Drugs en autorijden etc

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hallo, even een vraagje ter interesse. Als ik zelf bijvoorbeeld naar een festival ga en drugs neem (2x per jaar en met xtc) zorg ik altijd dat ik niet hoef auto te rijden of op een andere manier gemotoriseerd aan het verkeer hoef deel te nemen. En alcohol drink ik sowieso zelden en als ik dus nog moet rijden drink ik 0,0. Ik weet dat je best 2 drankjes kunt nemen in principe maar ik zelf doe dat niet. Niet alleen omdat mijn rijbewijs mijn brood is maar ook uit morele overweging. Ik regel dan een slaapplek of ik neem een taxi. Af en toe gaat er iemand mee die echt 100% nuchter blijft en dan rijd diegene. En als je op een festival terrein zoals bijvoorbeeld Dance Valley loopt, zie je dat echt het gross van de bezoekers flink aan de drugs of alcohol zit. Prima want dat doe ik ook!
Maar aan het eind van het festival zijn zo goed als alle auto's van het parkeerterrein verdwenen. Dat betekend dus helaas dat er veel mensen onder invloed (van wat dan ook) achter het stuur kruipen. Vaak onder het mom van: ik voel me weer nuchter hoor of ik doe t zo vaak, ik rijd echt beter met wat op. Klinklare onzin natuurlijk, dat weet iedereen denk ik wel. En toch gebeurd het vaak.
Ik vroeg mij af wat jullie mening daar over is en of jullie zelf wel eens onder invloed achter het stuur stappen. En wat je dan gebruikt en hoeveel.

Narayani

Bewuste gebruiker
Ik kruip zelf nooit achter het stuur onder invloed. Eén keer ben ik aangeschoten met de auto een pakje sigaretten gaan halen bij het tankstation een paar straten verder en had achteraf spijt. Het ging prima maar ik vind het gewoon arelaxed. Ik kies ervoor het niet (meer) te doen, als ik ooit met de auto naar een festival zou gaan blijf ik lekker nuchter. Maar dat is tevens de reden dat ik voor het ov kies :beer: Het is een ander verhaal als je 1 biertje drinkt en 2 uur later gaat rijden bijvoorbeeld. Maar na een avondje aan de pillen kan ik weliswaar weer een beetje ontnuchterd zijn als ik op tijd stop, mijn zicht en concentratievermogen zijn ronduit slecht, dat weet ik van mezelf en is voor mij voldoende reden om het niet te doen
Mijn mening is dat je een flapdrol bent als je wel gaat rijden met iets op na een feest. Je kan nog zo denken dat je prima kan rijden maar je kent de risico's en neemt ze toch, en dat kan ik moeilijk respecteren. Je brengt het leven van je medepassagiers en -weggebruikers in gevaar, dat is het niet waard imo.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Goed om te horen. Ik denk wel dat er hier vooral of alleen posts komen van mensen die nuchter rijden. Want veel mensen die wel onder invloed rijden zullen dat niet toegeven, omdat ze zelf weten dat het fout is en er ook slecht tegenaan gekeken wordt. Dus net wat jij zegt: je bent dat een flapdrol! En ik vind dat je dan moedwillig er voor kiest het risico te nemen om iemand anders iets aan te doen of erger.

Fool

Badass junkie
Ik moet toegeven dat ik wel eens onder invloed van een kleine hoeveelheid pep gereden heb, vooral lokale afstanden en ook op erg rustige plekken. Niet dat ik er trots op ben, maar als ik toevallig licht onder invloed ben en de situatie zou weer zoiets vereisen zou ik dat denk ik wel weer doen. Langere afstanden, drukkere plekken of andere drugs/alcohol zou ik sowieso niet aandurven.

Skirre

Bewuste gebruiker
Als ik bob drink ik aan het begin van de avond altijd een biertje mee, die is 4 uur later echt wel verwerkt. Als ik op een normaal weekend (geen festival of speciaal feest) speed gebruik is het vaak puur en alleen functioneel om een beetje wakker te blijven. Elke zaterdag moet ik om 5 uur opstaan om te werken en smiddags heb ik geen tijd om even op bed te gaan liggen. Ook als ik bob doe ik dit maar hoewel ik weet dat dit niet goed is; hoeveel beter is het om moe te gaan rijden? Ik heb na speed tenminste wel het idee dat ik meer meekrijg dan dat ik doodmoe ga rijden.
De hoeveelheid pep die ik dan op heb ik trouwens wel maar 1 kleine sleutelpunt die ik direct pak als we binnen zijn rond 11 uur, dat rechtvaardigt het een klein beetje :flushed:

