Hoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

Discussie in 'Speed' gestart door JewCookie, 29 sep 2007.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. afraidtech

afraidtech Bewuste gebruiker

Even wat toevoegen en de tijd dat ik echt losgeslagen was gebruikte ik totaal geen andere drugs wat opzich best raar is als een verstokte roker en in die tijd moest ik de dag ook absoluut beginnen en eindigen met een goede joint en in de tussentijd natuurlijk ook de nodige joIntjes maar in die laatste twee maand van mijn pepgebruik totaal geen andere drugs gebruikt moet zeggen dat ik dat wel typerend vond :smile:

2. schorpioen6

schorpioen6 Newbie

oke verhaal/vraag

op mn 17e wel eens geexperimenteerd. Speed/coke/ghb/xtc
    goeie en minder goeie ervaringen mee, maar nergens spijt van

klein jaartje terug kreeg ik weer contact met een vriendin van me.
    we hadden een keer spontaan afgesproken en ze zei dat ze langs een gozer zou gaan om wat speed te halen. Ik stond daar wel voor open en kreeg ook een lijntje aangeboden waar ik geen nee tegen zei.
    Het ging die tijd niet zo heel goed met me ivm stress van de studie/relatie/financiele situatie.
    Afspreken met die vriendin was altijd een avontuur. We deden lekker spontaan en gek met elkaar en dat was wel een ontsnapping aan al die stress.
    Na een tijdje ging ik het afspreken met haar en daarbij het snuiven van speed ook gebruiken om te ontsnappen.
    We spraken iedere week een paar keer af en gingen dan bij haar chillen of naar die gozer toe of de stad in en ik gebruikte ook steeds vaker. Na een tijdje kwam ik een beetje in de knoop.
    Alle frustraties die ik kon vergeten tijdens het drugs gebruiken
    kwamen er thuis uit en ik reageerde alles af op mn vriend.
    Ook op school liep ik achter en ontweek ik het maken van verslagen en dergelijke.
    Ik ben iets gaan minderen en deed beter mn best op school.
    Heb geprobeerd contact te zoeken met een psycholoog maar kon mijn ei daar gwn niet kwijt.
    Toen de opleiding op zijn einde kwam heb ik ontzettend moeten knokken, maar uiteindelijk mn diploma gehaald.

Mezelf meteen voorgenomen om beter op mn gezondheid te gaan letten en het drugs gebruik nog een stuk te minderen.
    Het contact met die vriendin werd een stuk minder (allebei gwn druk met andere dingen)
    Nieuwe baan en een nieuw begin en het ging weer een stuk beter met mn vriend dus ik wilde me daar 100% voor inzetten. Het verhaal wat ik aan het begin las is redelijk herkenbaar. Ik koppel (onbewust) het gebruiken van drugs aan verschillende activiteiten zoals verjaardagen en uitgaan. De eerste periode heb ik ook weleens drugs op het werk gebruikt en als ik gwn een avondje met vrienden afsprak. Dat heb ik mezelf afgeleerd en kost me nu geen enkele moeite meer. Maar als ik uitga of een verjaardag heb, kan ik het vaak toch niet laten. Dat is vooral omdat ik anders erg moe ben (zwak immunsysteem, alijd al last van gehad)

Laatst ben ik een beetje gaan testen in hoeverre het mijn functioneren bellemmerd. Als ik weet dat ik de volgende dag dingen te doen heb, spreek ik met mezelf af om niet te gebruiken en dat doe ik ook niet. Soms zeg ik daarvoor een verjaardag af of ga ik eerder naar huis bij het uitgaan.
    Ik ben wel redelijk tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik geef liever wat leuke dingen op om mijn verantwoordelijkheden na te komen, maar op den duur wil ik het toch kunnen combineren zonder drugs te gebruiken.

Een maand geleden ging ik een weekend weg met wat vrienden en had ik speed meegenomen zodat ik gwn het weekend kon knallen. Uiteindelijk heb ik een topweekend gehad zonder te gebruiken!

Vanavond had ik een verjaardag waar ik helemaal geen zin in had omdat ik gwn moe was van de hele week werken en nu gebruikte ik wel. Ik nam me voor om niet meer dan 3 keer een puntje te snuiven en dat is gelukt.

Toch ben ik in mn hoofd nog wel geregeld bezig met het gebruik van drugs. Het gevoel dat ik het kán gebruiken vind ik best geruststellend.
    Ik denk dat ik eens in de week a 2 weken gebruik. Dat is dus aanzienlijk minder dan een paar maanden terug, toen was het wel ongeveer om de dag.

Er is één persoon met wie ik hier wel eens over praat en die ziet het niet als een probleem. Toch ben ik er zelf niet helemaal gerust op en zou ik het liefst over een half jaar helemaal gestopt zijn(of hoogstens tijdens een gelegenheid zoals oud&nieuw)

Graag hoor ik wat gedachten/reacties van anderen hierop
    en misschien wat tips om meer energie te krijgen zonder middeltjes te gebruiken die slecht voor me zijn?

3. Maddog

Maddog Bewuste gebruiker

Iemand(anoniem en zit naast mij ) zei tegen mij dat ik hier mocht neerzetten hoe hij er niet meer vanaf kon blijven:

Hij noemt het het blikje redbull syndroom.

