Etizolam valkuil

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hi @Mezelf,

Hoe gaat het nu? Lukt het je ook om mild en vriendelijk voor jezelf te zijn? Ik ben heel benieuwd :).

Ik kom zelf uit een periode van lichte depressie (denk ik, of postnataal). Ik kon nog functioneren (gezin, werk, huishouden, sociale verplichtingen) maar had daar wel af en toe slaapmedicatie bij nodig.
Ik voel me nu wat meer mezelf en ben "schade" aan het inhalen door met vrienden af te spreken, maar ik word daar inwendig iets te hyper en blij van (het zou bijna een drugs kunnen zijn). Mijn lijf snakt daarna, als ik wil slapen, echt naar een roes. Ff die hyper eruit. En dan pak ik nog wel eens slaapmedicatie. Ik wil eigenlijk een ontspannen zenuwstelsel, zoals mijn dochtertje die tijdens verstoppertje in slaap valt omdat ze lekker rustig in een kartonnen doos zat te wachten haha.

Ik heb gemerkt dat streng voor mezelf zijn niet zo goed werkt. Het komt wel en het komt goed. Ik ben er (nog) niet en dat is okey. Ik ben niet de enige. Er zijn velen met mij en dat biedt troost.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tja hier toch na lange tijd een update. Ik heb hele lange tijd op het niveau gezeten van 0,25mg diclazepam per dag en dat alleen op werkdagen in de ochtend. Het beviel eigenlijk zo prima en toch wel een hoop drama met slechte gezondheid in mijn directe familie te maken gehad waardoor ik niet die laatste stap naar nul durfde te maken.
Maaaaaar..
Ongemerkt had ik drie weken terug dat ik het een dag was vergeten en het eigenlijk prima ging. Ik voelde wel rond de middag wat spanning waardoor ik het me ook besefte, maar was goed te handelen. Vorige week ongeveer om de dag 0,25mg dicla gehad en vanaf vorig weekend vrijdag niks. Maar vandaag was wel kut even want werd van iets miniems heel onrustig en geïrriteerd en ik wel zocht of ik toch niet toevallig m'n eti spray bij me had. Gelukkig niet maar anders had ik zeker genomen.

Dusssssh ondanks dat laatste stukje wel heel erg met minieme stapjes gaat, gaat het nog steeds vooruit :wink: . Het is verder ook helemaal geen issue meer en ben er weinig mee bezig al heb ik wel eens dat ik gewoon verlang naar een benzo avondje. Met sim weekendjes alleen oppassen dat ik niet te veel neem want dat merk ik dan meteen de week erna. Maargoed.... die zijn wel leuk :tonguewink:

Al met al prima dus wat benzo gebruik betreft💪

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Half jaar verder en het is nog steeds een ding. Mijn beste vriend en huisgenoot is nu in opvang voor afkick wat voor mij ook een startschot is weer deze strijd aan te gaan. Ik zit op een lage dosering maar toch omgerekend op 15mg diazepam per dag. Dit moet er gewoon weer uit.

Zit nu voor 3de dag alleen thuis (vanaf donderdag vrij) om een grote stap te zetten en zo goed als cold turky te stoppen. Nou dat is niet gelukt en moest donderdag toch echt wat nemen. Die dag toch nog 10 mg dia gehad. Zo gister 5mg dia en 1 spray van 0,25mg Etizolam.

Nu vandaag niks gehad en voel duidelijk afkick. Onrustig, trillingen, zweten, koud hebben, overal maar nergens zin in hebben, moe zijn en futloos, depri gevoelens. Komen veel dingen uit verleden naar boven en gevoel van eenzaamheid is duidelijk aanwezig. Waar is iedereen als je ze nodig hebt? Moet ik er naar vragen? Dat hoeven mensen toch ook niet bij mij?
Voelt als; Nee met Mezelf zal het vast goed gaan die heeft alles al op orde, die heeft geen aandacht nodig anders komt hij zelf wel.... Het is niet zo, maar zo voelt het nu wel even.. Best veel gehuild hierom deze dagen.

