Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Carlitos

Badass junkie
Dat van die droom heb ik ook heel lichtjes..

Hoort denk bij HPPD ofzo want het kwam ongeveer iets later nadat ik al hppd had en nog steeds drugs gebruikte..

psilocybine

Bewuste gebruiker
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?[/b]
mdma, speed, Lsd, wiet, Paddo's, ketamine

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Half jaar

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?

Niets

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?

Ja ik gebruik nogsteeds drugs in de zelfde maten, klachten worden niet erger

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Veel Paddo en mdma gebruik ?
mss ook door veel lsd gebruik

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Flut zei:
(de mensen die echt deze sneeuw ervaren, ik dus.. zullen weten waar ik het over heb)

Hopelijk is het nu duidelijk voor iedereen.

Visual snow simulator:
http://www.hkj.se/vs.html
Hm, wat ik heb lijkt niet helemaal op wat ze bij die simulator laten zien. De enige uitleg die ik heb is dat er dingen in de zuurstof wonen die steeds het licht aan en uit doen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... now-80.jpg
Dit plaatje geeft wel redelijk weer hoe het is. Die miljarden lichtpuntjes die keihard door elkaar heen zwemmen "like mosquitoes" en de "fast flickering snow" zijn 24/7 aanwezig. Alleen die floaters zien er bij mij wel anders uit. Meer als kleine zwarte rondzwemmende haartjes.

Flut

Belezen gebruiker
Hm, bij mij zijn het een soort van sterretjes. Niet dat je dit overdag kunt zien , maar heel af en toe als ik merk dat de sneeuw zeg maar sterker is dan normaal dan kan ik in et pikkendonker zien dat de sneeuw bestaat uit een soort van sterretjes.

Wat me trouwens is opgevallen is dat als ik ketamine gebruik in een donkere ruimte de sneeuw echt massaal toeneemt, meer mensen dit opgevallen?

Ik heb ook het idee dat de sneeuw sterker is geworden sinds ik xtc in combo met ketamine heb gebruikt een tijdje terug. Ik heb vooral et idee dat xtc (mdma) paddestoelen en lsd de main trigger voor hppd is.

MetaalKonijn

Badass junkie
^ Daar ben ik 't mee eens, of misschien let je er daardoor wel extra veel op. Het blijft een beetje een vage zaak.

Carlitos

Badass junkie
Bij mexicaanse werd het niet erger bij mij.
Zou het bij iedereen verschillen welke drugs triggerd of niet ?

las ook dat sommige van lsd merkten dat het niet triggerde.

Groetjes

Flut

Belezen gebruiker
Japi-10 zei:
Bij mexicaanse werd het niet erger bij mij.
Zou het bij iedereen verschillen welke drugs triggerd of niet ?

las ook dat sommige van lsd merkten dat het niet triggerde.

Groetjes

Ja het zal zeker per persoon verschillen wat precies de trigger is. Maar er zijn wel main triggers, ik denk bv dat bij het gebruiken van Dissociatieve middelen (GHB, Ketamine, DXM), de kans veel kleiner is om hppd te krijgen dan bij psychedelische drugs en dan reken ik MDMA daar in mee. Psychedelische drugs in combinatie met Dissociatieve drugs verhoogt na mijn idee de trigger...

Dat over lsd verschild denk ik heel erg per persoon, lsd word wel in een onderzoeken gezien als een grote trigger van de hppd.

vogel

Bewuste gebruiker
Msschien kan je hppd van je hppd afkomen door in iedergeval te stoppen met drugs en roken en drinke en alles wat aan je brein knaagt
hier wat dinge die msschien wel kunnen helpen
ik zat eerts te denken aan haver dat is een plant
haver is een soort gras, nee ga niet naar de supermarkt om havermout te kopen,,, ik denk dat die nie goed is je moet zeg maar de verse plant gebruiken,,

Inhoudsstoffen
Saponinen
Alkaloïden zoals gramine (heeft licht sederende en hypnotische eigenschappen), trigoneline en avenine (stimuleert het centrale zenuwstelsel en veroorzaakt dat paarden nogal opgewonden worden als ze te veel haver krijgen)
Flavonoïden
Veel mineralen, vooral silicium en calcium, verder ijzer, mangaan, zink, magnesium en kobalt
Gluten
Vitamine B1 en B2, E en K
Sterolen
Vetten
Bitterstoffen
Proteïne
Bevat een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten
Werking Dit artikel is geschreven door G. van Elteren herbasanitas.nl
Zenuwstelsel
Haver is een van de beste middelen bij stoornissen in het zenuwstelsel, zo kan het helpen bij nerveuze irritatie, depressie, slapeloosheid, nerveuze uitputting door chronische ziekte, zenuwzwakte, hysterie, herpesinfecties. Heel goed bij PMS en depressies die samenhangen met de menopauze. Zou een afrodisiacum zijn voor zowel mannen als vrouwen. Een heel specifieke werking is dat het kan helpen bij het herstellen na een verslaving aan zowel alcohol en verdovende middelen als nicotine (onderdrukt afkickverschijnselen).

