Hippie's (drugs)dagboek

StraffeNeel

Badass junkie
Inmiddels 14 dagen zonder cannabis.

Ik drink nu wel iets meer alcohol, maar dat komt wel weer goed.

Ik probeer zonder te blowen te genieten van de dingen waar ik van hou.

Ik speel nu op mijn gitaar bij een kampvuurtje. Heerlijk. Ook zonder te blowen blijkbaar. 🙂

Bekijk bijlage 66366
Mooi dat je zoveel werkt aan jouw inzicht in jezelf! Ziet er ook echt uit als genieten. Ik vind vuur altijd fantastisch om naar te kijken.... tenminste... als m'n haar niet in de fik staat.

Raver

Badass junkie
Sorry to ruin the show maar..
Doe niet aan zelfsabotage wat betreft je alcoholgebruik.

"Dat komt wel weer goed" ken ik maar al te goed. Wanneer dan? Als het je vandaag de dag niet lukt daar controle over te krijgen waarom zou je dan verwachten dat het straks wel lukt? Als het dagelijkse drinken alleen maar meer een onderdeel is geworden van je routine en verslaving.

Ik herken alles wat je deelt qua strijd, ik zou mezelf niet zijn als ik hier niet op zou inhaken. Hoe goed je ook bewust bent, verslaving werkt dieper dan je bewustzijn.

Cannabis is iig minder destructief voor je lijf dan alcohol. En je hebt een verleden met alcohol, de rede dat het je nu lukt gestopt te blijven met cannabis is ook omdat je het hebt vervangen voor... Alcohol.

Hippie Langwaus

DF-koning
Sorry to ruin the show maar..
Doe niet aan zelfsabotage wat betreft je alcoholgebruik.

"Dat komt wel weer goed" ken ik maar al te goed. Wanneer dan? Als het je vandaag de dag niet lukt daar controle over te krijgen waarom zou je dan verwachten dat het straks wel lukt? Als het dagelijkse drinken alleen maar meer een onderdeel is geworden van je routine en verslaving.

Ik herken alles wat je deelt qua strijd, ik zou mezelf niet zijn als ik hier niet op zou inhaken. Hoe goed je ook bewust bent, verslaving werkt dieper dan je bewustzijn.

Cannabis is iig minder destructief voor je lijf dan alcohol. En je hebt een verleden met alcohol, de rede dat het je nu lukt gestopt te blijven met cannabis is ook omdat je het hebt vervangen voor... Alcohol.
Dank je @Raver voor je eerlijke boodschap. Je hebt gelijk natuurlijk. Ik ga ook stoppen met de alcohol. Wanneer? Ja, dat moet zo snel mogelijk.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat weet ik en ik weet ook dat je gelijk hebt. Mijn dank is ook oprecht. Jij weet als geen ander hoe het werkt. Het wordt echt gewaardeerd en ik ga er morgen mee stoppen. De fles is inmiddels leeg, ik ben niet dronken, maar ik vervang het één met iets nog schadelijkers. Bedankt voor de wake-up call! 💜

Het is misschien ook makkelijker als je begint in te zien dat het middel uiteindelijk niet zoveel uitmaakt. Maar dat je graag onder invloed bent. Stop je met alcohol, ga je meer blowen. Stop je met blowen, ga je meer drinken. Waarschijnlijk een bekend patroon. Het ene simpelweg vervangen door het andere.

Wat ik me ook wel afvraag. Weet je waarom je zo vaak onder invloed wilt zijn?

Ik zie in het 'wat gebruik jij op dit moment' topic vaak je redenaties voorbij komen. "Om van de zomeravond te genieten." Of "Ter nagedachtenis aan...".

Voor mij als echte verslaafde klinken deze redenaties bekend. En destijds voelden ze voor mij ook echt als legit redenen om te drinken. Maar achteraf gezien waren het altijd redenaties om mijn geweten gerust te stellen. Terwijl ik eigenlijk gewoon onder invloed wilde zijn om te dealen met bepaalde gevoelens. Voor mij vaak angst, schaamte, en nog wat gevoelens die ik liever niet voel.

