de war. Dat merk ik duidelijk nadat ik m'n dosis valium inneem. En toen ik de vorige keer de detox in ging kreeg ik enkele dagen voor de detox ook Diazepam voorgeschreven omdat ik slecht sliep. Nou, toen merkte ik helemaal verschil in m'n gedachtes. Niet dat ik echt 'verward' ben maar mentaal is t gewoon 'n beetje vaag haha. Maarja ik kan helaas nu eenmaal niet stoppen met die benzo's dus het is even niet anders.

Wat betreft die detox, ik zeg wel 2 weken, wellicht is het langer hoor maar ik heb eerder diazepam afgebouwd in de detox en toen kreeg ik pas afkick toen ik weer thuis was. Gezien de lange halfwaardetijd van Diazepam. Maarja ik ga me er nu niet druk om maken, dat zie ik dan wel. Nu eerst stabiel de detox bereiken.

Maar zonde is het zeker! @F.E.A.R.

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Voel je eigenlijk veel ontwenningverschijnselen van valium als je ‘genoeg’ GHB gebruikt? Kwam op diverse fora het advies tegen om GHB te gebruiken bij benzo afkick. HEEL slecht idee natuurlijk als je nooit GHB op hebt. Maar als je toch in een 24/7 cycle zit van GHB kun je die diazepam misschien wel razendsnel afbouwen.

Ik ben het namelijk met je eens. Ik zou de valium afkick erger vrezen dan de GHB afbouw.

Raver

Badass junkie
Voel je eigenlijk veel ontwenningverschijnselen van valium als je ‘genoeg’ GHB gebruikt? Kwam op diverse fora het advies tegen om GHB te gebruiken bij benzo afkick. HEEL slecht idee natuurlijk als je nooit GHB op hebt. Maar als je toch in een 24/7 cycle zit van GHB kun je die diazepam misschien wel razendsnel afbouwen.

Ik ben het namelijk met je eens. Ik zou de valium afkick erger vrezen dan de GHB afbouw.

Afkick van de benzo's komt gewoon door de GHB heen naar mijn mening.. Heb aan het begin van m'n terugval geprobeerd minder diazepam te slikken maar merkte echt typische benzo ontwenning. Hoofdpijn, zweethanden, paniekerig, slapeloosheid, brainzaps etc etc. Benzos werken op GABA-A.. En GHB op GABA-B..

Ik had een heel plan klaar liggen met m'n arts om te gaan afbouwen met de benzos vóór m'n GHB terugval. Maar m'n arts wou eerst doorzetten met afbouwen tijdens m'n g gebruik, alleen tijdens het overleg bij de verslavingszorg zijn ze tot de beslissing gekomen dat dat niet handig is en dat ik dus stabiel op de benzos moet blijven náást m'n GHB.

En idd.. Benzo afkick is echt vele male heftiger als GHB afbouw. De GHB bouw je af, en na het afbouwen zijn de heftigste en de meeste afkickverschijnselen gewoon weg. Maar benzo afkick blijft maar duren helaas. Maarja als ik écht voor herstel wil gaan zal ik ook van de benzos af moeten. Anders kun je geen goede psychische zorg krijgen, en die heb ik juist zo hard nodig.

Raver

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Momenteel gewoon stabiel op 4ml.

Niet veel veranderd qua situatie.

Ik zie alleen enorm op tegen de nachten telkens. Verschrikkelijk zijn die!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Het bewust worden van jezelf en je zelf-saboterende gedachten vind ik toch een vrij praktische toepassing. Algemene mindfulness. En dat je gedachten altijd aan verandering onderhevig zijn is ook een vrij simpel concept om te begrijpen toch? Maar om het misschien nog wat concreter te maken wat betreft het 'dat wat niet veranderd': Je kunt je aandacht vestigen op het 'ik ben' gevoel, wat constant aanwezig is op de achtergrond. En dit tot je basis maken. Het hele punt is om vanuit een stabiele plek alle dingen die veranderen te aanschouwen. Want het probleem is dat "je" (spreek nu even in het algemeen) op het moment door die dingen (voornamelijk emoties) wordt geleid.

Het is goed te mixen met therapie. Vanuit die solide plek kunnen gedachten makkelijker "omgebogen" worden naar meer positieve gedachten. Maar vanuit spiritualiteit bekeken noem ik dit liever niet ombuigen want dit suggereert controle. De "persoon" die de controle uitvoert is echter deel van de aanschouwde veranderlijkheid (je bent niet de persoon, je ziet de persoon). Misschien maak ik het daarmee alweer te vaag... Scrap that...

