Hoe stoppen met blowen

Eeks

Newbie
Hey forumgangers,

Ik zal even (kort) samenvatten waarom ik dit bericht post en het geen waar ik nu tegenaan loop.

Ik ben Eke, 21 jaar en vandaag sprak ik met een vriendin over het blowen. Ze vroeg mij "wanneer je hebt geblowd, ga je dan heel erg twijfelen, piekeren en vooral negatief nadenken?" Ik denk dat een grote groep nee zou antwoorden en zou zeggen dat ze genieten, helaas is dat voor mij precied andersom de afgelopen jaren.

Sinds mijn 13e ben ik af en toe een blowtje gaan roken. Dit werd snel tussen en na school. Vanaf mijn 15e/16e ben ik elke dag gaan blowen en op enkele dagen/soms weken na blow ik nu dus 5/6 jaar elke dag. Doordeweeks elke avond 1 tot 2 en in het weekend ongeveer 3 per dag.

Op mijn 17e ben ik een tijd op eigen kracht naar Brijder gegaan en daar heb ik 5 maanden met een psycholoog gepraat. Het praten ging goed, over me gevoel praten kan ik goed, liegen helaas te goed.

Niet gestopt en nu weer 3 jaar verder. Er is af en toe een periode geweest dat ik me realiseerde dat het niet zo goed ging maar ik heb zo'n drang naar dat 1e blowtje op de avond dat ik er alles omheen bouw en me zo isoleer dat alles me gestolen kan worden zolang ik dan maar dat blowtje kan roken en lekker stoned op de gitaar kan pingelen (lekkerste wat er maar is). De negatieve kanten komen nu alleen te veel naar voren, veel depressief, angstig, twijfelachtig, leef in een waas en sociaal ben ik er en stuk op achteruitgegaan.. het lijkt net alsof ik een rol speel. Ook vaak alssof mensen me constant aan het beoordelen zijn en hun mening al voor me klaar hebben liggen wanneer ik langsloop.

Ik ben dus niet verslaafd aan 6 gr wiet per dag maar het zit vooral in me hoofd en dat beïnvloed wel heel erg mijn leven. Ik gebruik te laatste 3 maanden ongeveer om de week harddrugs. Besef me ook goed dat dit alles niet zal helpen en wil daar ook meer controle over hebben.

Nu wil ik er echt mee stoppen maar ik weet gewoon niet hoe. Heb het gevoel dat ik alles verlies als ik er aan begin. Weet beter maar het houdt me toch tegen. Hebben jullie misschien tips voor me, ook voor de momenten dat ik denk dat iedereen op me let en ik me heeel erg onzeker begin te voelen?
In juli word ik getest op ADD/ADHD, door het piekeren, twijfelen, emotionele wisselingen op een dag etc. Ik vraag me af of dit niet gewoon door het blowen komt.

Ik wil stoppen maar hoe

Thanks

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
De eerste stap is erkennen dat je een probleem hebt. Dat zit er al flink in bij jou, anders zou je niet op eigen houtje hulp zijn gaan zoeken. Het liegen over alles kwam misschien omdat je indertijd nog niet klaar was om het blowen op te geven.

Een wietverslaving is lastig. Van een lichamelijke verslaving is bijna geen sprake(misschien alleen het slapen o.i.d.) maar van een geestelijke verslaving wel degelijk. Het gebruiken van harddrugs kan nog meer ellende brengen, vooral als je het veel frequenter gaat gebruiken. Aan sommige harddrugs kleeft namelijk wel die lichamelijke verslaving, wat veel ernstiger kan zijn in jouw situatie.

Ik heb zelf ook ADD, pieker erg veel, twijfel constant en stel alles uit, ook emoties. Dat jij wiet gebruikt en daardoor deze effecten krijgt hoeft niet te zeggen dat het door je wietgebruik komt. Het kan de onderliggende kwaal zijn die altijd al in je hoofd spookt, wat je onbewust probeert te onderdrukken met blowen. Kom dit onder ogen, laat je helpen en spreek vooral de waarheid. Als de onderliggende problemen minder worden zal het stoppen met blowen makkelijker gaan. Het zit vooral tussen je oren. Je moet jezelf inprenten dat er niks mis is met jouw geest, het ligt niet aan jou, het ligt meer aan je situatie. Je hebt gewoon een probleem. Een probleem die te overwinnen valt.

