1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Ralou, 29 okt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Naam

Naam Newbie

2. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Wauw... hahahah!! :tilttearlaugh:

Mezelf, Naam en Ralou vinden dit leuk.
  3. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

Even tijd gemaakt om te reageren, heel fijn om te zien dat er een uitgebreide respons is, echter wens ik nog maar eens aan te geven dat het niet een kwestie was van goed of slecht, beter of minder goed en alle mogelijke varianten op dergelijke uitspraken te maken over andermans levensstijl. Ik gaf een korte weergave van de redenen waarom ik een bepaalde levensstijl tracht na te streven, deze is niet alomvattend of perfect en zeker kan ik deze niet altijd naleven , want ook ik zwicht graag eens voor een lekker chocolade dessertje of een goeie pizza van een Italiaanse pizzaria.

Ondanks die zaken denk ik dat @acht.zes dit in deze alinea vrij volledig samenvat wat ik wou overbrengen.

Daarbij was ik dan vooral op zoek naar anderen die gelijkaardige keuzes maken en eventuele goeie tips, alternatieve en suggesties, zo ben ik terug aan het kijken geweest naar de waterfilter , waar ik nog niet over uit ben hoewel het een goeie optie is, en vroeg ik me in het algemeen nog af of er mensen zijn die zich ook bezighouden met luchtfilters, ikzelf heb me hier nog niet in verdiept, vermits ik momenteel voornamelijk in natuurgebieden leef, echter blijven fabrieken op wandelafstand en zijn regelmatige 'fouten' van chemische fabrieken eerder regel dan uitzondering , waardoor het wel interessant kan zijn.

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich bewust zijn van bv de lijst die @acht.zes post ,en dat deze stoffen veelgebruikt zijn en er alternatieven zijn, echter geven oa @verwondering @Mindless zeer goeie aanvullingen hierop, het blijft een aspect 'gezondheid en voeding' dat heel graag door de overheden nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt en eigenlijk echt zo moeilijk niet is.
    Iedereen bepaald inderdaad wat hij/zij eet of drinkt maar het voordeel van dergelijke fora , zo ook voor drugs bv., is dat kennis gedeeld kan worden en je een meer bewuste en geïnformeerde keuze kunt maken betreffende de levensstijl die je nastreeft.

Natuurlijk krijg je constante strijd, dat is wat ze wensen te creëren, voor of tegen de voedingsdriehoek, voor of tegen suiker, voor of tegen eender welk dieet, ... Het is een eindeloze bodemloze , en vooral nutteloze put van heen en weer geroep, en tussen alle chaos zien de meeste het bos niet meer.

Dus het delen van kennis helpt mij in innergeval.

Het is een kapitalistische staat, dus eender waar ze geld uit kunnen slaan zullen ze dit proberen, labels of het nu het keurmerk, biologisch, Vega, vegan, of goed leven is ... Het is in principe allemaal dezelfde geldklopperij, je bepaald zelf waar je belang aan hecht, in hoeverre je de 'voorwaarden' van de overheid vertrouwt en dus waar je je geld in steekt of niet.

Het is zoals elk aspect van ons leven dat je niet bepaald dient te laten worden door een instantie of een aap in een pakje , of het nu over drugsgebruik, geloof, of bijvoorbeeld je voeding gaat. Ben wat sceptisch bij al wat je tegenkomt en besef dat je af ook moet kunnen lachen met jezelf en de hele kwestie.

Zoals al meermaals gezegd is , gebruik wat gezond verstand en begrijp dat een verre over overheidspersoon met een grote zak geld van een of andere corrupte business deal het niet het beste met je voorheeft dus dat voor jezelf denken vooral van belang is.

Amen!

verwondering, Naam en Mindless vinden dit leuk.
  4. Mindless

Ik was nog vergeten hierop te reageren.

Destijds heb ik zeker onderzoek gedaan, maar voorop stond dat het niet te duur moest zijn en ook niet te groot/ingrijpend (ik zit maar in een huur appartement). En de EWO vitality filter kreeg goede kritieken, vandaar dat ik voor die ben gegaan. :) Het is ook een heel handig filter om mee te nemen op vakantie naar landen waar ze veel slechtere kwaliteit kraanwater hebben dan hier. Met dit filter is al het water dan veilig te drinken en hoef je niet steeds naar de supermarkt om flessen water te kopen!

Ralou vindt dit leuk.
  5. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

Dat zou ik erg jammer vinden , want het geheel geeft een heel duidelijk beeld , en het zou nogal verwarrend worden. Ieder zijn aanvulling biedt een meerwaarde.