Het komt er op neer dat je vanuit die "plek" van 'ik ben' een solide rustpunt/basis hebt. Waar je in je macht bent. Vanwaaruit het makkelijk is om te zien hoe je gedachten jou sturen en saboteren. Het zien hiervan is genoeg om dit onbewuste proces stukje bij beetje te laten stoppen. Het draait allemaal om bewustwording, waardoor mentale processen automatisch meer harmonieus zullen verlopen. Meer conventionele therapie draait meer om manipulatie imo, waarvan ik niet zal ontkennen dat het kan werken. Voor sommigen zal dat wellicht een meer praktische aanpak zijn. Spiritualiteit is zo direct, terwijl mensen vaak liever een stappenplan hebben. Praktisch toepasbaar betekent imo niet per definitie dat men met stappen dient te werken. Iedereen kan in principe bewust worden van de 'ik ben' en van daaruit mindfulness toepassen.

Bedankt voor je reactie. :) Zal het een beetje binnen de perken proberen te houden omdat dit Ravers topic is (sorry Raver). Maar algemene mindfulness is voor jou misschien piece of cake maar voor veel mensen nog iets relatiefs onbekends en vaags. De concepten van bewustwording etc. zijn duidelijk, maar hoe je het dan praktisch aanpakt is - vind ik - altijd wat minder vanzelfsprekend en niet echt to-the-point. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, het ‘jargon’ binnen de context van het spirituele wekt soms een bepaalde irritatieprikkel bij me op. Heb het nu trouwens niet over jou, meer in het algemeen.

Ikzelf ben van plan om een cursus mindfulness te gaan volgen en ik denk ook dat iedereen die hier echt serieus wat mee wil dat het best kan doen, maar ja, wellicht dat er ook simpele huis- tuin- en keukenoefeningen of tips zijn die iedereen in principe zou kunnen toepassen, zonder enige kennis van het onderwerp.

Ik vind het wel grappig dat je spiritualiteit ‘direct’ noemt wanneer je het tegenover conventionele therapieën plaatst. Ik begrijp dat het dat zou moeten zijn, d.w.z. vanuit de eigenlijke intentie ervan, want die is ongetwijfeld direct, maar naar mijn mening is dat dus juist vaak allesbehalve hoe overkomt doordat het onnodig complex wordt gebracht met een zweem van zweverigheid eromheen. Wat jammer is. Want de kern is niet zweverig, juist niet.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met manipulatie, want de oorspronkelijke gedachten ombuigen tot meer helpende gedachten zou je kunnen zien als een vorm van ontkenning, maar inderdaad - de vraag is hoe erg dat is als blijkt dat het werkt. Ik heb goede hoop op een rol van spiritualiteit binnen de psychologie en psychiatrie (mindfulness en meditatie hebben die in zekere zin al) maar ik zie het vooral voor me in combi met therapie en dan aangepast aan lekenniveau, niet perse in stappen maar wel zo praktisch en tastbaar mogelijk. Zeker als het gaat om verslaving. Ben benieuwd hoe dat er in de toekomst uit kan gaan zien.

Raver

Badass junkie
Geen probleem @Roze olifant , ik zal er verder alleen niet op in gaan. Ik lees het wel, maar ik ben mentaal niet echt in staat om er goed op te kunnen reageren. Niet dat ik psychotisch ofzo ben maar constant GHB gebruik doet wel wat met je natuurlijk haha. Ik ben soms niet eens in staat om een boodschappen te doen omdat ik als een kip zonder kop in de supermarkt loop. :tongueout: Wel een intressant stuk!

Verdere update:

Wat is GHB verslaving uitputtend! Ik ben constant bezig in m'n hoofd met 'wanneer kan ik m'n volgende portie pakken'. Het beheerst mijn hele leven op het moment. Daarnaast leef ik constant in een soort bubble, een waas, ik ben gewoon niet mezelf meer. Wat soms wel beangstigend kan zijn, maar ik dien het te accepteren. Het hoort nu eenmaal bij de situatie waar ik momenteel in zit, en nog maar eventjes volhouden!

Ook is het soms ook lastig om bezig te blijven, ik werk natuurlijk in de zorg dus ik kan niet werken op dit moment. Het is onverantwoordelijk om nu mensen te verzorgen, en ik kan niet de verantwoordelijkheid nemen over de cliënten.

Dus ik zit de aankomende 3 weken thuis.. Nu heb ik wel hobby's, zoals vissen en wandelen. Maar dit weer is zo verschrikkelijk, ik kan er al slecht tegen en nu ik GHB verslaafd ben lijk ik er al helemaal slecht tegen te kunnen. Ik val haast om als ik even buiten ben geweest joh, niet relaxed. Maar 3 weken thuis op de bank zitten is ook niets. Dus ja.. Hoe blijf ik bezig? Het huis is al enorm schoon en opgeruimd, dus daar ben ik voor nu ook wel klaar mee.