Als dit voor jou ook zo geld, ga je dus met een bepaalde onrust te maken krijgen als je met alles stopt. Niet zo leuk.
Heb je ook in gedachten wat wèl werkt om op andere manieren te copen?

Clean zijn zonder constructieve manier om hieraan te werken is vaak geen pretje. Ik hoop dat je komende tijd ook manieren kan vinden om op een nuchtere manier te dealen met datgeen waarvoor je gebruikt.

Hippie Langwaus

DF-koning
Wat een ontzettend rake post van je @LucidLucy.

Ik maakte net een ommetje en dacht toen letterlijk: "het middel maakt niet uit, de oplossing ligt in mezelf"

En de reden voor gebruik is inderdaad ook bij mij uiteindelijk het niet willen voelen van emoties, angst of herinneringen. Het liefst ben ik continu onder invloed genoeg om er geen last van te hebben zonder dat het mijn functioneren ernstig belemmert. Cannabis gaf mij deze mogelijkheden, 'matig' drinken ook, maar maat houden is daarmee voor mij veel moeilijker.

Het gaat een pittige tijd worden en ik hoop dat wandelen, fietsen en anderzins actief bezig zijn me helpt als alternatief coping mechanisme.

Volgende week wordt het nog lastiger als ik weer aan het werk moet.

Bedankt!

_shikantaza

Badass junkie

Ik maakte net een ommetje en dacht toen letterlijk: "het middel maakt niet uit, de oplossing ligt in mezelf"

En de reden voor gebruik is inderdaad ook bij mij uiteindelijk het niet willen voelen van emoties, angst of herinneringen. Het liefst ben ik continu onder invloed genoeg om er geen last van te hebben zonder dat het mijn functioneren ernstig belemmert. Cannabis gaf mij deze mogelijkheden, 'matig' drinken ook, maar maat houden is daarmee voor mij veel moeilijker.

Het gaat een pittige tijd worden en ik hoop dat wandelen, fietsen en anderzins actief bezig zijn me helpt als alternatief coping mechanisme.

Bedankt!
Waar je ook heen gaat, je neemt jezelf altijd mee. Ga aan jezelf werken 😘

Kordie

DF-koning

Bedankt!

Ben je snel overprikkeld?
Word je daar onrustig door van binnen?

Ik ben dat wel door de ptss. Herken daarom het zoeken na een demping wel. Alleen heb ik ook geleerd dat standvastig een grens houden heel belangrijk is. Anders word je meer overprikkeld van binnen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ben je snel overprikkeld?
Word je daar onrustig door van binnen?

Ik ben dat wel door de ptss. Herken daarom het zoeken na een demping wel. Alleen heb ik ook geleerd dat standvastig een grens houden heel belangrijk is. Anders word je meer overprikkeld van binnen.
Ja, ik ben snel overprikkeld. Ook heb ik PTSS en soms flashbacks en emoties die aan de trauma's verbonden zijn.

Ik heb veel tijd alleen in mijn eentje nodig. Gelukkig begrijpt mijn gezin dat heel goed en heb ik een eigen ruimte waar in principe alleen ik kom.

Dat is ook de ruimte waar ik gebruikte en dronk. Ik hield dat buiten het zicht van mijn kinderen. Mijn oudste weet er wel van. Hij heeft ook wel een leeftijd dat hij dat beter kan snappen.

Ik heb hem ook verteld dat ik ermee probeer te stoppen en dat ik daardoor misschien soms wat geïrriteerd kan reageren de komende tijd.