Mindless vindt dit leuk.
  6. Mindless

Ik heb het toch even snel opgeslagen, het is imo wel degelijk een waardevolle lijst.

7. Don_Juan

Don_Juan Experimenterende gebruiker

Vraag me wel serieus af watvoor drugs jullie ‘gezonde’ eters en drinkers allemaal gebruiken?

8. Naam

Naam Newbie

Als er 1 ding lame is in discussies is het wel wanneer iemand zijn posts weghaalt, niemand weet nog waar het over ging en het is altijd jammer.
    Ik drijf mss de spot met de verhitting op zich, maar heb je posts geliked omdat ik ze enorm handig vond en ben zelfs van mening dat een sticky maken geen slecht gedacht is.
    Er waren andere reacties die het niet eens waard zijn om op in te gaan, die van jou wel...

Ralou vindt dit leuk.
  9. Mindless

Omdat gezond eten niet meer relevant is als je toch aan de drugs zit?

Juist wel denk ik. Door gezonde voeding (en slaap en beweging) kan je lichaam veel beter tegen een stootje. Maar alles met mate. :)

Revolutionair vindt dit leuk.
  10. Naam

Naam Newbie

dit soort reacties dus...
    een lijn coke per jaar maakt idd dat je best iedere dag mcdo eet, nooit meer gaat sporten, en aan de band gaat werken want waarom nog iets doen met je geest.

11. Mindless

Kom op man acht... Er zijn een aantal mensen die je lijst op waarde stellen en willen gebruiken. Dat is toch het allerbelangrijkste? Degenen die het niets vinden negeren het maar mooi toch? En het stripje van @Naam was toch gewoon grappig en geen persoonlijke aanval...

12. Naam

Naam Newbie

Wel, nu was die energie helemaal voor niets en bevestig je enkel een eventueel negatief beeld over je. Jou keuze maar wel jammer

13. Don_Juan

Demi water drinken vind ik nou niet bepaald gezond. En slaat echt door in het ‘gezonde’ verstand.

Ik ben groot voorstander ook voor alles in mate te doen. Lukt alleen niet altijd.

Maar hoe de ‘geitenwollen hippies’ (vond m wel grappig) tegenover eten staan, het is bijna duivels, en dan wel een pilletje of lsd gebruiken komt er bij mij echt niet in!

14. Mindless

Gedemineraliseerd water zie ik ook niet als goed voor mensen om te drinken. En ja sommigen schieten er wat in door.

LSD is trouwens geen goed voorbeeld. Dat is 1 van de minst schadelijke drugs. :)

15. Don_Juan

Dat zeggen ze van wiet ook vaak dat het zo veel minder ongezond zou zijn... geen tabak... het is nog kanker verwekkender dan tabak roken.

16. Naam

Naam Newbie

Demi water is regenwater... niets mis mee. Fleswater met microplastics in verdedigen lijkt me ook niet snugger. Dus tenzij iemand hier een bron heeft in een ongerept natuurgebied(Good luck) is hier op ingaan toch echt ‘iets zoeken’ om over te zeiken.
    Ad ene kant zeggen dat de schade van pesticiden overroepen wordt door OP om ad andere kant te memmen dat ze gek is mineraalvrij water te drinken...

17. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Lijkt me goed als iedereen weer even inhoudelijk op het topic reageert en een beetje lief doet tegen elkaar. Anders gooi ik een slotje op het topic.

18. verwondering

verwondering Bewuste gebruiker Top Tripreporter

Ik heb in de tussentijd even 20 uur aan één stuk geslapen na mijn ETH-LAD-tripje, dus ik heb wat gemist. Ik heb @acht.zes' post nog wel kunnen lezen. Ik schrok een beetje van jouw felheid. Het was niet tegen jou persoonlijk bedoeld. Het ging mij puur om de inhoud van de tekst en de links naar de blog/verkoopsite van Jesse van der Velde.

Ik geef je gelijk in het feit dat de toon vrij stellig was. Daarvoor wil ik je excuses aanbieden.

Wel wil ik verduidelijken waar die toon vandaan kwam.

Zoals ik al eerder in dit topic zei...

En dat blijkt maar weer.

Waar halen we onze informatie over voeding en gezondheid vandaan? De EFSA (European Food and Safety Authority) wordt niet beïnvloed door het bedrijfsleven, het is een verlengstuk daarvan. Ons eigen Voedingscentrum neemt adviezen van hen doorgaans klakkeloos over. Ze zijn dus helemaal niet "eerlijk over eten".

Als we zelfs zo'n door ons eigen belastinggeld mede gesponsorde organisatie niet kunnen vertrouwen, wie dan wel?

