@Raver
Weet je al wat je gaat doen als je ontslagen wordt uit de kliniek?
Ik bedoel, helemaal stoppen met drugs of toch niet? (Dan bedoel ik andere drugs als GHB en benzo's want lijkt me duidelijk dat je daar echt helemaal klaar mee bent)
Ik ben wel benieuwd hoe jij je toekomst ziet op dat gebied.
Intressante vraag.
Ik zal in maart weer helemaal op vrije voeten staan. Ik wordt eind oktober ontslagen uit deze kliniek en dan zal ik voor 12 of 20 weken een nabehandeling gaan volgen in een andere kliniek. De eerste 10 of 6 weken zullen helemaal intern zijn, en daarna zal ik vrijheden gaan krijgen. Om thuis te gaan oefenen.
Hoe ik de toekomst zie op het gebied van middelen is vrij simpel. Ik wil me volledig gaan weerhouden van elk middel. Dus ook geen alcohol en wiet. Ik heb na de talloze keren wel geleerd dat ik te verslavingsgevoelig ben om me uberhaüpt nog te gaan wagen aan drugs.
Al m'n GHB terugvallen begonnen niet met GHB maar begonnen met het gebruiken van alcohol en wiet. Eerst sla ik volledig door in die middelen voor ik me durf te wagen aan GHB. Ik zal mezelf voor de gek houden als ik zeg dat ik wel recreatief zal kunnen gebruiken. Want dat is gewoon niet zo, ik kan niet recreatief gebruiken. En ik wil het ook niet meer, acceptatie dat het niet meer kan is misschien wel het belangrijkste van allemaal.
Hoe ik het lange clean zijn wil bereiken is ook vrij simpel, doen wat ik geleerd heb in de 12 stappen kliniek. Daarnaast zal ik me weer gaan focussen op het volgen van 12 stappen meetings (Narcotics Anonymous, Cocaine Anonymous). Het daarbij behorende '
programma' gaan volgen. En dag voor dag leren leven,
vandaag gebruik ik
niet, en morgen zie ik het wel. Op die manier leven werkt voor mij heel goed. Ik heb een cleantijd van 1,5jr weten te bereiken toen ik goed werkte aan het '
programma'. Het '
programma' staat voor meerdere dingen zoals; het schrijven van de 12 stappen, bellen met mede addicts, bellen met m'n '
sponsor' en de 12 stappen met hem bespreken, bijwonen van meetings, het doen van service op meetings, dag voor dag leven en het allerbelangrijkste..
Niet die
eerste drug pakken. Ik geloof er echt in dat 1 teveel is en 1000 nooit genoeg.. Want wat is er bijvoorbeeld leuk aan 1 biertje? Of 1 jointje? Of 1 dosis GHB? Bij mij is het meteen volgas doorgaan tot alles op is of daarna nog meer halen. Ondanks alle ellende die ik gehad heb door verslaving. Dat telt dan gewoon niet meer. Ik ben dan kortgezegd '
machteloos' tegenover mezelf of de verslaving.
Verslaving is voor mij meer dan een gewoonte, ik aanschouw het als een ziekte. Een ziekte waar ik in gebruik moeilijk vanaf kan komen, maar wanneer ik clean ben en blijf kan ik er goed mee leven.
Ik zeg niet; 'ik gebruik nooit meer!' , want dan wordt ik gek. Maar ik hou het klein, dag voor dag.. En als je dat maar lang genoeg volhoud wordt het een manier van leven. En dan kun je mooie dingen bereiken. Cleantijden van meerdere jaren (3jr, 5jr, 7jr, 10jr, 15jr, 21jr, 32jr) heb ik allemaal gezien op meetings. En die mensen waren allemaal net zo naar de klote als mij op hun eigen manier in gebruik.
Denk dat ik heb wel duidelijk heb uitgelegd zo.
Edit;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Twaalfstappenprogramma
Het programma is spiritueel, en soms het is niet voor elke verslaafde werkzaam. Het moet je wel liggen vind ik.
Raver.