Handboek Handboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

ooscaar

Wijs gebruiker
SirErick zei:
Ik heb een andere kijk op de maatschappij dan de meeste mensen, uiteraard komt dat door de luxe positie waarin ik zit en dat kan als arrogant ervaren worden of wat dan ook. Echter, om coke daarvan de schuld te geven is niet lief... Foei dus :wink: :grin:
Raoul Duke in Fear and Loathing in Las Vegas zei:
One of the things you learn from years of dealing with drug people, is that you can turn your back on a person, but never turn your back on a drug. Especially when it's waving a razor-sharp hunting knife in your eye.
Moest hier echt in één keer aan denken! :P

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vind het een heel grijs gebied. Ik denk dat het nuttig kan zijn om hierover na te denken indien je jezelf op welke manier dan ook schade aandoet, zoals Erick, om misschien een beetje tot bezinning te komen en voorzichtiger met jezelf om te gaan, maar meer dan dit kan het ook niet zijn. Want uiteindelijk doet iedereen wel eens risicovolle dingen en zelfs als je die niet doet kan je in het ziekenhuis belanden. En uiteindelijk heeft iedereen recht op zorg, om wat voor reden dan ook. Ik kan echter wel begrijpen dat het scheef voelt wanneer mensen dit soort problemen hebben, maar geen poging doen om daar van af te komen.

Ter vergelijking trouwens; was laatst in het nieuws dat er behoorlijk wat mensen zijn die negatieve ervaringen hebben bij de spoed eisende hulp na zelfbeschadiging; ze worden heel vervelend behandeld en er zijn zelfs artsen die hen weigeren te behandelen 'want ze hebben het toch zelf gedaan'. Persoonlijk vond ik dat echt shocking.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik wilde mij eigenlijk helemaal niet mengen in deze discussie maar kan het toch niet laten. Iedereen heeft gewoon recht op zorg als je het mij vraagt. Ook verslaafden, want verslaving is gewoon een ziekte. Dat Erick zelf niet wilt stoppen kan ook een uiting van de ziekte verslaving zijn, wat niet weg neemt dat het goed zou zijn als hij eens op een andere manier naar zowel zijn fysieke als mentale gezondheid zou kijken. Maar dat moet uit hem zelf komen, dat kan niemand afdwingen. Om dan te zeggen dat hij geen recht op zorg zou hebben als hij zo tevreden is met zijn verslaving gaat echt te ver.

ZERO- zei:
Ter vergelijking trouwens; was laatst in het nieuws dat er behoorlijk wat mensen zijn die negatieve ervaringen hebben bij de spoed eisende hulp na zelfbeschadiging; ze worden heel vervelend behandeld en er zijn zelfs artsen die hen weigeren te behandelen 'want ze hebben het toch zelf gedaan'. Persoonlijk vond ik dat echt shocking.
Dit is wel echt shocking inderdaad, zelf beschadiging lijkt mij ook een psychologische ziekte. Vind het raar dat artsen dat niet begrijpen eigenlijk. Behandel die mensen en stuur ze daarna door naar een psycholoog of psychiater.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Psychedelibee zei:
Om dan te zeggen dat hij geen recht op zorg zou hebben als hij zo tevreden is met zijn verslaving gaat echt te ver.
Ik daag je uit om een stuk tekst te quoteren waarin dit gezegd wordt. :wink: Naar mijn weten is er vooralsnog niemand geweest die zich op zo'n manier uit heeft gelaten en daar ben ik eigenlijk vrij zeker van.
Het komt inderdaad gewoon nogal scheef over en ik denk dat iedereen entitled is om hierover gewoon zijn mening te geven.

ZERO- zei:
Dit is nogal smerig inderdaad. Artsen die dit soort behandelingen afslaan mogen van mij zonder pardon een ontslagbrief in de brievenbus ontvangen.