verer zullem er msschien nog wel planten zijn er gaat een verhaal mschien wel legende dat de plant havikskruid dat de havikken die plant gebruiken om hun ogen te scherpen

msschien een injectie met stamcellen in een bepaald gebied van je brein
mschien van dat sint jans kruid tegen depressie en bij inwendig gebruik van sint janskruid word je huid sneller bruin in de zon
of dat ook geld voor uitwendig gebruik kweenie???

msschien visolie of gewonn vis eten

yerba mate is een plant kweet er heel weinig van maar schijne ook goeiestofjesvoorje in te zitten

of gewoon pozitiev blijve denke beetje yoga wat extra zuurstof inademen

naar de klote lijkt wel een sooort keuze ofzo of is het leuk om die dingetjes te zien,,??? :wave:

Carlitos

Badass junkie
Ja mischien voor 1 dag maximaal dat je dingen kan laten trillen.
Of groene/paarse vlekken.

Maar geloof leuk is het totaal NIET.
Ik herhaal ; totaal NIET.

Groetjes :wave:

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik herken me hier ook goed in, vooral dat ruis voor je ogen. Het is niet echt heel irriterend en het valt normaal ook niet zo heel erg op (vooral 's nachts is het 't ergst) maar als ik me er op concentreer is het toch best opvallend.

Dit komt niet door drugs, ik heb dit al heel lang, sinds de basisschool.
In die periode had ik ook dat als ik bijv. naar houtnerven keek en me dr op concentreerde, dat ze gingen 'stromen' zoals je ook wel eens in een paddo/lsd trip zie.
Ik vond het nooit irritant, wel leuk eigelijk. Dat zie ik nu niet meer, alleen soms als ik me op de vloer/stenen buiten focus is het alsof ze willen gaan bewegen (ook net zoals in een trip) alleen dan maar een heel klein beetje.

Wel leuk dat ik nu weet dat veel meer mensen dit hebben, vroeger dacht ik altijd dat het gewoon een soort tik was ofzo wat ik dan weer had.

Flut

Belezen gebruiker
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die last hebben van druk in het hoofd? Ik heb dit sinds ongeveer 10 maanden en het is nooit meer weggegaan. Ik weet zeker dat dit gerelateerd is aan HPPD. Op hppdonline.com staat ook een topic over druk in het hoofd (head pressure), waarin te zien is dat ongeveer 70% van de mensen met HPPD hier last van heeft.

Met druk in het hoofd bedoel ik niet zoiets als hoofdpijn, maar het voelt alsof er een kleine ballon gevuld met lucht in m'n hoofd zit. Het zit niet overal maar altijd op dezelfde plek, aan de rechterkant van m’n hoofd, iets achter m'n oog lijkt het wel. Hierdoor kan ik me vaak moeilijk concentreren, het is een heel vaag gevoel.

Zijn er hier meer HPPDERS met dit rare symptoom?

dirtbag

Bewuste gebruiker
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Paddo's, LSD, Wiet, Salvia, Yopo, Morning Glory.
en wel meer maar verder geen hallucinogenen voor zo ver ik me kan herinneren.

een weekje

nog niks, alst langer blijft en erger wordt ga ik er iets aan doen, heb er niet zo veel last van, ik vind et nog wel grappig, 24/7 (zeer licht) trippen zonder iets te slikken.

ik gebruik nog steeds, en het wordt niet erger

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
3x trippen in een week, serotonine raakt een beetje leeg, kan ook daaraan liggen.

heb vooral als ik me ogen dicht doe echt zicht alsof ik naar een ruisende tv kijk. en als ik heel lang naar een object kijk zie ik langzaam een patroon zich vormen. lijkt wel een trip die aan het uitwerken is.

Carlitos

Badass junkie
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?

Flut

Belezen gebruiker
Japi-10 zei:
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?

