Beetje late reactie, maar:
Wat Eckhart Tolle schreef in zijn boek (The Power of Now, geloof ik) over een een Zen meester en zijn student:
Meester:
“Do you hear the sound of that mountain stream?”
Student:
“Yes, I can hear the stream,”
Meester:
“Enter Zen from there,”
Student:
“Master, what would you have said if I wasn’t able to hear the mountain stream?”
Meester:
“Enter Zen from there.”
Tinnitus (heb het zelf ook):
Enter Zen from there.
Gisteren had ik een moment dat ik doorzag dat "meditatie" meestal, in 99,99% van de gevallen, bullshit is. Het is net zoals álle dingen die we doen, een manier om te proberen te ontsnappen van onze emoties, onze pijn, onze stress. Het is alleen een meer veredelde vorm daarvan. Maar het blijft bullshit: we willen eigenlijk ontsnappen van onszelf en proberen dat middels "meditatie" te doen, maar het is eigenlijk gewoon een proberen stil te krijgen van onze gedachten, van emoties.
Toen ik dat gisteren doorhad, was het even heel helder hoe ik mezelf voor de gek zat te houden en toen zakte ik weg in de pijn. Toen voelde ik de pijn in mij even heel intens en gek genoeg was er in dat voelen van de pijn, berusting. Even was er geen enkel proberen meer te ontsnappen van die pijn. Niet op de meer duidelijke manieren van verdoving en afleiding middels bijvoorbeeld eten, drugs, seks en andere acties, maar ook niet middels de subtiele "spirituele" manieren van eigenlijk stiekem een plek in mezelf zoeken die pijnvrij is.
De pijn wás de berusting. Gek genoeg...
Geen pretenties meer, geen zoeken en geen vluchten. Alleen de rauwe pijn sensatie en ik. Of eigenlijk, alleen de pijn. En is er een verschil? De pijn is niet los van mij, het is mij. En wanneer ik het ben en mezelf er niet probeer los van te zien, dan is het gek genoeg niet meer pijnlijk. Het is dat opdelen van mezelf én de pijn, die het pijnlijk maakt.
En toen kwam er weer een gedachte die me overtuigde dat de pijn teveel was. En ik koos bewust voor weer opdelen. Bewust weer voor de illusie van hoop berusting te vinden buiten die pijn. Tegen beter weten in.
Het is wat het is. Het gaat zoals het gaat. Ik heb er geen controle over wanneer "ik" het los zal laten.