Je hoeft het niet alleen op te lossen. Je zoekt al op eigen houtje hulp, zei het bij een psycholoog, zei het via dit forum. De eerste stappen naar herstel zijn al gezet. Zet dit door en je zult je verslaving verslaan en er sterker uitkomen als ooit te voren.

Eeks zei:
Hebben jullie misschien tips voor me, ook voor de momenten dat ik denk dat iedereen op me let en ik me heeel erg onzeker begin te voelen?
Probeer momenten aan te roepen waar je deze gevoelens niet had. Het aanroepen van die herinnering kan je al helpen. Mij helpt het in ieder geval wel. Zoek een professional die je kan helpen hiermee en probeer vooral eerlijk te zijn. De tijd van liegen is voorbij, dat moet je onder ogen zien te komen. Je liegt namelijk niet alleen tegen iemand anders, je liegt vooral tegen jezelf. Als je hulp nodig hebt, of gewoon iets van je af wilt schrijven, dan kan je dit forum gebruiken. Zei het via PB, zei het via dit topic. Ik wens je in ieder geval heel veel succes en wil je op je hart drukken dat je dit kan, het is menigeen gelukt, waarom zou jij niet sterk genoeg zijn?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Goede stap. Ikzelf heb hetzelfde in lichtere vorm meegemaakt (zo'n 1,5 jaar elke dag 1-2 joints) en ik moet zeggen dat het heerlijk is nu al een poosje gestopt te zijn. Wiet heeft zeker wel een lichamelijke verslaving ondanks iedereen beweert, voornamelijk wat betreft slapen.

Verwacht dat zodra je stopt, je (als het tegen zit) een week niet (goed) zult slapen. Daarna wordt het gegarandeerd beter. Die eerste week doorkomen is dus het allerbelangrijkste. Ga ook zeker niet afbouwen naar alleen in het weekend, dan wordt het stoppen alleen maar moeilijker en langer. Neem jezelf voor om in ieder geval 2 maanden helemaal niet meer te blowen. Wanneer? Moet je een datum prikken? NEE. Begin er direct mee, van uitstel komt afstel en je maakt het alleen maar moeilijker. Mijn advies is dus vanaf nu gelijk stoppen, het liefst ook even zo min mogelijk harddrugs en niet je jointje 's avonds vervangen voor 3 biertjes 's avonds.

Laat ons elke dag even weten hoe het met jou en je stoppoging gaat, zo blijf je er elke dag mee bezig en blijf je gemotiveerd.

Het grootste advies wat ik je kan geven is, breek je ritme. Ga niet doen wat je elke avond deed terwijl je blowde, je noemt zelf gitaar spelen. Ga dus niet elke avond de hele avond gitaar zitten spelen, want dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ga bij vrienden op bezoek, ga wandelen, zoek een klusproject en bouw iets cools, ga íets doen wat je elke avond bezig houdt en je gedachten er vanaf houdt. Dat maakt het 1000x makkelijker.

Heel veel succes en laat ons weten hoe het gaat!

Eeks

Newbie
@ Pandan

Hey Pandan,

Ten eerste heel erg bedankt voor je reactie. Het voelt al goed wanneer iemand je verhaal heeft gelezen en het ook begrijpt.

Wat vervelend dat je ADD hebt. Hoelang heb jij dat al en kan jij er nu mee omgaan?

Dat jij wiet gebruikt en daardoor deze effecten krijgt hoeft niet te zeggen dat het door je wietgebruik komt.