Volgensmij vreet cocaine ook wat serotonine maar lang niet zoveel als mdma doet. Drie keer in de week trippen is ook wel erg veel, je hersenen moeten na een trip weer f aan de werkelijkheid wennen, als je vaak trips is de kans dat je hppd oploopt dus groter (logisch natuurlijk) dan datje maar heel af en toe tript.

Flut

Belezen gebruiker
dirtbag zei:
heb vooral als ik me ogen dicht doe echt zicht alsof ik naar een ruisende tv kijk. en als ik heel lang naar een object kijk zie ik langzaam een patroon zich vormen. lijkt wel een trip die aan het uitwerken is.

Hmm ruisende tv? zie je dit bv ook als je naar de lucht kijkt? of naar een witte muur.. Anders hebje misschien visual snow opgelopen die shit gaat niet meer weg.

Carlitos

Badass junkie
Beste HPPD'ers,

Er zijn wel degelijk medicijen ik weet niet de naam.
Dit kreeg ik als reactie ;

Hoi, Wat kan ik doen tegen hppd ? Hoorde eerst iets van medicijnen,maar hoe heete die ? Kan het nog helemaal normaal worden / herstellen ? Gr

Beste vraagsteller

Vraag of je arts contact opneemt met de verslavingsarts Roelof de Wit 023-5307400. Groet Martin Sijes

Ex-tripper

Experimenterende gebruiker
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Ik heb een tijd geblowd, daarna heb ik in 1 jaar rond de 10 a 15 keer op paddo;s getript.

Ik loop nu al iets van 2 en een half jaar met klachten rond.

Ik heb de volledige versie van HPPD gekregen. Zowat alle klachten. Ik heb toch zeker een jaar lang de volgende klachten gehad die allemaal onderdeel zijn van HPPD, allereerst de klachten met betrekking tot mijn (pseudo)hallucinaties:

- het niet goed kunnen onderscheiden van kleuren (zwarte van blauwe sokken bv)
- slechte concentratie bij het lezen. Veel afterimages van de zinnen en letters en ook bewogen de plaatjes op de pagina, waardoor ik enorm werd afgeleid.
- Ik zag, als ik wilde gaan slapen, enorm veel kleuren en structuren. Ook had ik vaak het gevoel dat m'n bewustzijn ergens anders was. Ik kon dan m'n ogen dicht doen en meteen in een soort droom zijn, terwijl ik nog niet sliep en eigenlijk wakker was (ok, klinkt heel vaag). In zo'n droom gingen mensen echt tegen me praten en deed ik m'n ogen weer verschrikt open omdat ik dacht dat het uit dezelfde ruimte kwam.
- Als ik wakker was, zag ik vaak objecten bewegen, terwijl ze dus niet bewogen. Als ik naar de muur keek zag ik de tv met kast en al zo'n 30 cm naar rechts of naar links bewegen. Dit was eigenlijk met alles het geval. Schilderijen aan de muur bewogen, dingen op tafel, de knopjes op m'n mobiel, treinen die stil stonden bewogen, ook leken muren te 'ademen' of te golven, op school gingen de zinnen van een powerpointpresentatie langs elkaar heen schuiven, noem maar op.
- Macropsia en micropsia: voorwerpen die ineens groter dan dan weer kleiner worden dan ze eigenlijk zijn.
- Ook zag ik regelmatig gezichten in muren en vloeren (in badtegels bv)
- Als ik naar foto's keek van mensen, dan veranderde de uitdrukking van de gezichten binnen een seconden. Iemand kon dan bijvoorbeeld op een foto heel blij kijken, maar na een seconde te hebben gestaard, werd het ineens een boze uitdrukking of een angstige.