Zo moet ik gewoon huilen nu ik dit typ. Wat is het toch een bagger zooi en waarom werkt het zo lekker voor mij om vervolgens mij weer klote te laten voelen?
GADverdamme wat een troep! Ik ben boos, verdrietig en lusteloos maar vandaag kom je niet in mijn lijf jij verschikkelijke benzoduivel!
Angst en onrust! Fuck you !!!!!! ik ben jullie zat !!!!

Zo sorry dit moest er even uit.........................

De Zandman

DF-koning
Met afkick sta je er vaak thuis alleen voor.
Je moet het helemaal zelf doen.
Onthoud hoe shit je je nu voelt, dat zal je helpen om er niet gauw weer mee te beginnen!
Daarom is het ook zo vreemd dat er zware benzo's zomaar te koop zijn waardoor er veel mensen in de valkuil vallen en de afkick is domweg zwaar, en lang!
Beter niet aan beginnen!

Druktemaker

DF-koningin
Half jaar verder en het is nog steeds een ding. Mijn beste vriend en huisgenoot is nu in opvang voor afkick wat voor mij ook een startschot is weer deze strijd aan te gaan. Ik zit op een lage dosering maar toch omgerekend op 15mg diazepam per dag. Dit moet er gewoon weer uit.

Zit nu voor 3de dag alleen thuis (vanaf donderdag vrij) om een grote stap te zetten en zo goed als cold turky te stoppen. Nou dat is niet gelukt en moest donderdag toch echt wat nemen. Die dag toch nog 10 mg dia gehad. Zo gister 5mg dia en 1 spray van 0,25mg Etizolam.

Nu vandaag niks gehad en voel duidelijk afkick. Onrustig, trillingen, zweten, koud hebben, overal maar nergens zin in hebben, moe zijn en futloos, depri gevoelens. Komen veel dingen uit verleden naar boven en gevoel van eenzaamheid is duidelijk aanwezig. Waar is iedereen als je ze nodig hebt? Moet ik er naar vragen? Dat hoeven mensen toch ook niet bij mij?
Voelt als; Nee met Mezelf zal het vast goed gaan die heeft alles al op orde, die heeft geen aandacht nodig anders komt hij zelf wel.... Het is niet zo, maar zo voelt het nu wel even.. Best veel gehuild hierom deze dagen.

Zo moet ik gewoon huilen nu ik dit typ. Wat is het toch een bagger zooi en waarom werkt het zo lekker voor mij om vervolgens mij weer klote te laten voelen?
GADverdamme wat een troep! Ik ben boos, verdrietig en lusteloos maar vandaag kom je niet in mijn lijf jij verschikkelijke benzoduivel!
Angst en onrust! Fuck you !!!!!! ik ben jullie zat !!!!

Zo sorry dit moest er even uit.........................
Lieve schat, je kan dit!
Ik snap dat je, je in deze heel eenzaam kan voelen. Niemand voelt hoe jij je nu voelt en ziet wat er in je omgaat. En het is ook gewoon hartstikke oneerlijk dat een middel je zo in zijn greep heeft.
Geef vooral in je omgeving aan dat je ze nodig hebt! Het is heel moedig dat je dit gaat doen, maar durf ook aan te geven als je je omgeving nodig hebt.

😘 goed bezig! En mocht je er een keer wat uit willen flappen, mag je me altijd een dm doen.

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Hallo allemaal,

Toch maar even van mij afschrijven en het verloop en oorsprong op papier zetten dat ik na bijna 20 jaar drugs gebruik, nu pas voor het eerst echt van iets moet afkicken. Ik wist mij hele leven al dat ik een soort drugs hobby zou hebben en verzamelde vanaf mijn 17 a 18de al verschillende middelen. Heb nu ook zo'n 50 verschillende middelen in huis. Maar deze trotse psychonautische drugs verzamelaar wist dat ik van middelen als opiaten maar vooral benzo's uit de buurt moest blijven. Door mijn hyper gevoeligheid met daarbij ook nog een ongelofelijk denkertje zijn deze middelen veel te verleidelijk. Als je dan ook nog gevoelig bent die alles overdenkt, dan lijken deze middelen bijna wondermiddelen. Ze brengen je even rust die ik altijd zocht maar uiteindelijk moet je die rust altijd weer terugbetalen.