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik heb een keer met pep op na een feestje terug gereden. Voelde me niet echt op mijn gemak en denk niet dat ik het snel weer zou doen. Met (iets te veel) alcohol is ook 1 of 2 keer voorgekomen

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Skirre zei:
Als ik bob drink ik aan het begin van de avond altijd een biertje mee, die is 4 uur later echt wel verwerkt. Als ik op een normaal weekend (geen festival of speciaal feest) speed gebruik is het vaak puur en alleen functioneel om een beetje wakker te blijven. Elke zaterdag moet ik om 5 uur opstaan om te werken en smiddags heb ik geen tijd om even op bed te gaan liggen. Ook als ik bob doe ik dit maar hoewel ik weet dat dit niet goed is; hoeveel beter is het om moe te gaan rijden? Ik heb na speed tenminste wel het idee dat ik meer meekrijg dan dat ik doodmoe ga rijden.
De hoeveelheid pep die ik dan op heb ik trouwens wel maar 1 kleine sleutelpunt die ik direct pak als we binnen zijn rond 11 uur, dat rechtvaardigt het een klein beetje :flushed:

Ik denk dat jij de definitie van BOB niet begrijpt. Een BOB blijft nuchter... Dus helaas niet door voor de koelkast. :wave:

Skirre

Bewuste gebruiker
Bob drinkt geen alcohol. Dat doe ik dus helaas ook dus bob ik alsnog niet maarja. Laten we het erop houden dat ik rijd :tongueout:

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Vroeger eigenlijk vaak onder invloed van pep/coke gereden omdat ik persoonlijk niet vindt dat het je rijstijl heel erg beïnvloed. Coke wel iets meer dan speed.
Een reden daarvoor was dat je uiterlijk niet aan mij kunt zien of ik onder invloed ben of niet, dus de kans om gepakt te worden is dan ook redelijk klein :wink:

Onder invloed van XTC zou ik wel nooit rijden :)

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Tuurlijk heeft het invloed, gewoon met beide voetjes op de grond blijven en niets overmoedig doen :wink:
Gewoon rijden zoals je altijd rijd & in je achterhoofd houden dat je onder invloed bent :)
Dus als je rustig rijd en je hebt een snellere reactiesnelheid door coke/speed dan lijkt het mij niet zo heel gevaarlijk.

Maar is ondertussen ben ik al een hele tijd gestopt met drugs :wink:
Hoofdstuk is zo goed als afgesloten

Skirre

Bewuste gebruiker
Ik rijd op de weg naar de club waar we meestal naartoe gaan +/- 80km per uur waar het advies grotendeels 60 is ivm krappe bochten maar op de terugweg betrap ik mezelf er wel eens op dat ik dan juist wel 60 rijd. Ik let juist een stuk beter op na een kleine hoeveelheid pep en rijd ook rustiger omdat ik weet dat ik anders overmoedig raak.
Met XTC op zou ik trouwens nooit gaan rijden, in de roes is elke boom te mooi om geen aandacht te geven en kan ik sowieso m'n concentratie niet op de weg houden. En als het uitgewerkt is ben ik een wrak en is m'n focus ook niet al te best.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Skirre zei:
Dat rechtvaardigt het helemaal niet hoor :wink: Drugs op is drugs op. Daarnaast: 'moet ik dan moe gaan rijden?' - nee! Want je moet er met je hoofd bij zijn om te rijden, dat betekent dat als je ziek of erg moe bent je ook niet mag rijden. Dus als je kapot bent van je werk, moet je bij je vrienden aangeven dat je niet kan bobben..

Skirre

Bewuste gebruiker
ZERO- zei:
Dat rechtvaardigt het helemaal niet hoor :wink: Drugs op is drugs op. Daarnaast: 'moet ik dan moe gaan rijden?' - nee! Want je moet er met je hoofd bij zijn om te rijden, dat betekent dat als je ziek of erg moe bent je ook niet mag rijden. Dus als je kapot bent van je werk, moet je bij je vrienden aangeven dat je niet kan bobben..

Ik snap dat het fout is maar ik vraag ook altijd of ze het erg vinden maar moe rijden vind ik een beetje eng aangezien een vriend van me een keer in slaap is gevallen achter het stuur en zn zus net optijd aan het stuur kon trekken om hem wakker te maken. En niet opstap is ook zo lullih eerlijkgezegd :/
Ik rij juist vaker als ik een beetje moe bent want anders lig ik na 5 pils plat.