Ook heb ik nog andere psychische problemen gehad die ook deel uitmaken van HPPD. Zoals:
- Zware depressie: ik voelde me zo enorm klote, maar niet klote in de zin van: 'wat een rotdag'. Maar meer van: 'Als dit nooit overgaat dan maak ik er een einde aan'. Ik heb ook suicidale gedachten gehad, nooit concrete plannen of gedachten. Bij deze depressie zaten ook lichamelijk klachten (psychosomatische klachten): Ik had een enorme pijn in mijn borstkas en het leek vaak of mijn hart het begaf. Dit leverde mij paniekaanvallen. Ik heb 5 maanden zowat dagelijks paniekaanvallen gehad. Ook heb ik zeker een jaar enorme maagpijn gehad. Ook cognitief (gedachten) heb ik veel rare dingen doorgemaakt: ik dacht regelmatig dat ik in de matrix zat (terwijl ik wel wist dat dit niet zo was, maar toch dacht ik het), dwanggedachten zoals: 'bij de volgende trein spring je ervoor'. Ik kon niets aan deze gedachten doen en ze leken ook niet van mij te komen. Niet dat iemand anders ze 'erin stopte', want dat is schizofrenie, maar meer dat ze er gewoon kwamen. Ik schrok me altijd kapot van die gedachten, maar heb er nooit naar gehandeld.
- Depersonalisatie stoornis: Ik heb een aantal weken gehad dat ik niet wist wie ik was. Ik wist m'n naam, maar dat was het. Ik was het gevoel wat jou tot jou maakt, kwijt. Ook leek het vaak dat ik ver verwijderd was van de situatie waar ik in zat. dan zei ik iets en leek alsof iemand anders het zei. Ik was ver verwijderd van m'n lichaam. Het leek ook wel of mijn omgeving heel raar was. dan was ik in m'n kamer waar ik al 20 jaar in woonde en dan dacht ik 'is dit nu mijn kamer?'
Je zou kunnen zeggen dat het een soort droom was, waar ik in zat.
- Angststoornissen: Ik was eigenlijk bang voor alles. Ik durfde niet meer alleen te zijn. Grote ruimtes waren zwaar eng, en kleine ruimtes waren weer heel beklemmend. Ik was bang voor mijn vrienden en durfde niet meer met hun om te gaan. Ik durfde eigenlijk niet meer naar school (deed het toch, ik wilde me niet laten beperken door angst), op school heb ik ook regelmatig paniekaanvallen gehad. Ook vond ik het doodeng om in de bus te zitten (maarja, als ik naar school wilde, moest ik wel). Ook de muziek waar we in trips naar luisterden kon ik niet meer aan en kon een paniekaanval uitlokken. Ook tv kijken ging niet meer, alles was supereng. Zelfs de meest simpele films waren verschrikkelijk en kon het gewoonweg nog geen 5 minuten volhouden om te kijken.
- Slaapproblemen: elke nacht nachtmerries hebben. Ik durfde eigenlijk bijna niet meer te gaan slapen en kon ook bijna niet slapen. Ik sliep de eerste 3 a 4 maanden slechts iets van 3 of 4 uur per nacht.

Er komen nog veel meer verschrikkelijke helse dingen bij, maar die kan ik niet allemaal opnoemen of herinneren. Nu eindelijk het antwoord op de vraag wat ik er aan gedaan heb :) : Ik heb 3 a 4 maanden met deze klachten rondgelopen en toen werd het te erg (een intense bad trip van 3 a 4 maanden, word je niet vrolijk van). Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb het hem met tranen in de ogen verteld. Ik kreeg melatonine mee en die moest ik elke avond innemen (5mg). Nu is dat al bijna weer 2 jaar geleden. Nog steeds slik ik die pilletjes. Ik ben bijna weer 'normaal'. Bijna elke symptoom is verdwenen of sterk verminderd. Waar ik nu nog wel eens last van heb is een lichte beweging in voorwerpen als ik lang staar of me concentreer, maar hier stoor ik me niet meer aan. Ik heb nog wel een verhoogde spierspanning van die depressie, maar daar doe ik ontspanningsoefeningen voor en die werken ook goed. Wel heb ik nog wel eens last van lusteloosheid en enkele symptomen van depressie, maar niet genoeg symtomen en duur voor de DSM-IV criteria voor depressie. Eigenlijk gaat het wel goed.

Nee, helemaal niet meer. Ik heb zelfs een jaar lang geen druppel alcohol gedronken. Zo erg was ik er aan toe. De klachten zijn, zoals al gezegd, bijna helemaal verdwenen. Dit mag ik een klein wonder noemen, want ik wens niemand dit toe.

5) Heb je enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Nou, ik weet ZEKER dat paddo's bij mij de oorzaak waren. Na 6 of 7 trips begonnen de eerste symptomen en ik negeerde die eigenlijk. Tot het punt dat ik brak en de HPPD in alle hevigheid begon. Het leek wel of de serotonine en dopamine stroom helemaal stil lag. Paddo's hebben een effect op de serotonine en dopamine huishouding, maar eigenlijk weet men het nog niet precies. Vanwege het taboe en andere tegenwerkingen worden paddo's en zijn werking niet of nauwelijks onderzocht. Men weet niet goed wat het effect is van psylocine en psylocybine op de neurotransmitters en neurotransmitterstoffen (serotonine en dopamine en wellicht ook andere zoals adrenaline en noradrenaline).

Of er dus medicijnen zijn tegen HPPD: die zijn er. Ik heb dus van m'n huisarts melatonine gehad en dit heeft goed gewerkt. Ik weet niet of het ook wetenschappelijk ondersteund wordt, maarja, boeien, bij mij heeft het gewerkt :)

Check deze sites over HPPD en zijn symptomen:
http://nodid.org/dynamic/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Hppd

Pfff, wat een verhaal zeg! Veel leesplezier :)

Flut

Belezen gebruiker
Japi-10 zei:
Beste HPPD'ers,

Er zijn wel degelijk medicijen ik weet niet de naam.
Dit kreeg ik als reactie ;

Hoi, Wat kan ik doen tegen hppd ? Hoorde eerst iets van medicijnen,maar hoe heete die ? Kan het nog helemaal normaal worden / herstellen ? Gr

Beste vraagsteller

Vraag of je arts contact opneemt met de verslavingsarts Roelof de Wit 023-5307400. Groet Martin Sijes

Tuurlijk zijn er medicijnen, bezos maar besef goed dat benzo's misschien problemen oplossen, maar tegelijk weer nieuwe problemen veroorzaken.

Mijn advies is dan ook als je nog normaal functioneerd, gebruik dan geen bezos. Mocht het zo zijn datje beeld zo hard fucked is datje et niet meer trekt, dan kan je iets gaan proberen (via de dokter).

Flut

Belezen gebruiker
@extripper, dat zal zeker een helse ervaring geweest zijn. Erg goed dat je je niet hebt laten gek maken door de HPPD en toch gewoon je ding bent blijven doen. Wel ziek dat je zulke symptonen hebt gekregen na een aantal keren paddo's gebruiken. Het negeren van de symptomen ken ik, in het begin denkje 'ach het zal niks bijzonders zijn, trekt wel weer weg' en ondertussen ga je verder met gebruiken en wordt het erger en erger. Ik besef nu gelukkig dat HPPD en zeer ernstige kwestie kan zijn, en daarom raak ik sowieso geen psychedelics meer aan en doe ik ook rustig met bv alcohol. Alcohol lijkt misschien onschuldig maar de schade van deze drug is niet te onderschatten, zeker niet voor een HPPD'er.

Welke symptomen zijn er nog overgebleven? Mijn symptomen zijn 'static vision', alles lijkt statisch dit word veroorzaakt door de visual snow die ik 24/7 zie. Foto's enz alles lijkt net iets meer diepte te hebben dan normaal en ik heb last van druk in mn hoofd.

Ik denk zelf dat mijn questie nog redelijk mild maar daarom kijk ik wel uit met drugs dat het niet erger word.

Tool

Wow.. Na dit topic gelezen te hebben, heb ik ineens een stuk minder zin om mijn drugs-expeditie te vervolgen..
Tot nu toe alleen hasj, redelijk wat wiet en 2x paddo's gedaan, maar was van plan om binnenkort LSD te gaan proberen. Weet niet of ik daar nu nog wel zo'n zin in heb. :confused:

Eerste reactie op dit forum trouwens. :)

Pikachu

Wijs gebruiker
Je krijgt het nooit ineens, dan moet je echt al wel vaker drugs gebruikt hebben.

Gave naam btw, een van m'n favoriete bands ^^

Ex-tripper

Haha, Flut, een helse ervaring was het zeker ja. Het zat waarschijnlijk tegen een psychose aan. Ik geloof dat HPPD vroeger gedefinieerd werd als Psychotic episode not otherwise specified. Tenminste, zoiets. Dat ik mijn ding ben blijven doen hield mij wel op de been. Ik heb me toen op mijn studie gestort (psychologie, komt wel mooi uit dus :) ). Hoewel het vaak wel een hel was om naar school te gaan.
Je hebt gelijk dat je voorlopig geen drugs meer gebruikt. Ik denk dat een paar biertjes niet echt uitmaken en dit zal denk ik de zaak niet verergeren, je moet je misschien niet wekelijks klemzuipen. Je zou misschien naar de huisarts kunnen gaan en om melatonine vragen (5mg). Ikzelf ken niet de wetenschappelijke basis hiervoor, maar het heeft mij voor 98% genezen. Misschien dat het bij jou ook goed werkt. Ga iig niet door met gebruiken.
De symptomen die ik nu nog heb zijn de volgende. Als ik moe ben, dan willen sommige voorwerpen of wat dan ook wel eens lichtelijk bewegen. Hier stoor ik me helemaal niet aan en ik schenk er dan ook bijna geen aandacht aan. Wel heb ik nog regelmatig last van lusteloosheid, dit is nog steeds een overblijfsel van die depressie. Gelukkig wordt dit ook steeds minder.

Ik probeer deze ervaring gewoon in een soort leerzaam perspectief te zien. Ik heb denk ik nu wel een beter idee van hoe het is schizofreen te zijn of paniekaanvallen te hebben en depressie dan de gemiddelde psychologie student.

Flut

Belezen gebruiker
Ex tripper ben jij toevallig de gene die op http://forum.dokter.nl/ iets had gepost over melatonine?

Want daar gaf ook iemand aan die met 5mg melatonine bijna al z'n symptomen weg had gekregen. Ik ben toevallig laatst naar de winkel geweest om te kijken of ik het kon krijgen maar daar werd het alleen maar verkocht in doseringen van 0.1mg. De dokter zal hier dan wel een sterkere variant van hebben.

Misschien ga ik binnenkort ook wel naar de dokter, ik ben er alleen bang voor dat mijn dokter misschien niks over HPPD weet. Ik weet niet of veel dokters bekend zijn met HPPD?

Ex-tripper

Hey Flut, dat ben ik inderdaad geweest. Toen was duidelijk aan het genezen. Ik dacht toen dat het al goed ging, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds vooruit ga.

Aan de andere kant is het jammer dat ik dat ook ben op die site, anders waren er 2 mensen die er met melatonine van af zijn gekomen. Melatonine is inderdaad niet over de toonbank te koop, dit moet je echt via je huisarts krijgen. Het is goed mogelijk dat je huisarts niets van HPPD afweet. Mijn huisarts had al 3 of 4 mensen vóór mij met HPPD genezen of waren genezende. Omdat je duidelijk aan het zoeken bent naar informatie merk ik dat het bij jou misschien wel serieuze vormen aan het aannemen is. En dat je er misschien er ook echt last van begint te krijgen. Klopt dit? Wat ik je aanraad is dat je je er niet te druk over maakt. Als je je er namelijk op fixeert dan nemen de symtomen toe. Probeer er dus een beetje van te genieten :wink:

Ik merk dat er op internet heel weinig informatie is te vinden hoe je er van af kunt komen. Ik heb verhalen gelezen van mensen met HPPD die er in dezelfde mate last van hadden als ik en met een aantal van hen is het slecht afgelopen. Daarom heb ik zo af en toe op forums mijn ervaringen opgeschreven en over melatonine verteld.

Ik was zelf benieuwd hoe mijn huisarts wist dat melatonine HPPD kon verminderen of genezen. Ik heb het hem toen ook een keer gevraagd en hij zei toen dat hij dat wist omdat hij op een Amerikaanse huisartsen site, wetenschappelijke artikelen had gelezen. Wat ik best zou willen is het volgende. Ik wil aan hem vragen of hij die wetenschappelijke artikelen aan mij door wil mailen. Dan kan ik ze doorsturen naar je en zou jou huisarts ze ook kunnen lezen. Op deze manier is het namelijk meer verantwoord dat ik jou (en anderen misschien) melatonine aanraad. Binnen een maand ga ik weer naar de huisarts voor controle en dan zal ik het er met hem eens over hebben.

Carlitos

Badass junkie
Melatonine is nog steeds te krijgen.
En ja klopt ja,dat die van de dokter tot 30 kleine staat.

Had dat ook keer uitgezocht :)

Flut

Belezen gebruiker
Hmm 30 kleine pilletjes, dan zouden de pillen van de dokter dus 3 mg p/s moeten zijn?

Ex tripper. Het is niet zo dat ik me er super druk om maak maar ik erger me er gewoon aan. Mijn zicht is scherp maar ik voel me gewoon wazig in mn hoofd en objecten lijken heel mild te bewegen. Ik verwacht niet dat ik de sneeuw (floaters) die ik zie weg kan krijgen. Maar als ik het wazige gevoel en de druk in mn hoofd kan laten verdwijnen ben ik dik tevreden. Het is iedere dag weer opnieuw afwachten hoe de druk en het wazige gevoel is als ik opsta. Sommige dagen zijn goed en heb ik er amper last van (hoeveelheid slaap lijkt hierbij een rol te spelen), maar andere dagen zijn verschrikkelijk. Ik voel me dan zo wazig dat ik amper normaal een spelletje op de pc kan spelen of normaal auto kan rijden. Dus ja eigenlijk heb ik er behoorlijk last van. Ik ben al een hele tijd bezig met gezond eten, sporten enz maar echt wegtrekken doet het gewoon niet.

Heeft een hoge dosering melatonine eigenlijk nog nadelen, ik bedoel het is eigenlijk een slaapmiddel dus is het niet zo datje er overdag brak van bent?

En over die artikelen dat zou ik erg op prijs stellen ja. Misschien dat ik hiermee dan naar mijn eigen huisarts kan gaan. Dan heb ik in ieder geval een soort van houvast aan m’n verhaal.

Ex-tripper

pipoxyz idd, melatonine is inderdaad een lichaamseigen stof. Die maak je aan als het donker begint te worden. Het zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Het begint als het ware je lichaam voor te bereiden op het slapen. Het remt eigenlijk je hersenen af (simpel gezegd). Vooral de meer primitievere delen worden afgeremd. Het wordt gewoon een stuk rustiger in je hoofd.

Ik heb geen nadelen kunnen ontdekken van melatonine Flut. In het begin werd ik er wel extreem slaperig van (maar dat kon ook zijn omdat ik toen slaaptekort had). Nu voel ik me na het innemen van zo'n pilletje geen verschil (misschien iets slaperiger dan zonder pilletje, maar je kan dan nog steeds zonder gevaar autorijden). Ik ben er overdag niet brak van.

Die floaters zul je idd niet snel wegkrijgen. Wél kan het zijn dat ze minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Je gaat er simpelweg minder op letten en dit geeft iig wel het gevoel dat ze minder zijn. Bij HPPD'ers is ook een beetje verdwenen hoe het zicht was vóór HPPD, dus het kan zijn dat die floaters ook erger lijken omdat je je er veel mee bezig houdt. Je ergert je er namelijk aan. Klinkt heel lullig, maar probeer je er niet aan te ergeren. :)

Maar je voelt je wel eens wazig? Kun je omschrijven hoe dat ongeveer voelt? Die druk in je hoofd vind ik eerlijk gezegd een vreemd iets. Ik heb al veel gelezen over HPPD, maar druk in het hoofd ben ik nooit tegengekomen als symptoom van HPPD. Lees deze pagina eens:
http://nodid.org/dynamic/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=66
Ik denk dat het gezond leven er in ieder geval voor zorgt dat het niet erger wordt.

Op het moment probeer ik ergens op internet een link te vinden tussen melatonine en het genezen van HPPD. Ik heb nog niets kunnen vinden. Ik hoop dat mijn huisarts die artikelen wil doormailen of opsturen of iets dergelijks. Ik denk dat wanneer ik uitleg waarom ik die artikelen wil hebben dat hij dat wel doet. Het kan wel zijn dat we ze niet zomaar op internet mogen plaatsen, artikelen kunnen auteursrechterlijk beschermd zijn en soms moet je zelfs geld betalen voor sommige artikelen![/i]

Flut

Belezen gebruiker
De druk in mn hoofd zorgt ervoor dat ik me vaak warrig/wazig voel. Het gevoel is moeilijk uitteleggen maar het voelt alsof er een soort ballon met lucht in mn hoofd zit, vooral aan de rechterkant. Bij stres of weinig/teveel slaap is dit erger. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit komt door de hppd. Op dit forum => http://www.hppdonline.com/ zijn er behoorlijk wat topics over mensen die hier last van hebben. Ongeveer 70% van de mensen schijnt hier zelfs last van te hebben (met hppd). Dus niet iedereen.. zoek anders eens op 'head pressure' op hppdonline en je zal een rits met topics tegen komen. Voor veel mensen met hppd schijnt de druk zelfs het ergste symptoom te zijn.

Het klopt idd dat dit symptoom niet staat beschreven in de hppd symptomen lijst (ik ben bekend met nodid.org, goeie site ze werken nu druk aan nieuwe simulators!).

Veel mensen zeggen dat de druk te maken heeft met het aantal uren slaap. Dit is ook precies wat ik ervaar. Als ik ongeveer 7 a 8 uur slaap is er in de meeste gevallen weinig druk aanwezig als ik wakker word. Maar als ik teveel slaap of juist weer heel weinig dan word ik super gaar wakker, door de druk ben ik dan wazig in mn hoofd. Dit klinkt misschien erg onwaarschijnlijk, dit dacht ik eerst zelf ook lol, maar ik ben nu al aardig wat mensen tegen gekomen die hetzelfde als ik beweren over het aantal slaap en de druk. ( op hppdonline en visualsnow forum )

Ex-tripper

Ik heb dat forum bekeken en idd 'head pressure' opgezocht. In die ene poll had ruim 3 kwart van de HPPD'ers head pressure!!! Nu is het natuurlijk wel zo dat dit niet een heel goede poll is. De meeste mensen die die thread bekijken zullen last van head pressure hebben. Heb beste zou zijn bijvoorbeeld een mail te sturen naar AL die leden en ze te vragen of ze last hebben van HPPD en of ze dan ook last hebben van head pressure. Waarschijnlijk zal het percentage dan een stuk lager uitvallen.