SirErick

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Dat Erick zelf niet wilt stoppen kan ook een uiting van de ziekte verslaving zijn, wat niet weg neemt dat het goed zou zijn als hij eens op een andere manier naar zowel zijn fysieke als mentale gezondheid zou kijken.
Zoals je weet ben ik zeer regelmatig proefkonijn voor de medische wetenschap, dit betekent dus dat ik zowel mentaal als fysiek gezond ben. Voordat je mee mag doen aan zo'n onderzoek onderga je een zeer uitgebreide screening waarin vooral naar je mentale gezondheid gekeken wordt, dit is velen malen belangrijker dan je fysieke gezondheid aangezien fysieke gezondheid over het algemeen vrij "makkelijk" te fixen valt als er iets mis gaat tijdens het onderzoek. Met andere woorden: zowel mentaal als fysiek ben ik gezond, want als dat niet het geval zou zijn dan zou ik niet mee mogen doen met de onderzoeken waar ik als proefkonijn aan meewerk.

ZERO- zei:
Dat vind ik - op z'n zachtst gezegd - een zeer kwalijke zaak als dat echt zo is. Elke arts moet, voordat zijn of haar artsenopleiding begint, de eed van Hippocrates afleggen waarin diegene zweert en belooft om de beroepsverplichtingen- en regels ten alle tijden te zullen uitvoeren. Eén van die regels is dat artsen de patiënt, ongeacht de reden waarom de patiënt zorg nodig heeft, niet mag weigeren als hij of zij zorg nodig heeft. Met andere woorden: als een arts een patiënt weigert om zorg te geven dan is diegene zijn of haar artsentitel niet waard.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Misschien had ik me anders moeten verwoorden, want ik bedoel niet dat er iemand concreet gezegd heeft dat een verslaafde die tevreden is met gebruik geen recht heeft op zorg. Ik bedoel dat dat concreet zeggen te ver gaat naar mijn mening. Iedereen mag daar uiteraard een andere mening over vormen.

Erick, ik bedoelde ook niet te zeggen dat jouw fysieke en geestelijke gezondheid niet ok is, daar kan ik geen mening over vormen want zo goed ken ik je helemaal niet. Het zou echter voor elke verslaafde, los van welke drug of handeling, geen slecht idee zijn om hier wel met enige regelmaat bij stil te staan en je ook open te stellen voor andere manieren om er naar te kijken. Uiteraard is het aan een ieder om daar verder mee bezig te zijn. Verslavingen hebben vaak, hoewel wellicht niet altijd, een onderliggende reden. Ik zeg dus ook niet dat dit voor jou geldt maar dat het misschien goed zou zijn om hier over na te denken.

SirErick

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Verslavingen hebben vaak, hoewel wellicht niet altijd, een onderliggende reden. Ik zeg dus ook niet dat dit voor jou geldt maar dat het misschien goed zou zijn om hier over na te denken.
Mijn eerste lijntje coke snoof ik voor de medische wetenschap. Trouwens, nu ik er zo over zit na te denken is het best een gek idee dat dat lijntje ervoor gezorgd heeft dat ik coke addict geworden ben... Vind ik dat erg? Nee, want eerlijk gezegd bevalt het me prima.

Psychedelibee zei:
ik bedoel niet dat er iemand concreet gezegd heeft dat een verslaafde die tevreden is met gebruik geen recht heeft op zorg. Ik bedoel dat dat concreet zeggen te ver gaat naar mijn mening. Iedereen mag daar uiteraard een andere mening over vormen.
Ik vind dat iedereen mag zeggen wat hij of zij wil, dus als iemand van mening is dat je zorg geweigerd zou moeten worden dan vind ik dat je dat gewoon mag zeggen. Echter, als arts ben je - ongeacht wat je persoonlijke mening ook is - verplicht om zorg te verlenen.