Je hebt wel gelijk maar dan rijd ik toch echt liever met een klein beetje pep op dan moe hoewel dit natuurlijk ook geen echte oplossing is. Dat ik met pep op rij is ongeveer 1 op de 6 of 7 keer als we naar een club gaan.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
De beste oplossing denk ik dan is om helemaal niet te rijden. Je hoeft niet te rijden toch. Het is ook niet verplicht om uit te gaan of naar een festival. Ik zeg dus niet dat je dan maar nooit weg moet gaan maar je maakt nog steeds zelf de keuze om onder invloed te gaan rijden, wat de omstandigheden ook zijn.
Wat Zero zegt klopt dus.
En ik denk dat jou vienden het natuurlijk niet erg vinden dat je rijd als je moe bent, anders moeten ze iets anders regelen om er te komen. Maar jij als chauffeur bent wel verantwoordelijk voor al je passagiers. Dus zou je juist niet moeten rijden onder invloed of heel moe. Als je een ongeluk zou krijgen (de meesten denken alleen aan de boete) ben je nergens voor verzekerd en word jij aansprakelijk gesteld voor al het letsel en schade van alle betrokkenen. Het is zelfs zo dat stel dat jij zelf zwaar gewond bent, jou verzekering moeilijk kan gaan doen met de medische rekeningen. Ritje ambulance en avondje EH kost al meer als een normaal maandsalaris. En als het goed fout is, zit je de rest van je leven in de schuldsarnering. Ook als jij niet de officiële schuldige van het ongeval bent. Dus ook als een malloot van links door rijd bijvoorbeeld.

Toegevoegd: en je bent bij aanhouding en vermoeden van onder invloed zijn, met of zonder ongeluk, wettelijk verplicht mee te werken aan een speeksel of bloedtest. Weiger je dat, dan wordt je sowieso schuldig bevonden.

Narayani

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
De beste oplossing denk ik dan is om helemaal niet te rijden. Je hoeft niet te rijden toch. Het is ook niet verplicht om uit te gaan of naar een festival. Ik zeg dus niet dat je dan maar nooit weg moet gaan maar je maakt nog steeds zelf de keuze om onder invloed te gaan rijden, wat de omstandigheden ook zijn.
Wat Zero zegt klopt dus.
En ik denk dat jou vienden het natuurlijk niet erg vinden dat je rijd als je moe bent, anders moeten ze iets anders regelen om er te komen. Maar jij als chauffeur bent wel verantwoordelijk voor al je passagiers. Dus zou je juist niet moeten rijden onder invloed of heel moe. Als je een ongeluk zou krijgen (de meesten denken alleen aan de boete) ben je nergens voor verzekerd en word jij aansprakelijk gesteld voor al het letsel en schade van alle betrokkenen. Het is zelfs zo dat stel dat jij zelf zwaar gewond bent, jou verzekering moeilijk kan gaan doen met de medische rekeningen. Ritje ambulance en avondje EH kost al meer als een normaal maandsalaris. En als het goed fout is, zit je de rest van je leven in de schuldsarnering. Ook als jij niet de officiële schuldige van het ongeval bent. Dus ook als een malloot van links door rijd bijvoorbeeld.

Amen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Skirre zei:
ZERO- zei:
Je hebt wel gelijk maar dan rijd ik toch echt liever met een klein beetje pep op dan moe.
Ik zei dan ook dat je niet moet rijden als je moe bent. Oftewel: als je gaat rijden moet je ervoor zorgen dat je je goed voelt. Neem een powernap of whatever. Moe gaan rijden is inderdaad ook gevaarlijk, maar met drugs op rijden is echt geen verbetering daarop.

OT: Ik was vorig jaar op een festival waar een kennis van een vriendin aan mij vertelde dat hij moest rijden. Dus zei ik 'oh jammer, dan kun je niks gebruiken' (wij hadden wel allemaal wat gedaan) en daarop zei hij 'oh maar ik heb wel wat op hoor'. Wtf? Die vriendin van mij kende hem verder ook niet heel goed en had bij haar vrienden (wat ook zijn vrienden waren) gepolst van, weten jullie dat hij nog moet rijden en dit is niet zo verstandig etc, maar die leken er allemaal niet zo om te geven. Ik kende hem niet en zij ook niet goed genoeg om daar iets van te zeggen..

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
ZERO
OT: Ik was vorig jaar op een festival waar een kennis van een vriendin aan mij vertelde dat hij moest rijden. Dus zei ik 'oh jammer, dan kun je niks gebruiken' (wij hadden wel allemaal wat gedaan) en daarop zei hij 'oh maar ik heb wel wat op hoor'. Wtf? Die vriendin van mij kende hem verder ook niet heel goed en had bij haar vrienden (wat ook zijn vrienden waren) gepolst van, weten jullie dat hij nog moet rijden en dit is niet zo verstandig etc, maar die leken er allemaal niet zo om te geven. Ik kende hem niet en zij ook niet goed genoeg om daar iets van te zeggen..

En iedereen is zeker gewoon ingestapt en mee gereden....?

Skirre

Bewuste gebruiker
Ik begrijp de kritiek volledig maar de hoeveelheid pep die ik hier opheb zorgt er echt alleen maar voor dat ik weer een beetje wakker wordt. Slechte zaak alsnog maar dit doe ik dan ook alleen maar naar een club die een klein kwartiertje rijden van mijn huis is. Als ik rijd naar een festival of een andere club drink ik alleen m'n biertje mee op het begin, geen andere drugs.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dunnetjess33 zei:
En iedereen is zeker gewoon ingestapt en mee gereden....?
Nee de rest van die vrienden waren met de fiets, volgens mij was hij alleen met de auto.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb één keer dronken gereden en daar ben ik niet trots op. Welliswaar slechts een paar straten door de polder, maar dat maakt verder niet uit. Gelukkig heb ik daarvan geleerd en doe ik dat absoluut nooit meer.

Heb ook wel vaker stoned gereden, wel als het al aan het uitwerken was dus niet apestoned. Ook dat doe ik niet meer want dat doet ook zéker wat met je rijvaardigheid.

Verder andere drugs rijd ik ook niet mee. Ik rijd wel eens als drugs is uitgewerkt maar dan wil ik ook dat het écht is uitgewerkt. Afgelopen weekend had ik bijvoorbeeld een beetje pep begin van de middag en nog een puntje keta. Ik ben pas zo'n 10-12 uur later gaan rijden. Ik wacht dus tot het echt zeker is uitgewerkt.

Het enige waar ik me wel eens schuldig aan maak is moe rijden... Ook niet verstandig maar vanwege lichamelijke condities ben ik vaak moe en ik kan mezelf vaak niet motiveren om op onverwachte momenten een powernap te moeten doen en nóg later thuis te zijn.

Ik kan er nooit goed tegen als mensen zeggen dat ze met pep of coke op beter gaan rijden. Er is uit onderzoeken gebleken dat het niet zo is.

Albedo

Wijs gebruiker
In het filmpje zie je ook valium. Slik je die in retard vorm dan blijft het langer in je bloed en je moet er steeds meer van nemen vanwege tolerantie. Ik weet zeker dat een hoop mensen zoiets slikken en/of ook slaapmedicatie (pammetjes) gebruiken. Hiervan zit s 'morgens ook nog wat van in je bloed.

Op veel medicijnen staat een gele sticker en afhankelijk van je aandoening of ziekte en dosis, moet je dat melden aan het CBR. Dan word je herkeurd. Kan je een hoop geld kosten en of tijdelijke inname van je rijbewijs en daarna weer gekeurd worden. Ik weet zeker dat een hoop mensen dat niet zullen doen. Dat mensen het niet weten gaat niet op, want de apotheker is verplicht dat te zeggen en info zoeken op internet is ook makkelijk. Met rode sticker mag je helemaal niet autorijden of machines bedienen.

Correctie; geen meldingsplicht van gezondheidsproblemen als je je rijbewijs al hebt, maar je bent wel strafbaar als je in het verkeer onder invloed bent van een middel waarvan je weet of redelijkerwijs kunt weten dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Tevens; als je door je medicijnen of aandoening volgens de wettelijke regels niet mag autorijden, maar je bent het daar niet mee eens, dan kan jij een rijgeschiktheidsverklaring aanvragen.

Was laatst op tv dat in Frankrijk 25% van de mensen anti-depressiva gebruiken. Het meeste van heel Europa of zelfs de wereld. Hier een link dat 32 % van de Franse burgers psychotrope medicatie, zoals antipsychotica, antidepressiva, ADHD-medicijnen, antiangst medicijnen en stemmingsstabilisatoren gebruikt. http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/05/32- ... Vu_8Gcw-Uk

Ben benieuwd hoe dat in Nederland is. Zal ook wel fors zijn tegenwoordig.

Zie ook deze link en vul bovenin je medicijn maar in;
http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/wat-zegt-de-wet

Ik wil eigenlijk niet weten welke combi effecten dat kan hebben met andere drugs hier op het forum genoemd naast de overige natuurlijke verschillen tussen ieder mens en ook nog eens vermoeidheid erbij.

Ik vind een hoop mensen zelfs nuchter slechte chauffeurs. Ik zit regelmatig op de weg en als ik zie hoe dicht mensen op elkaar rijden en niet kijken en van baan heen en weer schieten. Ze rijden ook niet constant. Ene keer hard en dan weer zacht. Ik heb vroeger motor gereden. Je wordt pas een goede autorijder als je motor hebt gereden, was vroeger het gezegde. Tegenwoordig zou ik niet eens meer op de motor in de spits willen rijden.

BTW Ik zou me veiliger voelen als ik naast The Stig met speed op moest zitten dan bij menig ander waar ik wel eens naast heb gezeten of heb zien rijden in het verkeer.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Met blowen is het net zo eigenlijk. Als je dagelijks blowt zit het heel lang in je systeem. Een zus van een kennis van mij is vorig jaar gepakt voor rijden onder invloed na een aanrijding. Zij blowde dagelijks avonds en ze had die avond er voor niet gerookt. Toch zat er nog genoeg in haar systeem om dus gepakt te worden.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Nee ik rijd niet als ik maar dan ook iets gebruikt heb, heel misschien 2 biertjes, of een jointje aan het begin van de avond 5-6 uur voordat ik moet rijden. En ik stap ook niet in bij iemand die iets gebruikt heeft, dan maar met de taxi of een hotelletje..

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
ooscaar zei:
SmartieAndMe zei:
Afgelopen weekend had ik bijvoorbeeld een beetje pep begin van de middag en nog een puntje keta.
Dacht dat je een drugsvrije maand had? :tearsofjoy:
FAILED :tearsofjoy:

Maar heb nog niet gedronken sinds begin deze maand.

Fool zei:
LoveQuality zei:
SmartieAndMe zei:
Er is uit onderzoeken gebleken dat het niet zo is.

Heb je daar een link naar, ben eens benieuwd hoeveel invloed speed/coke eigenlijk heeft :wink:
Yep, heb hier een tijdje geleden een post over geschreven.

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 3#p1161256
Is dit genoeg LoveQuality? :P Anders ga ik nog ff speuren waar ik dat gelezen had.

Albedo zei:
Je wordt pas een goede autorijder als je motor hebt gereden

Agreed

Albedo zei:
Tegenwoordig zou ik niet eens meer op de motor in de spits willen rijden.

Ach je moet goed opletten maar het is prima te doen hoor :) Ik zou het niet onder invloed durven haha.

kingdalton

Belezen gebruiker
Toen ik deze topic zag dacht ik nee dat doe ik niet, maar dit is niet helemaal waar realiseer ik me nu.

Ergens eerder deze maand, vorige maand 5-mapb gebruikt. Dat spul werkte echt lang door, van 23 tot 7 kon ik absoluut niet slapen. Daarna tot 12 af en aan. Toen moest ik toch echt naar het werk. Toch ben ik met mijn vermoeide hoofd naar mijn vriendin gereden begin van die avond (130 km waarvan de helft zo'n Duitse 3 baans B weg).

De combinatie van vermoeidheid en een te hoge dosis 5-mapb had ik onderweg vaak last van een nonchalante rijstijl. Ik merkte wel dat ik te hard of te langzaam reed, of dat ik over de witte markering ging, maar het interesseerde me in eerste instantie niet. Daarnaast had ik drie keer zo'n soort brainzap. Dat is ook geen aanrader tijdens het rijden. :rolleyes:

Verder een keer gereden na het gebruik van truffels, dit zou ik niet snel meer doen. Het ging prima en ik had ook een tijdje gewacht om er zeker van te zijn dat het echt uitgewerkt was, toch twijfel je dan een beetje aan jezelf. Datzelfde heb ik eigenlijk ook met blowen, paar keer gereden nadat was uitgewerkt of met blowende mensen in de auto maar je voelt je dan niet op je gemak. :smoke:

Als ik moet autorijden drink ik eigenlijk niet, misschien bij een bbq een paar radlers ofzo. Anders kan ik het net zo goed laten. :wave:

Wel heb ik een keer met een halve liter whiskey achter de kiezen mijn snorbrommer naar huis gebracht midden in de nacht. Dat ging best prima eigenlijk.

Bovenaan