Geheelonthouders?

*.exe

Belezen gebruiker
Ola!

Ik heb een tijdje niet gepost hier. Ben wel af en toe langsgeweest om wat te lezen.

Okay, na mijn jarenlange wiet- en nicotineverslaving die ik stopte in de zomer van 2008, heb ik ook zin om nu eindelijk m'n alcoholconsumptie naar 0 te brengen.

M'n gebruik sinds de zomer van 2008 is als volgt:

- Ik heb niet meer geblowd sinds 07.07.2008. Ben ik ook niet van plan, prima zo.

- Ik heb bijna een jaar lang geen peuk gerookt sinds 19.08.2008. Dit doe ik nu enkel als ik genoeg gedronken heb, de andere dag is er 0 behoefte. Ik kan hier op zich goed mee leven al weet ik dat ik mezelf op de achtergrond verslaafd hou, maar okay.

- Ik drink in principe 1x per week. Soms volop op feestjes, soms 3 bier max. Ik vind het heel moeilijk om weken, zo niet nog langer, niks te drinken. Oftewel, dit lukt me niet.

Daarnaast doe ik 4x per week aan krachttraining en hou ik m'n cardiolevel ook aardig op niveau (uurtje loopband of hardlopen). Ook ben ik van plan om binnenkort te gaan mediteren om het cirkeltje van fysieke en mentale gezondheid rond te krijgen.

Ik heb voor mezelf de + en - punten opgesomd van alcoholgebruik. De pluspunten zijn dat je los kan gaan en daarbij de smaakfactor. De minpunten daarentegen zijn er veel meer en zijn veel belangrijker.

H A M V R A A G: Hoe kan ik naar 0 alcoholgebruik gaan? Ik kan zelf ook invullen 'sterk in je schoenen staan' maar ik heb wat andere tips & tricks nodig. Ik probeer het al bijna 2 jaar te reduceren maar het lijkt wel alsof ik blijvend iets móet hebben af en toe om even ernaast te kunnen staan als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil dit zelf kunnen zonder middelen. Dat is 1 van m'n doelen.

Thanks!

*.exe
:wave:

Flameon

Badass junkie
Niet gelijk naar nul, is lichamelijk ook niet goed. Afbouwen en dan langzaam, heel langzaam naar de nul gaan

*.exe

Belezen gebruiker
Uhm well..ik drink wekelijk, danwel 2-wekelijks, dus lichamelijk zal het wel meevallen...

Het gaat me om het feit dat de drang er elke 7 a 14 dagen is..iets nodig hebben om even te relaxen, vaak meer drinken dan okay is en de nadere dag weer balen van het hele gebeuren. Ja, ik ben streng voor mezelf.

edit: typo

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Is er niks anders waar je van kunt relaxen ? En dan bedoel ik geen andere soort drugs natuurlijk.

*.exe

Belezen gebruiker
Ja krachttraining en cardiotraining, en binnenkort denk ik meditatie.

Maar als dat er niet is, en sowieso af en toe 'gewoon', dan is er alcohol..

Ik weet: it's not the drug, it's me.

Ik wil zo sterk, stabiel of whatever zijn om zonder moeite te nee zeggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Jammer genoeg ken ik alcohol al sinds m'n 13e. Niet dat ik sinds toen elk weekend dronken was maar toch, het zit er diep in gegroefd. Dat maakt het denk ik des te moeilijker.

*.exe

Belezen gebruiker
Nooit aan gedacht om naar de huisarts te gaan. En nu ik er even over nadenk, nee, das geen optie. De oorzaak weghalen lijkt me verstandiger. Kun je me misschien vertellen wat dan die oorzaak is? :mrgreen:

Flameon

Badass junkie
*.exe zei:
Nooit aan gedacht om naar de huisarts te gaan. En nu ik er even over nadenk, nee, das geen optie. De oorzaak weghalen lijkt me verstandiger. Kun je me misschien vertellen wat dan die oorzaak is? :mrgreen:

De oorzaak is voor iedereen verschillend. Misschien bouw je onbewust in die weken dat je niet drinkt stress op en moet dat er eens uit, door middel van een avondje flink door zakken en nog een avondje. Binge drinken noemen ze dit.