Het gaat allemaal om geld. Precies zoals de EU ruim tweemaal hogere fijnstofnormen hanteert dan de WHO: anders zouden we er constant overheen zitten. Fijnstof is één van de belangrijkste factoren die onze gezondheid negatief beïnvloeden.

Logisch dat sommige mensen naar de andere kant doorslaan, en alles wat door de grote levensmiddelenfabrikanten wordt geproduceerd als vergif zien.

Onnatuurlijke stoffen met argusogen bekijken is goed. Onderzoek wordt vrijwel altijd gefinancierd door het bedrijfsleven, en zij hebben er nogal een belang bij dat de conclusie van het onderzoek positief uitpakt voor de onderzochte stof. Wanneer uit een Unileveronderzoek blijkt dat aspartaam onschuldig is, zegt mij dit weinig. Want wie zegt dat dit niet gecherrypickt is en tegelijk negen andere - minder gunstige - onderzoeken direct de prullenbak zijn ingegooid?

Dat is frustrerend, want wie kun je nog vertrouwen?

Gelukkig hebben we goeroe's als Jesse van der Velde. Hij coacht je persoonlijk 100 dagen lang om je een gezonde levensstijl aan te leren. Kost slechts 6000 euro ( http://bioprofile.com/100-dagen-transformatie ). Gelukkig kan het ook goedkoper: een instructievideo á 200 euro.

Ik beweer niet dat Jesse alleen maar onzin praat. Integendeel, sommige dingen zijn heel zinnig. Maar hij slaat vooral een slaatje uit het feit dat mensen bang zijn en niet weten wie ze moeten geloven.

Om nog even terug te komen op MSG. Glutaminezuur is een stof die van nature in overvloed voorkomt. Het komt ook voor in vrije vorm, als glutamaat. Dit is een ion, een deel van een zout. Wanneer glutamaat in de natuur voorkomt, gaat het gepaard met een bijbehorend positief geladen ion. Precies zoals in de natuur nooit puur Cl- zal voorkomen. Daar hoort een positief geladen ion bij, zoals Na+ of K+.

Bij glutamaat precies hetzelfde. Er kan een natriumion bijhoren, maar bijvoorbeeld ook calcium, kalium, ammonium of magnesium. Deze stoffen hebben eveneens E-nummers, respectievelijk E622 t/m E625.

Gistextract bevat een vrij hoge concentratie glutamaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gistextract

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/monosodium-glutamate

https://foodinsight.org/monosodium-glutamate-msg-from-a-to-umami/

Overtuigend bewijs dat MSG schadelijk is voor mensen ben ik nog niet tegengekomen. Zoals met alles, lijkt matigheid mij een goed algemeen devies. Als ergens gistextract of E621 inzit zal ik mij niet meteen zorgen maken. Als je dagelijks uit pakjes en zakjes kookt zou het heel misschien negatieve effecten kunnen hebben, maar dan zou ik mij eerder zorgen maken om de hoeveelheden zout, suiker, transvetten en conserveringsmiddelen die je zo in overvloed binnenkrijgt.

Zelf koken met verse ingrediënten lijkt me een vrij onomstreden advies.

Jezelf er téveel zorgen om maken lijkt me ook niet handig. Stress is ook vrij onomstreden ongezond. En daar hebben we al heel snel teveel van.

Er valt zelfs iets positiefs over MSG te zeggen, en dat is dat het een sterkere smaakperceptie geeft dan keukenzout, NaCl, terwijl het per gewicht een stuk minder natrium bevat. Voor iemand die door gezondheidsomstandigheden minder zout moet eten, kan MSG helpen met zout te minderen.

Overigens, zelf ben ik dus - zoals volgens mij toch ook wel blijkt uit mijn tekst - ook sceptisch tegenover kunstmatige toevoegingen, en vertrouw ik een E-nummerstatus zeker niet als garantie dat iets veilig is. Sterker nog, van meerdere stoffen is vrij onomstotelijk bewezen dat ze ongezond zijn. Zelf vermijd ik in ieder geval zoveel mogelijk de kunstmatige kleurstoffen (E-nummers 201 t/m 133) en de conserveringsmiddelen (E-nummers 200 t/m 259). De nitriet- en nitraatzouten (E-249 t/m E-252) zijn dan weer vrij lastig doordat ze in vrijwel alle vleeswaren zitten, zelfs in biologische.

O ja, teruglezende, dat "praat geen poep" was wat emotioneel beladen. Daar liet ik mij ook verleiden al te fanatiek te doen. Het was in ieder geval bedoeld tegen de schrijver van de tekst en personen die inspelen op angst uit financieel gewin zoals Jesse van der Velde, die gelinkt wordt in jouw tekst. Zeker niet naar jou toe, @acht.zes. Excuses daarvoor, het bloeddrukverhogend effect dat het op jou gehad heeft lijkt me ongezonder dan een pakje Knorr Wereldgerechten.

Naam en Ralou vinden dit leuk.
  19. verwondering

Nog even een toevoeging die nog eens benadrukt waarom ik zeg dat we sceptisch moeten zijn, niet alleen richting EFSA/bedrijfsleven, maar ook richting superfoods/goeroe's etc.

In jouw post wordt himalayazout aangeraden omdat het ongeraffineerd is en veel meer mineralen - "vol mineralen" - bevat dan normaal keukenzout.

Breng wat himalayazout naar het lab en dit is het resultaat:

https://www.iamafoodie.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-himalayazout/

Waarom wordt het dan aangeraden? Een kilo keukenzout kost rond de 0,30. Een kilo himalayazout 10,00.

Als ergens geld in zit, wees dan sceptisch.

En nog even over glycine (E640). Het wordt bijna nooit als additief gebruikt: ik kende hem zelf niet eens als E-nummer dus ik moest hem even opzoeken.

Het komt van nature in veel voeding voor, in sommige producten per 1 á 2 gram glycine per 100 gram, in sommige producten zelfs nog meer.

Door het ene 'skeptische individu' wordt het ten strengste afgeraden. En kun je maar beter - weliswaar prijzige - himalayazout of kelppoeder gebruiken.

Door het andere 'skeptische individu' wordt het aangeraden omdat het je spieren en botten versterkt, goed is voor je spijsvertering, goed is voor je hersenen, en je helpt beter te slapen. Voor slechts 37 euro koop je zijn e-book ( https://slaapgoeroe.nl/glycine/ ).

Glycine koop je trouwens ook als supplement: ( https://www.vitaminesperpost.nl/glycine-791 ). Slechts 16,95.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle supplementen bij voorbaat onnodig zijn. Ik gebruik zelf ook een aantal supplementen, en misschien laat ik mezelf ook wel op bepaalde punten foppen.

Belangrijk blijft in ieder geval om je eigen onderzoek te doen, want waar geld verdiend kan worden, daar wordt gelogen.

Laatst bewerkt: 5 nov 2019
  20. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

@verwondering
    Mja ik heb je post nog eens gelezen, en ik vind het helemaal niet zo vreemd dat ik me persoonlijk voelde aangesproken, een en ander is gewoon aan mij gericht.

Maar goed. Niet persoonlijk bedoeld zal ik maar van je aannemen dus excuses geaccepteerd.

Ik wil er eigenlijk niet meer over verder weiden maar wat jij zegt 'ik heb nog nooit onderzoek gezien dat dit slecht is', is wel meteen het punt waarom een aantal e-nummers bijzonder omstreden is. Want van die omstreden e-nummers is nou eenmaal geen langetermijnonderzoek naar gedaan, en wat er aan onderzoek is gedaan is voor het overgrote deel op conto van de voedingsindustrie en die hebben een eigenbelang dus zijn niet echt te vertrouwen.

Een en ander kan ook per persoon verschillen, zo heeft mijn lichaam het niet op met sulfiet, ik krijg er koppijn van. En sulfiet komt voor in heel veel natuurlijke producten zoals spaanse wijn en ook in een 8 tal e-nummers, dus probeer ik die zo veel mogelijk te mijden waar een ander nergens last van heeft met diezelfde sulfiet/sulfietverbindingen.

E621 zijn we het gewoonweg niet eens. Volgens mij heeft je lichaam er sowieso geen enkel belang bij en zijn er toch signalen dat het zelfs ongezond zou zijn en dan denk ik liever niet terwijl jij geen enkel probleem met die stof hebt. Nou oke, even goede vrienden dan.

21. verwondering

Ik begrijp dat je dat zo opvat. Maar zo had ik het echt niet bedoeld. Het kriebelt een beetje wanneer ik zo'n tekst lees, en ik weet dat jij hem niet zelf geschreven hebt. Dus ik richt me vooral tot de schrijver ervan, al zal die mijn reactie toch niet lezen.

Dat is precies wat ik al zei. Onderzoek dat door het bedrijfsleven zelf gesponsord of georganiseerd is stelt mij niet gerust dat een stof veilig is. Maar aan de andere kant is er ook nog nooit aangetoond dat het wèl schadelijk is. En dat is nu juist het punt: sommige mensen claimen dat bewezen is dat het schadelijk is. Kankerverwekkend, dikmakend, veroorzaakt hoofdpijn en migraine, neurotoxisch, schadelijk voor de ogen: je kunt zo een hele waslijst van het internet verzamelen en niets daarvan is echt aannemelijk gemaakt.

Het zou alsnog best kunnen dat toegevoegd MSG in het lichaam anders uitwerkt dan natuurlijk glutaminezuur of glutamaat. Er voorzichtig mee zijn kan geen kwaad. Sterker nog, als het in een product zit zal ik eerder geneigd zijn het te laten staan. Ik ga echter niet moeilijk doen wanneer ik bij iemand anders eet en hij gebruikt een pakje waar MSG in zit. Dan beheerst het - mijns inziens dan - teveel van je leven. Terwijl het hoogstwaarschijnlijk vrij onschuldig is.

Overigens, als je bij mij in de koelkast en mijn keukenkastjes kijkt, zul je vermoedelijk geen enkel product met toegevoegd MSG vinden. Neem dus niet zomaar aan dat ik de ingrediëntenlijst niet lees. :wink: Integendeel. Ik koop hoofdzakelijk verse ingrediënten, en bijna alles biologisch. Bij een verse broccoli hoef je niet te controleren of er geen E-zoveel in zit. In biologisch is toegevoegd MSG niet toegestaan. Gistextract wel overigens.

En daar laat ik me dan misschien wel een beetje mee foppen - ik wil graag geloven dat biologisch de toekomst is, dat het uiteindelijk milieuvriendelijker en misschien ook wel iets gezonder is, en betaal daar graag iets meer voor. Al begin ik bij die zilveruitjes á 3 euro wel te steigeren: dan maar niet. Bij sommige producten moet de winstmarge toch wel schunnig groot zijn: 0,46 euro tegenover 2,99 voor die zilveruitjes? Daar gaat iets niet helemaal goed volgens mij. Ik begrijp dat de productie duurder en kleinschaliger is, maar ruim een factor 6 aan prijsverschil?

En daar zijn we het helemaal over eens. Het is inderdaad persoonlijk. En inderdaad, je lichaam zal E621 niet missen.

Dat ik er zelf geen enkel probleem mee heb is echter niet waar. Ook al deden mijn eerdere posts hier anders vermoeden, ik ben zelf zo'n geitenwollenhippie. En ook al weet ik dat er ook volledig onschuldige E-nummers bestaan, zal een product met een lange ingrediëntenlijst niet gauw mijn boodschappenmandje in verdwijnen.

Maar ik durf wel kritisch te zijn op mezelf, en staar me niet blind op het vermijden ervan. Dat zelfkritisch vermogen lijkt bij sommige fanatici een beetje te ontbreken, en om geldelijk gewin wordt van die angst gretig misbruik gemaakt.

Laat dus niet alleen de producten met reeksen E-nummers staan, maar ook het himalayazout á 10 euro, de agavesiroop (met een hoog gehalte aan fructose: de saccharide die vetcellen 'lui' maakt) en de gojibessen. Een zekerheid is namelijk dat ze schadelijk zijn voor je portemonnee.

22. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

@verwondering
    Ik kan me volledig aansluiten bij de manier van keuzes maken omtrent voeding die je hier naar voren brengt. Behalve dat ik bepaalde zaken waar ik echt een bepaald geloof in heb, die naar mijn mening gewoon gezonder zijn, evenzeer niet zal aannemen bij een ander, wanneer het even kan. (Familie, goeie vrienden) Dit omdat je in dergelijke situaties uitleg kunt geven, zoals dat iemand op een glutendieet geen gluten aanneemt of een vegetarier geen vlees zal accepteren.

Zijn er nog andere aspecten naast voeding waar jij een eerder -tegen het algeheel gekende, aanvaarde- keuze in maakt, ovv levensstijl? Of beperk je de geitenwollenhippie stijl tot de voeding? :grin:(Afval, verzorgingsproducten, kleding of andere materiële zaken,... )

Naam vindt dit leuk.
  23. Naam

Naam Newbie

Ben het wel eens met bovenstaande discussie, het is wrs rommel indien het gesponsord wordt door een bedrijf, eender welk groen imago is een imago en dient als marketing; daar kan een deel waarheid in zitten maar ze doen het heus niet voor mijn welzijn. Uiteraard zegt Unilever dat er niets mis is, zolang ze er mee wegkomen. En indien tegendeel bewezen wordt werken ze mooi mee onder het mom ‘wir haben es nicht gewust’, nu en dan een zwart schaap aanduidend dat de duivel moet representeren zodat verantwoordelijkheid vh collectieve individu wegvalt. Pakt al jaren, keep a good thing going.
    ‘Kijk naar hoe een maatschappij zijn dieren en gevangenen en zieken van geest behandeld en u zal zien hoe ze u behandelen indien ze er mee wegkomen.’

ikzelf ontwijk alles wat ‘verkocht’ wordt. Dwz ik pluk bvb zoveel mogelijk zelf uit de bossen: zeker onkruid, al is het maar omdat ik het een stigmatiserende naam vindt voor iets wat in de meeste gevallen niet enkel eetbaar blijkt maar ook nog super gezond en traditie van onze cultuur (ah de heksen van toen...). En alles wat onze ‘overlords’ stigmatiseren stel ik zwaar in vraag.

Ook ben ik tegen het hele economische stelsel, in de zin het mag er gerust wezen maar ik hou me er niet mee bezig net als ik me niet bezighoudt met speed, Pokémon Go, televisie, luxueuze wagens, plas- en poepseks.
    Ieder doet wat die wil, en zolang men mij niet stigmatiseerd omdat ik het niet doe boeit het me verder weinig.
    Dat laatste gebeurt wel vaker, maar ach wat kan men me uiteindelijk maken buiten een rare blik en me uit een oppervlakkig gesprek houden..

Begrijp me niet verkeerd soms doe ik die dingen wel, eens goed in iemand zijn bek schijten bedoel ik dan, Pokémon niet; of was het andersom? Dat is dan vooral indien ik bij andere liefhebbers ben en hen graag wat plezier deel.
    Zodoende heb ik geen problemen omtrent e nrs, en die keer dat ik dan eens een pizza eet of bij vrienden ben die ‘normaal voedsel’ in huis hebben hoef ik me niet te storen. Van 1x zal ik niet sterven...
    Dan nog, onze bossen zijn ‘om zeep’, wat ik pluk heeft in vuile lucht gestaan en op vervuilde bodem geleefd. Niet minder dan wat men maakt in een fabriek, en ik ontwijk de bosjes naast de industriezone uiteraard: maar perfect is het niet.

Daarbij denk ik zo, al dat gedoe om sterven is een zwaar misbegrip. En misschien dat mede trippers hier in kunnen volgen. Wie is ‘ik’ en wat is bewustzijn. En daar iedere bloem moet uitbloeien zal ook mijn lichaam dat doen, morgen of later. En ‘ik’ zal niet stoppen in het zwart voor eeuwig en eeuwig; moest dat toch zo zijn heb ‘ik’ er ook geen besef van. Angst lijkt me iig idioot, begrijpelijk wel; het is een gevoel dat ik vroeger enorm ervaarde.
    Zo ervaarde ik veel wat idioot was, en ik pastte perfect in deze maatschappij.
    De koning der aarde was ik toen ik zoop, objectiveerde, veroordeelde, consumeerde, en zeker en vast zo gevoelloos en onbewust mogelijk door het leven ging.
    En nu ben ik een weirdo, maar ach de paddenstoelen lijken anders te denken als ik met hen praat, ook elfen, planten en reptielen vinden me niet zo gek.
    Honden kom ik goed mee overeen maar wegens hun gevangenschap zijn ze even neurotisch geworden dan hun onderdrukkers die hun eigen zoo niet zien.

Zo kan ik door mekkeren, maar zolang ik niet in een hok moet zitten met die bende kan ik er dagelijks naar lachen en mee converseren. Mijn levensstijl is voor mezelf en niemand weet meer of minder dan ik waar dit leven om draait dus ik heb niets te zeggen op een ander alsook hen niet op mij..
    Al wat mij lijkt te boeien is dat ik me amuseer en geniet, en als ik een bom suiker eet dagelijks en mezelf vul met microgolf maaltijden voel ik me toch minder; na een xtc en alcohol binge ih verleden heb ik ook gemerkt dat (duh) dit me minder doet genieten vh leven op middellange/lange termijn. Lijkt me logisch dat te laten, en zo ook met werken en consumeren; het doet me niets...

Dan nog, heel deze mening is onzin. Het is een mening die komt van een persona dat evenzeer een ander had kunnen zijn; maar de fun van het kaartspel is er af indien we geen rol innemen nietwaar. Dus ik speel mee en kies kant, en doe alsof mijn kant kan bestaan zonder dat het contrast bestaat. Want wit is beter dan zwart, toch? Of was het omgekeerd? Vergeef me, na maanden delirium ben ik wat in de war over de correcte gedachtengang.

verwondering en Ralou vinden dit leuk.
  24. verwondering

Dat is een afweging. Als ik bij vrienden eet en dan standaard wil controleren watvoor ingrediënten er de pan in gaan, en afhaak wanneer er een poedertje in gaat dat mijn voorkeur niet heeft, wat denken mensen dan over mij?

Waarschijnlijk vinden ze mij een zeikerd, een wijsneus, en ondankbaar. Een discussie willen aangaan is één ding, als zeikerd aangezien worden is toch van een andere orde.

Een vegetariër die geen vlees aanneemt is net iets anders. Dat is iets simpels, dat hoef je één keer te vertellen en dan weet men dat je geen vlees wilt eten. Bij zwaar bewerkt eten en kunstmatige toevoegingen valt ruim driekwart van het Albert Heijn-assortiment af. Zie dat maar eens uit te leggen. Als ik mensen ga vragen daar rekening mee te houden, dan ben ik nergens meer welkom.

Die afweging hangt ook een beetje af van hoe makkelijk iets te weigeren is en hoeveel waarde ik daaraan hecht. Als iemand niets anders dan cola light in de koelkast heeft, geef mij dan maar gewoon een glas kraanwater. Ook gewone frisdrank met suiker drink ik overigens niet.

Aan de andere kant drink ik weleens een biertje, gebruik ik weleens MDMA of 3-MMC, eet ik weleens een stukje chocola, en woon ik middenin de randstad onder een dikke laag fijnstof. Dat laatste is moeilijk te voorkomen. Die andere dingen zijn puur mijn eigen keuze. Je moet een balans zien te vinden tussen gezond leven en prettig leven. Een biertje is ongezond, maar af en toe weleens lekker.

Ik scheid mijn papier, GFT, batterijen, glas en vooralsnog plastic. Al twijfel ik over die laatste. Onze eigen verbrandingsovens zijn misschien een schoner alternatief voor plasticverwerking dan het naar andere landen verschepen waar het op een stortplaats belandt, of erger.

Verzorgingsproducten minimaal, en van de reformwinkel.

Qua kleding is het duurzame aanbod veel te klein. Dus helaas, daar haak ik af. Ik zou er graag iets meer voor betalen als de katoenproductie daarmee duurzamer wordt. Zit er een labeltje 'biologisch' op een kledingstuk dan is dat absoluut een pré, maar voornamelijk moet ik bekennen dat ik uitzoek wat ik leuk vind. Ik let in ieder geval wel op zo min mogelijk synthetische kleding te kopen in verband met het loskomen van microplastics in de wasmachine. Zeker fleece is uit den boze.

En verder? Verwarming praktisch niet aan. Twee truien over elkaar heen. Alles op de fiets doen. Bomen planten via Trees4All. Weinig vlees eten. Zuinige lampen en apparatuur. Mijn tuin laten begroeien met zoveel mogelijk groen en zo min mogelijk steen. Als ik in de natuur ben andermans (plastic-)afval opruimen. Spullen bij de kringloop kopen. Spullen naar de kringloop brengen. Goede spullen bij het grofvuil vandaan plukken.

Kom ik een beetje door de geitenwollensokkenkeuring heen zo? :wink:

Eik, Naam en Ralou vinden dit leuk.
  25. Ralou

Ralou Belezen gebruiker

:tilttearlaugh: Ge-weldig , ja daar kan ik nog niet aan tippen, dan ben ik nog een groentje op vlak van het geitenwollensokken gedeelte.

Je bent met vlag en wimpel geslaagd!

(Quotes selecteren is op de gsm een ramp)

De hele uitleg geven over het afvallen van een groot deel van supermarktwaren zoals dus de AH, is inderdaad iets wat een hele opgave lijkt te zijn en waar ik dus ook maar mondjesmaat mee geconfronteerd word tot op heden. Ga niet veel uit eten, vind t vaak overrated en niet eens echt lekker en kom over het algemeen momenteel niet veel over de vloer bij andere. De uitspraak dat ik vegetariër ben helpt al zeer met het aanbod groener en natuurlijker te maken ^^

Ik ben helemaal voor wat je zegt. Gezond en prettig leven :hearteyecat::sunglasses:

verwondering vindt dit leuk.
  26. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Dat is sws een goed idee!
    Veel huizen en leidingen hier in Amsterdam zijn zo oud dat merk je gewoon.
    Na een glas water heb je gewoon een na smaak van kalk of iets.
    Ik koop gewoon spa btw.
    Dat merk je

27. Revolutionair

En dit ook nog even..
    Een beetje ondoordachte reactie!
    Als je een druggebruiker bent dan moet je juist zorgen dat je gezond ernaast leeft.

Sommige mensen kijken ook neer op supplementen die drugs gebruiken.
    Met vaak de argumenten dat ze wel gezond genoeg eten.