Ondanks ik dit wist begon ik een klein half jaar terug toch aan de Etizolam want dit zou dan een benzo zijn die minder snel verslavend zou werken. Eerst ging het goed om te kunnen slapen na stim gebruik in het weekend dus hield ik het bij 1x per week ofzo. Maar toch door omstandigheden die om mij heen gebeurde werd het wel te makkelijk om die spray mee naar m'n werk te nemen. Af en toe een spray voor een belangrijk gesprek sloop er zo in. Voor ik het wist zat ik dagelijks aan dat spul want in het weekend ging er zoveel in om mij lam te leggen dat de rebound er wel voor zorgde dat ik vaker een spraytje nam doordeweeks.

Zo zit ik onderhand al 4 maanden dagelijks aan de Etizolam. Mijn hoogste gemiddelde was rond de 2,5 a 3mg per dag. Ik dacht heel laag maar daar ben ik wel op terug gekomen zodra ik minder of niet begon te nemen. Trillen, ziek voelen, onrustig, gespannen, zweten enz. Dit gaf voor mij dan wel weer echt het teken dat er mee gestopt moet worden en ik moet beginnen met afbouwen.

Ik denk dat dit halverwege/eind juli was ofzo dat ik bewust begon met afbouwen in de hoop eind augustus er van af te zijn. Echter door een heftige kortstondige relatie die ook plots weer verdween werd het toch moeilijk te blijven minder voor een periode. Gelukkig bouwde ik de dosis niet op maar bleef zeker wel een maandje hangen rond de 1,5 a 2 mg per dag.

Maar sinds +-3 weken weer bewust de draad opgepakt en onderhand zat ik vorige week de hele week op max 1,2mg per dag. De weekend dagen zelfs 0,9mg p/d en gister ook. Echter lukte het vandaag niet om op die 0,9mg te blijven en zit daarom nu weer op 1,2mg. Ik merkte duidelijk trillingen vanmorgen en had zelfs een paar duizelingen aanvalletjes op de dag. Ze duurde maar heel kort maar ze waren er wel even. Dit liet mij toch dat extra spraytje weer nemen.

Wat is het toch een klote troep en dat ik zo stom ben geweest, na zoveel jaren "wijs" gebruik, in de benzo valkuil ben getrapt. Nou heb ik best een periode meegemaakt dat ik te veel drugs gebruikte en dan met name een periode aan speed. Kon het wel echt een verslaving noemen met 4 dagen per week gebruik. Maar daar raakte ik zo van af als je het vergelijkt met het stoppen van benzo's. Wat heb ik me daarin vergist.

Ik ga door en beschrijf het verloop van de laatste weken afbouw in dit topic.

Deze week dus het streven niet boven de 1mg te komen maar is vanaf zaterdag gelukt behalve vandaag. Kan er om zitten balen maar dat heeft weinig nut denk ik. Morgen is gewoon weer een dag om onder die 1mg proberen te blijven.

Dit is dus tevens een waarschuwing voor mensen die middelen als deze denken de baas te kunnen zijn. Je merkt pas hoeveel effect die benzo's op je hebben en hoe erg je er verslaafd aan ben, op het moment dat je ermee wilt stoppen. Pas dus op voor deze bende...........
Eerste wat in me opkomt geef het een ander in beheer en laat diegene je niet meer geven dan je had gepland. Door die lichamelijke klachten zul je toch heen moeten is het niet nu dan is het later. Maak voor jezelf een haalbaar afbouwschema en door een ander erin te betrekken is de kans groter dat dit slaagt. Ik ben zelf voorstander voor cold turkey stopen omdat met afbouw je telkens je rot voelt bij elke stap en je dan langere periode je rot voelt. Bij cold turey is dat heftig maar ben je wel sneller van dat rotgevoel af. Een aantal weken ipv elke week opnieuw en dat voor maanden lang. Daarnaast voel je je met cold turkey zo kut dat de drang opnieuw te beginnen (voor mij) een stuk minder is omdat ik dat gewoon niet normaals wil meemaken. Al heb ik dat al zo een 6x gedaan omdat ik lijk te vergeten wat voor hel het telkens is of omdat ik dan denk ach van 4 weken misbruik zal mijn lichaam nog niet zo heftig reageren. Fout gedacht dus, elke keer opnieuw.