Eigenlijk weet ik ook dat het niet zo zit. Probeer constant de verbintenis te zien tussen mijn doen en mijn emoties. Vaak kom ik niet verder dan een beetje zweverig voor me uit staren en alle negatieve gedachtes voeden waardoor ik uiteindelijk een ***dag heb gehad. Dit lijkt zich constant te herhalen. Het blowen zal dit wellicht versterken op bepaalde momenten maar het is inderdaad niet de oorzaak.

Over een maand zal ik dus naar PsQ gaan om me daar te laten testen op ADD/ADHD. Nu had ik mijzelf voorgenomen niets over het drugsgebruik te vertellen omdat ik geen zin heb in een traject van maanden waarbij ik onder de loop wordt genomen en wordt verteld hoe slecht het wel niet is en dat ik het niet moet doen (zo ging het serieus bij Brijder). Ik wil het zelf doen alleen denk ik er nu toch aan om maar gewoon open kaart te spelen. Zoals jij zegt Pandan, de leugens moeten afgelopen zijn en ik zal dit juist moeten zien als kan.

Naast het blowen gebruik ik de laatste maanden gemiddeld elke week XTC/cocaine/speed of wat dan ook, om maar plezier te hebben die ik in mijn normale dagen niet heb, hier wil ik ook meteen meer controle in krijgen. Ik denk dat dit dus komt door het blowgedrag, minder genieten van de kleine dingen. Soms zie ik mensen gelukkig zijn met iets kleins en dan denk ik bij mezelf "het zou mij zooo ongelofelijk gelukkig maken wanneer ik dat ook kan!" dat is dus ook mijn doel, gelukkiger worden met de kleine dingen in mijn leven.

Vandaag wordt de eerste dag zonder weed. Tot nu toe geen moeite, ik blow dan ook nooit voor werk of tijdens werk dus het zal vanavond moeilijker worden. Morgen is mijn zusje jarig dus heb ik besloten om bij mijn ouders te slapen zodat we gezelig met ze alle kunnen ontbijten. Zo kom ik dan ook goed de eerste dag door omdat ik weet dat er daar geen verleidingen zijn (alhoewel het buurmeisje daar regelmatig een blowtje rookt op het balkon en mij dan ook een berichtje stuurt wanneer ze weet dat ik bij mijn ouders ben). Dat wordt dus meteen de eerste test en heb er gewoon zin in om morgen te kunnen zeggen dat ik een dag niet heb geblowt.
Morgen zal ik na een dag werken heel me kamer gaan opruimen en alles wat me aan deze verslaving doet denken weggooien, wel zonden (ligt nog 4 gr.) maar het werkt niet om te stoppen wanneer dat "1e zakje" op is.
Dan is het al weer snel donderdag avond, dan begint mijn weekend. Ik wil wel dingen blijven doen, afspreken met vrienden maar het liefst niet met de vrienden waarbij ik in verleiding kom. De komende dagen zal ik dus even een goede planning moeten maken voor het weekend.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Op wat voor manier vonden jullie je afleiding?

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en wil je op je hart drukken dat je dit kan, het is menigeen gelukt, waarom zou jij niet sterk genoeg zijn?

Nogmaals bedankt voor de postitieve reactie want inderdaad, meerdere mensen kunnen dit en ik moet dit als een uitdaging zien. Het zal altijd wel een uitdaging blijven om er van af te blijven maar ik moet het blijven zien als iets positiefs en ik denk dat dit forum mij heel erg zal helpen op momenten dat het even tegen zit.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Eeks zei:
Wat vervelend dat je ADD hebt. Hoelang heb jij dat al en kan jij er nu mee omgaan?

Ik weet het nog niet zolang, het is waarschijnlijk 'Adult ADD'. Het begon te ontwikkelen in mijn pubertijd, maar is nooit echt vastgesteld tot nu. Heb zelf ook in een lange depressie gezeten, maar heb daarbij geen drugs gebruikt. Ik zit nu in een traject waarbij ik leer omgaan met ADD, met als steunmiddel binnenkort medicatie(waarschijnlijk methylfenidaat, ofwel ritalin).

