Handleiding mediteren

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

PsychedelicMagic

Badass junkie
Doet mij een beetje denken aan yoga nidra, wat je nu zegt. De slaap van de yogis of slaap yoga. Is ook wel een fijne manier van mediteren.

Wat ik merk als je elke dag consequent langer dan 15minuten mediteert, dat die stilte ook meer er is als je niet mediteert. En in mijn geval is dat heel erg fijn. Ik fuseer minder met mijn gedachten, en kan meer in het hier en nu zijn. Als je veelte veel nadenkt en je stemming is goed, dan kan dat positief zijn, maar als je negatieve gedachten hebt en je kan daar niet van defuseren; oh boy... Dan kan tot flink veel narigheid leiden.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik had een idee in de winter. Na wat drugsgebruik. Dat de ego een schil is die jou beschermt tegen andere ego's. Toen kreeg ik het idee. Wat nou als je jezelf los maakt van de mensenwereld en je afzonder in de natuur voor een periode. Daar heb je geen prikkels behalve dan overleven. Zou je dan langzaam in een meditative status belanden?

Dat je dan een soort dier word. Ik voel me al een dier op de paddos 🤣

PsychedelicMagic

Badass junkie
ik wil zoiets ongeveer een keer doen, maar dat kan niet in de natuur van NL. Wel in Duitsland, Noorwegen of het oostblok... Moet alleen even iets verzinnen hoe ik eten voor 2 weken mee ga nemen.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik had al het idee om voedsel uit de natuur te halen. Vissen en bessen eten moet rond augustus goed te doen zijn. Was vorig jaar in de alpen en daar kon je eindeloos bosbessen plukken.

PsychedelicMagic

Badass junkie
Vraag mij ook af in wat voor een bewustzijnds-toestand je terecht komt als je op survival tocht gaat met hooguit een zakmes. Ik weet wel dat als je door het bos loopt, mij dit wel in een andere toestand brengt. Er komen nieuwe ideeen omhoog, grappige gedachten, nieuwe inzichten. En dan hoor je geritsel en staat er een ree voor je neus of een specht dat ergens aan het kloppen is. Ik wil dit niet meditatief noemen, al bestaan er wel loopmeditaties. Denk dat het meditatiever is als je savonds met de auto een beetje doelloos rondrijdt en muziek op hebt staan.

geflipt

Wijs gebruiker
Mooi. Ooit begin ik eraan. Dit jaar nog voor zekers. Wie weet morgen. Maar nog dit jaar begin ik er weer mee...

Ik heb er altijd zoveel baat bij gehad. Maakt je leeg. Doet je zien. Nu ik eraan denk mis ik het wel...

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator

Ik heb net deze even gevolgd en ondanks ik er niet te veel van verwachte raakte ik even zwaar geëmotioneerd bij het doorsnijden van het touw om mij middel waar de anker aan hing met negativiteit. Vanuit het niets moest ik even huilen en voelde ik dat ik daadwerkelijk weer een deel van het verleden hierbij van mij af heb gegooid. Voelt lekker ... voelt goed... Ik word weer wakker.....

PurplePower

Experimenterende gebruiker
super, ga komende maand flink werken aan mezelf. Denk hierbij veel baad te kunnen hebben met meditatie.
dank je!

Mrloverdj

Wijs gebruiker
Ik heb een beetje een vreemde relatie met mediteren.

Begin 20 ben ik er-zonder er bewust van te zijn- ingerold..lastig uit te leggen. Maar alles wat @Mindless omschreef in zijn OP ervaarde ik keer op keer op keer.
Niet als ik het plande..ik zat in de staart van een burnout dus lege dagen..en ineens voelde ik die aantrekkingskracht...dat resulteerde in meditatie naar een soort toestand wat ik na die periode nooit meer heb ervaren. Compleet los zijn.

Ik probeer nu wel gebruik te maken van geleide meditatie of muziek. Altijd liggend. Val nooit in slaap of zittend maar rustend ergens tegenaan.