MeejheM

Badass junkie
ik begrijp het standpunt van erick wel op de een of andere manier.

ik heb zelf een groot probleem met alcohol, en speed heb ik (al 10 jaar)nog net zelf onder controle, maar daarover kunnen de meningen verschillen. ik ben ook verslaafd geweest aan andere middelen, maar daarmee heb ik zonder problemen kunnen stoppen(wiet bijvoorbeeld).

mijn drinken daarintegen is een lange strijd van stoppen, en weer beginnen. voor mijn omgeving en mijn toekomst maak ik regelmatig een plan om met medische bijstand te stoppen, en dat houd ik dan even vol. in elk geval zolang dat ik niet meer lichamelijk verslaafd ben, en mijn geest en lichaam tijd hebben om wat te herstellen, maar als er dingen gebeuren waar ik zelf niet mee kan omgaan raak ik keer op keer weer aan het drinken, en dat voelt dan echt als een opluchting. niet meer de dagelijkse strijd om nuchter te blijven. net als erick ben ik wel in staat een baan te houden, en heeft mijn omgeving er weinig of geen last van.

als ik terugkijk zijn er zoveel momenten geweest dat ik had kunnen voorkomen verslaafd te raken door toen te stoppen. had ik dat maar gedaan. maar dat is achteraf gelul, ik heb de valkuil niet zien aankomen voordat ik erin zat.

wat 'gewone speed' en de methylgroep(simpel gezegd) ervan ben ik wel van mening dat er een groot verschil is. als je bijvoorbeeld kijkt naar wat wij hier speed noemen bestaat uit 2 isomeren van exact dezelfde molecuul, de ene heet officieel (2R)-1-Phenylpropan-2-amine, en de andere (2S)-1-phenylpropan-2-amine, zoek de verschillen... ze worden onder andere gebruikt bij medicatie tegen adhd. bij sommige patienten werkt een middel met de ene goed, en de andere nauwelijks. andersom komt ook voor.

exact dezelfde molecuul met dezelfde atomen, enkel gespiegeld. dat heeft al een ander effect.

Arnie87

Belezen gebruiker
Elke dag aan de coke is ook wel heel extreem....
Als je wilt stoppen zou ik aanraden methandrostenolone

SirErick

Wijs gebruiker
Arnie87 zei:
de TS had een hart operatie... Serieus.
Hoe vaak zat jij dan aan de COKE?
Ik gebruik dagelijks gemiddeld zo'n 2,5 gram coke. En nee, daar ga ik niet mee stoppen. Met andere woorden: ik stop pas als ik tussen 6 plankjes lig.

Arnie87 zei:
Ik vraag me af of het dan niet al een onderliggende kwaal was die zich openbaard na drugs gebruik...
Voordat ik met coke begon was ik gezond en mankeerde ik niks aan mijn hart.

Arnie87 zei:
Elke dag aan de coke is ook wel heel extreem....
Waarom heb jij je bericht bewerkt? Dat is zonde,maar daar zal vast wel een reden voor zijn.

Arnie87

Belezen gebruiker
had het bewerkt omdat ik mijn post achteraf beetje te agressief vond.
Ik zat zelf 1x per 2 weken ana de coke voor een jaar....... toen ik toevallig aan methandrostenolone zat merkte ik dat ik geen zin meer had in coke...

Maarja dat is mijn eigen beleving

Arnie87

Belezen gebruiker
Een vriend van me was verslaafd. (1x per week).... tot ie meer ging richten op sportschool en toevallig ook methandrostenolone pakte was ie in 1x klaar met coke.. nu al half jaar clean

Ik heb zelf nu coke gedaan 3x in 6 maanden.......... ik zat er zelf ook best vaak aan. drastisch minderen is zeker mogelijk als je andere dingen te doen hebt die boeiend zijn om te doen.. desnoods een uur wandelen met een mp3 speler
Alsik niet vaak sport grijp ik 10x sneller naar coke

MeejheM

Badass junkie
ik ben meestal ook 1 x per week verslaafd. het houdt wel 7 dagen aan.