Eeks zei:
Naast het blowen gebruik ik de laatste maanden gemiddeld elke week XTC/cocaine/speed of wat dan ook, om maar plezier te hebben die ik in mijn normale dagen niet heb, hier wil ik ook meteen meer controle in krijgen.
Laat alle drugs voor een tijdje links liggen, als je andere middelen gaat gebruiken kom je misschien weer in de verleiding om te gaan blowen. Ook helpt het bij je herstel als je je lichamelijk beter voelt.

Ik ben het eens met Smartieandme, zoek afleiding. Verval niet in je dagelijkse gewoonte en prikkel jezelf niet verder door de verleiding op te zoeken.
Eeks zei:
Dat wordt dus meteen de eerste test en heb er gewoon zin in om morgen te kunnen zeggen dat ik een dag niet heb geblowt.
Dat mag je met veel trots tegen jezelf zeggen morgen, je hebt de cyclus doorbroken! Hou het vol die gedachte, wees niet afhankelijk, maar sterk en onafhankelijk. Stel doelen, begin met een dagje niet blowen, dan 3 dagen, dan een week en voor je het weet heb je het overwonnen. Enjoy the little things, enjoy the little victories.

Eeks

Newbie
Hey SmartieAndMe,

Fijn om te horen dat het stoppen een positief effect heeft gehad!

Zeker een bericht waar ik veel aan heb. De tips om wat meer te ondernemen, bijvoorbeeld iets leuks bouwen spreekt me wel heel erg aan. Een nieuw doel hebben is denk ik ook belangrijk om de gaten te vullen.

Zo had ik me ingeschreven voor een thuiscursus boekhouden met het idee om afleiding te zoeken. Dit lukte al meteen niet omdat ik er nog niet echt klaar voor was. Maar toch blij dat ik het heb gedaan want dat kan ik nu juist heel goed gebruiken.

Net even mijn ex (nu een hele goede vriendin) gesproken en alles uitgelegd. Gevraagd of ze me kan steunen en eens in de zoveel tijd kan vragen hoe het met mij en het blowen gaat. Zodat ik er vaker aan herinnerd wordt. Collega op werk wat een goede vriendin is geworden zal dit ook doen waardoor ik hoop ik mijn omgeving ook weet waar ik mee bezig ben.

Verwacht dat zodra je stopt, je (als het tegen zit) een week niet (goed) zult slapen. Daarna wordt het gegarandeerd beter. Die eerste week doorkomen is dus het allerbelangrijkste. Ga ook zeker niet afbouwen naar alleen in het weekend, dan wordt het stoppen alleen maar moeilijker en langer.

Van het in slaap vallen had ik de vorige stoppogingen niet zo veel last, vooral de dromen waren heel heftig en realistisch maar dat vind ik juist heerlijk. Vaak ook de fout gemaakt om af te bouwen naar het weekend, nog nooit een week volgehouden en eindigde met 3 x zo veel gebruik.

Maar een goed advies van je om heel het ritme om te gooien en juist andere dingen te gaan doen die me er niet constant aan herinneren.
Zie alleen zo op tegen dat momente dat ik ineens alles vergeten ben waarom ik dit doe en dat ik er mee bezig mee bezig ben om te stoppen waardoor voordat ik het weet weer met een blow in me handen zit. Ik hoop dat ik dit nu is voor kan zijn en mezelf er aan kan blijven herinneren, ook in moeilijke periodes. Denk dat het forum me veel gaat helpen en dat misschien moet ik dit zien als redding op zo'n moment. Alles lezen wat ik tot nu toe heb gepost en er mee bezig blijven.

Iedere avond een post met hoe het gaat en een soort dagboek bijhouden is ook zeker iets wat me zal helpen.

Thanks voor de hulp!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je verwoord precies wat ik bedoel :) Inderdaad, zo lang je aan de redenen tot stoppen herinnert wordt is het geen probleem. Zorg dus inderdaad door een dagboek of desnoods een simpel lijstje bij te houden dat je voorlopig overtuigd blijft door je keuze tot het vanzelfsprekend is.