Vandaag heb ik hem ook gezegd dat ik daarnaast ook geen bier meer wil drinken en ik dus misschien soms wat moeite heb. Verder wil ik hem er niet mee belasten. Hij vind het natuurlijk fijn dat ik die ongezonde dingen niet meer doe.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Je zou ook naast wandelen en fietsen ook wat meer mentaal werk kunnen doen voor jezelf. Ik heb ontzettend veel gehad aan Zen meditatie via zen.nl

Nog steeds kan ik mezelf beter aarden met wat 'simpele' aandachtsoefeningen. Simpel tussen aanhalingstekens omdat het wel eenvoudig is, maar niet makkelijk. Ik mediteer tegenwoordig eigenlijk veel minder dan ik zou willen. Maar de dingen die ik heb geleerd, kan ik wel altijd nog toepassen.

Ruggengraat training noemde mijn Zen Leraar het ook wel. Zowel in de letterlijke als in de spreekwoordelijke betekenis 😉

En ik zou mezelf niet zijn als ik ook nog vermeld dat je altijd welkom bent bij welk anoniem programma dan ook (NA, CA, AA) als je het verlangen hebt om te stoppen. Stappenwerk heeft mij zoveel mentale vrijheid gegeven.

Hopelijk vind je iets dat bij je past! Uiteindelijk is verslaving een mind game. Dus het kan geen kwaad om daar iets mee te doen. Aan de andere kant. Als dat niet helpt, is er vaak niets beter dan jezelf fysiek even tot het uiterste uit te dagen. Maar die dagen dat dat nodig is, zijn voor mij zeer, zeer schaars tegenwoordig.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik ben bekend met Zazen meditatie en ga daar zeker weer wat meer aandacht aan geven. In combinatie met meer lichaamsactiviteit is dat een goede ondersteuning.

Een xA meeting bezoeken is de afgelopen dagen al een keer in mijn gedachten voorbij gekomen. Misschien komt het vaker in gedachten de komende tijd. 🙂

Dankjewel voor de tips!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik ben bekend met Zazen meditatie en ga daar zeker weer wat meer aandacht aan geven. In combinatie met meer lichaamsactiviteit is dat een goede ondersteuning.

Een xA meeting bezoeken is de afgelopen dagen al een keer in mijn gedachten voorbij gekomen. Misschien komt het vaker in gedachten de komende tijd. 🙂

Dankjewel voor de tips!

Als je tips nodig hebt, of wat hulp met zoeken naar een meeting. Laat maar weten. Ben alleen volgende week iets meer offline.

_shikantaza

Badass junkie

Dankjewel voor de tips!
Ga er heen! Er zijn zat meetings, ook bij NA en CA. Die hebben allemaal websites waar je meetinglijsten kunt vinden.

En je kunt hier kijken voor meer info en de websites: https://drugsforum.nl/threads/zelfhulpgroepen-en-lotgenotencontact-ook-voor-naasten.76553/

En in m'n inbox bij afwezigheid van @LucidLucy :wink:

Laatst bewerkt:

Hippie Langwaus

DF-koning
Lief dagboek,

Een terugblik op afgelopen maand juli 2025 qua gebruik:

30 dagen caffeïne (koffie en thee)
23 dagen alcohol
15 dagen cannabis (THC)
3 dagen melatonine
1 dag lorazepam
1 dag 3-MMC
1 dag nicotine

Deze maand heb ik besloten om een periode te stoppen met gebruiken. Het valt me erg zwaar en elke dag zijn er vele momenten waarop ik iets wil nemen. Ik ben bang dat ik terugval in oude patronen als ik weer ga drinken of blowen.

De dagen dat ik niets heb gebruikt zie ik maar als winst, wat er verder ook gaat gebeuren.

Qua emoties is het zwaar. Ben ik depressief aan het worden of hoort het bij het 'afkicken'?

Relmuis

Wijs gebruiker
Welke positieve effecten ervaar je van THC?
Doet het iets positiefs op PTSS klachten?