Je pakt een blikje redbull tijdens stapen of vlak voor sporten. om net even wat langer scherp te blijven. Maar na verloop van tijd denk je niet goed te presteren zonder red bull

Quote: (De insluiper)
    "De eerste keer was op een zaterdag, zoals gewoonlijk ga ik dan op stap, en drink dan 12 tot 15 glazen bier. en word dan de volgende dag wakker zonder al te veel problemen, een klein beejte brak, maar wel in staat om de bus te pakken naar werk(horeca), en een kop koffie, dik zwaar sjekkie om wakker te worden. Maar deze keer was anders, het is 04:00 ik herriner me een afspraak de volgende ochtend vroeg om 8:30. en heb al 10 glazen bier op. Ik raakte een betje in paniek, en vertel het tegen een andere kerel aan de bar, die ook aangeschoten was. hij zei. doe je jas aan reken af en kom mee. "We gaan even een broodje shoarma happen dar knap je van op" Zo gezegd zo gedaan. maar tijdens te loop ernaartoe, geeft hij een plasticje . in mijn hand. "dit is speed, hier word je meteen nuchter van, en dit is genoeg voor de hele dag. Je krijgt het gratis van me, maar alleen deze ene keer. probeer wakker te blijven, en neem het op het laatste moment vlak voor je afspraak of als je bijna in slaap valt."

En daar ga ik dan... 07:00 mijn ogen niet meer open te houden, en pak alvast een klein beetje een heel klein beetje om uit te proberen. Ik kan me altijd ziek melden. en dan lieg ik ook nog eens niet. En verrek, ik voelde me warm worden, met een beetje het gevoel dat je hebt als je net half in dromenland wakker word. en tik. ik was wakker. loop door het huis alsof ik uit een droom ontwaak. en lekker fris en schoon ben.

Ik ga douchen, ontbijten krant lezen, koffie maken, brood voor onderweg maken. en in de bus vlak voor mijn afspraak wanneer ik de deur instapte begonnen mijn ogen te staren, alsof de drank er weer inschoot. nog net in staat om te zeggen dat ik een afspraak heb. maar mag ik dan even naar het toilet.?

Ik voelde me bijna schuldig en para, misschien hangt er wel een camera op de wc. maa dan toch neem ik nu een kwart van de hoeveelheid. het gesprek kon nog wel eens lang duren.

... het ging goed...

Weer thuis aangekomen, op de bank gaan zitten tv kijken. opgestaan buiten een rondje gelopen, maar voelde me wel erg ongemakkelijk om door t stadje te lopen, door de winkelstraat zonder reden. de ene straat in, weer terug. en mensen keken me aan. en ik ging naar huis, en iedereen die ik tegenkwam keek me aan. maar als ik vrolijk dag zei, werd dat niet altijd gewaardeerd.

dan maar anar huis en wat eten. tv kijken internet. op de bank films kijken chips eten. en weer in slaap vallen. Nu de volgende middag wakker om 4 uur. had nog net de tijd om snel gezicht nat te maken, en naar t werk. Die avond lekker gewerkt. maar wel moe na die dag. en vrienden hadden al gevraagd of ik mee ging stappen. Dus de verleiding was er al. Ik dacht die ene keer alleen dit weekend, en dan nooit weer. nooit weer. nee nooit weer. en deed het dus niet.

En alsof de duvel mee speelde met dit spelletje, werd ik na de zware stap avond, met extra drank en bier om de speed weg te spoelen,werd ik om 06:00wakker gebeld omdat tante ziek is, en ik most snel komen, want om 08:00 gingen we erheen

Als een gek begon ik weer naar t laatste restje speed te zoeken, en met heel mijn hart hoopte dat ik het kwijt was en niet meer kon vinden. .

..het gevoel van hopen dat iets niet gebeurt, met een eng warm gevoel in je nek, dat dreigt naar iets wat niet tegen te houden is...

ik kon ook met veel koffie wakker worden. 3 eetlepels koffiepoeder met een beetje ginseng poeder(had ik nog ergens liggen, een keer gekocht voor sporten ) in wat melk en flink wat suiker, en met de staafmixer, en dan opgedronken. wakker werd ik niet. het was eerder of mijn ogen eruit werden geduwd, en de walen onder mijn ogen dikker werden. en het voelde of mij hele gezicht vettig was, wat dan mijn ogen liet prikken.

Dus om familie niet teleur te stellen( * als excuus gebruikt om de speed te gebruiken) pakte ik weer de helft van wat ik nog had. Maar bleek niets aan de hand te zijn, en gingen weer naar huis. (* de tweede val, een extra goed gevoel krijgen van goed nieuws met speed op) Ik wilde bijna springen en juigen, met heel mijn lichaam dat tante niet ziek was. maar in mijn hoofd probeerde ik dat te voorkomen, met moeite.

Weer thuis de hele dag doorgegaan met klussen enzo, en tegen de avond wee moe, maar nu gelukkig om een normale tijd. 21:00 of ietjse later. lekker op bed want ik ben de volgende dag vrij... dacht ik dus...

ik werd dus weer wakker gebeld. omdat een collega ziek is, en of ik er met een half uur kon zijn. En dan word het spelletje met de duivel steeds smeriger. Ik kom dus die vent tegen die die rommel verkoopt. en of ik in de automatische piloot zat vroeg ik hem, of er nog een goede shoarmazaak in de buurt was. want die van afgelopen week was dicht. en gaf een knipoog. Vent wist meteen wat ik bedoelde, en zei loop mee naar mijn auto dan pak ik mijn Iphone, die ligt daar te laden, en laat het kaartje zien, weet niet hoe ik het het beste kan uitleggen.