Thuiscursus boekhouden klinkt als een goed idee. Je hebt er zeker je aandacht bij nodig om dat goed te kunnen doen. Het belangrijkste van boekhouden is tenslotte dat je nauwkeurig en aandachtig werkt :wink: Als je daar je volle aandacht voor gebruikt regelmatig heb je een goede afleiding en genoeg om je geest mee te vermoeien 's avonds. Je zal dan minder snel jezelf gaan overhalen een joint te kopen.. :)

Ben benieuwd naar je ervaringen de komende tijd!

Eeks

Newbie
Gister was een lekker dagje. Rond 5e was ik klaar met werken. Me dag had ik meteen zo vol gepland dat ik geen tijd had om er maar een moment aan te denken.

Meteen door naar de fitness om daar even lekker te ontspannen en zag me broer weer is en heb het er ook meteen over gehad. Hij wist al van het blowen alleen dat ik er de laatste tijd weer een beetje te ver in op ging was hem niet opgevallen. Meteen alles uitgelegd en hij vond het erg knap dat ik er zelf mee kwam en er ook echt voor wilde gaan.

Onderweg naar mijn ouders dacht ik er even kort aan maar al snel de gedachte opzij geschoven en lekker gaan eten en gepraat met me ouders. Omdat ik nog aan de cursus wilde werken had ik besloten om toch wat eerder naar huis te gaan.. en toen betrapte ik mijzelf er op dat ik dit misschien als reden had om snel naar huis te gaan en daar en lekker blowtje te roken. Meteen kwam alles weer naar boven en voelde ik het al gewoon gebeuren. Onderweg naar huis reed ik langs 4 coffeeshops maar elke keer weggekeken. Eenmaal thuis aangekomen pakte ik mijn spullen om aan de cursus te beginnen, helaas stond naast mij nog een asbak met daarin een halve blow. Heel slecht maar door dat ik na begon te denken over wat dat ene heisje nou voor verschil zou brengen als ik toch zou stoppen. Te simpel en te slap om zo na te denken en na twee heisjes werd ik gewoon misselijk, puur omdat ik (of mijn verslaving) mezelf weer zo ver heb gekregen om er toch weer mee in aanraking te komen.

Dus conclusie na één dag, het wordt een stuk moeilijker dan ik had verwacht. Ik moet alles opgeruimd en weggegooid hebben om te kunnnen stoppen, hier heb ik vanavond de tijd voor en kan niet wachten alles de prullebak in te gooien.
Ondanks dat het me niet gelukt is de eerste dag helemaal niet te blowen moet ik het me denk ik niet te zwaar rekenen. Ben goed op weg, er contstant mee bezig en van 1-2 blowtjes naar 2 heisjes is al een verschil. Het neemt helaas niet weg dat stoppen betekent dat ik er echt vanaf nu af moet blijven. Ook die 2 heisjes voelde aan alsof ik een hele blow heb gerookt, niet kwa gevoel maar gewoon de handeling en het verlangen er naar. Stoppen is stoppen en ik moet er nu echt voor gaan want ik weet dat als die 2 heisjes nog een aantal keren gebeuren ik terug bij af ben. And that's not gonna happen!

Hoooow wat wil ik dit graag en damn wat is dit moeilijk.

@ SmartiesandMe,

Precies :) lekkere afleiding is het en iets om me goed op te consentreren.

Het enige waarmee ik nog erg zit is dat ik zo graag andere vrienden wil. Het klinkt misschien slecht maar ik kan in deze vriendenkring niet van drugs afblijven. Kan zwakte zijn maar geeft denk ik het zelfde effect dat als je iemand die op dieet is naast een lekkere chocoladetaart zet. Door het vele blowen ben ik alleen sociaal echt heel erg achteruit gegaan. Merk dat ik echt moeite heb om iemand te vertrouwen en een plek in mijn leven te geven. Wat zou ik kunnen doen?, want ik wil echt heel graag mensen om me heen die hun leven niet om de drugs heen bouwen. Antwoord is natuurlijk, nieuwe vrienden maken.. but how?