Puur zakelijk bekeken:
30 dagen zonder nicotine, dat vind ik al heel wat.
Koffie en thee zijn gezond.
En je voorkomt drinken met THC, heeft natuurlijk ook z'n voor- en nadelen maar het is blijkbaar effectief en minder toxisch.
All in all, not that bad?

Ik kom weer eens leuren met 'de lat': die zou ik niet te hoog leggen want dan struikel je gegarandeerd.

SoulAssassins

Badass junkie
Ik kom ook even kijken en bewonder je doorzet vermogen om jezelf uit de put te sleuren!
Vechten tegen drugs demonen is alleen voorbestemt aan mensen met knikkers zo hard als staal en die heb jij wel bro.

Ga zo door ,waar een wil is is een weg.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
En een terugval..... hoe snel kan het gaan?

Wees niet te streng voor jezelf. Een terugval kan gebeuren. Tegelijkertijd leert mijn ervaring wel dat het makkelijker is om het stoppen snel weer op te pakken, dan eerst langere tijd te gebruiken.

Het kan wel interessant zijn om samen met iemand te analyseren wat er aan de terugval vooraf ging. En wat je anders had kunnen doen.

Maar zit er niet teveel over in. Gebeurd is gebeurd. Als je maar weer op staat! 😉

Kordie

DF-koning
Complimenten voor je doorzettingsvermogen.

En noemen we dit echt een terugval.
Of ben je vandaag even uitgegleden maar heb je de rem weer gevonden?

Het kan wel interessant zijn om samen met iemand te analyseren wat er aan de terugval vooraf ging. En wat je anders had kunnen doen

Gouden tip!

Manu76

Badass junkie
Ben ik depressief aan het worden of hoort het bij het 'afkicken'?
Dat het bij de ontwenning hoort is zeker! En volgens mij had je geen terugval, maar zit je nog een beetje in de startblokken. Wiet en Alcoholgebruik moeten we maar als hetzelfde beschouwen als het gaat om verdoving van iets dat niet helemaal goed voelt.

Het bekende: als je weet waarvoor je het doet, dan zijn de dramatische dagen makkelijker te accepteren. En je moet natuurlijk wel geloven in betere tijden over een aantal weken..

Goed bezig! Even wat rust met THC toegewenst en vervolgens een mooi toekomstbeeld!

Hippie Langwaus

DF-koning
Lief dagboek,

Inmiddels ben ik 14 dagen zonder cannabis. Ondanks goede raad van @Raver ben ik niet van de alcohol afgebleven.

Maar ik heb met mezelf afgesproken daar hooguit nog een week mee door te gaan.

Met een beetje geluk en doorzettingsvermogen gaat ook mijn vrouw dan samen met me stoppen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Lief dagboek,

Ik drink veel teveel bier. Cannabis beschermde me hier tegen. Nu moet ik zelf aan de slag. Ik gun mezelf nog een weekje, maar dan is het cold turkey stoppen.

Als dat echt niet lukt, is Cannabis minder destructief. Maar ik ga mijn best doen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@Hippie Langwaus probeer anders eens terug te kijken naar de grote lijnen in de patronen van je gebruik. Ik zie best wel veel herhaling en herken dat uit mijn eigen gebruik ook. Keer op keer hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten.

Zoals ik het zie, draait het bij verslaving niet zozeer om 'mijn best doen'. Maar vooral om de juiste dingen te doen. En dan gaat het al snel om het aanpakken van onderliggende oorzaken. En om mezelf mentaal en spiritueel fit te houden.

Ik zou het zonde vinden als je weer terug gaat grijpen naar de wiet, om er vervolgens weer achter te komen dat dat ook uit de hand loopt. (Laten we eerlijk wezen. De hoeveelheden die jij weg kan roken/eten, zijn niet mals...)

Er is meer keuzes dan dat alleen. Maar dat vergt wel actie, in de juiste dingen!
En alleen voor vandaag.

Succes!