Anabolen brengen ook de nodige risico's met zich mee. ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dat gebruikt wordt om van de coke af te raken.

als je je stellingen wat meer onderbouwt kunnen wij ze op hun waarde beoordelen zonder alles te googlen.

Arnie87

Belezen gebruiker
Geen behoefte in onderbouwing, aangezien ik daar al een keer een warning voor had....
Dat valt onder mensen overhalen etc..

Het komt er op neer dat je beter meer kan richten op sport dan op drugs... als je de dag er na moet trainen heb je al minder behoefte om naar de klote te gaan avond er voor.
Als je geen doelen hebt heb je ook meer drang om naar drugs te grijpen.
Dan zeg ik niet dat je kansloos bent zonder doelen maar als je elke dag in je bed kan liggen is het TE makkelijk om naar cocaine te grijpen etc

Arnie87

Belezen gebruiker
je moet voor jezelf uitvogelen hoe je die craving de kop indrukt....
Enige waarom mensen verslaafd raken aan coke is die craving.... geen craving geen verslaving.

SirErick

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
SirErick zei:
Arnie87 zei:
Als je geen doelen hebt heb je ook meer drang om naar drugs te grijpen.
Dat is misschien jouw ervaring (geweest), maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is.
Dat is sowieso waar.
Mooi, dan zijn we het daar over eens.

Exceptional Insight zei:
Boredom is the first step on the road to relapse.
Huh? Nu spreek jij jezelf tegen qua mening.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
SirErick zei:
Ja ja, wijsneus, ik draai al een poosje mee hè. Ik wilde jou erop wijzen dat hij gelijk had. Ik had het beter moeten formuleren.

Aan het tweede zinnetje had je ook al kunnen zien dat ik niet tegen jou had.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
SirErick zei:
Voor iemand die al een tijdje meedraait verwacht ik wel dat diegene op z'n minst instaat is om iemand goed te quoten zodat er geen misverstanden komen :tearsofjoy:.
Van iemand die zo veel coke gebruikt verwacht ik wel dat diegene het verband ziet tussen de eerste en de tweede zin.

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Exceptional Insight zei:
Ja ja, wijsneus, ik draai al een poosje mee hè.
:rolleyes:

OT: Ik vind het ook makkelijker om van coke af te blijven als je veel moet doen dan wanneer je niet veel hoeft te doen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat is ook het hele punt van het anders inrichten van je leven en de omgeving daarbij betrekken, zodra je met een verslaving stopt. Als je stopt met alcohol drinken, maar je zit nog in exact dezelfde omgeving met vrienden die drinken, een kutbaan of geen baan, en niet weet hoe je een positieve draai aan je leven geeft, kan je gaan aftellen tot het volgende biertje open gaat.

SirErick

Wijs gebruiker
ZERO- zei:
Dat is ook het hele punt van het anders inrichten van je leven en de omgeving daarbij betrekken, zodra je met een verslaving stopt. Als je stopt met alcohol drinken, maar je zit nog in exact dezelfde omgeving met vrienden die drinken, een kutbaan of geen baan, en niet weet hoe je een positieve draai aan je leven geeft, kan je gaan aftellen tot het volgende biertje open gaat.
Wat jij nu doet is het stereotype beeld, die mensen van verslaafden hebben, neerzetten. Met alle respect, maar als dat je opvatting is, wat doe je dan op een drugsgerelateerde forum? Als je het negatieve beeld van drugs(gebruikers) wilt veranderen dan moet je juist niet dit soort uitspraken doen, want als moderator zijnde spreek je in feiten namens Drugsforum.nl.