De Zandman

DF-koning
............Daarnaast voel je je met cold turkey zo kut dat de drang opnieuw te beginnen (voor mij) een stuk minder is omdat ik dat gewoon niet normaals wil meemaken. .......
Dit vind ik nou juist het grote voordeel van je kut voelen bij de afkick van het eender welk middel dan ook, waar je afhankelijk van was.
Een periode van je stevig beroerd voelen.
Dit hielp mij ook, want zoiets wil je geen volgende keer weer moeten meemaken, het heeft mij i.i.g. gesterkt om vooral van die alcohol af te blijven en dit al veel, heel veel jaren lang.
Ik zie mezelf nog ijsberen over de afdeling heen tijdens de afkick van de drank, wat een kuttijd was dat, en enkele weken lang!
Nee dank u beleefd, dat niet nog een keer.
Het is het niet waard.

Zanza

DF-koning
Bij cold turey is dat heftig maar ben je wel sneller van dat rotgevoel af. Een aantal weken ipv elke week opnieuw en dat voor maanden lang
Bij benzodiazepinen kan ct juist heel erg verkeerd uitpakken. In hoge doses op zowel lichamelijk als op psychisch gebied. Afbouwen is daarom echt wel een must. Hoewel de hoeveelheden waarin nu wordt gesproken wel meevallen en het op zich wel kan, hangt ook dat af van hoe lang er al gebruik wordt gemaakt van de stof. Voorzichtigheid geboden iig

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Bij benzodiazepinen kan ct juist heel erg verkeerd uitpakken. In hoge doses op zowel lichamelijk als op psychisch gebied. Afbouwen is daarom echt wel een must. Hoewel de hoeveelheden waarin nu wordt gesproken wel meevallen en het op zich wel kan, hangt ook dat af van hoe lang er al gebruik wordt gemaakt van de stof. Voorzichtigheid geboden iig
is Toch wel al een jaar aan de gang nu. Nou was na de eerste maand gebruik wel uit de hand gelopen met giga doseringen voor enkele maanden. Dat is er al wel een tijdje uit maar dat laatste stukje lukt niet of komt weer terug. Het is misschien ook gewoon tijd voor een minder stressvolle baan ofzo....:thinking:

Zanza

DF-koning
Het is misschien ook gewoon tijd voor een minder stressvolle baan ofzo....
Kan zeker iets zijn wat meespeelt. Daarom is het ook goed om bij het afbouwen van benzo's gebruik te maken van de hulp van bijvoorbeeld een poh. Als dat een beetje een goede psycholoog is, dan kom je vaak achter een heleboel dingen waarvan je je niet realiseerde dat ze er waren, maar waardoor veel stress ontstaan is.

Mij heeft juist dat deel, het onderzoeken waarom ik er ooit aan begonnen was, het meest geholpen om er uiteindelijk langdurig vanaf te kunnen blijven en iig niet terug te vallen in verslaving.

Boyman

Bewuste gebruiker
Waar is iedereen als je ze nodig hebt? Moet ik er naar vragen? Dat hoeven mensen toch ook niet bij mij?
Heftig, sterkte weer! Ik kan me goed voorstellen dat zoiets met pieken en dalen komt en dat dat natuurlijk erg demotiverend is.

Bovenstaande vond ik wel een interessant en herkenbaar gevoel. Voor mij is het altijd belangrijk om te onthouden dat iedereen het altijd al zo druk heeft met zichzelf. Ik heb ook wel eens later pas gehoord dat vrienden of naasten in een slechte periode zaten, terwijl ik dat op het moment niet door had. Vooral als je tijdelijk wat minder contact hebt, dan gaan mensen er snel van uit dat je het gewoon even heel druk hebt op het moment. Wees natuurlijk niet bang om gewoon naar mensen toe te stappen, niet eens zozeer met een roep om hulp maar gewoon om het contact te onderhouden. Dan kom je er toch vaak achter dat je zeker niet vergeten bent!