@ Pandan

Nice dat je er ook mee aan de slag bent gegaan! Ik hoorde van mijn huisarts dat hulp voor ADD/ADHD mensen vaak zo erg helpt dat het lijkt alsof ze eindelijk verder kunnen met hun leven.

Ik zal zeker de harddrugs laten liggen en vandaag wordt dan echt de eerste dag dat ik het ritme doorbreek.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Eeks zei:
Het enige waarmee ik nog erg zit is dat ik zo graag andere vrienden wil. Het klinkt misschien slecht maar ik kan in deze vriendenkring niet van drugs afblijven. Kan zwakte zijn maar geeft denk ik het zelfde effect dat als je iemand die op dieet is naast een lekkere chocoladetaart zet.

Begrijp ik absoluut, maar onthoudt wel: je kunt de verleiding niet eeuwig uit de weg blijven gaan. Je zult met de verleiding moeten leren omgaan en sterk genoeg worden om nee te zeggen. Ik begrijp dat het lastig is bij je vrienden, maar als het echt goede vrienden zijn hoef je ze niet gedag te zeggen om te stoppen.

Weten je vrienden van dit hele verhaal? Als het goede vrienden zijn, zullen ze het accepteren en begrijpen en je erin steunen.

Je zult altijd wel ergens geconfronteerd worden met blowen, maar als je de confrontatie uit de weg gaat werk je niet aan de oplossing van het probleem. :)

EDIT

De twee hijsjes die je gisteren gehad hebt zijn zonde, maar blijf er niet bij zitten. Gisteren is niet gelukt, vandaag een nieuwe kans!

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Goed dat je nu alles weggooit wat met blowen te maken hebt. Alles weg, klaar voor een nieuw hoofdstuk in je leven. Verleidingen zijn teveel in je huis, zoals je zelf al gemerkt hebt. Ga nu niet teveel inzitten dat je toch 2 heisjes hebt genomen, gooi het gewoon weg en begin opnieuw.

Wat je vrienden betreft, leg het ze uit. Leg ze uit hoe diep je in een dal zit en dat blowen daar een hele grote rol in speelt. Dat je er moeite mee hebt als bij jou in de buurt gaan blowen. Geef aan hun toe dat je een verslaving hebt. Als ze dat niet kunnen accepteren, waren het dan wel vrienden van je? Om nieuwe vrienden te zoeken terwijl je jezelf kwetsbaar voelt en met iets moeilijks begint maakt de zaak alleen gecompliceerder.

In het begin is het volgens mij wel het beste om de confrontatie met wiet uit de weg te gaan, puur en alleen omdat je in de verleiding kan komen erdoor. Sorry Smartie, op dat punt ben ik het niet helemaal met je eens. Maar hij heeft wel gelijk, op den duur moet je het wel onder ogen komen. Maar die beginfase is belangrijk, als je jezelf kan bewijzen dat je een week zonder wiet kan ben je al een hele stap verder. Dan is de confrontatie makkelijker aan te gaan.

Eeks

Newbie
Ja juist, kan me in beide reacties vinden. Het is denk ik dan ook een combinatie van. Eerst een weekje of twee zonder en dan heb ik me zelf bewezen dat ik het kan. Gister belde namelijk een vriend, "kom ff een biertje en een blowtje doen dan?". Ik had ja gezegd en mezelf voorgenomen om gewoon niet te blowen maar achteraf toch afgezegd omdat ik al voelde dat het nu niet de dag is om naast iemand te zitten die een blowtje rookt.

En zeker een goed idee om het er even met die vrienden over te hebben. Veel zullen er wel begrip voor hebben en zo niet dan is dat aan hun maar dat moet niet mijn doel in de weg staan.

Echt heel relaxt om er zo over te kunnen praten. Het motiveert me echt heel erg en goede tips allemaal!

Thanks a lot :)

Bovenaan