Laatst bewerkt:

Hippie Langwaus

DF-koning
@Hippie Langwaus probeer anders eens terug te kijken naar de grote lijnen in de patronen van je gebruik. Ik zie best wel veel herhaling en herken dat uit mijn eigen gebruik ook. Keer op keer hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten.

Zoals ik het zie, draait het bij verslaving niet zozeer om 'mijn best doen'. Maar vooral om de juiste dingen te doen. En dan gaat het al snel om het aanpakken van onderliggende oorzaken. En om mezelf mentaal en spiritueel dit te houden.

Ik zou het zonde vinden als je weer terug gaat grijpen naar de wiet, om er vervolgens weer achter te komen dat dat ook uit de hand loopt. (Laten we eerlijk wezen. De hoeveelheden die jij weg kan roken/eten, zijn niet mals...)

Er is meer keuzes dan dat alleen. Maar dat vergt wel actie, in de juiste dingen!
En alleen voor vandaag.

Succes!
Dank je! Ik denk echt dat ik de juiste weg in aan het slaan ben, maar het gaat niet makkelijk. De juiste dingen doen inderdaad. Mijn best doen levert niet genoeg op, dat doe ik immers al jaren.

Hoe ik me morgenochtend ook voel, ik ga weer op de fiets naar mijn werk en terug. Die fysieke uitdaging is belangrijk voor mijn herstel. Vandaag is het 's avonds alsnog niet gegaan zoals ik het moet/wil doen.

Ik probeer blijkbaar toch mezelf bij de kern van mijn probleem af te houden, omdat dit misschien te confronterend is en op een noodzakelijke grote verandering in mijn leven duidt. Ik moet nu de kleine stappen nemen om die grote verandering in gang te zetten en te houden.

Ik ben op de goede weg, maar slinger nog gevaarlijk veel. Gelukkig zijn er supporters zoals jij die me vanaf de zijlijn helpen. ❤️

Morgen is weer een nieuwe vandaag. Het gaat me lukken om mezelf te herpakken.

Laatst bewerkt:

Brakka Mang

Badass junkie
Lief dagboek,

Ik drink veel teveel bier. Cannabis beschermde me hier tegen. Nu moet ik zelf aan de slag. Ik gun mezelf nog een weekje, maar dan is het cold turkey stoppen.

Als dat echt niet lukt, is Cannabis minder destructief. Maar ik ga mijn best doen.
Ik zie wel een patroon ontstaan met die weekjes. Dat werkt niet. Wel goed dat je support thuis hebt. Zijn jullie niet elkaars enablers?

Maar als je echt graag wilt stoppen, en volgens mij wil je dat want ik volg dit al een jaar ofzo, en het lukt je nuet alleen ga dan weer terug naar wiet of thc iig en zoek ambulant hulp. Alcoholmisbruik is vele malen erger dan thc, vooral de afhankelijkheid en ontwennjng. Ik herken het patroon. Bij mij was het ook alcohol of thc. Nooit beiden. Alcohol teveel, weer naar de hasj of wiet. Werd daar depri van weer naar de alcohol en zo wisselde dat af tot het alcohol bleef en everything ging kapoet.

_shikantaza

Badass junkie
Lief dagboek,

Waarom toch steeds die week?

Uiteindelijk maakt het middel niet zo veel uit hoor. Een verslaafd hoofd zoekt
altijd iets om geobsedeerd mee te raken. Wiet, drank, snoep, kopen, gokken, sex.

Dat goedpraten maakt stoppen alleen maar lastiger. Verslaving maakt levens kapot.

Maar ik snap het ook wel hoor. In mijn struggle-jaren ging het bij mij net zo. "Dit was echt de allerlaatste keer!" riep
ik dan als ik weer eens met een kater wakker werd. Een paar dagen later ging ik weer.

Zet ‘m op man. Dwars door de pijn, verdriet en angst heen ligt je vrijheid. Begin er vandaag mee. Volgende week komt nooit.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Hoe ik me morgenochtend ook voel, ik ga weer op de fiets naar mijn werk en terug. Die fysieke uitdaging is belangrijk voor mijn herstel.