De afkick klinkt heel zwaar! Het lijkt me moeilijk om juist op zo'n dieptepunt niet te grijpen naar de benzo's, aangezien dat al je problemen op dat moment eventjes op kan lossen. Krijg je wel hulp van buitenaf of doe je het helemaal alleen?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Kan zeker iets zijn wat meespeelt. Daarom is het ook goed om bij het afbouwen van benzo's gebruik te maken van de hulp van bijvoorbeeld een poh. Als dat een beetje een goede psycholoog is, dan kom je vaak achter een heleboel dingen waarvan je je niet realiseerde dat ze er waren, maar waardoor veel stress ontstaan is.

Mij heeft juist dat deel, het onderzoeken waarom ik er ooit aan begonnen was, het meest geholpen om er uiteindelijk langdurig vanaf te kunnen blijven en iig niet terug te vallen in verslaving.
Heb helaas niet al te veel goede ervaringen met psychologen gehad maar is zeker een optie om weer aan te gaan mocht het me niet lukken met zeg een maand. Hou het ook zeker in mijn achterhoofd 👍.

Bovenstaande vond ik wel een interessant en herkenbaar gevoel. Voor mij is het altijd belangrijk om te onthouden dat iedereen het altijd al zo druk heeft met zichzelf. Ik heb ook wel eens later pas gehoord dat vrienden of naasten in een slechte periode zaten, terwijl ik dat op het moment niet door had. Vooral als je tijdelijk wat minder contact hebt, dan gaan mensen er snel van uit dat je het gewoon even heel druk hebt op het moment. Wees natuurlijk niet bang om gewoon naar mensen toe te stappen, niet eens zozeer met een roep om hulp maar gewoon om het contact te onderhouden. Dan kom je er toch vaak achter dat je zeker niet vergeten bent!
Je hebt volkomen helemaal gelijk. Vandaag zie ik dat ook wel weer in voor een groot gedeelte. Maar op sommige momenten voel ik me er gewoon alleen voor staan en dat dan voornamelijk omdat het altijd nét niet slecht genoeg met me gaat zodat het andere opvalt. Daarbij verberg ik het ook snel dus is ook aan mijzelf te danken. Goed punt!

Op dit moment alleen, maar ik geef het nog 3 a 4 weken en als het dan niet nagenoeg naar nul gebracht is, dan moet er toch proffessionele hulk en of begeleiding bij komen kijken. Gaat vandaag wel redelijk hoor. Maar komt omdat ik nu 4mg dia heb gehadf dus de scherpe randjes zijn er af en een hoop te doen vandaag wat ook wel zal helpen.

Bedankt voor jullie berichten weer in ieder geval! :blushing:

De Zandman

DF-koning
Ik heb het idee dat benzo afhankelijkheid zwaar onderschat wordt. Je hoort en leest er maar weinig over, (behalve hier op DF) en ze worden oooo zo veel gebruikt en ook misbruikt....

Met psychologen heb ik niet zoveel op...ik heb er heel wat ontmoet in mijn traject en er waren er regelmatig bij, die zelf met hun zienswijze achter elkaar zelf opgenomen mochten worden. Jazeker.
Ik ga liever met een echte arts in zee. Ik heb daar meer vertrouwen in.
Al die gesprekken met psychologen hebben bij mij helemaal niets opgeleverd.
Hoe kun je nou een diepgaand gesprek voeren met zo iemand over oorlogshandelingen, als zo'n psycholoog er zelf nooit mee te maken heeft gehad?
En een arts, psychiater kan tenminste medicijnen voorschrijven als dat nodig mocht zijn.
Oeverloos gezwam zoals vaak met psychologen gebeurt, mij helpt dit niet.... integendeel.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Nou laat die taper nog maar even zitten. Afgelopen weekend te horen gekregen dat mijn vader zijn euthanasie procedure wil opstarten omdat hij er nu toch echt wel klaar mee is. Hij heeft al enige tijd Parkinsonisme (is geen parkinson maar symptomen lijken er op maar is een verergerde vorm die niet te remmen is) en kan daardoor werkelijk niks meer. Gewoon simpelweg zijn het as van zijn peukie aftikken kan minuten duren voordat dat lukt. Erge hierin is hij maakt nog wel alles mee om zich heen maar kan er niks mee. Kan nauwelijks nog praten en begrijp dus dat het voor hem gewoon klaar is. Het leven dat hij geleefd heeft is het niet waard zo te eindigen. Wachtend tot de verzorging hem komt helpen om naar de wc te kunnen. Afschuwlijk dus ergens heel blij en volledig geaccepteerd, maar gaat niet in de koude kleren zitten.