MeejheM

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
[...]Boredom is the first step on the road to relapse.

volgens mij staat stress op 1, verveling kan ook stress opleveren, maar een verhuizing, een overlijden in je omgeving of stress op je werk of om je financien zijn eerder valkuilen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
SirErick zei:
ZERO- zei:
Wat jij nu doet is het stereotype beeld, die mensen van verslaafden hebben, neerzetten. Met alle respect, maar als dat je opvatting is, wat doe je dan op een drugsgerelateerde forum? Als je het negatieve beeld van drugs(gebruikers) wilt veranderen dan moet je juist niet dit soort uitspraken doen, want als moderator zijnde spreek je in feiten namens Drugsforum.nl.
Ik kan natuurlijk niet voor ZERO spreken, maar ik denk dat zij hier doelt op hoe dit voor de gemiddelde verslaafde op gaat. Wat we met zijn allen niet moeten vergeten uiteraard is dat voor ieder persoon iets anders op gaat. Zelf ben ik van mijn jarenlange wietverslaving afgestapt zonder daadwerkelijk iets aan mijn directe omgeving te doen. Ik bleef mijn oude vrienden opzoeken die nog dagelijks blowde, etc maar had de kracht gevonden om dan niet mee te doen zoals ik eerder altijd deed. Dit lukte mij omdat ik helemaal uit mijzelf wilde stoppen met dagelijks blowen. Voor mensen die niet volledig achter het doorbreken van hun verslaving staan, zal dit echter wel een stuk lastiger zijn waardoor je wellicht beter af bent om je oude vriendengroep met alle verleidingen van dien niet meer of minder op te zoeken.

Verder spreken wij mods toch hoofdzakelijk gewoon uit eigen naam. Natuurlijk moeten wij wel eens vanuit het forum spreken bij zaken die uit de hand lopen, maar alles daarbuiten doen wij toch vanuit eigen naam. Niet iedere moderator heeft ook dezelfde mening, gelukkig maar want wij zijn ook maar gewoon mensen en meerdere meningen maakt het alleen maar interessant.

SirErick

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
SirErick zei:
ZERO- zei:
Wat jij nu doet is het stereotype beeld, die mensen van verslaafden hebben, neerzetten.
Ik kan natuurlijk niet voor ZERO spreken, maar ik denk dat zij hier doelt op hoe dit voor de gemiddelde verslaafde op gaat. Wat we met zijn allen niet moeten vergeten uiteraard is dat voor ieder persoon iets anders op gaat. [...] Voor mensen die niet volledig achter het doorbreken van hun verslaving staan, zal dit echter wel een stuk lastiger zijn waardoor je wellicht beter af bent om je oude vriendengroep met alle verleidingen van dien niet meer of minder op te zoeken.
Ja, dat is een feit.

Psychedelibee zei:
Zelf ben ik van mijn jarenlange wietverslaving afgestapt zonder daadwerkelijk iets aan mijn directe omgeving te doen. Ik bleef mijn oude vrienden opzoeken die nog dagelijks blowde, etc maar had de kracht gevonden om dan niet mee te doen zoals ik eerder altijd deed. Dit lukte mij omdat ik helemaal uit mijzelf wilde stoppen met dagelijks blowen.
Well done, mijn respect dat je dat gedaan hebt. Niet kunnen niet veel mensen zeggen dat ze hun verslaving zelfstandig de kop indrukken.

Psychedelibee zei:
SirErick zei:
Met alle respect, maar als dat je opvatting is, wat doe je dan op een drugsgerelateerde forum? Als je het negatieve beeld van drugs(gebruikers) wilt veranderen dan moet je juist niet dit soort uitspraken doen, want als moderator zijnde spreek je in feiten namens Drugsforum.nl.
Verder spreken wij mods toch hoofdzakelijk gewoon uit eigen naam. Natuurlijk moeten wij wel eens vanuit het forum spreken bij zaken die uit de hand lopen, maar alles daarbuiten doen wij toch vanuit eigen naam.
Dat snap ik, wat ik probeerde aan te geven is dat mensen het anders zouden kunnen opvatten.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
SirErick zei:
Ik bedoel meer dat verslaafden (gemiddeld gezien) vaak moeite hebben om gewoonten te doorbreken, juist omdat ze vastzitten in een bepaalde omgeving en bepaalde vriendenkringen. Ik doelde niet op het neerzetten van een stereotype beeld van verslaving, maar dat ik juist meer zie in behandelingen die (onder andere) gericht zijn op het aanpassen van de omgeving, levensdoelen en toekomst, in plaats van behandelingen die iemand even uit de omgeving halen, laten afkicken en weer terugplaatsen (zoals vaak gebeurt wanneer iemand een [korte] periode wordt opgenomen).
Hoe Psychedelibee het geflikt heeft is natuurlijk ontzettend knap, maar veel mensen lukt dat niet zomaar. :) Daarbij is het inderdaad altijd belangrijk behandeling aan te passen op het individu, en ik ben erg voor termen als: eigen kracht, positieve samenwerking, oplossingsgericht, empowerment etc :wink:

MeejheM

Badass junkie
Dat moderators alles in naam van het forum zouden zeggen ben ik het echt niet mee eens. dat zou inhouden dat ze geen eigen mening meer mogen neerzetten zonder eerst te overleggen.

Dat de gemiddelde gebruiker of bezoeker waarschijnlijk meer waarde hecht aan hun bijdrage vanwege de groene naam lijkt me wel iets waar ze op moeten letten. Dat soort zaken krijg je als je op een forum verschil gaat maken in groepen gebruikers. dat zal in mindere mate ook voor donateurs gelden, en misschien zelfs mensen met een oud account en/of enorm veel posts.

verder vind ik wel net als Erick dat moderators wel meer te berispen(bij gebrek aan betere woordkeuze) mogen worden op hun uitingen daar zij direct gelieerd zijn aan het forum.

ooscaar

Wijs gebruiker
Het is toch gemiddeld genomen wel zo dat mensen met veel posts, moderators en oudere gebruikers meer van drugs weten, simpelweg omdat zij er meer ervaring mee hebben, meer over hebben geschreven en meer over hebben gelezen. Dan is het toch ook logisch (en vaak, zeker niet altijd, terecht) dat deze posts sneller serieus worden genomen?

MeejheM

Badass junkie
Dat is een logische conclusie, en ik probeer duidelijk te maken dat mensen zich daar bewust van moeten zijn als ze iets posten. Erick ook, maar ik kan niet voor hem spreken, en dat hoeft ook niet.

Jixx

Bewuste gebruiker
SirErick zei:
Psychedelibee zei:
Dat Erick zelf niet wilt stoppen kan ook een uiting van de ziekte verslaving zijn, wat niet weg neemt dat het goed zou zijn als hij eens op een andere manier naar zowel zijn fysieke als mentale gezondheid zou kijken.
Zoals je weet ben ik zeer regelmatig proefkonijn voor de medische wetenschap, dit betekent dus dat ik zowel mentaal als fysiek gezond ben. Voordat je mee mag doen aan zo'n onderzoek onderga je een zeer uitgebreide screening waarin vooral naar je mentale gezondheid gekeken wordt, dit is velen malen belangrijker dan je fysieke gezondheid aangezien fysieke gezondheid over het algemeen vrij "makkelijk" te fixen valt als er iets mis gaat tijdens het onderzoek. Met andere woorden: zowel mentaal als fysiek ben ik gezond, want als dat niet het geval zou zijn dan zou ik niet mee mogen doen met de onderzoeken waar ik als proefkonijn aan meewerk.

ZERO- zei:
Dat vind ik - op z'n zachtst gezegd - een zeer kwalijke zaak als dat echt zo is. Elke arts moet, voordat zijn of haar artsenopleiding begint, de eed van Hippocrates afleggen waarin diegene zweert en belooft om de beroepsverplichtingen- en regels ten alle tijden te zullen uitvoeren. Eén van die regels is dat artsen de patiënt, ongeacht de reden waarom de patiënt zorg nodig heeft, niet mag weigeren als hij of zij zorg nodig heeft. Met andere woorden: als een arts een patiënt weigert om zorg te geven dan is diegene zijn of haar artsentitel niet waard.