Het is fijn te doen maar een geleide meditatie vind ik ergens ook storend. Het is mijn proces niet meer

Ik zal die ervaringen moeten laten zoals ze waren. Want het werkt nu dus tegen me. Logisch...ergens ga ik hopen of vergelijken..op zoek

Na m'n 1e lsd trip paar dagen terug probeer ik toch elke dag ermee bezig te zijn.

Het was geloof ik eergisteren..mijn rechterhand kan schokken, trillen etc..dit is nog een restant van een insult en het zou nog wat maanden duren voor hij weer normaal doet. Maar... tijdens een meditatie voelde ik mn arm enorm trekken.ik ben het gaan volgen, lastig te omschrijven. er gebeurde enorm veel in die hand. Een prettig vuurwerk van energie. Alsof je fijne triljoenen speldenprikjes kreeg. Zo veel tegelijk en wisselend en toch leek het 1 samenspel. Uiteindelijk doofde het uit..ik bleek 2 uur verder te zijn. Ik dacht 20 minuten ofzo. En mijn klachten zijn voor 90%.weg en nog steeds.

Ik kan weer normaal typen zonder puntjes en andere gekke dingen.

Mijn vraag
.
Wat was dat,.wat gebeurde er?
Is dit herkenbaar voor iemand?
Wederom gebeurde het alsof het me na een tijd overkwam. Niet uit een oefening etc

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het was geloof ik eergisteren..mijn rechterhand kan schokken, trillen etc..dit is nog een restant van een insult en het zou nog wat maanden duren voor hij weer normaal doet. Maar... tijdens een meditatie voelde ik mn arm enorm trekken.ik ben het gaan volgen, lastig te omschrijven. er gebeurde enorm veel in die hand. Een prettig vuurwerk van energie. Alsof je fijne triljoenen speldenprikjes kreeg. Zo veel tegelijk en wisselend en toch leek het 1 samenspel. Uiteindelijk doofde het uit..ik bleek 2 uur verder te zijn. Ik dacht 20 minuten ofzo. En mijn klachten zijn voor 90%.weg en nog steeds.

Ik kan weer normaal typen zonder puntjes en andere gekke dingen.

Mijn vraag
.
Wat was dat,.wat gebeurde er?
Is dit herkenbaar voor iemand?
Wederom gebeurde het alsof het me na een tijd overkwam. Niet uit een oefening etc
Wauw wat geweldig!!

Dit is zeker herkenbaar. Dit is diep bewustzijn brengen in lichaam en geest middels meditatie. Meditatie is zoooo veel meer dan wat tot rust komen. Er is een helende kracht diep in ons waar je contact mee kunt leggen en die het lichaam terug brengt naar een betere functionaliteit/gezondheid.

Ik heb het vaak ervaren, de vele "speldenprikjes" op plekken waar ik pijn had en het directe herstel van de pijn of immobiliteit.

Besef van tijd kan enorm beïnvloedt worden ja.

Mrloverdj

Wijs gebruiker
Wauw wat geweldig!!

Dit is zeker herkenbaar. Dit is diep bewustzijn brengen in lichaam en geest middels meditatie. Meditatie is zoooo veel meer dan wat tot rust komen. Er is een helende kracht diep in ons waar je contact mee kunt leggen en die het lichaam terug brengt naar een betere functionaliteit/gezondheid.

Ik heb het vaak ervaren, de vele "speldenprikjes" op plekken waar ik pijn had en het directe herstel van de pijn of immobiliteit.

Besef van tijd kan enorm beïnvloedt worden ja.
Ja bizar die tijd. Jij hebt het vaak ervaren, overkwam dat je ook, als in..hoort het bij een meditatieve toestand? Ik heb een scala aan pijnen. En nu ik dit ervaren heb met mijn hand en jouw bericht lees, vraag ik me af of ik mijzelf op een andere pijn of klacht kan focussen..ik had het al geprobeerd, maar dat was natuurlijk het probleem.. "geprobeerd" en "ergens naar toe werken"