Ook de nachten zijn verschrikkelijk, tuurlijk rust is lekker. En rust heb ik nu hard nodig, aangezien weken lang gebroken slapen je niet in de koude kleren gaat zitten.
Maar m'n geheugen is zo fucked up, ik weet soms niet eens of ik geslapen heb ja of nee. Ook met m'n dosissen is dat kut, ik leg alle spuitjes klaar, ik leg een papiertje neer met een pen zodat ik m'n dosissen kan aftekenen en ik heb meerdere wekkers staan. Zo dek ik mezelf op meerdere vlakken in zodat ik zeker weet wat ik gebruik 's nachts en dat ik geen dosis mis.
Ook helpt m'n maat me daarmee, maar 's nachts ben ik toch echt een beetje op mezelf aangewezen. Ik kan niet verwachten dat hij elke 2 uur wakker wordt haha.

Al met al.. Het is echt vet uitputtend, vermoeiend, en zwaar. Maar ik leef dag voor dag, eerst vandaag maar door komen voor ik verder kijk. Die mindset gaat me door deze zware tijd heen slepen. Ook zijn er al zoveel mensen voor mij geweest die ook een periode hebben moeten doorstaan voor ze kliniek in konden gaan.

Wat ik soms ook niet begrijp, hoe the fuck kan iemand dit maanden lang of zelfs jaren volhouden? Ik heb het gevoel alsof ik nu al aan het einde van m'n latijn ben..

Update voor zover

Raver

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Bedankt voor je reactie. :) Zal het een beetje binnen de perken proberen te houden omdat dit Ravers topic is (sorry Raver). Maar algemene mindfulness is voor jou misschien piece of cake maar voor veel mensen nog iets relatiefs onbekends en vaags. De concepten van bewustwording etc. zijn duidelijk, maar hoe je het dan praktisch aanpakt is - vind ik - altijd wat minder vanzelfsprekend en niet echt to-the-point. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, het ‘jargon’ binnen de context van het spirituele wekt soms een bepaalde irritatieprikkel bij me op. Heb het nu trouwens niet over jou, meer in het algemeen.
Ik snap wat je bedoeld. Ik vergeet dat ook weleens omdat ik er wel heel erg mee bezig ben. Het is denk ik niet altijd zozeer dat het niet to-the-point is, maar dat over het hoofd gezien wordt waar naar verwezen wordt. Iemand die nog niet veel ervaring heeft met meditatie en mindfulness zal al gauw veel te moeilijk gaan denken over hoe deze "activiteiten" tot stand moeten komen, zelfs wanneer direct en to-the-point gezegd wordt dat je je aandacht puur op jezelf moet houden. Bewust zijn van het 'ik ben' gevoel. Iedereen kent het 'ik ben' gevoel, maar het verstand neemt daar niet genoegen mee. Het wil meer dan dat en accepteert niet dat het toch echt het simpele doodnormale 'ik ben' gevoel is waar men consistent bij moet blijven.

Ikzelf ben van plan om een cursus mindfulness te gaan volgen en ik denk ook dat iedereen die hier echt serieus wat mee wil dat het best kan doen, maar ja, wellicht dat er ook simpele huis- tuin- en keukenoefeningen of tips zijn die iedereen in principe zou kunnen toepassen, zonder enige kennis van het onderwerp.
Mede om bovengenoemde reden kan het erg nuttig zijn om zo'n cursus te doen en eventuele technieken te leren, maar het is niet nodig nee en zelfs altijd een omweg.

Ik vind het wel grappig dat je spiritualiteit ‘direct’ noemt wanneer je het tegenover conventionele therapieën plaatst. Ik begrijp dat het dat zou moeten zijn, d.w.z. vanuit de eigenlijke intentie ervan, want die is ongetwijfeld direct, maar naar mijn mening is dat dus juist vaak allesbehalve hoe overkomt doordat het onnodig complex wordt gebracht met een zweem van zweverigheid eromheen. Wat jammer is. Want de kern is niet zweverig, juist niet.
Ik snap dat het zo over kan komen, maar spiritualiteit is wel degelijk direct te noemen. Het proberen in detail te omschrijven van iets wat niet echt is te omschrijven is wat die zweem van zweverigheid creëert denk ik. Maar de spiritualiteit zelf - het bewust zijn van bewustzijn - is direct. Het vereist namelijk 0 stappen om tot stand te brengen en brengt directe heling tot stand zonder tussenkomst van taal en symboliek.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met manipulatie, want de oorspronkelijke gedachten ombuigen tot meer helpende gedachten zou je kunnen zien als een vorm van ontkenning, maar inderdaad - de vraag is hoe erg dat is als blijkt dat het werkt. Ik heb goede hoop op een rol van spiritualiteit binnen de psychologie en psychiatrie (mindfulness en meditatie hebben die in zekere zin al) maar ik zie het vooral voor me in combi met therapie en dan aangepast aan lekenniveau, niet perse in stappen maar wel zo praktisch en tastbaar mogelijk. Zeker als het gaat om verslaving. Ben benieuwd hoe dat er in de toekomst uit kan gaan zien.
Ik zie manipulatie ook niet per se als iets verkeerds. Manipulatie en controle zijn voor mij synoniemen voor(van?) elkaar. Door middel van de persoonlijke wil proberen we resultaten te bereiken. Op zich niks verkeerd mee. Maar spiritualiteit verschilt daar fundamenteel van, omdat spiritualiteit het opgeven/loslaten van die persoonlijke wil is. In bepaalde zin geef je er zelfs je verlangen om beter te worden mee op en gek genoeg zorgt dat ervoor dat je beter wordt. :wink: Maar de intentie moet oprecht zijn, anders werkt het niet. Diep van binnen kun je nooit tegen jezelf liegen.