Ik hou van je vaders!!!

Daarbij is mijn beste vriend en inwoner sinds vandaag weer terug uit opnamen waar hij tot 15 juni zou moeten zitten maar er is brand geweest waardoor het hele pand niet bruikbaar meer is. Hij is letterlijk door het zwarte rook naar buiten begeleid door de brandweer. Het was echt niet even een klein brandje. Hij was ook als laatste bevrijd en dat voor iemand die daar keihard aan het afkicken is om daarna trajecten op te kunnen pakken die ondermeer over angsten gaan is dit niet echt bevordelijk. Groot drama dus

Hoe graag ik hem ook weer hier thuis heb, is het voor mij ook allemaal maar erg vermoeiend en zwaar natuurlijk. Was net een dag geaclimatiseerd dat ik enige weken alleen ben en dan is mijn grote vriend plotseling weer thuis zwaar geemotioneerd. Volledig helpen kan ik niet buiten ervoor zorgen dat hij hier onderdak heeft want mijn hoofd zit simpelweg ook even vol. Moet het niet doen maar toch voel ik me rot erover dat ik nu niet in mijn kracht sta. Maar die gedachte probeer ik echt zo veel mogelijk te verbannen.

Dus nee geen juist moment om nu keihard in te zetten op de taper. Vandaag nu omgerkend 10mg diazepam gehad en dat hou ik wel vol tot ik moet slapen. Daarna maar weer iets om goed in slaap te vallen. So be it!

Leven gaat niet altijd over rozen geur en maneschijn verdikkeme!

Dirkdirk

DF-koning
Nou laat die taper nog maar even zitten. Afgelopen weekend te horen gekregen dat mijn vader zijn euthanasie procedure wil opstarten omdat hij er nu toch echt wel klaar mee is. Hij heeft al enige tijd Parkinsonisme (is geen parkinson maar symptomen lijken er op maar is een verergerde vorm die niet te remmen is) en kan daardoor werkelijk niks meer. Gewoon simpelweg zijn het as van zijn peukie aftikken kan minuten duren voordat dat lukt. Erge hierin is hij maakt nog wel alles mee om zich heen maar kan er niks mee. Kan nauwelijks nog praten en begrijp dus dat het voor hem gewoon klaar is. Het leven dat hij geleefd heeft is het niet waard zo te eindigen. Wachtend tot de verzorging hem komt helpen om naar de wc te kunnen. Afschuwlijk dus ergens heel blij en volledig geaccepteerd, maar gaat niet in de koude kleren zitten.

Ik hou van je vaders!!!

Daarbij is mijn beste vriend en inwoner sinds vandaag weer terug uit opnamen waar hij tot 15 juni zou moeten zitten maar er is brand geweest waardoor het hele pand niet bruikbaar meer is. Hij is letterlijk door het zwarte rook naar buiten begeleid door de brandweer. Het was echt niet even een klein brandje. Hij was ook als laatste bevrijd en dat voor iemand die daar keihard aan het afkicken is om daarna trajecten op te kunnen pakken die ondermeer over angsten gaan is dit niet echt bevordelijk. Groot drama dus

Hoe graag ik hem ook weer hier thuis heb, is het voor mij ook allemaal maar erg vermoeiend en zwaar natuurlijk. Was net een dag geaclimatiseerd dat ik enige weken alleen ben en dan is mijn grote vriend plotseling weer thuis zwaar geemotioneerd. Volledig helpen kan ik niet buiten ervoor zorgen dat hij hier onderdak heeft want mijn hoofd zit simpelweg ook even vol. Moet het niet doen maar toch voel ik me rot erover dat ik nu niet in mijn kracht sta. Maar die gedachte probeer ik echt zo veel mogelijk te verbannen.

Dus nee geen juist moment om nu keihard in te zetten op de taper. Vandaag nu omgerkend 10mg diazepam gehad en dat hou ik wel vol tot ik moet slapen. Daarna maar weer iets om goed in slaap te vallen. So be it!

Leven gaat niet altijd over rozen geur en maneschijn verdikkeme!
Sterkte man.

Bovenaan