Eed van hypocrietes bedoel je ? :P Mijn artsen houden mij wel degelijk tegen in psychiatrische zorg, om het feit dat ik cannabis gebruik.

Zijn er trouwens nog mensen die het op recept kunnen krijgen, net zoals bij mary jane ?

SirErick

Wijs gebruiker
Jixx zei:
SirErick zei:
Psychedelibee zei:

ZERO- zei:

Eed van hypocrietes bedoel je? :P
Whahaha, lol, die is goed bedacht.

Jixx zei:
Mijn artsen houden mij wel degelijk tegen in psychiatrische zorg, om het feit dat ik cannabis gebruik.
Een medisch onderlegd persoon in functie (= arts) is, volgens de regel- en wetgeving, strafbaar zodra hij of zij een patiënt weigert om medische hulp te verlenen. Met andere woorden: een arts moet medische zorg verlenen aan zijn of haar patiënten, dus als zij daar niet aan voldoen dan kun je een klacht indienen bij het Medisch Tuchtcollege. Echter, als een patiënt - in zijn of haar volle bewustzijn en doelgericht - verbaal en/of fysiek geweld gebruikt (heeft) dan is de arts wél bevoegd om de patiënt in kwestie te weigeren om (verder) te behandelen.

Jixx zei:
Zijn er trouwens nog mensen die het op recept kunnen krijgen, net zoals bij mary jane?
Ja, die zijn er zeker. In onder andere Portugal wordt coke verstrekt aan verslaafden die, nadat ze het al tientallen keren geprobeerd hebben, niet instaat blijken te zijn om af te kicken. Het wordt echter in uitzonderlijke gevallen aangeboden, het doel is om diegene een waardig leven te bieden en tegelijkertijd voorkom je daarmee dat hij of zij de criminaliteit ingaat.

Jixx

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de uitleg SirErick!

Ik heb al een klacht ingediend bij het regionaal tuchtcollege. In eerste instantie om het feit vanwege de voorgeschreven medicatie in combinatie met cannabis. Later heb ik ook nog het punt aangekaart , dat ik ervan weerhouden wordt een psychiatrisch/psychologisch onderzoek te krijgen. Ik wacht nog steeds op bericht.

Ik vraag me af of het nog steeds op de poli gebruikt wordt bij kleine neus operaties/ingrepen?
Dat had ik ooit eens ergens gelezen. Kan net zo goed een fabeltje zijn natuurlijk. Maar als het goed is ligt er achter slot en grendel wat cocaine op de poli?

SirErick

Wijs gebruiker
Jixx zei:
Bedankt voor de uitleg SirErick!
Graag gedaan.

Jixx zei:
Ik heb al een klacht ingediend bij het regionaal tuchtcollege. In eerste instantie om het feit vanwege de voorgeschreven medicatie in combinatie met cannabis. Later heb ik ook nog het punt aangekaart , dat ik ervan weerhouden wordt een psychiatrisch/psychologisch onderzoek te krijgen.
Heel goed dat je dat gedaan hebt.

Jixx zei:
Ik vraag me af of het nog steeds op de poli gebruikt wordt bij kleine neus operaties? Dat had ik ooit eens ergens gelezen. Kan net zo goed een fabeltje zijn natuurlijk. Maar als het goed is ligt er achter slot en grendel wat cocaine op de poli?
Coke wordt onder meer in de KNO-heelkunde in de geneeskunde als lokale anesthesie gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld als een 15-20% oplossing aangebracht op het neusslijmvlies, na zo'n 10 minuten is het operatiegebied (= slijmvlies) volledig gevoelloos zodat ze het neustussenschot operatief recht kunnen zetten of om neuspoliepen te verwijderen. Bijkomende voordelen zijn dat de bloedvaten van het neusslijmvlies onder invloed van coke vernauwen zodat de ingreep minder bloederig is en dat het slijmvlies slinkt waardoor er meer ruimte komt.

Bovenaan