Nou ik hou er ook over op hoor, want zo wordt het inderdaad een mooie kaping van Raver's topic... Als je wilt kan ik ons gesprek ook in een nieuw topic zetten roze olifant(?)

Techneut

Bewuste gebruiker
Echt verschrikkelijk om dit allemaal te lezen, Raver. Bij elke post die ik van je lees denk ik alleen maar ‘hoe kan je jezelf dit aandoen’. Al weet ik natuurlijk dat verslaving een bitch is en jij er momenteel niks aan kan doen, en het gewoon nodig hebt. Ik weet na dit topic wel één ding en dat is dat ik NOOIT ghb zal proberen. Ik voel me al verschrikkelijk down en bang om verslaafd te worden als ik af en toe een halve gram coke heb gehaald, laat staan dit.

Heb jij niet enorm het gevoel in ‘een andere wereld’ te leven en totaal afgesloten van de maatschappij? Zou me niet kunnen voorstellen dat je nog normaal kan functioneren als je 24/7 onder invloed bent. En ook het idee dat je al zo vaak bent teruggevallen in gebruik zou mij zeker radeloos maken voor de toekomst. Heb enorm respect voor het feit dat je ondanks alles toch nog positief weet te blijven.

Heel veel sterkte dude en ik zal je topic blijven volgen!

Raver

Badass junkie
Heb jij niet enorm het gevoel in ‘een andere wereld’ te leven en totaal afgesloten van de maatschappij? Zou me niet kunnen voorstellen dat je nog normaal kan functioneren als je 24/7 onder invloed bent. En ook het idee dat je al zo vaak bent teruggevallen in gebruik zou mij zeker radeloos maken voor de toekomst. Heb enorm respect voor het feit dat je ondanks alles toch nog positief weet te blijven.

Dat gevoel heb ik zeker, en dat komt omdat dat eigenlijk ook gewoon zo is. Er is maar 1 ding op dit moment wat me intresseert en dat is stabiel m'n GHB innemen en andere verplichtingen kan ik allemaal gewoon niet aan. Ik leef zoals ik al zei in een constante waas. Al hoewel ik me sinds ik stabiel ben op 4ml wel wat beter voel. Maar alsnog, gewoon 24/7 onder invloed voelt niet prettig. Het voelt zelfs ranzig.. Ook als je dat spul ruikt en proeft is het echt vet raar voor me om te beseffen dat ik het nodig heb om te kunnen functioneren..

Ik maak me ook wel 'n beetje zorgen over de gevolgen die het heeft voor m'n gezondheid. Ik bedoel volgens mij zit er vet veel zout en reststoffen in dat spul, en ik gebruik 48ml ervan elke 24u. Ik heb ook constante dorst, echt niet te geloven. Heeft ook wel deels met het weer te maken denk ik.. Maar teveel water drinken lijkt me ook weer niet de bedoeling..

En ja, ik moet wel positief blijven nu. Me tegen de situatie gaan verzetten heeft totaal geen zin. En m'n toekomst ja.. Daar hoef ik me vandaag even niet druk om te maken. Heb wel wat anders aan m'n hoofd. En ik draai in principe gewoon mee in de maatschappij als ik niet aan de GHB zit. Ik studeer nog, en heb een goede baan. Alleen ik hoop niet dat deze problematiek daar teveel invloed op gaat hebben. Maar dat is iets voor later.

Thanks voor je begrip, en idd blijf maar van dit helse middel af!