...Stapte in en even later weer uitgestapt...

nu geld armer maar een plasticje met energie terug.

Ik zeg steeds dat het de toevalligheid was of de situatie, en waaom heb ik me de aller eerste dag niet ziek gemeld. dan was dit allemaal niet gebeurd.

Toen dacht ik dat de duivel was uitgespeeld. maar hij zette me schaakmat. Ik begon al na te denken, met dat ik niet meer rookte, en dan 10 euro per week over had, om een plasticje te kopen. en dan verdelen in kwartjes of halfjes. eentje voor werk, eentje voor die ene afsprak, een krartje voor die anderer en dan blijft er een halfje over voor volgende dag na stappen. bla bla {i}-enzovoort[/i]

En nu is het gewoon dat ik per week 50 euro kwijt ben aan die rommel, en dan ook nog eens een dag minder per week werken vanwege seizoen.

Ja, en dan is het moelijk om weer terug te gaan naar "nul" cold turkey weekje ziek melden, maar dan slaat de verveling toe. bijna 2 dagen slapen, dan toch maar weer beter gemeld om die vrijdag nog te werken. . dan ander werk gezocht andere stad. en dan hoop je gewoon dat je er helemaal van af bent. En kom ik tocg daar Vent weer tegen en nodigt Vent me uit samen met twee bloed mooie vrouwen op stap te gaan.

Vent beloft me gratis spul als ik het ga verkopen, maar had toen gelukkig genoeg besef om nee dank je te zeggen. "even goede vrienden maar jammer" (*geen vriend, hij verdient geld aan me, en maakt hem niets uit)

En daar zit ik dan. vast... gelukkig heb ik het al verteld aan familie, ik was bang voor boosheid, maar ze helpen me...

4. knalkaak

knalkaak Newbie

dit is nu mijn 3e keer pep gebruiken maar wel zaterdags overdag, nu dus. maar ik begrijp dat het zo ongeveer gaat het gebruik van de fases

5. Arnie87

Arnie87 Belezen gebruiker

ik heb 20x spee dgebruik ofso maar ik vind het saai en je word er niet brak van maar zo brak dat iemand van 80 die bijna dood gaat nog fitter is als ik na een halve gram pure pep van 73%

ik vind pep lekker qua gevoel maar het duurt 3 weken voordat het effect weer lekker is!!!

PEP is niets aan en het sloopt meer dan dat het oplevert.
    Ik snap nog steeds niet dat mensen steeds vaker pep gebruiken want die katers zijn zo achterlijk erg :confused: en op den duur na paar dagen gebruik voel je alleen n og maar energie en verder nix! :openmouth:.

je kan beter een uurtje rennen dat geeft een fijner gevoel en houd daarna nog een paar uur aan :mrgreen:

6. BoNG

BoNG Newbie

Beste,

Ik vind persoonlijk niet dat speed (amfetamine) een verslavend middel is.
    Ik gebruik zelf (meer dan nodig) amfetamine.
    Ik vind dit eerder "gewenning" je geraakt gewend aan het product, maar dit zou ik niet omvatten als een verslaving.
    Voor de jongeren hier : Ik vind speed eerder gewennig zoals heel de dag gamen en niet buitenkomen.
    Maar als je even doorbijt, geraak je er vanzelf van af.
    De ene persoon is natuurlijk vatbaarder dan de andere voor producten/verslaving.
    Dus voor de gebruikers hier: KEN JE GRENZEN!

Gr, BoNG

7. xsb-

xsb- Newbie

mooi verwoord indd, om mij heen word al jaren lang speed gebruikt, zelf doe ik t sinds een jaar en eerst liep t gigantisch uit de hand, was ook heel veel afgevallen en omdat ik depressief was door het overlijden van mijn moeder, dacht ik dat het mij hielp om mijn leven op te pakken,
    opzich is het heerlijk spul, maar idd verslavender dan je denkt en veel slechter dan je denkt.
    ik doe t nu nog alleen op feestjes of als ik te veel heb gedronken. maar als je t gaat gebruiken om energie te krijgen zoals ik eerst deed om af te wassen, werken of anderen redenen, daar moet je mee oppassen alles gaat heel makkelijk met pep maar uiteindelijk schiet je er niks mee op en is t alleen chill als party drug

8. BoNG

BoNG Newbie

Erg interessant topic voor "experimenteerdertjes" onder ons.
    Ik ben een speedgebruiker, en gebruik op dagelijkse basis.
    Met één reden: Vermagering. Het enige probleem is, dat je je grenzen moet kennen. Je moet jezelf kennen, en weten hoe ver je kan gaan met hoeveelheden, en soorten drugs.
    Voor mij is Amfetamine een "gewenning" geworden, maar zou niet echt spreken van een verslaving.
    Alles wat in dit topic staat is WAAR.
    het probleem voor mij is: als ik een paar dagen stop met gebruiken, krijg ik massale vreetbuien. wat erg irritant is. Dan eet ik echt de hele dag door, non-stop.
    Dus jongens: oppassen is de boodschap!

Gr, BoNG

9. BoNG

BoNG Newbie

In zulke situaties kan dat inderdaad uit de hand lopen.
    Ik begrijp het volkomen, en het is mooi dat je terug bijde touwtjes in handen hebt.

Gr, BoNG

10. foxy

foxy Newbie

De eerste keer dat ik speed nam was fantastisch. Ik was heerlijk aan het dansen in een discotheek, kon blijven drinken, zat gezellig te praten met iedereen in mijn buurt en werd niet moe. Ik voelde me geweldig, tot ik 's morgens thuiskwam en vond dat ik moest slapen. Naarmate de uren verstreken voelde ik me steeds ellendiger. Het slapen lukte niet en toch had ik het idee dat ik moe was. Ik werd slechtgezind en uiteindelijk zelfs ziek.

Daarna heb ik het heel lang niet meer gebruikt en als ik me dan toch liet verleiden stuitte ik telkens op dat niet kunnen slapen en het slappe gevoel dat je krijgt omdat je niet eet.

Ondertussen heb ik leren omgaan met speed en zijn we goede vrienden geworden. Ik begin meestal te snuiven tijdens het uitgaan als ik me dronken begin te voelen. Als ik dan thuiskom leg ik me lekker op de bank en geniet ik even van dat wazige gevoel dat ontstaat door het vele drinken op speed. Als dat begint te verdwijnen snuif ik wat bij, ga me douchen en probeer wat fruit of yoghurt te eten. Ik ruim wat op als dat nodig is, maar doe niet veel inspanning.
    Toen ik werkte bleef ik nooit meer dan 1 nacht wakker. Dan nam ik iets als Seroquell om te kunnen slapen.
    Nu blijf ik wakker tot ik aan mijn lichaam voel dat het welletjes geweest is. Ik kan dan ook zonder "zware" medicatie slapen. Soms 1mg Temesta en ik kan een paar uurtjes slapen. Als ik dan wakker word eet ik en als ik niks te doen heb ga ik gewoon weer verder.
    Ik maak dan bommetjes omterug op gang te komen en doe eigenlijk alles wat ik moet doen. Ik ga wandelen met de honden, ik kook, poets, ruim op, doe de was en strijk, ga inkopen doen,.. "vrienden" en familie (niet-gebruikers) ontwijk ik liever omdat ik dat niet zo prettig vind. Ik denk dat het te confronterend is voor mezelf. Ook zit ik dan lekker in mijn eigen wereldje en heb ik geen behoefte aan anderen. Alleen mijn vriend verdraag ik dan. Die heb ik dan het liefst zo veel mogelijk bij me. Lekker onzin verkopen en heel veel seks!

Vandaag is het woensdag. Zaterdag Ging ik uit en snoof ik speed. Vannacht heb ik geslapen. Vanmiddag rond 12u heb ik een capsule gevuld met speed. Beetje verslaafd toch denk ik?

11. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

Lijkt wel beetje op een verslaving ja, maar goed geen idee hoeveel je neemt en dergelijke. Anders iets minderen ? Of geen aanleiding/behoefte toe?

12. foxy

foxy Newbie

Zaterdagnacht 2g gekocht en daar kan ik nu nog 1 capsule van vullen en dan is het op. Mijn vriend heeft hiervan ook gebruikt. (al begin ik me nu af te vragen of het niet meer was want ik lijk er goed mee toe te komen)
    Ik snuif meestal 1lijntje als ik dronken begin te worden om van dat gevoel af te zijn en een uurtje later nog eentje om strak te worden. Als ik dan thuiskom leg ik me even neer en rond een uur of 10 's morgens neem ik terug een lijntje.
    Als ik die avond ga slapen dip ik rond de middag en namiddag nog een keer. Dippen bij speed is echt goor, ik weet het. De hoeveelheid die je dan binnenkrijgt is niet zo veel.
    Als ik nog een nacht doorga neem ik 's avonds een capsule of een dipje en probeer ik wel wat te "rusten" 's nachts. Meestal drink ik dan ook alcohol.
    's Morgens eet ik en tegen de middag maak ik me een capsule klaar. In de late namiddag neem ik er nog eentje. Meestal begin ik dan lichtjes te hallucineren. Het lijkt of het gordijn beweegt of ik zie iets vanuit mijn ooghoeken. Afhankelijk van hoe erg het is neem ik 1 of 2 temesta, xanax,.. Echt goed slaap ik dan nog niet, maar ik krijg toch een beetje rust.
    De dag erna maak ik nog 2 of 3 capsules. Strak voel ik me dan niet meer, maar ik vind het een fijn gevoel dat mijn hersenen niet meer zo goed lijken te werken. Ik heb dan ook geen zorgen, alleen maar chillen. Die nacht kan ik goed slapen.
    Soms neem ik de volgende dag nog wat tegen de "afkick". Ik voel me dan niet meer moe, maar heb ook niet overdreven veel energie. Ik zorg dan wel dat ik goed gegeten heb voor ik wat neem.
    Het weekend dat daarop volgt gebruik ik niet want daar heb ik dan echt geen zin meer in. Soms gebruik ik dat 2 of 3 weekends niets meer, afhankelijk van wat ik te doen heb en hoe ik me voel.