Tuurlijk ik ook! Eet super goed en gezond.
    Maar wat kan het kwaad om af en toe wat pillen te slikken als aanvulling tot je dieet?
    Mensen slikken allerlei pillen om te spacen maar willen geen pillen slikken wat gezond is. Ik begrijp dat niet :shrugman:

28. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Hoe "lekker" kraanwater is zegt niks over de kwaliteit ervan als onmisbaar voedingsmiddel. Het belangrijkste is dat het vrij is van ziektekiemen (normen zijn letterlijk een paar micro-organismen per liter, praktisch steriel) en stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid zoals zware metalen.

De kwaliteit van kraanwater in NL is gewoon fucking hoog. En ja, ik drink liever het zachtere kraanwater van buiten de Randstad maar dat is een luxeprobleem in het kwadraat. Als je van smerig kraanwater houdt moet je eens naar de VS gaan, vaak is het chloor erin te ruiken, of er komt wat olie en aardgas mee :flushed:

29. Revolutionair

Dat begrijp ik ook wel.
    Maar als de nieuwe tegels van je douche binnen 2 jaar helemaal wit zijn geworden wat je er ook gewoon niet af krijgt zegt wel veel over de kalk in de leidingen.
    Drink ik toch liever bron water.

30. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Kalkaanslag gaat prima weg met schoonmaakazijn of desnoods wat <10% zoutzuur uit de bouwmarkt. Mijn tegels slaan zelfs bruin aan van de aanslag, maar zijn zo schoon met wat azijn en zeep.

Het kalk komt niet uit de leidingen maar uit opgelost calciumwaterstofcarbonaat, Ca(HCO3)2, wat bij verwarming wordt omgezet naar calciumcarbonaat, CaCO3, wat zich op oppervlakken afzet omdat het slecht in water oplost.

Een mens kan prima dealen met dit soort mineralen en gebruikt ze zelfs, zonder calcium geen botopbouw.

Als je niet van de smaak van hard water houdt is een waterfilter waarschijnlijk veel goedkoper en milieuvriendelijker dan fleswater. Je hebt zelfs inline filters welke voor maanden water uit de kraan filteren, geen losse kannetjes met filter nodig.

verwondering vindt dit leuk.
  31. Don_Juan

Zeker niet ondoordacht. Ook ik neem voedingssupplementen, maar dat staat helemaal los van mijn drugs gebruik hoor.

Ik vind alleen de 2 ‘werelden’ niet samen rijmen. Het (over) gezonde eten en drinken, en dan tóch dat pilletje of biertje nemen. What the hell doe je dan op een drugs/drank forum vraag ik me dan af, en waarom zou je dan uberhaupt nog aan drugs of drank denken als je zo bezig bent met wat je tot je neemt.

Dit is enkel hoe ik erover denk, zonder het goed of slecht te praten. Iedereen moet lekker doen wat hij of zij vind, maar ben wel benieuwd naar hoe mensen daar dan toch tot komen.

32. Mindless

Nou, misschien omdat het allemaal niet zo zwart/wit is en je best eens een biertje kunt drinken, zolang je daar geen dagelijkse gewoonte van maakt. Of best eens een tripje kunt doen een paar keer in het jaar, zonder dat dat elke paar weken moet om in te vluchten.

Wat wil je dan, dat mensen die eens in de zoveel tijd eens drank/drugs tot zich nemen, er verder een ongezonde leefstijl op na houden? Een gezonde leefstijl is de basis. Juist omdat je dat hebt, kun je het je eens permitteren om een drug te doen. En als je er gebrand op bent om de optimale gezondheid na te streven of als je gewoon geen behoefte hebt aan drank/drugs, dan doe je dat laatste gewoon niet.

*.exe2.0, Revolutionair en verwondering vinden dit leuk.
  33. Revolutionair

Dit is gewoon precies de zelfde reactie als hiervoor..
    Welke 2 werelden?
    Dus in jou optiek als je drugs gebruikt, gedraag je ook als een junk en zorg niet voor jezelf...

Afgelopen 6 weken ben ik nuchter geweest en ben gaan sporten. Heb gezond gegeten. Ben weer goed op kracht. En dan deze week weer wat leuke dingen gedaan en wat drugs gebruikt.
    Dat heet voor jezelf zorgen maar ook nog genieten van de leuke dingen van het leven en geestelijke ondekkingen doen door stoffen tot je te nemen dat je leven rijker maakt!

Je haalt de woorden uit me mond..

Mindless en *.exe2.0 vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...
Vergelijkbare Topics - Hormonen E-nummers levensstijl
  1. LLEEDD
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    590