Vergeet je de mentale en spirituele uitdaging niet?

Als je nog steeds met de gedachte speelt om naar een xA meeting te gaan:
Kijk eens op de meeting lijsten van NA, CA en AA. Kies er dan voor deze week een uit. Dan wordt het een concreet plan.

Hippie Langwaus

DF-koning
Vergeet je de mentale en spirituele uitdaging niet?

Als je nog steeds met de gedachte speelt om naar een xA meeting te gaan:
Kijk eens op de meeting lijsten van NA, CA en AA. Kies er dan voor deze week een uit. Dan wordt het een concreet plan.
Ja, daar denk ik bijna elke dag aan om naar ern xA meeting te gaan. Ook ben ik begonnen om zazen meditatie weer op te pakken.

En ik ben erg bezig om te herkennen wat er moet verbeteren in mijn leven.

Hippie Langwaus

DF-koning
Waarom toch steeds die week?

Uiteindelijk maakt het middel niet zo veel uit hoor. Een verslaafd hoofd zoekt
altijd iets om geobsedeerd mee te raken. Wiet, drank, snoep, kopen, gokken, sex.

Dat goedpraten maakt stoppen alleen maar lastiger. Verslaving maakt levens kapot.

Maar ik snap het ook wel hoor. In mijn struggle-jaren ging het bij mij net zo. "Dit was echt de allerlaatste keer!" riep
ik dan als ik weer eens met een kater wakker werd. Een paar dagen later ging ik weer.

Zet ‘m op man. Dwars door de pijn, verdriet en angst heen ligt je vrijheid. Begin er vandaag mee. Volgende week komt nooit.
Vanmorgen op de fiets heb ik besloten vandaag gewoon al te stoppen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat kan altijd. De noodzaak overstijgt je verantwoordelijkheden alleen niet. Waar je blij mee mag zijn.

Je kan het niet alleen Hippie, ik zie het aan alle berichten die je post. De strijd verlies je telkens, en je probeert hetzelfde en verwacht een andere uitkomst.

Precies dit ☝️

Als verslaving maar heftig genoeg wordt, overstijgt de noodzaak vanzelf je verantwoordelijkheden. Ik had dan geen gezin, maar wel een vast contract met fulltime baan, een terminaal zieke vader en een moeder die het door beiden onze ziektes eigenlijk helemaal niet meer trok.

Toch ben ik in klinische opname gegaan, is mijn vader in die tijd overleden en heb ik besloten niet naar huis te vliegen voor de uitvaart.

Je hebt altijd een keuze om de juiste dingen te doen, als je nuchter en bij zinnen bent.

Nu zeg ik niet dat een klinische opname nodig is. Nu nog niet in elk geval. Maar wel de juiste acties. Als je met de gedachte speelt om naar een meeting te gaan, ga gewoon. Niet morgen, niet volgende week, maar vandaag. Het is de enige dag die je hebt. Morgen kan alles weer anders zijn.

Misschien komt dit een beetje over als een dwingende post. Maar ik hoop dat je ziet dat je in eenzelfde patroon lijkt te zitten als voorgaande keren. En de enige manier om daar anders uit te komen, is door dingen anders te gaan doen. Klinkt als een simpele dooddoener. Maar dat daadwerkelijk doen, is minder makkelijk dan erover praten en filosoferen. terwijl het eigenlijk wel ontzettend eenvoudig is.

Ik gun je die andere afloop door het patroon te doorbreken ♥️

Hippie Langwaus

DF-koning
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.

_shikantaza

Badass junkie
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.
Gooi ze weg kerel. Waarom drank in huis hebben als je wil stoppen?

Laat je niet voor de gek houden. Al die middelen weerhouden je alleen maar van het tonen van de echte, liefdevolle HLW aan de wereld. 😘

Laatst bewerkt:
Bovenaan