Het DF Drugshandboek

KoxBox

Badass junkie
Is het de bedoeling dat het vooral tekst gaat worden of dat er hier en daar ook een bladzijde komt gevuld met een foto? Voor dat laatste ben ik wel te vinden, het oog wil ook wat.

KoxBox

Badass junkie
Volgens mij gaat dat boek zo dik als de dikke Van Dale worden. :P

Edit: P(T)HiKAL in het Nederlands is een betere beschrijving.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Haha. :grin:

Dat zou best kunnen. :P

Ik wil proberen met jullie samen een boek te schrijven dat daadwerkelijk eens nuttig is, correcte informatie, enz. Een boek zoals er geen ander bestaat. :sunglasses:

Chaincells

Belezen gebruiker
Met mijn nog geen half jaar drugs-ervaring zal je aan mij niet erg veel hebben.

Maar ik vind het wel een top idee Sublimo! Hoop dat het lukt :grin:

Einstein

Badass junkie
I'm in, ik kan, al zeg ik het zelf, redelijk goed schrijven en snap ook veel van de wetenschappelijke kant van drugs.

EDIT: Met name stukken over DXM, amanita muscaria, salvia divinorum en de neurologische werking van drugs zou ik wel kunnen schrijven, maar ik vind alles best :grin:

Flameon

Badass junkie
Dit klinkt serieus wel heel aantrekkelijk, top idee .... lijkt mij erg leuk om mee te doen :grin:
Ik schrijf graag, en stukje over behandeling/verslaving kan ik denk ik wel iets mee.
Denk dat er eerst maar eens inhoud op papier moet komen, alvorens er een titel etc komt. Maar mocht het echt van de grond gaan komen spreekt het idd voor zich dat we de grote baas even moeten contacteren

Tomaat

Bewuste gebruiker
Ik heb verre van voldoende ervaring om hieraan mee te werken...

Maar: topidee!! Als dit ooit uitkomt koop ik dit zonder twijfel, hopelijk kijken mijn ouders niet in mijn boekenrek :grin: Ik volg dit topic!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Leuk dat er zo een positieve reacties op komen ! :)

Even het lijstje bijwerken:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth
KoxBox
Einstein
Flameon

@ Einstein: Ik ben blij dat je jezelf voorsteld, anders was ik je komen vragen. :)

@ Flameon: Dat deel is me dus helemaal ontglipt, maar dat moet er zeker bij. Vind ik toch. En wie zou dat beter kunnen dan jij. :wink:

Aalpoepert

Badass junkie
We zullen sowieso een lijstje moeten maken van wat we erin willen hebben. Het lijkt me eigenlijk een idee om dus sowieso de meest besproken drugs te plaatsen (ook veelbesproken rc's misschien apart)
Het lijkt me leuk het boek een vrolijke noot te geven, zoals de sfeer op df (bijvoorbeeld op geschikte plaatsen een toepasselijke quote)

Veel, veel informatie, over dosissen, een stukje over pluggen wellicht. Hoe meer informatie hoe beter dunkt me.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert zei:
We zullen sowieso een lijstje moeten maken van wat we erin willen hebben. Het lijkt me eigenlijk een idee om dus sowieso de meest besproken drugs te plaatsen (ook veelbesproken rc's misschien apart)
Het lijkt me leuk het boek een vrolijke noot te geven, zoals de sfeer op df (bijvoorbeeld op geschikte plaatsen een toepasselijke quote)

Veel, veel informatie, over dosissen, een stukje over pluggen wellicht. Hoe meer informatie hoe beter dunkt me.

Dat is een goed idee, alleen had ik gedacht om zo goed als alle drugs erin te steken. :)

En er is weer een extra mankracht:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth
KoxBox
Einstein
Flameon
Scopolamine

*.exe

Belezen gebruiker
Sublimo zei:
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)

+1

Einstein

Badass junkie
Lijkt me een prima indeling, misschien wat sleutelen aan de volgorde binnen de hoofdstukken maar dat komt allemaal nog wel.
Misschien is het trouwens een idee om hier een apart subforum o.i.d. voor te openen :)

Einstein

Badass junkie
Wordt het dan niet te rommelig? Of is het nu de neuroot in mij die aan het posten is :sunglasses: Met al die aparte onderwerpen denk ik dat er gemakkelijker gemultitaskt kan worden als er een speciaal forum voor is. Maar misschien is dat ook weer teveel gedoe :P

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KapiteinPinda zei:
heet dat niet erowid?

