1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Ik heb een tijd geblowd, daarna heb ik in 1 jaar rond de 10 a 15 keer op paddo;s getript.
2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Ik loop nu al iets van 2 en een half jaar met klachten rond.
3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Ik heb de volledige versie van HPPD gekregen. Zowat alle klachten. Ik heb toch zeker een jaar lang de volgende klachten gehad die allemaal onderdeel zijn van HPPD, allereerst de klachten met betrekking tot mijn (pseudo)hallucinaties:
- het niet goed kunnen onderscheiden van kleuren (zwarte van blauwe sokken bv)
- slechte concentratie bij het lezen. Veel afterimages van de zinnen en letters en ook bewogen de plaatjes op de pagina, waardoor ik enorm werd afgeleid.
- Ik zag, als ik wilde gaan slapen, enorm veel kleuren en structuren. Ook had ik vaak het gevoel dat m'n bewustzijn ergens anders was. Ik kon dan m'n ogen dicht doen en meteen in een soort droom zijn, terwijl ik nog niet sliep en eigenlijk wakker was (ok, klinkt heel vaag). In zo'n droom gingen mensen echt tegen me praten en deed ik m'n ogen weer verschrikt open omdat ik dacht dat het uit dezelfde ruimte kwam.
- Als ik wakker was, zag ik vaak objecten bewegen, terwijl ze dus niet bewogen. Als ik naar de muur keek zag ik de tv met kast en al zo'n 30 cm naar rechts of naar links bewegen. Dit was eigenlijk met alles het geval. Schilderijen aan de muur bewogen, dingen op tafel, de knopjes op m'n mobiel, treinen die stil stonden bewogen, ook leken muren te 'ademen' of te golven, op school gingen de zinnen van een powerpointpresentatie langs elkaar heen schuiven, noem maar op.
- Macropsia en micropsia: voorwerpen die ineens groter dan dan weer kleiner worden dan ze eigenlijk zijn.
- Ook zag ik regelmatig gezichten in muren en vloeren (in badtegels bv)
- Als ik naar foto's keek van mensen, dan veranderde de uitdrukking van de gezichten binnen een seconden. Iemand kon dan bijvoorbeeld op een foto heel blij kijken, maar na een seconde te hebben gestaard, werd het ineens een boze uitdrukking of een angstige.
Ook heb ik nog andere psychische problemen gehad die ook deel uitmaken van HPPD. Zoals:
- Zware depressie: ik voelde me zo enorm klote, maar niet klote in de zin van: 'wat een rotdag'. Maar meer van: 'Als dit nooit overgaat dan maak ik er een einde aan'. Ik heb ook suicidale gedachten gehad, nooit concrete plannen of gedachten. Bij deze depressie zaten ook lichamelijk klachten (psychosomatische klachten): Ik had een enorme pijn in mijn borstkas en het leek vaak of mijn hart het begaf. Dit leverde mij paniekaanvallen. Ik heb 5 maanden zowat dagelijks paniekaanvallen gehad. Ook heb ik zeker een jaar enorme maagpijn gehad. Ook cognitief (gedachten) heb ik veel rare dingen doorgemaakt: ik dacht regelmatig dat ik in de matrix zat (terwijl ik wel wist dat dit niet zo was, maar toch dacht ik het), dwanggedachten zoals: 'bij de volgende trein spring je ervoor'. Ik kon niets aan deze gedachten doen en ze leken ook niet van mij te komen. Niet dat iemand anders ze 'erin stopte', want dat is schizofrenie, maar meer dat ze er gewoon kwamen. Ik schrok me altijd kapot van die gedachten, maar heb er nooit naar gehandeld.
- Depersonalisatie stoornis: Ik heb een aantal weken gehad dat ik niet wist wie ik was. Ik wist m'n naam, maar dat was het. Ik was het gevoel wat jou tot jou maakt, kwijt. Ook leek het vaak dat ik ver verwijderd was van de situatie waar ik in zat. dan zei ik iets en leek alsof iemand anders het zei. Ik was ver verwijderd van m'n lichaam. Het leek ook wel of mijn omgeving heel raar was. dan was ik in m'n kamer waar ik al 20 jaar in woonde en dan dacht ik 'is dit nu mijn kamer?'