Ik weet niet wat het was, het voelde.echt als energie is dat onderdeel van meditatie of iets aparts? Kortom..zou ik dat zelf kunnen bepalen.. dit keer gebeurde het gewoon en ben daar zeer dankbaar voor.. maar hoe maak ik dit ongrijpbare bereikbaar?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja bizar die tijd. Jij hebt het vaak ervaren, overkwam dat je ook, als in..hoort het bij een meditatieve toestand? Ik heb een scala aan pijnen. En nu ik dit ervaren heb met mijn hand en jouw bericht lees, vraag ik me af of ik mijzelf op een andere pijn of klacht kan focussen..ik had het al geprobeerd, maar dat was natuurlijk het probleem.. "geprobeerd" en "ergens naar toe werken"

Ik weet niet wat het was, het voelde.echt als energie is dat onderdeel van meditatie of iets aparts? Kortom..zou ik dat zelf kunnen bepalen.. dit keer gebeurde het gewoon en ben daar zeer dankbaar voor.. maar hoe maak ik dit ongrijpbare bereikbaar?
Allereerst dien je dus in die staat van relaxatie te komen. Zonder dat ben je niet ontvankelijk voor die energie. En inderdaad, het is een energie ja. Hoewel echt proberen te sturen van de meditatie de meditatie juist tegenwerkt, kun je wel een beetje je aandacht ergens op leggen. Lukt het om je inspanning los te laten en is er een bepaalde mate van ontspanning, dan kun je je bewustzijn/aandacht richten op een plek waar je pijn/last hebt. Let op de tintelingen die je voelt in je lichaam en geef daar veel aandacht aan, waardoor ze in jouw beleving sterker worden. Richt je aandacht dus op de pijnplek en houdt het daar een tijdje. De pijnsensaties kunnen hierdoor aanvankelijk toenemen zoals jij ook omschreef. Op deze manier breng je er bewustzijn in. En dan is het mogelijk dat de pijn zichzelf op die manier "opbrandt" als het ware. Of spanning die zichzelf loslaat.

Maar wees je er altijd heel bewust van dat jij dit niet stuurt. Het enige wat je kunt doen is loslaten in die relaxatie en bewustzijn brengen in je lichaam. Die energie weet zelf hoe het pijn en spanning oplost, jij moet het alleen toelaten en door de aanvankelijke toegenomen pijn heen zitten. Het heeft soms wat moed en doorzetting nodig.

Edit:

Zoals ik het nu uitleg lijkt het een heel stappenplan om te doen, maar dat is helaas het nadeel van taal: het maakt alles te complex. In werkelijkheid is het slechts loslaten in ontspanning en bewust van de energie in je lichaam zijn.

Mrloverdj

Wijs gebruiker
Allereerst dien je dus in die staat van relaxatie te komen. Zonder dat ben je niet ontvankelijk voor die energie. En inderdaad, het is een energie ja. Hoewel echt proberen te sturen van de meditatie de meditatie juist tegenwerkt, kun je wel een beetje je aandacht ergens op leggen. Lukt het om je inspanning los te laten en is er een bepaalde mate van ontspanning, dan kun je je bewustzijn/aandacht richten op een plek waar je pijn/last hebt. Let op de tintelingen die je voelt in je lichaam en geef daar veel aandacht aan, waardoor ze in jouw beleving sterker worden. Richt je aandacht dus op de pijnplek en houdt het daar een tijdje. De pijnsensaties kunnen hierdoor aanvankelijk toenemen zoals jij ook omschreef. Op deze manier breng je er bewustzijn in. En dan is het mogelijk dat de pijn zichzelf op die manier "opbrandt" als het ware. Of spanning die zichzelf loslaat.

Maar wees je er altijd heel bewust van dat jij dit niet stuurt. Het enige wat je kunt doen is loslaten in die relaxatie en bewustzijn brengen in je lichaam. Die energie weet zelf hoe het pijn en spanning oplost, jij moet het alleen toelaten en door de aanvankelijke toegenomen pijn heen zitten. Het heeft soms wat moed en doorzetting nodig.

Edit:

Zoals ik het nu uitleg lijkt het een heel stappenplan om te doen, maar dat is helaas het nadeel van taal: het maakt alles te complex. In werkelijkheid is het slechts loslaten in ontspanning en bewust van de energie in je lichaam zijn.
Meditatie en verbale communicatie lijken vaak elkaars tegenpolen ja. Maar ik begrijp je wel.
Ik zal hierop een reactie plaatsen als ik er weer mee kennis maak.