Dit wordt een boek.

Einstein zei:
Wordt het dan niet te rommelig? Of is het nu de neuroot in mij die aan het posten is :sunglasses: Met al die aparte onderwerpen denk ik dat er gemakkelijker gemultitaskt kan worden als er een speciaal forum voor is. Maar misschien is dat ook weer teveel gedoe :P

Hier worden de hoofdzaken besproken, lijkt me prima te doen. :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik denk dat buiten een onderdeel over verslaving er ook een onderdeel over gezondheid bij moet, dat is ook zeer belangrijk.

Mijn voorstel: Iedereen kiest een bepaalde drug uit en werkt die compleet uit, dat lijkt me het belangrijkste nu.

Ik ben van plan om te beginnen met mephedrone en methamfetamine. Dus een nieuw lijstje, dit kan natuurlijk altijd aangepast worden als mensen wisselen van onderwerp.

Sublimo --> methamfetamine en mephedrone.

Aalpoepert

Badass junkie
Handig als mensen dan in dit topic zeggen waar ze mee bezig zijn, dat we dadelijk niet 2 stukjes hebben over lsd, 3 stukjes over pillen en 6 stukjes over speed hebben.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde drug, dus ik zal waarschijnlijk iets kiezen dat iemand anders niet heeft.
Mensen ga ook niet het wiel opnieuw uitvinden! Je kan natuurlijk een heel stukje zelf bedenken en schrijven maar je kan ook de sticky's gewoon wat meer uitbreiden.

Nu ik erover nadenk, is het misschien handig om dingen in een bepaalde volgorde te vertellen? Denk aan:
-Ontstaan van een drug
-Dosering en wijze van toedienen
-Effecten
-Verslavingsgevoelig en waarom
-Noem maar op

seth

Gast
zouden we niet één getuigenis na ieder hoofdstuk bijvoegen, niet te uitgebreid gewoon één pagina of zo. <-- niet in de zin van dram, gewoon als luchtiger iets tussen de droge lektuur.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert zei:
Handig als mensen dan in dit topic zeggen waar ze mee bezig zijn, dat we dadelijk niet 2 stukjes hebben over lsd, 3 stukjes over pillen en 6 stukjes over speed hebben.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde drug, dus ik zal waarschijnlijk iets kiezen dat iemand anders niet heeft.
Mensen ga ook niet het wiel opnieuw uitvinden! Je kan natuurlijk een heel stukje zelf bedenken en schrijven maar je kan ook de sticky's gewoon wat meer uitbreiden.

Nu ik erover nadenk, is het misschien handig om dingen in een bepaalde volgorde te vertellen? Denk aan:
-Ontstaan van een drug
-Dosering en wijze van toedienen
-Effecten
-Verslavingsgevoelig en waarom
-Noem maar op

Ja, daarom dat ik het ook al aankaartte, ik ben begonnen met twee waarvan ik verwacht dat er niet veel mensen de complete uitleg kunnen geven. :)

Mijn volgorde, die ik al eerder had opgesteld, is dat niet een goed idee ? Eventueel nog wat aanpassen. Zodat iedereen met dezelfde lay-out werkt. :)

Sublimo zei:
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Geschiedenis

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
seth zei:
zouden we niet één getuigenis na ieder hoofdstuk bijvoegen, niet te uitgebreid gewoon één pagina of zo. <-- niet in de zin van dram, gewoon als luchtiger iets tussen de droge lektuur.

Kijk maar naar mijn punt 10. Is al aan gedacht. :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert zei:
Sublimo zei:
Ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is voor elke drug.