Je zou kunnen zeggen dat het een soort droom was, waar ik in zat.
- Angststoornissen: Ik was eigenlijk bang voor alles. Ik durfde niet meer alleen te zijn. Grote ruimtes waren zwaar eng, en kleine ruimtes waren weer heel beklemmend. Ik was bang voor mijn vrienden en durfde niet meer met hun om te gaan. Ik durfde eigenlijk niet meer naar school (deed het toch, ik wilde me niet laten beperken door angst), op school heb ik ook regelmatig paniekaanvallen gehad. Ook vond ik het doodeng om in de bus te zitten (maarja, als ik naar school wilde, moest ik wel). Ook de muziek waar we in trips naar luisterden kon ik niet meer aan en kon een paniekaanval uitlokken. Ook tv kijken ging niet meer, alles was supereng. Zelfs de meest simpele films waren verschrikkelijk en kon het gewoonweg nog geen 5 minuten volhouden om te kijken.
- Slaapproblemen: elke nacht nachtmerries hebben. Ik durfde eigenlijk bijna niet meer te gaan slapen en kon ook bijna niet slapen. Ik sliep de eerste 3 a 4 maanden slechts iets van 3 of 4 uur per nacht.
Er komen nog veel meer verschrikkelijke helse dingen bij, maar die kan ik niet allemaal opnoemen of herinneren. Nu eindelijk het antwoord op de vraag wat ik er aan gedaan heb

: Ik heb 3 a 4 maanden met deze klachten rondgelopen en toen werd het te erg (een intense bad trip van 3 a 4 maanden, word je niet vrolijk van). Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb het hem met tranen in de ogen verteld. Ik kreeg melatonine mee en die moest ik elke avond innemen (5mg). Nu is dat al bijna weer 2 jaar geleden. Nog steeds slik ik die pilletjes. Ik ben bijna weer 'normaal'. Bijna elke symptoom is verdwenen of sterk verminderd. Waar ik nu nog wel eens last van heb is een lichte beweging in voorwerpen als ik lang staar of me concentreer, maar hier stoor ik me niet meer aan. Ik heb nog wel een verhoogde spierspanning van die depressie, maar daar doe ik ontspanningsoefeningen voor en die werken ook goed. Wel heb ik nog wel eens last van lusteloosheid en enkele symptomen van depressie, maar niet genoeg symtomen en duur voor de DSM-IV criteria voor depressie. Eigenlijk gaat het wel goed.
4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Nee, helemaal niet meer. Ik heb zelfs een jaar lang geen druppel alcohol gedronken. Zo erg was ik er aan toe. De klachten zijn, zoals al gezegd, bijna helemaal verdwenen. Dit mag ik een klein wonder noemen, want ik wens niemand dit toe.
5) Heb je enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Nou, ik weet ZEKER dat paddo's bij mij de oorzaak waren. Na 6 of 7 trips begonnen de eerste symptomen en ik negeerde die eigenlijk. Tot het punt dat ik brak en de HPPD in alle hevigheid begon. Het leek wel of de serotonine en dopamine stroom helemaal stil lag. Paddo's hebben een effect op de serotonine en dopamine huishouding, maar eigenlijk weet men het nog niet precies. Vanwege het taboe en andere tegenwerkingen worden paddo's en zijn werking niet of nauwelijks onderzocht. Men weet niet goed wat het effect is van psylocine en psylocybine op de neurotransmitters en neurotransmitterstoffen (serotonine en dopamine en wellicht ook andere zoals adrenaline en noradrenaline).
Of er dus medicijnen zijn tegen HPPD: die zijn er. Ik heb dus van m'n huisarts melatonine gehad en dit heeft goed gewerkt. Ik weet niet of het ook wetenschappelijk ondersteund wordt, maarja, boeien, bij mij heeft het gewerkt
Check deze sites over HPPD en zijn symptomen:
http://nodid.org/dynamic/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Hppd
Pfff, wat een verhaal zeg! Veel leesplezier