LucidLucy

Belezen gebruiker
Nog een leuk topic gevonden!

Voor eenieder die nog nooit gemediteerd heeft, die het soms gedaan heeft maar laat versloffen, het al lang op z'n wensenlijstje heeft staan, etc. Check de netflix serie van Headspace. Laagdrempelig, straight to the point en zeer rustgevend. Met enkele verschillende meditatie oefeningen. Gewoon aanzetten en meevolgen, lekker simpel.

Wat betreft houding is dat persoonlijke voorkeur denk ik. Wil ik een energieke meditatie doe ik dat meestal zittend. Maar ik mediteer voornamelijk voor slaap en dat doe ik toch het liefst liggend. In de houding die voor jou het meest comfortabel is.

Wat mij ook helpt is de app Insight Timer. Voor eventuele muziekmeditaties, begeleide meditaties of om een timer te zetten zodat je je meditatie afdluit met een mooie digitale klankschaal. Van beginner tot gevorderden valt er vast iets uit deze app te halen en een groot deel is gratis.

Op het moment mediteer ik te weinig.... Lastig om de rust te vinden door de bijwerkingen van mijn misbruik. Maar eerlijk is eerlijk, slaapmeditatie heeft voor mij meer betekend dan benzos ooit kunnen doen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Meer mensen die visualisatie gebruiken tijdens meditatie? Ik had er al vaak van gehoord, maar ben er nu veel mee bezig de laatste tijd.

Wat je kunt doen, is tijdens je meditatie met ogen dicht, je ogen iets omhoog richten, alsof je naar de binnenkant van je voorhoofd kijkt. Je kijkt dan naar je derde oog chakra (ja ben er ook niet zo weg van, dat soort termen, maar dat is de plek). Je kunt dan visualiseren alsof hier licht binnenkomt. Of je kunt een lichtbol visualiseren. Voel dan alsof daar op die plek dat licht bij jou binnenkomt en jou helemaal vult. Binnen een kwestie van seconden (of misschien wat langer eerst) kan al je negatieve energie, stress, pijn, verdriet (als dat er is) weg zijn en ben je in gelukzaligheid.

Belangrijk is om een houding van dankbaarheid aan te nemen. Dankbaar dat je dit mag ontvangen. De lichtbol/lichtstraal zelf is verder niet zo belangrijk, het is meer een manier om middels die visualisatie snel in de meditatiestaat te komen: ontvankelijk/open, vredig, vervuld.

LucidLucy

Belezen gebruiker
Meer mensen die visualisatie gebruiken tijdens meditatie? Ik had er al vaak van gehoord, maar ben er nu veel mee bezig de laatste tijd.

Wat je kunt doen, is tijdens je meditatie met ogen dicht, je ogen iets omhoog richten, alsof je naar de binnenkant van je voorhoofd kijkt. Je kijkt dan naar je derde oog chakra (ja ben er ook niet zo weg van, dat soort termen, maar dat is de plek). Je kunt dan visualiseren alsof hier licht binnenkomt. Of je kunt een lichtbol visualiseren. Voel dan alsof daar op die plek dat licht bij jou binnenkomt en jou helemaal vult. Binnen een kwestie van seconden (of misschien wat langer eerst) kan al je negatieve energie, stress, pijn, verdriet (als dat er is) weg zijn en ben je in gelukzaligheid.

Belangrijk is om een houding van dankbaarheid aan te nemen. Dankbaar dat je dit mag ontvangen. De lichtbol/lichtstraal zelf is verder niet zo belangrijk, het is meer een manier om middels die visualisatie snel in de meditatiestaat te komen: ontvankelijk/open, vredig, vervuld.
Dat klinkt als een mooie aanvulling op de energieke meditaties. Ik moet nu ineens terugdenken aan een paar geleide meditaties die me hiertoe hebben aangezet. Stond er niet zo bewust bij stil wat er zo fijn was aan die specifieke techniek. Maar daar ging het ook om visualiseren van energie/licht dat binnenkomt

Dit ga ik eens toepassen morgen. Thanks!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan