Etizolam en autorijden

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Weet iemand hor lang na Etizolam je weer mag autorijden? Ik kan er niks over vinden op internet.
Ik zit te denken het te gaan bestellen maar ik weet er niet veel van behalve ervaringsverhalen hier.

groetjessss

Doffert

Experimenterende gebruiker
Als je naar de werkingsduur kijkt en daarmee ook de offset meeneemt lijkt een uur of 10 tot 12 me wel voldoende.

Ik gebruik het meestal rond 8 uur in de avond en ik niks meer van de effecten de volgende ochtend rond 7 uur.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Als je naar de werkingsduur kijkt en daarmee ook de offset meeneemt lijkt een uur of 10 tot 12 me wel voldoende.

Ik gebruik het meestal rond 8 uur in de avond en ik niks meer van de effecten de volgende ochtend rond 7 uur.
Ik twijfel daar aan. Bij bv Temazepam zeggen ze na 8 uren weer autorijden maar @Neo-Shulginist zei dat dat niet klopt ivm halfwaardetijd.
Ik wil het graag zeker weten want ervaring qua gevoel zegt niet zoveel.

Doffert

Experimenterende gebruiker
Als je het zeker wilt weten lijkt me dat als je de maximale waarde neemt bij elke fase van etizolam je goed zit

Maar dan zit je al gauw bijna op 2 dagen…

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
ik rij altijd gwn de volgende ochtend weer als ik de avond ervoor benzo heb gebruik. gaat prima
Tja ik kan na 10 bier ook nog prima autorijden. Erg link wat je doet. Veel benzo’s werken erg lang door en geven valse nuchterheid. Na Alprazolam bv mag je 72 uur niet autorijden. Ik merk de dag na Alprazolam zeker nog een licht effect.
Doe nou niet

Cruelti.

Bewuste gebruiker
Tja ik kan na 10 bier ook nog prima autorijden. Erg link wat je doet. Veel benzo’s werken erg lang door en geven valse nuchterheid. Na Alprazolam bv mag je 72 uur niet autorijden. Ik merk de dag na Alprazolam zeker nog een licht effect.
Doe nou niet
ja na 20 bier ben ik ook dronken maar weet ik dat ik niet kan autorijden. Na een benzo van de avond ervoor ben ik de volgende ochtend gewoon nuchter.

Proxima

Badass junkie
De halfwaardetijd van etizolam is gemiddeld 3.4 uur. Echter de halfwaardetijd van de hoofd metaboliet van etizolam (alpha-hydroxyetizolam) is 8.2 uur, en naar het schijnt is deze metaboliet even sterk als etizolam zelf.

De volgende dag zal je dus nog zeker een concentratie hiervan in het bloed hebben, mocht er dus iets fout gaan waardoor je een bloedtest af moet nemen dan ben je denk ik wel de sjaak.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
De halfwaardetijd van etizolam is gemiddeld 3.4 uur. Echter de halfwaardetijd van de hoofd metaboliet van etizolam (alpha-hydroxyetizolam) is 8.2 uur, en naar het schijnt is deze metaboliet even sterk als etizolam zelf.

De volgende dag zal je dus nog zeker een concentratie hiervan in het bloed hebben, mocht er dus iets fout gaan waardoor je een bloedtest af moet nemen dan ben je denk ik wel de sjaak.

Zo een antwoord zocht ik. Dank! Ik dacht het al dat je dus officieel niet mag rijden dag er na. Dat geldt voor bijna alle zo niet alle benzo’s.
Valse nuchterheid is echt een ding dus.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!

Kun jij mij ook vertellen hoe lang Etizolam werkt vergeleken Temazepam? Temazepam werkt erg kort, te kort om door te slapen. Os dat met Etizolam beter?

Proxima

Badass junkie
Kun jij mij ook vertellen hoe lang Etizolam werkt vergeleken Temazepam? Temazepam werkt erg kort, te kort om door te slapen. Os dat met Etizolam beter?
Temazepam heeft een halfwaardetijd van rond de 5 tot 11 uur. Als je dichter tegen de 5 uur zit dan zal het dus minder werken lang werken dan etizolam en de metaboliet daarvan (alpha-hydroxyetizolam).

Voor mij gaf 2mg etizolam in het begin een fijne ononderbroken slaap. Na een aantal weken werd dit echter al snel zo'n 4 uur. De dosis verhogen naar 5mg etizolam loste dat dan weer op maar dan zit je natuurlijk al snel aan een mooie tolerantie te werken.

Momenteel ben ik helemaal gestopt met benzo's. Voor lange termijn werkt het voor mij veel beter als ik in bed gewoon een boek ga lezen totdat ik de lettertjes niet meer kan zien, als ik de eReader dan wegleg val ik direct in slaap.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Temazepam heeft een halfwaardetijd van rond de 5 tot 11 uur. Als je dichter tegen de 5 uur zit dan zal het dus minder werken lang werken dan etizolam en de metaboliet daarvan (alpha-hydroxyetizolam).

Voor mij gaf 2mg etizolam in het begin een fijne ononderbroken slaap. Na een aantal weken werd dit echter al snel zo'n 4 uur. De dosis verhogen naar 5mg etizolam loste dat dan weer op maar dan zit je natuurlijk al snel aan een mooie tolerantie te werken.

Momenteel ben ik helemaal gestopt met benzo's. Voor lange termijn werkt het voor mij veel beter als ik in bed gewoon een boek ga lezen totdat ik de lettertjes niet meer kan zien, als ik de eReader dan wegleg val ik direct in slaap.
Sowieso werkt nuchter slapen beter, bij mij ook. Echt zelden dat ik slecht slaap, dat zijn altijd korte periodes. Ik gebruik heel sporadisch een benzo. 1 a 2 x per maand of minder. Ik krijg Temazepam van de huisarts. Het was bedoeld om eens lang te kunnen slapen en een goede nacht te maken. Temazepam blijkt voor mij daar niet geschikt voor.
Daarom eens iets anders proberen.
Weet jij ook hor lang precies je niet mag rijden na Etizolam?

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik wil dus voorkomen dat ik wettelijk gezien onder invloed rijd. Helaas doen velen hier dat dus (onbewust/onwetend?) toch. Mijn rijbewijs is mijn inkomen en mega belangrijk voor me. Ook wil ik het niet op mijn geweten hebben als het wel een x fout afloopt..

Laatst bewerkt:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Er is een groot verschil tussen werkingsduur en meetbaarheid. Voor veel mensen is 12 uur wel weer voldoende om relatief nuchter te kunnen rijden. Dat betekent niet dat er geen concentratie meer in je bloed zit inderdaad. Je test gewoon positief voor benzo's dan, ondanks dat je het effect misschien al uren niet meer merkt. Het gaat dus inderdaad meer om het risico wat je loopt. Wat doe je als je een ongeluk krijgt en een bloedtest moet doen? Kun je je nog zo nuchter voelen maar je bent wel de sjaak.

Effect is bij de meesten na 12 tot 16 uur echt wel volledig weg. Een test kan nog wel een aantal dagen positief zijn.

Datzelfde geldt overigens voor Temazepam. Tussen Temazepam en Etizolam wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Datzelfde geldt overigens voor Temazepam. Tussen Temazepam en Etizolam wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt
Klopt! Pas van @Neo-Shulginist geleerd. Mijn huisarts en internet zeiden dat ik na Temazepam na 8 uren weer MAG rijden. Dat blijkt dus kul en gebruik het vanaf toen niet meer als ik moet werken de volgende dag.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
@Cruelti. En @Doffert wat is jullie standpunt na de post van @Proxima ? Het bewijs ligt nu keihard op tafel.
Ik bedoel het niet als aanval hoor, echt niet! Het valt me alleen op dat er hier toch erg licht over dit onderwerp wordt gedacht. Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.

Spyro

DF-koning
@Cruelti. En @Doffert wat is jullie standpunt na de post van @Proxima ? Het bewijs ligt nu keihard op tafel.
Ik bedoel het niet als aanval hoor, echt niet! Het valt me alleen op dat er hier toch erg licht over dit onderwerp wordt gedacht. Zoveel benzo gebruik hier op df en velen rijden toch auto.
Ik denk dat half Nederland die benzo’s gebruikt gewoon in de auto stapt de volgende dag...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik denk dat half Nederland die benzo’s gebruikt gewoon in de auto stapt de volgende dag...
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Dat maakt het nog niet oke. Duidelijk een onderwerp wat dus imo goed onder de aandacht gebracht moet worden.
De kans dat je iets veroorzaakt is klein, dat weet ik maar ALS heb je echt een dik probleem.
Als je slachtoffer invalide is of dood zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Plus een familie heel ongelukkig. Ik denk dat weinig mensen zich daar druk over maken en dat vind ik best problematisch.
Helemaal mee eens. Zulke ongelukken zijn gewoon te voorkomen... Onnodig risico als je het mij vraagt.

Spyro

DF-koning
Helemaal met je eens hoor. Ik sta er ook absoluut niet achter. Mijn punt was inderdaad ook meer dat hier meer aandacht naar toe moet. Want half benzo gebruikend Nederland weet dit denk ik gewoon niet eens.

Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!

Flualhamdulillam

Badass junkie
Genoeg mensen die dagelijks pammen nemen en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal geen auto rijden. Ik vind het ook nogal een dingetje!
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?

Spyro

DF-koning
Vermoeid rijden is ook levensgevaarlijk en dat is technisch gezien even makkelijk te voorkomen, soms nog wel makkelijker. Mensen zullen zichzelf altijd blijven overschatten, in Nederland is het probleem niet heel groot o.a. omdat we goed openbaar vervoer hebben.
Mensen die het doen, die zijn zich denk ik wel van het kwaad bewust maar hebben er kort gezegd gewoon maling aan. Van de dokter krijg je toch te horen dat autorijden niet samengaat met benzo’s?
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!

Flualhamdulillam

Badass junkie
Dat durf ik niet helemaal te zeggen eigenlijk. Hebben alle benzo’s die gele sticker erop?

Met mijn blaasmedicatie mocht ik ook niet rijden, maar daar hebben ze bij het recept uitschrijven mij nooit over geïnformeerd. Vind ik heel slecht!
Oh wauw... Dat is inderdaad slecht. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen zelf op zoek gaat naar de veiligheidsvoorschriften van een medicijn... Ik zou het zelf uit interesse wel doen maar meeste mensen hebben deze interesse niet en zullen de gevaren dus idd nooit helemaal weten... Echt slecht!

Bovenaan