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik bouwde mijn verslavingen in het verleden af door over te schakelen op 'minder ingrijpende middelen'. GABA ontwenning is de meest brute hel die ik ooit heb mee gemaakt en de ontwenning was de voornaamste reden dat ik deze bleef gebruiken.

Nu is dit gevaarlijk advies, maar is het niet een idee om een paar kilo kratom in te slaan, twee zakken met formaat '00' of '000' capsules in huis te halen en proberen hier op over te schakelen? Als je 6 a 8 gram kratom weg werkt zul je zeker aanzienlijke effecten kunnen verwachten en wellicht op een gegeven moment volledig weg kunnen stappen van GABA agonisten die aanzienlijk ingrijpender zijn voor de gezondheid van het lichaam.

Een nuchter leven gaat er korte termijn toch niet inzitten en zonder surrogaat en GHB tot je beschikking gaat het toch niet lukken. Neem mijn reactie vooral met een korrel zout, ik probeer wat mee te denken maar ken je context totaal niet, voor hetzelfde geldt breng ik je gezondheid ernstig in gevaar wat ik niet op mijn geweten wil hebben.

Dissociatieven (vooral MXE) hebben mij in het verleden ook geholpen om van meer ingrijpende verslavingen af te stappen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat dit ook niet voor iedereen een ideale optie is. Dissociatieven nemen voor mij in ieder geval in sterke mate de fysieke pijn van opioide ontwenning weg. GABA ontwenning is echter meer mentaal van aard natuurlijk, maar toch.

Raver

Badass junkie
@Jmths

Thanks voor je bericht.

Ik heb geen enkele ervaring met Kratom.. En ik ga naar een detox over 3 weken. Ik zie geen rede om mezelf nu extra uit balans te gaan brengen door een onverantwoordelijke stoppoging. Daarnaast is GHB niet alleen GABA ontwenning, glutamaat speelt er ook een rol in geloof ik. Het is nogal complex.

Daarnaast ben ik nu stabiel op 4ml, het is zwaar maar ik heb het gevoel dat ik het wel ga redden tot 14 augustus.

Raver

Badass junkie
De nachten zijn echt het kutste!

Ik weet gewoon niet of ik nou goed, of kut geslapen heb tussen m'n doseringen door. GHB tast je geheugen echt bizar aan volgens mij, ik heb wel al m'n doseringen ingenomen en afgetekend maar kan me er helemaal niks van herrineren. Dat is wel beangstigend, ik neem aan dat ik gewoon geslapen heb hoor.

Maar dat maakt de nacht en ochtend extra verwarrend :tongueout:

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
glutamaat speelt er ook een rol in geloof ik.
Glutamaat is een van de meest voorkomende neurotransmitters in het lichaam en heeft als functie voornamelijk een versterkend effecten op andere signaaloverdrachten. Wanneer je GABA agonisten tot je neemt zal dit dus ook automatisch effect hebben op glutamaat aangezien deze een 'tegenovergesteld' dempend effect hebben.
Het is nogal complex.
Je ontregelt je lichaam gewoon enorm, je gaat er volledig kapot aan, en je blijft het gebruiken om een of andere reden. Ik weet niet hoe complex het is, maar wel een beetje hoe intens het is. Ik denk niet dat ik je iets kwalijk kan nemen. Als je het al voor een ander persoon doet zal het sowieso niet lukken.

GHB (en 'gabapentanoiden') hebben de meest dodelijke ontwenningsverschijnselen zover bekend en hakken er eveneens mentaal enorm hard in. Mijn docent psychopharmaca heeft mijn persoonlijk nog eens gewaarschuwd voor de letterlijk fysieke veranderingen die GABA agonisten kunnen aanbrengen en wees mij extra op de risico's van gebruik hiervan.

Ik heb nog nooit in persoonlijke kring mee gemaakt dat mensen zichzelf van kant maken tijdens ontwenning van opioiden, hetzelfde kan ik niet zeggen over ontwenning van GABA agonisten. Toen ik vrij heftig van de Flunitrazolam en Flubromazolam aan het ontwennen was had ik voor mijzelf besloten dat alle middelen gerechtvaardigd zijn in welke mate dan ook zolang ik maar van de GABA agonisten af kwam. Achteraf gezien denk ik niet dat dit een verkeerd besluit is geweest zelfs toen ik potente opioiden gebruikte om door de GABA ontwenning heen te komen. Een realisatie die er voor mij hard in sloeg het moment dat ik mensen aan GABA agonisten zag dood gaan.

Dat was echter mijn ervaring en mijn context, ik vind het gewoon de grootste kankerrommel die er is. Het feit alleen al dat ik GABA agonisten voornamelijk maar bleef gebruiken om de ontwenning af te houden en geen eens vanwege de recreatieve effecten is voor mijn gevoel simpelweg verbijsterend. Om ethische redenen kan ik het eigenlijk niet zeggen maar ik denk oprecht dat mensen beter af zijn met opioidengebruik.
De nachten zijn echt het kutste!
Ik legde mijzelf plat door hasj te vapen, kratom te gebruiken en (vooral) antagonisten/Mitrazepine ('anti psychotica / anti epileptica, etc) te gebruiken. Ik gooide er zelfs melatonine 5HTP en weet ik wat in, alles dat maar een beetje kon helpen (en zelfs dan sliep ik belabberd mocht ik al überhaupt in slaap kunnen vallen). Maar ik accepteerde ook regelmatig dat ik gehele nachten niet zou kunnen slapen. Tijdens mijn laatste heftige Flubromazolam ontwenning had ik letterlijk 3-4 nachten geheel niet geslapen en zelfs daarna was de kwaliteit van slaap nog altijd ronduit belabberd. Het constante gevoel van enorme vermoeidheid en tegelijkertijd geheel geen ontspanning kunnen ervaren is letterlijk en figuurlijk om gestoord van te worden.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
@Jmths

Intressante tekst. Kort gezegd, GHB ontwenning is gewoon klote.

Gelukkig merk ik er vrij weinig van als ik stabiel doseer. 3 weken vanaf vandaag nog tot ik in een veilige omgeving kan afbouwen met professionele begeleiding. Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden. En dan is die fles wel heel dichtbij. In een detox moet je er doorheen, en dan kan ik die knop wel omzetten. En geeft de professionaliteit om me heen me enorm veel rust. Aangezien ik écht bij het minste of geringste al in paniek kan raken. En in paniek raak ik wanhopig, en in wanhoop is terugval ook heel dichtbij als je thuis afkickt.

Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.

Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld. Maar ik heb hier geen ervaring mee.. Heb 1 keer een binch kunnen stoppen met benzo's maar die zijn nu echt meer functioneel. Aangezien ik al 6 maanden diazepam slik. Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen. Er zijn zat casussen online te vinden waar duidelijk naar voren komt dat hoge doseringen benzos niet werkte bij een GHB afkick en GHB delier. Bron: Casus GHB delier Googelen.

Maar ik functioneer met 4ml GHB strikt om de 2 uur nu goed genoeg om het veilig tot de detox te redden. Dus waarom nu onveilig doen.

Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.

Raver

Coffeecup

Belezen gebruiker
Gelukkig is het mij met diazepam een paar keer prima gelukt. Maar ik ben mij er heel goed van bewust dat deze bij een volgende terugval ook geen baat meer kunnen hebben. Ik heb begin mei nog g gebruikt. Nu bijna drie maanden clean. Op die 2,5 Mg diazepam na. Ik geef me een week of twee om hier helemaal vanaf te zijn. Wel bang voor wat ik kan verwachten. Ik hoop dat het meevalt

Succes vandaag, die hitte lijkt me ook slopend met g afhankelijkheid tezamen

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden.
Voor mij (en waarschijnlijk de meesten) hetzelfde, op dat moment stap ik dus over naar een minder ingrijpend middel, zelfs als dat betekend dat mijn middelengebruik cumulatief tijdelijk omhoog gaat. De kratom is gewoon puur zodat ik in ieder geval op iets kan terug vallen, al is het een gigantische dosis zonder dat ik het probleem weer groter maak.
Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.
Het ding is een beetje dat je waarschijnlijk op de korte termijn niet zonder de fysieke en mentale steun van een middel door het leven gaat kunnen, ofwel volledig nuchter. GHB is zeer intens en instabiel qua plateau van effecten waardoor je al snel terug valt naar een dieptepunt tijdens het afbouwen.
Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld.
Er is nog altijd zeer weinig concrete informatie rond Gabapentanoiden maar deze middelen hebben allemaal een sterk gelijkende molecuulstructuur en werkingsmechanisme. Namelijk 'GABA B' (en voor Phenibut in ieder geval en vermoedelijk ook andere Gabapentanoiden eveneens 'GABA A' activiteit op hogere doseringen). En daarnaast atypische dopamine activiteit. Even plat uitgelegd maar om mijn punt te maken, ze komen in grote mate sterk overeen.

Het voornaamste verschil met GHB is dat de alternatieven die je nu noemt is de opkomst snelheid van effecten, piek en duratie. Van Phenibut, Pregabaline en Baclofen weet ik uit ervaring dat de effecten sterk gelijkend zijn en de ontwenning hiervan net als die van GHB eveneens waarschijnlijk nog altijd heftiger is dan die van benzodiazepines, enorm intens in ieder geval. Dit komt naar mijns inzien ook sterk overeen met wat er online zoal over te vinden valt. Van wat ik mee pikte willen de meeste huisartsen geen Baclofen voorschrijven omdat dit toch niets oplost en enkel toevoegt aan de voorraad.

