ik begrijp het standpunt van erick wel op de een of andere manier.
ik heb zelf een groot probleem met alcohol, en speed heb ik (al 10 jaar)nog net zelf onder controle, maar daarover kunnen de meningen verschillen. ik ben ook verslaafd geweest aan andere middelen, maar daarmee heb ik zonder problemen kunnen stoppen(wiet bijvoorbeeld).
mijn drinken daarintegen is een lange strijd van stoppen, en weer beginnen. voor mijn omgeving en mijn toekomst maak ik regelmatig een plan om met medische bijstand te stoppen, en dat houd ik dan even vol. in elk geval zolang dat ik niet meer lichamelijk verslaafd ben, en mijn geest en lichaam tijd hebben om wat te herstellen, maar als er dingen gebeuren waar ik zelf niet mee kan omgaan raak ik keer op keer weer aan het drinken, en dat voelt dan echt als een opluchting. niet meer de dagelijkse strijd om nuchter te blijven. net als erick ben ik wel in staat een baan te houden, en heeft mijn omgeving er weinig of geen last van.
als ik terugkijk zijn er zoveel momenten geweest dat ik had kunnen voorkomen verslaafd te raken door toen te stoppen. had ik dat maar gedaan. maar dat is achteraf gelul, ik heb de valkuil niet zien aankomen voordat ik erin zat.
wat 'gewone speed' en de methylgroep(simpel gezegd) ervan ben ik wel van mening dat er een groot verschil is. als je bijvoorbeeld kijkt naar wat wij hier speed noemen bestaat uit 2 isomeren van exact dezelfde molecuul, de ene heet officieel (2R)-1-Phenylpropan-2-amine, en de andere (2S)-1-phenylpropan-2-amine, zoek de verschillen... ze worden onder andere gebruikt bij medicatie tegen adhd. bij sommige patienten werkt een middel met de ene goed, en de andere nauwelijks. andersom komt ook voor.
exact dezelfde molecuul met dezelfde atomen, enkel gespiegeld. dat heeft al een ander effect.