13. foxy

foxy Newbie

Even je laatste vraag beantwoorden:

Soms denk ik dat het beter is te stoppen omdat het niet goed is voor je lichaam. Maar op andere momenten vraag ik me af waarom ik het niet zou doen. Ik hoef niet te werken als ik dat niet wil dus ik doe er niemand kwaad mee als ik een halve week strak ben. Ook lijk ik er soms psychisch voordeel bij te hebben. Ik kan mijn gedachten veel beter ordenen en over dingen praten zonder meteen emotioneel te worden of erna een dag depressief rond te lopen.
    Voorlopig wegen de voordelen nog op tegen de schade die ik aanricht in mijn lichaam.

14. ^_^

^_^ Bewuste gebruiker

In het begin is het leuk en geeft je een tevreden euforisch gevoel. Alles gaat goed in je leven. Totdat er een moment komt dat je paranoide word van de speed. Dan ga je manieren bedenken om dat te dempen met downers. Dat werkt ook nog geweldig. Alleen ga je door de combinatie van uppers en downers steeds meer van beide gebruiken. Tot je jezelf compleet kwijt raakt. Je gebruikt elke dag om je normaal te kunnen voelen en niet ziek en down.

Fucking hell is het en daarom ben ik al meer als een jaar 100% clean van de speed.

15. kameellen

kameellen Newbie

dit gooit de ogen wel open

16. parkzicht

parkzicht Newbie

hoi foxy, ik ben nu 4 jaar verslaafd aan de speed. ik ben gaan gebruiken na een zware periode in mijn leven. ik had een opname achter de rug door heel veel ellende(bedreigingen enz) van mijn ex. toen ik terugkwam van opname was ik lichamelijk en geestelijk een wrak. ik heb 2 kinderen die me alles zijn, maar bij terugkomst uit opname, ging heel de ellende gewoon door. scholen merkte dat het thuis niet goed ging met mij en vreesden dus ook voor kids. zij raden mij daarom een ventillatiegesprek aan met jeugdzorg. dan weet je wel hoe laat het is. ik heb mijn kids altijd goed verzorgd, maar kon de boel niet draaiende houden thuis op dat moment. omdat ik bang was voor weer een opname en mijn kids dan kwijt te raken ben ik met speed begonnen. om energie te krijgen om de dingen weer op orde te brengen. ik wist dat ik er geestelijk wel bovenop zou komen na verloop van tijd, maar lichamelijk had ik direct enrgie nodig! dit begon allemaal een paar weken voordat mijn kids zomervakantie kregen. ik nam die speed en idd ik had energie te over en kon zo mijn dingen weer oppakken en mijn leven op orde brengen. door die zomervakantie kon ik niet meer stoppen. ik ben alleenstaande moeder zonder famlie, dus ben heel die vakantie aan 1 stuk door gaan gebruiken. ik wilde dingen met mijn kinderen ondernemen en kon nog niet rust gaan nemen. een paar weken na die zomervakantie wilde ik gaan stoppen maar gebruikte toen al die maanden al en best veel en had bijna niet geslapen al die tijd.. ik kon niet meer stoppen. de uurtjes dat kids op school zaten waren te weinig om uitgerust te raken dus moest weer gaan gebruiken steeds. speed is zo makkleijk omdat je alles ermee kunt doen. ik deed het huishouden deed dingen met mijn kids ging werken enz enz. alles ging altijd goed. ik ben een controle freakl met drugs want mijn ma was alcoholist. heb bij haar een hooop fout zien gaan in de opvoeding. ik had maar 1 regel met mijn gebruik, mijn kids mogen er niet onder lijden en dat hebben ze ook nooit gedaan. ik heb nooit gepoft of geld ervoor geleend, want dat vind ik junkie achtig. ik leerde ermee te slapen en te eten dus je ziet het ook niet aan mij. nu 4 jaar verder wil ik toch ermee gaan stoppen. niet voor mijn lichaam want ik trek het best ik voel me goed, misschien ook omdat ik gewoon erbij slaap en eet. ik begrijp wat je zegt over speed dat je niet een reden ziet om ermee te stoppen. zo zie ik het ook wel. het heeft mij veel goeds opgeleverd. en ik word er niet para van ofzo functioneer gewoon goed in alles. maar na 4 jaar elke dag te snuiven, werd ik het zat en voel ik me toch een junkie omdat ik in paniek raak als mijn zak op raakt. er was pas gelee moelijk aan pep te komen en de paniek die dan bij mij opkomt want ik heb elke dag me lijntje nodig. nu is een goeie vriend van mij dealer dus ik heb nooit zonder gezeten en kreeg het de eerste jaren ook nog es voor niks. maar ik ben het zat dat ik afhankelijk ben van dat lijntje elke dag. het gebel naar mijn dealer elke keer het geregel. het afhankelijke ervan. ik heb het niet meer zelf in de hand. heel mijn systeem is gewend alles met pep te moeten doen. ik kon geen dag zonder. ik voel me een junkie. ik vind het ook nog es zonde van mijn geld want ik gebruik een gram per dag ongeveer. koop dus voor 150 euro per maand. ik kan het wel betalen want werk daarvoor maar geef het liever aan mijn kids. nu loop ik bij bouman sinds 2 weken om van het afhankelijke af te komen. ik wil in het weekend nog me lijntje kunnen nemen, maar niet elke dag ervan afhankelijk van zijn. ik doe nu om de dag gebruiken. en moet mezelf alles overnieuw aanleren. ben altijd gewend alles op dat lijntje te doen. kon eerst niet eens meer me hondje uitlaten nuchter! niet omdat ik oververmoeid was want dagen doorgaan doe ik al een tijd niet meer. maar gewoon uit gewenning. zelfs me eigen opmaken zonder lijntje moet ik mezelf weer aanleren! ik ben gewend laatste jaar me lijntje 1x per dag sóchtends te nemen. dat is mijn start van de dag en lichaam en geest zijn gewend alle activiteiten op dat lijntje te doen. moest mezelf leren te stofzuigen nuchter boodschappen doen nuchter alles overnieuw aanleren! kijk ermee uit. ik zag er ook niks kwaads in,want alles liep goed en ik voelde me er goed bij maar ik ben wel verslaafd geraakt. groetjes parkzicht

17. mortallio

mortallio Newbie

heldere klare tekst...en zeer herkenbaar voor mij. heb net aan mijn ouders toegegeven dat ik een speedverslaving heb. ik zal hen uw tekst laten lezen, het zal voor hen ook een aantal dingen verduidelijken...
    ik ben van plan om ermee te stoppen, maar weet dat k voor moeilijke opdracht sta. peace, love

18. xastur

xastur Belezen gebruiker

Heel helder geschreven en idd heb alle fases meegemaakt heel.herkenbaar. maar wat blijft het lekker het is dat ik er niet meer aan kan en wil komen en niet mijn huwelijk voor op het spel wil zetten maar anders... goede en slechte tijden mee gehad.

19. Psychedelic

Psychedelic Experimenterende gebruiker

Heb al lang niet op drugsforum gezeten en kwam net dit topic weer tegen, waar ik lang geleden in gepost heb, toen ik behoorlijk speed verslaafd was..

Ik kan jullie met trots vertellen dat ik ongeveer 2 jaar clean van de speed ben, voel me zo ongelofelijk veel beter nu :smile: . Ik was echt een zombie, zonder emoties, helemaal afgevlakt geworden van de speed. Het enige dat ik nog kon was boos en gefrustreerd zijn. Uiteindelijk heeft dat me ook in de problemen gebracht, en heb ik hulp gezicht bij Novadic Kentron. Die mensen zijn echt mijn redding geweest, weet zeker, hoe triest het ook is, dat ik hier zonder hun hulp niet meer had gezeten.

Het kutte van een speedverslaving is dat het zo makkelijk is om te verbergen, en in principe mensen weinig aan je hoeven te merken. Bij mij was het helemaal ingeslopen in het dagelijkse leven. Ik had mezelf "geleerd" om op allerlei momenten, zoals na het opstaan, bij het eten, voor school, voor het werken, bij ontspanning etc. te gaan gebruiken. Daardoor was het ook heel moeilijk om weer af te te leren; ik werd telkens geconfronteerd met trek om te gebruiken omdat ik dat een lange tijd bij allerdaagse dingen had gedaan. Telkens als ik die dingen deed, of op bepaalde plekken kwam, kreeg ik weer die trek.

Ook bij mij begon het gebruik net als bij ieder ander nog netjes en beheersd. Toch is dat erg uit de hand gelopen, misschien wel mede doordat ik toen der tijd zeer slecht behandeld ADD had.
    Ik wil zeker niet propageren tegen speed, iedereen moet lekker zelf weten wat hij/zij gebruikt en doet, maar let wel op dat het niet insluipend deel wordt van je dagelijkse routine :wink: .

Voor mij in elk geval nooit meer.

20. hoe kan ik dit verhaal downloaden ?

21. Deamon

Deamon Bewuste gebruiker Tripreporter

Tekst selecteren, kopiëren en plakken in Word of andere tekstverwerker.

22. Fool

Fool Badass junkie

Of rechtermuisknop -> opslaan als (webpagina)

23. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Mooi voorbeeld van hou een speed verslaving zich inderdaad ontwikkeld, ik snap alleen niet hoe mensen de dag na pep gebruik weer spul door de neus heen jagen. Ik ben dan altijd gigantisch katerig en wordt alleen maar misselijk als ik weer aan amfetamine denk. Doet me een beetje denken aan een gigantische kater die je hebt van alcohol, en dan vervolgens om 1uur s'middags alweer je eerste biertje naar binnen tikken. :kots:

24. Fool

Fool Badass junkie

Omdat je dan geen last meer hebt van je kater. :wink:

25. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Dat weet ik wel, maar bij mij is de kater al erg genoeg om 2 tot 3 dagen lang een afkeer te hebben van het middel. Soms heb ik zelfs de dag erna als ik mijn neus ophaal dat ik de geur dan nog ruik. Bleeh :kots:

26. dude

dude Experimenterende gebruiker

Vrijheid van meningsuiting is een mooi goed maar hier hebben jongeren echt niets aan imho. Het zal vast goed bedoeld zijn maar laten we het met serieuze zaken als speedverslaving gewoon bij juiste informatie en feiten houden.

27. Probeerenleer

Probeerenleer Bewuste gebruiker

Is al lang geleden en ben daar trots op. :wave:

28. Skirre

Skirre Bewuste gebruiker

Ik had een vraag mbt de drang om speed te gebruiken en de beschikbaarheid.
    Zou iemand me kunnen vertellen of de beschikbaarheid een grote invloed heeft op de behoefte om het te gebruiken?

Met beschikbaarheid bedoel ik of je het in principe binnen handbereik hebt liggen (lees: thuis :rolleyes: ) of dat je eerst nog iemand moet belle/appe voordat je het in huis hebt. Hiermee doel ik vooral op de recreatieve gebruikers die om de X aantal weken een keer speed gebruiken?

PB'tje mag natuurlijk ook :smile:

29. Fool

Fool Badass junkie

Ik ervaar met alle drugs dat zodra je het thuis hebt er veel meer behoefte is om 'iets' te gebruiken, omdat de drempel een heel stuk lager is. Met mij zijn er nog heel veel andere mensen die hier last van hebben, veel dope thuis hebben vergt een ijzeren zelfdiscipline. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen bij wie dat prima gaat en zal het ook per persoon wisselen met welk stoffen hij/zij zich beter of minder goed kan beheersen. :smile:

30. Parapnoid

Parapnoid Newbie

Ik had een maand of 6 nodig om volledig verslaafd te worden. Dat is dus vrij snel :-/. Ik kan nu weer recreatief gebruiken, maar het verlangen verdwijnt niet, denk zelfs dat het nooit zal verdwijnen, als ik niet volledig stop?

31. MusicIsLife

MusicIsLife Wijs gebruiker

Hmmm heb het dit keer wel anders ervaren hoor. Had namelijk zaterdagnacht pep gehad en gistermorgen om half 11 twee puntjes als afsluiting. Nu wist ik dat slapen lastig ging worden en dat terwijl ik vanmiddag een belangrijk mondeling had waar ik nog niets voor had gedaan. Dusssss heb me een capsule mee naar huis genomen, die vanmorgen toen ik wakker werd ingenomen en ben KEIhard (:tongueout:) gaan leren.

Mondeling wel gehaald met een 8 :grin:

Nu besef ik me echter wel dat dit natuurlijk niet heel handig is en dat ik dit niet vaker moet doen maar ik wil maar even aangeven dat het zeker mogelijk is om de dag erna weer te gebruiken. Al had ik zaterdagnacht voor het eerst pep gesnoven en had idd totaal geen behoefte om dit vanmorgen weer te doen. Was blij met die capsule.

32. richie87

richie87 Belezen gebruiker

Thx voor het delen!

33. JewCookie

JewCookie Wijs gebruiker

Mooi om te zien dat een bijdrage van mij na zoveel jaar nog steeds gewaardeerd wordt.

De laatste keer dat ik op dit forum actief was zal niet langer dan een aantal maanden na dit topic geweest zijn. Toevallig kwam ik vanavond op de site terecht en dacht laat ik eens kijken wat er tegenwoordig in het speedforum staat. Tot mijn grote verassing zag ik daarin mijn naam staan en een topic dat in eerste instantie niet eens zoveel gelezen werd. Blijkbaar heb ik toch een snaar kunnen raken want mijn naam was het laatste dat ik na 7 jaar dacht tegen te komen.

Achteraf gezien zeer spijtig dat ik er nu pas achter kom hoeveel mensen het hebben gelezen en er daadwerkelijk iets aan hebben gehad want ongeacht de inhoud is het een kloten tekst om te lezen.

Oorspronkelijk heb ik het stuk voor mezelf geschreven als analyse van hoe ik van het eerste lijntje naar de situatie op dat moment ben gekomen en welke factoren daarin voor mij bepalend zijn geweest. Niet helemaal de schrijfstijl voor een verhaal dat door zoveel mensen is gelezen.. Oorspronkelijk vroeg ik me vooral af of anderen zich erin konden herkennen of dat mijn ervaring vooral een persoonlijke ontwikkeling is geweest.

Gezien de reacties onder het artikel ben ik niet de enige geweest die op deze manier in de speed gerold is maar herkennen ook veel mensen die nog ver van mijn eindpunt verwijderd zijn het mechanisme bij zichzelf.

Hoewel de kans aanwezig is dat ik deze bijdrage vanwege een toevallige bump flink overschat, wil ik er best een keer voor gaan zitten om hier een fatsoenlijk verhaal van te maken. Eventueel met mijn perspectief van 7 jaar later. Mocht hier animo voor zijn dan hoor ik het wel, anders blijft het hierbij.. :smile:

34. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Het feit dat jouw verhaal na al die jaren nog steeds een sticky is geeft denk ik wel aan dat het echt iets heeft toegevoegd op het speedforum. Persoonlijk lijkt het mij ook erg interessant hoe je nu jaren later hier tegenaan kijkt. Dan zou het denk ik interessant zijn om je huidige perspectief toe te voegen aan de originele post.

35. Fool

Fool Badass junkie

36. Rowan0162

Rowan0162 Experimenterende gebruiker

Perfect verhaal! ook al is ie 8 jaar oud, het gaat precies zoals jij het beschrijft. Met alle soorten drugs wel eigenlijk.

37. Peroxide

Peroxide Donateur Donateur

Ik wil hier nog iets toevoegen als ex (drugs) verslaafde.
    Het begon allemaal met een lijn.
    Dit tot maximum 150 - 200mg op een vrijdagavond waardoor ik de eerste 3 à 4 keren dat ik speed gebruikt heb de avond erna pas ging slapen. Het gebeurde tot maximaal 1x per 2 maanden dat ik zo een vrijdagavond beleefde.

Maar toen begon het, ik kwam er al snel achter dat hoe groter je inkoopt hoe goedkoper het product. :smile:

Al snel begon ik met hoeveelheden van 5 gram in te kopen.
    Eenmaal begonnen, niet meer geëindigd tot het op was.
    Merkte toen wel dat ik mijzelf kapot maakte.
    Waardoor ik het middel ook 2 weekjes links heb kunnen laten liggen.
    Voelde wel een drang maar ik was sterk genoeg om deze te onderdrukken.

Zo is dat een tijdje doorgegaan met soms weer 5 gram op een paar dagen en dan weer 2 weken niks.

Ik ben ondertussen al iets meer als een maand gestopt.
    Ik voel geen drang meer die ik tracht te onderdrukken en functioneer weer zoals vroeger.
    De reserves die opgebruikt zijn ondertussen wel weer aangevuld.

Wat ik wil zeggen is dat..
    Je alleen kan stoppen mits je jezelf motiveert en voor jezelf een reden zoekt om te stoppen. (Ik wordt vader wat een hele grote rol in mijn motivatie speelde.)

Motiveer jezelf, gooi je restanten nu door de WC inclusief alle bijhorende accessoires die je gebruikt voor speed en het snuiven/slikken/injecteren/induwen ervan.

Vind jezelf een bezigheid, denk hierbij aan sport, hobby's en zo voort.

Ook is het handig maar niet persé noodzakelijk een andere vriendengroep te zoeken.
    Ik heb de vrienden die speed gebruikten links laten liggen want echter wisten we allemaal dat onze vriendschap op het gebruik en verkrijgen van speed was gebaseerd.

Als je zoals mij maar maximaal 1 tot 2 keer dronken bent geweest in het jaar dat je gebruikt heb ben je waarschijnlijk al vergeten hoe leuk alcohol kan zijn.

Ik drink heel af en toe nu 3 tot 4 biertjes waardoor ik al aangeschoten ben. (2x maandelijks)
    Je gaat me niet geloven maar dit is vele male leuker dan speed, dit telt ook voor nuchter zijn.

Ik dacht dat ik weer dezelfde on-zelfzekere en as-sociale stille jongen van vroeger ging zijn.
    Niet dus, het gebruik van drugs heeft me echter sociale vaardigheden aangeleerd waardoor ik momenteel nog méér zelf zekerder en socialer ben als toen ik speed nam.
    Nog één reden té meer om te stoppen.

Wil je stoppen? Neem gerust een week vrij van school of/en werk en rust uit.
    Geef je lichaam een paar dagen om te herstellen.
    Bouw een goed en gezond voedingspatroon op als je niet diezelfde tientonner als vroeger wilt worden. (Vroeger: 95kg, door speed: 65kg, momenteel: 70kg.)
    Ik moet echter geen moeite doen om mijn huidig gewicht te behouden.

PS: Vrienden van mij lieten hun speed verslaving verdwijnen door te gamen of een klein project te starten. (Denk hierbij aan een klein internetbedrijfje, website, game, game-server, etc..)
    Ze waren zeg maar licht verslaafd geraakt aan het bezig zijn aan dit project of aan het gamen dat speed helemaal uit hun gedachten gang is verdwenen.
    OPLETTEN: Begin pas aan dit project na 3 dagen geen speed te gebruiken. Kwestie van de drang om het te gebruiken minder te maken tijdens de eerste dagen dat je aan dit project bezig bent, want als je gamen of het project combineert meet speedgebruik maak je het alleen maar erger.

Echt waar, dacht je dat je van speed een fijne high krijg? Wacht maar tot je nuchter bent, heerlijker kan niet!

PSS: Misschien zou het mogelijk zijn dat ik ADHD opgelopen had door speedgebruik of had ik hier al een milde vorm van voordat ik eraan begon en is dit stilaan feller geworden door mijn speedgebruik waardoor speedgebruik mij eigenlijk rustig maakte en ik nuchter gewoon druk en sociaal als iets ben. (Zijn hier theorieën over? Kom niet af met die theorieën over dat ADHD een leugen is van de farmaceutische bedrijven om geld te ontvangen. Hier kwam veel informatie over voorbijgevlogen de laatste dagen.)

38. Fool

Fool Badass junkie

Nee, ADHD wordt veroorzaakt door misvormde dopamine-receptoren en dat is niet iets dat ontstaat door amfetaminegebruik. Wel kan het zijn dat je gewoon gewend was aan een extra hoeveelheid "focus" en dat je daarvan de gevolgen merkt. Zal langzaam wel weer bijtrekken en heeft in ieder geval niets te maken met ADHD. :wink:

39. Sjaak Zweefkaak

Sjaak Zweefkaak Experimenterende gebruiker

Zo net de eerste post door gelezen, en mij attent gemaakt op mijn huidige gebruik.
    Ik haal nu 2x per maand 3 gram pep en daar doe ik dan één nacht over samen met wat vrienden en
    mensen die ik ontmoet tijdens het stappen. Ik ben blij dat ik dit gelezen heb, zo dat ik nu nog een ommekeer kan maken.

Super bedankt! :grin:

40. MeejheM

MeejheM Badass junkie

als je dagelijks gebruikt is eigenlijk het vervelende voor de meeste gebruikers het gevoel dat ze niks of bijna niks meer voorhanden hebben. als je er echt genoeg van hebt kun je volgens mij redelijk gemakkelijk stoppen(geen opname/medische ondersteuning).

ik kan zelf wel alleen stoppen als ik het spul niet voorhanden heb en er niet mee geconfronteerd word.

Laden...

Deel Deze Pagina