Tenzij jij in staat bent je eigen stash weg te gooien en in staat bent je braaf te houden aan het afbouwschema met de door huisarts voorziene Pregabaline of Baclofen hebben deze opties waarschijnlijk nul toegevoegde waarde voor jou. En om eerlijk te zijn, gezien je verleden betwijfel ik zeer sterk dat een huisarts bereid zal wezen je een gabapentanoide alternatief voor te schrijven. Je bent namelijk al dermate vaak terug gevallen in je gebruik ondanks geboden hulp dat er reden is om aan te nemen dat je om welke reden dan ook onvoldoende gemotiveerd bent te stoppen.

Phenibut heeft voor sommige mensen geholpen bij het stoppen met GHB maar het ding is, als je daarmee de controle verliest tijdens het afbouwen zit je letterlijk al snel vast aan een afbouwschema van een jaar wat zich meestal realistisch gezien vertaalt naar dat je voor de rest van je leven gevangen zult blijven in deze verslaving. Diazepam en andere lang werkende benzos hebben ditzelfde lange termijn risico, maar in mindere mate natuurlijk.

Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen.
Helemaal niets gaat helpen tegen GHB ontwenningsverschijnselen omdat het simpelweg de meest intense ontwenningsverschijnselen zijn die er bestaan.
Dus waarom nu onveilig doen.
Omdat je wilt stoppen en omdat je in je eigen omgeving blijkbaar standaard terug valt.
Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.
Als jij niet in staat bent slapeloze nachten en doodsangsten als gevolg van ontwenning te accepteren dan sta je bij voorbaat al kansloos. Ik weet hoe belachelijk intens ontwenning kan wezen. Frequent GHB gebruik naast frequent benzodiazepine gebruik is waarschijnlijk zelfs nog wel een stukje heftiger dan dat ik ooit heb mee gemaakt.

Vanwege persoonlijke associaties kan ik je waarschijnlijk geen fatsoenlijke reactie geven, zal ik wellicht een overdreven en over geëmotioneerde reactie geven zelfs. Als je mee maakt hoe intelligente integere mensen in instinct gedreven dieren kunnen veranderen waarbij rationaliteit door lijden op momenten volledig lijkt te verdwijnen doet dat iets met je.

Je gebruikt nu al langere tijd benzodiazepines en GHB naast elkaar, daarnaast krijg je begeleiding en tegelijkertijd geef je aan dat je de situatie liever stabiel houdt. Dat je liever stopt in een detox omdat het dan moet van een ander. Het gaat alleen lukken als jij jezelf er uit eigen kracht toe kunt zetten, krom gezegd 'het echt willen', en natuurlijk wil je dat ook echt maar de lijn tussen instinct, lijden en rationaliteit is nou eenmaal niet zo rigide.

De ontwenning gaat een hel wezen, maar dan ook echt een hel wezen. Maar doe je het niet zul je voorgoed op hetzelfde punt in je leven blijven als dat je nu zit, zolang je dat kunt volhouden. Verslaving komt nooit alleen, ik hoop dat je hetgeen waarmee je ongetwijfeld geconfronteerd gaat worden een plaats gaat kunnen geven. Pijn is relatief en tijdelijk, ik hoop dat er nog dingen zijn in je leven die het de moeite waard maken.

De eerste logische stap lijkt mij GHB uit het systeem werken, naar een zo laag mogelijk punt afbouwen. Alles uit huis, contactgegevens verwijderen, ieder mogelijk contact met GHB vermijden. De eerste dagen zonder GHB alle middelen er overheen om de zwaarste klap te verzachten. Vervang je GHB gebruik met welk middel in welke dosering dan ook, maakt niet uit wat. Het stoppen met GHB zou op dit moment je absolute prioriteit moeten wezen en al het andere aan de kant schuiven, gezien je huidige middelengebruik kun je toch niet meer (verantwoord) constructief functioneren. Mocht het je niet lukken om binnen bepaalde tijd te stoppen met GHB gebruik vrees ik oprecht voor je leven.

1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.

Raver

Badass junkie
1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.

Ik doe het toch liever met professionele begeleiding.. Ik ga geen risico's lopen als ik over minder dan 3 weken naar een detox ga nogmaals. Ik functioneer redelijk ok op 4ml, ik zie geen rede mezelf nu te gaan kwellen. Waarom zou ik? Dan ga ik liever nog even zo door dan dat ik zo'n stoppoging moet gaan doen. Ik denk dat de kans op terugval 10x zo groot is dan dat ik het in een veilige omgeving afbouw. Daar kan ik me ook beter voorbereiden op een veilige thuiskomst. Contacten verbreken etc.