Dat valt te vinden. Moest het niet zijn, dan vinden we daar wel een oplossing voor.
Maar ik heb wel een idee waar te zoeken. :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert en ik hebben besloten dat het handig is als iemand de leiding neemt van dit project, wij gaan dat samen doen aangezien het ons idee is.

Alle definitieve beslissingen, suggesties, enz. lopen via Aalpoepert en mij. Voor al dat soort zaken richt je je het beste tot een van ons twee.

Moest iemand hier bezwaren mee hebben, laat je horen.

KoxBox

Badass junkie
KoxBox: paddo's, nuja ik zal truffels er ook maar bijnemen dan. :grin:

Ben nog aan het twijfelen om de Amanita er ook bij te smijten.
Van Psilocybine/Psilocine extraheren en wat weet ik nog allemaal van die ongein weet ik niets, dus dat zal iemand anders op zich moeten nemen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kan misschien eens in het AMC wat artikeltjes lezen betreft de schadelijkheid van sommige drugs. De vraag is of ik zin heb, wie weet.

Ik zie dat veel mensen willen meehelpen dus beter schrijven de mensen het allemaal in een beschouwende vorm waardoor de lezer geen gekleurd beeld krijgt. Dat kan de lezer met een beschouwende vorm zelf wel.

Drientje

DF-koning
Sowieso, in het boek moet je geen persoonlijke dingen vermelden tenzij uitdrukkelijk aangegeven. Feiten moet je hebben.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Alle informatie moet objectief zijn, uitgezonderd de verslagen van persoonlijke ervaringen met een stof. Het wordt dan zeer objectief, veel feiten. Wat kan leiden tot een saai, wetenschappelijk boek. Dat lijkt me niet de bedoeling, het moet ook een beetje vlot een aangenaam lezen. Maar er zitten hier grote schrijftalenten, dus dat lijkt me geen probleem.

:)

Einstein

Badass junkie
Sublimo zei:
Aalpoepert zei:
Sublimo zei:
Ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is voor elke drug.

Dat valt te vinden. Moest het niet zijn, dan vinden we daar wel een oplossing voor.
Maar ik heb wel een idee waar te zoeken. :)
Ik weet dat van de meeste drugs wel, voor zover het in ieder geval überhaupt bekend is, het hoeft geen heel wetenschappelijk lulverhaal te worden dus uitgebreide beschrijvingen van het werkingsmechanisme zullen niet nodig zijn. Als iemand hulp nodig heeft bij het wetenschappelijke gedeelte van hun tekst, stuur me een bericht :grin:

Verder meld ik me aan voor DXM, salvia divinorum, datura, misschien nootmuskaat en eventueel Amanita Muscaria voor als KoxBox het toch alleen bij paddo's en truffels houdt :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Het leek mijn interessant om toch de werking van een stof in het lichaam te beschrijven. :)

Dan weten mensen tenminste waarom ze strak staan. :P

Einstein

Badass junkie
Dat is natuurlijk zo, maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat er ook weer geen hele verhalen moeten staan over bepaalde receptorsubunits, enzymatische processen en neurologische circuits. Een basale beschrijving van het neurologische werkingsproces en eventueel metabolisme is genoeg en dat is best haalbaar bij de meeste drugs, zo kan ik me hier dus nuttig maken :smoke:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ja, dat was ook waar ik op doelde. Het moet geen boek zijn waar ik zelfs nog moeite mee zou hebben om te lezen. :P

Zo simpel en duidelijk mogelijk. Een boek voor een hele grote groep mensen, voor het volk. Niet voor de wetenschappelijke literatuur. :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Sublimo --> methamfetamine en mephedrone.
Drientje --> amfetamine en MDMA.
KoxBox --> paddo's en truffels.
Einstein --> DXM, salvia divinorum, datura en eventueel nootmuskaat.

Amanita Muscaria laat ik nog even open, er zijn wel meer mensen die dat opzich willen nemen. :)

@ Petrovic: Moest je plots spontane zin krijgen, die artikels zijn altijd welkom. :wink:

Bovenaan