Zo te lezen mag ik blij zijn dat ik niet bij de groep hoor die last hebben van head pressure. Dit is het eerste symptoom waar ik geen last van heb gehad en ik kan me ook niet helemaal indenken hoe het zou moeten voelen. Ik heb me wel heel vaak heel wazig gevoeld, vooral het eerste jaar ofzo. Maar dit is te wijten aan de dissociatiestoornis en de depersonalisatiestoornis.

Flut, heb jij die beschrijving van nodid.org over depersonalization gelezen? Komt dat wazige gevoel daar mee overeen of is het anders?

Ik zocht ook even op hppdonline naar melatonine en kwam daar een thread van jou tegen (denk ik) over melatonine. Sta jij daar ingeschreven als 'TheSnowman'?

Flut

Belezen gebruiker
Yep dat ben ik idd. Maar hoe stel je vast of je een dissociatiestoornis of een depersonalisatiestoornis hebt. Ik bedoel ze beschrijven dat dus als een disorder waarbij je de werkelijkheid als een soort droom ervaart? Het is wel zo dat ik me idd wazig voel, maar dat komt dan meer door de druk in mn hoofd. Het is verder niet zo dat ik het idee heb dat ik in een droomwereld zit.

Maar wat ik dus verder we opvallend vind is dat die lui van hppdonline een hoge dosering melatonine dus niet zien als een middel om visuals te verminderen. Gelukkig hebje me volledig overtuigd en ben ik het gister avond al gaan innemen lol:grin: Ik had toevallig nog een potje van 500 0.1mg tablettjes staan. Ik neem nu 2 mg in de ochtend en 3mg in de avond. Heb er iig perfect van geslapen. Na 10 dagen zal het al op zijn maar op deze manier test ik iig of ik er gevoelig voor ben ja/nee.

Na hoelang begonnen de visuals bij jou af te nemen?

Ex-tripper

Houden zo baarsjesbewoner! Zolang je er geen last van hebt: prima. Stop meteen als je ook maar iets begint te merken.

Flut, misschien kun je beter gewoon 5 mg voor het slapen gaan innemen. Ikzelf weet niet wat beter is, dit kan ik ook eens vragen aan de huisarts. Hier kun je zelf maar mee experimenteren. Om echt een soort verschil te voelen zou je het misschien echt iets van 4 of 5 maanden vol moeten houden. Ik denk dat je in die tijd en een duidelijke vooruitgang zou merken. Toen ik de eerste dagen dat spul nam, sliep ik ook echt heerlijk! Dat jij er ook heerlijk van slaapt, is miss een goed teken. Ik weet niet of 4 a 5 maanden melatonine veel geld gaat kosten, want 500 pillen in 10 dagen verslinden...

depersonalisatiestoornis IS trouwens een dissociatiestoornis. Check deze site http://www.geocities.com/proud_of_nala/dissoinfo.html Mijn ervaringen van de depersonalisatiestoornis is dat ik niet meer wist wie ik was. Ik was de rode draad kwijt in m'n leven. Ook leek mijn lichaam niet mijn lichaam. Ik bewoog dan mijn handen en ik had niet het idee dat IK dat deed, terwijl ik wist dat ik dat natuurlijk deed. Vooral de tekst onder de symtomen komen exact overeen. Omdat jij er vrij rustig over bent denk ik niet dat jij een dissociatiestoornis hebt eerlijk gezegd. Als je er namelijk last van hebt dan vind je dat namelijk echt een verschrikkelijk gevoel. Het is echt superbeangstigend. Je denk dat je niet echt bent zeg maar, dat je niet meer bestaat enzo. Het roept echt angst en paniek op en dat heb jij tot nu toe niet beschreven.

Ik denk dat ik pas na een half jaar kon zeggen dat het echt minder werd, dat ik echt verschil kon merken. Nu heb ik echt amper visuals, ik merk wel, dat als ik stress heb (lange termijn stress), tentamenweken ofzo, dat het iets toeneemt. Maar na een half jaar begon ik zeker te merken dat het minder werd.

Bovenaan