GHB afkick kan vet gevaarlijk zijn.. Hoge doseringen benzos werken misschien tegen een insult, maar hoe ga je dat mogelijke delier zelf behandelen dan? Ik volg veel liever de aanwijzingen op van m'n verslavingsarts.

Schrik toch wel een beetje van je bericht als ik eerlijk mag zijn. Wat is precies je bedoeling? Ik moet nu maar stoppen ofzo? Terwijl je zelf duidelijk aangeeft dat GHB de heftigste ontwenning geeft die we maar kennen?

Thanks voor je bericht, maar nogmaals. Ik ga naar een detox. :wink:

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Vanacht m'n dosis van 01 00 gemist. Ik werd om 02 00 wakker met behoorlijke afkick. Dat wordt echt met de dosis erger, waar ik anderhalve week geleden na 3,5u wakker werd zonder heftige afkick was het vanacht wel anders en dat na een kortere periode zonder GHB.

Mentaal fucking verward, trillen/beven, zweten, stijve spieren, hoge hartslag bah. Ik heb hier als ik stabiel doseer geen last van gelukkig. Zodra je het moet nemen is de lol er wel vanaf.

Om 02 00 gewoon 4ml gepakt en daarna om 03 00 weer volgens m'n schema. 05 00 07 00 etc etc.

Gelukkig heb ik vandaag weinig last van die misser van vanacht, maar het is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik sliep letterlijk door de wekker heen, chronische vermoeidheid.

Raver

Raver

Badass junkie
Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.

Nee stoppen met GHB is geen risico op destabilisatie zeker?

Daarnaast noem je epileptische aanvallen als mogelijke doodsoorzaak. Dat is niet eens het grootste probleem.

What about cardiovasculaire problemen? En hoe te dealen met een GHB-delier? Antipsychotica werken niet bij een GHB-delier! GHB-delier is echt niet zomaar wat, het kan weken aanhouden en uiteindelijk zal het ook lijden tot levensgevaarlijke somatische symptomen. Er zijn mensen overleden aan een GHB-delier. Extreem hoge doseringen benzodiazepines en andere medicijnen (Lorazepam 25mg, Oxazepam 175mg, 10mg Haldol) waren niet effectief.

Ik ben echt geshockeerd van je post man, je raad echt iets levensgevaarlijks aan gewoon.
Google eens: Casus GHB-delier en je zult zelf lezen dat dit niet zomaar een advies is.
Eerder een levensgevaarlijk advies! :wink:

Ik ben een zeer gevoelig persoon, angststoornissen, PTSS, depressies. Ik ga me niet wagen aan al die middelen waar ik uberhaupt bijna niets van heb liggen. En ook niet wil hebben liggen.

Je kunt het goed bedoelen maar ik vind het echt bizar onverantwoord. Ik ben nu eenmaal verslaafd aan GHB, m'n hersenen en lichaam hebben het nodig om te kunnen functioneren. En zolang ik dat blijf doen red ik die kleine 3 weekjes tot de detox gemakkelijk.

Waarom? Echt waarom zou ik nu zo'n onverantwoordelijke stoppoging doen? Die trouwens tegen alle regels in gaat van m'n geleerde verslavingsarts gespecialiseerd in GHB verslaving.

Ook het stukje: 'ik vrees anders voor je leven', nee dan moet ik vooral jou advies nu gaan opvolgen. Echt ik kan er niet bij, hoe 'goed' je het ook bedoelt. Ik wou er eerst niet teveel op in gaan maar toch besloten dat te doen.

Raver

Laatst bewerkt:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Raver

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik heb Jmths ontmoet op de meeting, en de beste man is de grootste expert op drugsgebied die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou hem zeker niet als ondeskundige wegzetten, die weet echt waarover hij het heeft.

Raver

Badass junkie
@Raver

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik heb Jmths ontmoet op de meeting, en de beste man is de grootste expert op drugsgebied die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou hem zeker niet als ondeskundige wegzetten, die weet echt waarover hij het heeft.

Vrij deskundig over GHB ook blijkbaar. Ik ben ook niet iemand die uit een ei komt als het over drugs gaat. En heb door m'n studie echt wel de nodige kennis van somatische en psychische risico's. Daarnaast ben ik hier de gene die weet wat het beste voor me is.

Ik zeg niets verkeerds, ik schrik gewoon enorm van zijn goedbedoelde adviezen. Zet hem niet weg als ondeskundige, lees duidelijk terug in zijn berichten dat hij weet waar hij het over heeft. Maar het gaat mij om zijn advies, en dan kan je de koning zijn voor mijn part, maar ik vind het onverantwoord.

Raver

Bovenaan