*.exe

Belezen gebruiker
@Flameon; ik vat wat je zegt.

En eigenlijk heb ik het antwoord zelf al gegeven; sterk in je schoenen staan en naast cardio- en krachttraining gaan mediteren. Zo wil ik in een balans raken en dat gaat helpen. Punt.

Van de week een gesprek gehad met een van m'n beste vrienden. Hij is geen blower, wel geweest in een ver verleden. Maar nu al jaren roker en sinds enkele jaren 'regelmatig teveel' drinker. Zeer intelligente kerel, sociaal vaardig etc. Maar hij ziet ook in dat hij te vaak te veel drinkt. Moeite om te stoppen want .. tja je zit in die matrix werk vriendin ditdat, tuurlijk besef ik het wel zuszo máááár...Hij en ik realiseerden ons dat het gewoon een vlucht is die je ook op diverse andere manieren kan nemen. Alleen deze is zo makkkelijk, deze ken je al jaren etc..

Maar goed, morgen nog 1 avond zuipuh bij m'n beste vriendin en erna bij een goeie mattie waar iedereen heengaat. Je weet hoe dat gaat.. En dan per zondag, net als de thc en nicotine in 2008, doei zeggen tegen d'n drank. Btw: ik ben absoluut geen alcoholist maar ik wil wel geheelonthouuder worden maar dat lijkt wel onmogelijk.

Okay, whatever, ik ga ervoor! :beer:
Oftewel: wish me luck! :rockband:

*.exe 2.0 !

Flameon

Badass junkie
Goodluck .... goed overwogen keuze / plan vind ik.
Er zijn inderdaad genoeg andere manieren om stress weg te werken uit je lichaam.
Maar waarom wil je precies geheelonthouder zijn? Dus nooit meer een druppel of schuimkraag tussen je lippen?

*.exe

Belezen gebruiker
Ik wil vrij van middelen zijn.

Als ik m´n drankgebruik in kaart breng (hoe vaak, hoeveel, wanneer wel, wanneer niet etc.) dan ben ik niet geheel onafhankelijk. Ik bestempel mezelf niet als alcoholist. Wel als misbruiker met alle gevolgen die ik niet meer wil ervaren zoals katers die de dag erna in de war schoppen, de domme dingen die je soms doet of zegt.

Een geestvernauwende drug is het. En ook de enige die ik mezelf toesta (toestond dus eigenlijk). En de hang naar ´iets´ is er soms gewoon keihard. Dat is vervelend.

Flameon

Badass junkie
Goed argument, als je zelf zo wilt leven. Ik zou er nooit voor kiezen, een beetje plezier is ook in het leven belangrijk. Maaaar je hebt gelijk wat je nu denkt, alcohol is niet nodig voor gezelligheid :grin:

Maar als je niet naar de drank hunkert dan is stoppen ook niet lastig denk ik.
Probeer het maar gewoon eens en kijk dan wat drank met je doet of deed, en of je hulp nodig hebt bij het afbouwen

*.exe

Belezen gebruiker
Als ik bewust een weekend oversla dan is het weekend erna drankloos niet mogelijk. Althans, dan sta ik het mezelf ook toe. Of niet en dan gaat het toch knagen. En dan ga ik alsnog naar de avondwinkel. Alsof het effect dan zo master is maar nee, dat is het niet. Dat lijk je alleen elke keer te vergeten vreemd genoeg. Door de weeks drink ik zelden, ik sport veel in de avond en moet vroeg op voor m'n zaak. Dus het is eigenlijk een minuscuul probleem in vergelijking met een echte alcoholist.

Bontkikker

Experimenterende gebruiker
En eigenlijk heb ik het antwoord zelf al gegeven; sterk in je schoenen staan
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.

*.exe

Belezen gebruiker
Bontkikker zei:
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.

Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he. Als het gevoel begint te knagen want de kater ben je alweer vergeten etc., dan heeft het alles met sterk in je schoenen staan te maken. Plus een degelijke vervanging zoeken wil ook erg helpen. Als je het gat niet opvult ga je er enkel aan denken.

@EI: haha dank. Maar, hoezo eigenlijk? Doel je op de Timo R. affaire?

Bontkikker

Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he.
Door je volledig te realiseren dat deze drug je niets positiefs doet, in tegendeel! En ook door je goed in te prenten hoe je je tijdens de katers voelt. Maar ja duh, je moet gewoon besluiten ermee op te houden en dat kan onverwacht simpel blijken.

*.exe

Belezen gebruiker
Bontkikker zei:
Door je volledig te realiseren dat deze drug je niets positiefs doet, in tegendeel! En ook door je goed in te prenten hoe je je tijdens de katers voelt. Maar ja duh, je moet gewoon besluiten ermee op te houden en dat kan onverwacht simpel blijken.

Het is moeilijk als ik een tijdje, zeg 2 weken, niets gedronken heb. Werkweek achter de rug, rustdag qua fitness of hardlopen. Wie kent het niet. Maar het echte overmatige gebruik is op feestjes en tijdens uitgaan. Heb zelfs al gedacht om erover te liegen in gezelschap. 'Nee, dankje. Ik heb een allergie volgens de dokter blabla'. Niet persé om de sociale druk te ontlopen. Daar heb ik op zich schijt genoeg aan en m'n echte vrienden doen sowieso niet mooeilijk over zoiets al wordt er genoieg gebruikt. Maar meer voor mezelf als stok achter de deur. Nogmaals, het is geen dagelijkse drang maar na een tijdje droogstaan 'moet ik even'. Ik ben na 15 jaar wiet en nicotine denk ik iets te afhankelijk geworden van een buzz/korte ontsnapping.

Adrenochroom

Wijs gebruiker
@ topic starter

Het ligt denk ik heel erg aan in welke kring je je bevind, als je op zaterdagavond beetje muziek zit te maken met niet drinkende vrienden ofzo dan zul je ook niet zo'n behoefte erin hebben, dus gewoon is een weekend inplannen met mensen die niet zo van drinken zijn dan moet het wel lukken. En vooral jezelf niet op de kop slaan als je dan toch ladderzat bent geworden helpt wel.

Veel succes verder, ik ben benieuwd hoe het je afgaat :)

TokoBali2

Belezen gebruiker
Flameon zei:
Niet gelijk naar nul, is lichamelijk ook niet goed. Afbouwen en dan langzaam, heel langzaam naar de nul gaan

Ik drink 5 bier, dinsdag 7, vrijdag en onbeperkt op zaterdag. Ik wil ook, tijdelijk, naar nul. Waarom leg ik later nog wel uit. Met ik dan eerst afbouwen? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat lichamelijk niet goed is. Als dat wel zo is, waarom dan precies?

p.s.: Eerste post hier. Zal ook eens tijd worden na al die tijd stiekem meelezen. :P

Flameon

Badass junkie
Kun je epileptische aanvallen van krijgen ... als je veel gebruikt en dan plotseling naar nul gaat. Goed afbouwen is dus noodzaak

Motorhead

*.exe zei:
Als ik bewust een weekend oversla dan is het weekend erna drankloos niet mogelijk. Althans, dan sta ik het mezelf ook toe. Of niet en dan gaat het toch knagen. En dan ga ik alsnog naar de avondwinkel. Alsof het effect dan zo master is maar nee, dat is het niet. Dat lijk je alleen elke keer te vergeten vreemd genoeg. Door de weeks drink ik zelden, ik sport veel in de avond en moet vroeg op voor m'n zaak. Dus het is eigenlijk een minuscuul probleem in vergelijking met een echte alcoholist.

Veel succes, na mijn idee gaat je het nooit helemaal lukken, ten eerste is het gewoon te lekker en ten tweede wat ik citeer zegt meer dan genoeg. ook al hou je het mischien wel een jaar vol je zult ooit wel een keer weer de behoefte krijgen om gezellig wat bier te drinken of mischien wat anders te gebruike om te ontspanne. oppervlakkig of hoe je het noemt? mischien wel maar tog wel beetje ervaring uit de gebruikrs omgeving.

Bovenaan